Ba
door BasGoed Dec 12, 2015 om 01:03
Geldzaken & recht

Wie is er verantwoordelijk voor kosten onderhoud CV bij huurwoning?

Hallo allemaal,

Ik zit met een behoorlijk dilemma. Na een jaar een particuliere huurwoning te hebben gehuurd (kosten 850 euro pm) heb ik nu een huis gekocht, waardoor ik de huur opgezegd heb.

Verhuurder zegt nu dat ik, voor ik het huis weer aan hen oplever, zorg moet dragen voor een onderhoudsbeurt voor de CV. Deze kosten zouden voor mij zijn en zouden tussen de 50 en 100 euro liggen.

In het huurcontract wordt verwezen naar de Algemene Voorwaarden Woonruimte 2003, waar dit artikel staat:
Artikel 6.4: Indien en voorzover dit niet door verhuurder voor rekening van huurder geschiedt, zal huurder voor zijn rekening zorg dragen voor het afsluiten van een service-abonnement bij een erkent installatiebedrijf, in welk abonnement het periodiek onderhoud van de installaties met toebehoren is begrepen. Verhuurder heeft het recht op inzage van dit serviceabonnement.

Hieruit zou je opmaken dat onderhoud van de cv ketel inderdaad onder kosten van de huurder valt, sterker nog, er zou een service abonnement door huurder moeten worden afgesloten, op kosten van huurder wanneer verhuurder dit niet betaald, maarrrrrrrrrr

op de website van rijksoverheid staat het volgende (bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/inhoud/onderhoud-huurwoning):

Onderhoud CV ketel: oa ontluchten cv ketel valt onder werkzaamheden huurder, maar ONDERHOUD, CONTROLE dan wel VERVANGING valt onder kosten verhuurder.

Natuurlijk heb ik getekend voor het contract dat spiegelt met de algemene bepalingen waaronder bovengenoemd artikel 6.4 beschreven staat, maar de website van rijksoverheid zegt dus wat anders, en zegt daarbij ook nog 'In een huurcontract kunnen geen bepalingen worden opgenomen die van dit overzicht afwijken in het nadeel van de huurder'.

Hieruit kan dus opgemaakt worden, daar die bepalingen waarin 6.4 genoemd wordt afwijkt in het nadeel van mij, de huurder, dat ik dit onderhoud niet op eigen kosten hoef te laten doen.

Op internet staat het bomvol met 'feitjes' dat het onderhoud van de cv ketel bij een huurwoning altijd op kosten van de verhuurder zou liggen, echter omdat 6.4 van de algemene huurbepalingen (die volgens mij overal in Nederland toegepast worden op verhuurcontracten van woningen) zou ik bijna denken dat ik er toch aan vast zit dit te betalen.

Iemand met geringe spoed (ga zeer snel uit deze woning) uitsluitsel over deze kwestie? Zou erg fijn zijn.

Groet,

Bas.

67456 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 12, 2015 om 01:10
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Bij een normale huursituatie is het onderhoud van de cv kethel voor rekening van de verhuurder, ik ga ervan uit dat u niet met privé middelen die cv kethel heeft laten plaatsen maar dat die er al inzat bij het intrekken van de huurwoning.

marita567
door marita567 - Dec 12, 2015 om 07:37
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hallo basgoed ,

Wat staat erbij uw vermeld onder servicekosten ? servicekosten zitten normaal in de huur

pi
door pieterwolters Dec 12, 2015 om 09:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Nou nee hoor. Servicekosten zitten in de servicekosten. Daarom heet het ook servicekosten....

marita567
door marita567 Dec 12, 2015 om 09:49
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@pieterwolters Alle servicekosten staan bij mij vermeld onder de kale huur , daar staat bij mij wel onderhoudsabonnement wat Ts dus niet heeft .

Ba
door BasGoed Dec 13, 2015 om 02:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee bij mij staat servicekosten - stoffering (wss door de keuken ofzo want verder leeg opgeleverd)

Ba
door BasGoed - Dec 12, 2015 om 09:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik lees overal dat dit voor de verhuurder is maar heeft iemand ook juridische onderbouwing hierbij want ik zit dus wel met dat artikel 6.4 van die algemene bepalingen. De cv is inderdaad niet door mij aangeschaft, zat er al in. Is van verhuurder.

marita567
door marita567 - Dec 12, 2015 om 09:57
1576 Antwoorden / 17 Vragen

neem eens contact op met het juridisch loket / of ga er eens langs als er een loket bij uw in de buurt is  , leg hun deze vraag eens voor .

klik hier

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2015 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die huisbaas kan wel zoveel in het huurcontract zetten, maar cv onderhoud is echt voor hem.

ro
door ronny530 - Dec 12, 2015 om 17:05
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Een particulier huurder is minder beschermd dan u denkt. De verhuurder is wel aansprakelijk voor groot onderhoud maar niet voor regulier onderhoud zoals bij een cv ketel. De verhuurder heeft u in dit geval volgens artikel 6.4 verpicht zelf een onderhoudsabonnement voor de cv installatie af te sluiten. Dat mag een particulier verhuurder doen omdat u het gehuurde in goede staat dient te houden en bovenal u bent met deze voorwaarden akkoord gegaan. Mijn advies laat op uw kosten een onderhoudsbeurt uitvoeren en dan bent u van een boel ellende af.

Ba
door BasGoed Dec 12, 2015 om 23:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hey Ronny bedankt voor je antwoord. Hier heb ik echt veel aan, echter is het dan zo anders dan bij sociale huur. Zitten sociale huurders niet vast aan art 6.4 algemene bepalingen dan? Wat maakt dat anders? En waarom geeft overheid.nl dan aan dat het wel voor de verhuurder is. Komt dit omdat sociale huur door overheid gesponsort wordt?

alfatrion
door alfatrion - Dec 12, 2015 om 23:01
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De verhuurder heeft de verplichting om gebreken te verhelpen op verzoek van de huurder, met uitzondering van kleine herstellingen. Het argument van de verhuurder zal zijn dat deze bepaling niet ziet op het verhelpen van een gebrek. Voorzover hij daarin gelijk heeft, gaat hij daarmee dan voorbij aan het feit dat de last wel verschoven wordt van de verhuurder naar de huurder. Een dergelijk bedwing is hetzij in strijd met dwingend recht hetzij (vermoedelijk) onredelijk bezwarend.

Hieronder citeer ik diverse bronnen.

Onderhoud Centrale Verwarming (gewijzigd per 1-1-2013)

http://www.huurders.info/huurprijzen-en-woonlasten/servicekosten/

De kosten voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt van de centrale verwarming komen voor rekening van de verhuurder. CV-onderhoud mag niet in de servicekosten aan de huurder worden doorberekend. Dit was al het geval voor collectieve CV-installaties en sinds 2013 geldt dit ook voor individuele CV-ketels.
Alleen de eventuele extra kosten voor een aanvullende 24-uurs service mogen aan de huurder worden doorberekend. Dat zijn de extra kosten voor een serviceabonnement waarbij een monteur ook in het weekeind en op feestdagen langs komt. Dit geldt in principe ook voor geliberaliseerde contracten.

Besluit kleine herstellingen
Geldend op 12-12-2015
http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/geldigheidsdatum_12-12-2015

Artikel 1
De herstellingen aangewezen in de bijlage behorend bij dit besluit worden in ieder geval aangemerkt als kleine herstellingen als bedoeld in artikel 240 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

CV onderhoud staat hier niet op.

Besluit Servicekosten

Geldend op 12-12-2015
http://wetten.overheid.nl/BWBR0014932/geldigheidsdatum_12-12-2015

Arikel 7:204 lid 1 BW
De verhuurder heeft met betrekking tot gebreken van de zaak de in deze afdeling omschreven verplichtingen.

Arikel 7:204 lid 2 BW
Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft.

Arikel 7:206 lid 1 BW
De verhuurder is verplicht op verlangen van de huurder gebreken te verhelpen, tenzij dit onmogelijk is of uitgaven vereist die in de gegeven omstandigheden redelijkerwijs niet van de verhuurder zijn te vergen.

Arikel 7:206 lid 2 BW

Deze verplichting geldt niet ten aanzien van de kleine herstellingen tot het verrichten waarvan de huurder krachtens artikel 217 verplicht is, en ten aanzien van gebreken voor het ontstaan waarvan de huurder jegens de verhuurder aansprakelijk is.

Arikel 7:240 BW
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen herstellingen worden aangewezen die moeten worden aangemerkt als kleine herstellingen die krachtens artikel 217 voor rekening van de huurder zijn. Van de krachtens het onderhavige artikel vastgestelde bepalingen kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken.

Artikel 7:242 lid 1 BW
Behoudens bij standaardregeling bedoeld in artikel 214 van Boek 6 kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken van de artikelen 204, 206 leden 1 en 2, 207, 208 en 217, tenzij het gaat om herstellingen aan door de huurder aangebrachte veranderingen en toevoegingen of gebreken aan door de huurder aangebrachte veranderingen en toevoegingen.

Artikel 6:233 aanhef en onder a BW

Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij.

Artikel 6:237 aanhef en onder b BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat de inhoud van de verplichtingen van de gebruiker wezenlijk beperkt ten opzichte van hetgeen de wederpartij, mede gelet op de wettelijke regels die op de overeenkomst betrekking hebben, zonder dat beding redelijkerwijs mocht verwachten.

Ba
door BasGoed Dec 12, 2015 om 23:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

super bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ba
door BasGoed Dec 12, 2015 om 23:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens, ik zie dat weer de bron overheid.nl voorbij komt, maar geld dit ook voor particuliere verhuur? want deze wetgeving gaat weer voorbij die algemene bepalingen..

alfatrion
door alfatrion Dec 13, 2015 om 02:14
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De wetgeving gaat daaraan niet voor bij! Er is een verschil tussen regelend recht en dwingend recht. Van het eerst mag worden afgeweken en van het laatste niet. Wat ik hier heb aangehaald is allemaal dwingend recht. En wat jij algemene bepalingen noemt, staat in de wet als algemene voorwaarden. (De informatie op huurders.info doet mij vermoeden dat er nog iets aan codificatie bestaat dat ik niet heb gevonden.) De geciteerde artikels uit boek 7 gaat over de verhuur van huizen en verhuur in het algemeen. De geciteerde artikels uit boek 6 gaan over algemene voorwaarden (algemene voorwaarden zijn bedingen die niet gaan over de kernprestaties, zoals hoeveel je betaald en wat er verhuurd wordt, en niet individueel overeen gekomen zijn.)