ti
door timonbulthuis Aug 11, 2013 om 16:21
Geldzaken & recht

Wie is aansprakelijk voor een internetboeking die ik niet gemaakt heb?

Hallo,

Iemand heeft op mijn naam via booking.com een vakantie geboekt. Hierbij is gebruik gemaakt van mijn adres en mobiel nummer, maar een ander email adres dan dat van mij. De eigenaar van het appartement stelt nu dat ik de 405 euro kosten moet betalen. Stelt dat ze mij heeft gemaild met de bevestiging van de boeking.Aangezien ik geen email (niet van de eigenaar of van booking.com) heb ontvangen had ik geen idee dat dit geboekt zou zijn in mijn naam.
Mijn vraag is nu of ik werkelijk aansprakelijk kan zijn voor deze kosten en wat ik het beste kan doen.
Bedankt

9717 15 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 11, 2013 om 16:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wie er aansprakelijk is daar zal je waarschijnlijk niet achter komen, maar jij in ieder geval niet. Laat ze maar contact opnemen met het e-mail adres waarvan de boeking is gedaan.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2013 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iedere "grapjas" kan zo'n geintje uithalen. Uiteraard bent u niet aansprakelijk. En hoe bent u daar achter gekomen? Hebben ze u gebeld of geschreven? Verwijs maar naar het andere mailadres en laat ze het uitzoeken.

ti
door timonbulthuis - Aug 11, 2013 om 18:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben mij gebeld (op de vaste lijn van mijn ouders) op de 'aankomstdag van mijn boeking'.
Maar daarvoor had ik dus geen idee dat deze boeking is gemaakt aangezien alle correspondentie verzonden is naar een ander email adres, wat wel heel veel op mijn email adres lijkt.
Het lijkt er op dat of iemand een grap met mij wilt uithalen of misschien geprobeerd heeft om mijn identiteit te stelen. Mijn adres en mobiele nummer zijn wel makkelijk te achterhalen.
Het lijkt mij wel heel vreemd dat je op deze manier een boeking kan maken en dat je moet betalen voor iets dat je niet gedaan hebt,

me
door mein33 - Aug 11, 2013 om 18:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De kans is groot dat dit een aktie is van iemand waarmee u, misschien kortgeleden, een minder prettige ervaring heeft gehad en die nu probeert u op deze wijze (terug) te pakken.
Ga eens bij uzelf te rade wie er eventueel in aanmerking kan komen en of u zijn/haar e.mailadres toevallig kent of kan herleiden.

dearagain
door dearagain - Aug 11, 2013 om 18:50
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ik zou de firma berichten (per brief) dat je de boeking niet gedaan hebt, geen bevestigingsemail hebt gekregen (omdat zij het juiste e-mailadres niet hebben) en de ontvangst van die e-mail niet hebt bevestigd

*tot slot uiteraard geef je aan, dat je rekening niet zult betalen omdat je hen niets verschuldigd bent

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2013 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wonderlijk dat ze uw ouders hebben gebeld, terwijl ze wel uw mobiele nummer hebben. U woont nog thuis? Net wat @mein zegt, zoek maar eens in uw "vriendenkring" naar een pestkop.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 11, 2013 om 19:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Laat u inlichten over het email adres daar staat de provider de provider op. U bent totaal niet aansprakelijk voor de annulerings kosten, u heeft er geen boodschap aa . Laat hun het maar bewijzen dat u bent die de boeking beeft gedaan, daar komt meer bijkijken dan zomaar aannemen van de boeking.Zij hadden een bevestiging via email moeten op vangen die met u email adres isedaan.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 11, 2013 om 19:31
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als er geen aanbetaling of controle op juiste gegevens heeft plaatsgevonden is dit soort fraude voor de ondernemer die het aanbood.
Helaas komt het vaker voor dat ze zomaar iets doen.
Vaak een ex klant die met dit soort spook boekingen de verhuurder wil terug pakken na geschil.
Een andere verhuurder kreeg in 1 week namelijk 17 valse boekingen waar de aanbetaling nooit van binnen kwam.
Het bleek hetzelfde IP adres te zijn van iemand die dronken van het park was gezet enkele weken eerder!
Dus laat hem eens zoeken naar het IP adres waarvan deze fraude gepleegd is als hij geld wil zien.

Als het een openbare is maar een privé IP adres is de dader nog te achterhalen.

tenormin
door tenormin - Aug 11, 2013 om 19:52
16829 Antwoorden / 108 Vragen

timon, zolang je maar geen emails naar booking.com stuurt!! Anders hebben ze nog meer van je dan je wilt. Ja, je zou zo maar in boosheid willen reageren op die manier. Succes met je zoektocht.

hi
door hipppo - Aug 12, 2013 om 16:19
303 Antwoorden / 2 Vragen

Helemaal niet reageren. Laat ze maar komen met wat dan ook. Laat ze maar kosten maken. Laat ze desnoods maar naar je adres komen, dan kan je ze persoonlijk uitleggen dat je nergens iets van af wist en weet.

alfatrion
door alfatrion - Aug 12, 2013 om 17:04
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft de overeenkomst niet gesloten, dus u heeft geen verplichtingen jegens deze partij. Op zich is het wel netjes om te reageren, maar ik zou dan alleen gegevens geven waarvan uw weet dat ze hier al over beschikken. Ik zou [u]niet reageren[/u] via het internet communiceren omdat ze op deze wijze uw IP adres krijgen.

ha
door hansyvonne - Aug 12, 2013 om 19:53
36 Antwoorden / 8 Vragen

Als u geen overeenkomst hebt gesloten met de eigenaar, dan kunt u rustig achterover leunen en deze 'aanmaning' als niet belangrijk beschouwen en negeren. Het is niet aan u uw gelijk te bewijzen, maar de eigenaar van het appartement moet dit aan kunnen tonen. Laat u niet intimideren, u heeft het recht aan uw zijde.

ze
door zeevis - Aug 14, 2013 om 10:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik een hotelboeking maak via booking.com wordt altijd om creditcardgegevens gevraagd voor het geval de gast niet op komt dagen. Als je in het hotel arriveert betaal je op de door jouw gekozen manier. Mocht de gast niet op komen dagen dan heeft het hotel het recht het bedrag van de creditcard af te schrijven. Deze voorwaarden verschillen per hotel. Je zou eens kunnen kijken naar de voorwaarden van het hotel op de site van booking.com

bo
door booking.com - Aug 21, 2013 om 15:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Timon Bulthuis,

Met interesse heb ik uw en de andere berichten gelezen. Het klopt dat gezien u deze reservering niet heeft gemaakt en het hotel niet het tegendeel kan bewijzen, u deze reservering niet hoeft te betalen. Dit was een reservering waarbij geen credit card gegevens vereist waren, dus er kan geen misbruik van uw credit card gemaakt zijn. Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik dit graag.

Met vriendelijke groet,
Angela
Booking.com Team

diumenge
door diumenge - Aug 21, 2013 om 17:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou Timon, even een schermprintje van bovenstaande mededeling van Angela van booking.com opslaan en mochten ze hier nog een op terugkomen die schermprint opsturen.