redfloor
door redfloor Dec 28, 2006 om 15:37
Geldzaken & recht

Wie is aansprakelijk?

Twee weken geleden hebben wij een DVD-box besteld bij Bol.com. Deze zou binnen enkele dagen geleverd moeten worden. Helaas hebben wij tot op heden nog niks gezien. Bol.com stelt dat het verstuurd is. Ook de TNT zegt dat het reeds is afgeleverd. Wij hebben echter nog niks gezien. Ook geen papiertje dat het op het postkantoor ligt. Ook bij het postkantoor weten ze van niks.

Wie is er aansprakelijk als de box zoek blijft? Moet Bol.com een nieuwe box leveren? Moet de TNT de kosten vergoeden? Of zijn wij ons geld kwijt?

628 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft gewoon recht op een ander of geld terug.
De bewijslast ligt bij bol.com dat het product bij u is aangekomen.
Met de TNT heeft u geen zaken gedaan, dus daar heeft u niets mee te maken, het is dus een zaak tussen bol.com en tnt

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens wettelijke bepalingen is de verzender/verkoper aansprakelijk voor het afgeleverd worden op het juiste adres. Indien en voorzover er dus door bol.com is verzonden zonder ontvangstbevestiging of aantekenen is bol.com geheel verantwoordelijk en zullen ze moeten zorgen voor een wel adquate levering.

Ik kom zo nog even teru met de verwijzing naar het bedoelde wetsartikel.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk heeft de postbode het bij de buren, of overburen, of over-overburen afgeleverd? Misschien eens aanbellen?

Burgerlijk Wetboek Boek 7 artikel 11:

Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt
bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder,
is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af,
zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van
artikel 9.

De verkoper is verantwoordelijk voor de verzending. Vraag het bedrijf eventueel om bewijs waaruit blijkt dat het pakket bij u thuis is afgeleverd.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gaan we inderdaad nog proberen. Probleem is dat we nogal veel buren hebben waarbij het bezorgd zou kunnen zijn....

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van belang is hier met name het gestelde in artikel 9 en verder van hetboek 6 van het BWdat u zelf kunt nalezen:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html, de verkoper is verplicht de verkochte zaak etc in eigendom over te dragen en af te leveren. Als de verkoper dus kosten bespaart door per gewone post te verzenden is het risico geheel voor hem indien en voorzover hij geen afleveting kan bewijzen. Bovendien is ook nog sptrake van het tekortkomen in het nakomen van een overeenkomst die op basis van normaal gebruik verwijtbaar is. (BW 6: art 74 en verder.)

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal! Voor nu ben ik even gerustgesteld. We gaan Bol.com weer bellen en heb om een oplossing verzoeken.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook al zou ergens bij buren bezorgd zijn, ook dan is het feitelijk niet uw probleem. Het advies is dus: een aangetekende brief met ontvangstbevesting en daarin stellen dat geen aflevering plaats vond, u verwijst naar art BW 7:9 en u alsnog nakomen wenst van de overeenkomst.  Stel daarbij dat indien onverhoopt geen levering plaats vindt, u op voorhand vergoeding van de schade wenst.

Succes

ve
door verwijderd - Dec 29, 2006 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit zelf ook aan de hand gehad met Bol: CD besteld, nooit ontvangen. Ze houden je enige tijd aan het lijntje onder het mom dat je nog maar even moet wachten of de zending alsnog arriveert (ik geloof dat dat in mijn geval bijna twee weken was, niet fijn, want het betrof een verjaardagscadeau met 24-uurs-levering). Na die termijn kun je Bol opnieuw laten weten dat je niets ontvangen hebt en dan boeken ze de zending af. In mijn geval kreeg ik de mededeling dat ik het artikel maar opnieuw moest bestellen, maar aangezien me dat dan opnieuw verzendkosten ging kosten, kreeg ik na protest een tegoedbon ter waarde van de verzendkosten.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2006 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dit is herkenbaar. Ik moet op 2 januari weer bellen. Ben benieuwd. In het vervolg ga ik weer gewoon naar de winkel om dit soort dingen te kopen. Heb ik het product in 5 minuten in handen.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2006 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kan in de omgeving waar u woont, het pakketten service centrum

bellen, en daar vragen bij welke buren de box is afgegeven.

Wel even vermelden op welke datum de box bezorgd zou worden.

Op bezorglijsten wordt namelijk ingevuld, op welk huisnr. het pakket is bezorgd. Waarschijnlijk is het papier waarop dit staat van de postbode bij u zoekgeraakt tussen folders of kranten.

succes ermee.