ma
door mavima557 May 7, 2015 om 16:37
Geldzaken & recht

Wie is verantwoordelijk voor schade

Vorige week kocht nik bij de Praxis een pot verf en deed hem in mijn rugzakje. Toen ik mijn rugzakje openmaakte, bleek de pot verf open te zijn en grotendeels leeggelopen. Ik ben onmiddellijk teruggegaan naar de Praxis. Mijn wilde alleen een nieuwe pot verf geven en geen vergoeding geven voor de schade (portemonnee met verf, verf op mijn jas, etc.)
Men zei dat ik de schade op mijn eigen verzekering moest declareren. Praxis is alleen verantwoordelijk voor wat er binnen de winkel gebeurt (waarom geven ze me dan wel een nieuwe pot verf?) Dat het volgens mij hun fout was, deed niet ter zake. Mijn verzekering zou mij ook vragen of ik niet gevallen was..
Klopt het dat Praxis niet verantwoordelijk is?

9830 26 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 7, 2015 om 17:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mavima557,

Wat een vervelende ervaring.
Zonde van die portemonnee en je jas.
Maar zo gauw je de winkel uit bent kan Praxis niet meer nagaan wat er verder met het blik gebeurd is.
Uit coulance vergoeden ze het blik verf.
Hoop voor je dat je verzekering - als je die hebt - de resterende schade vergoedt.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - May 7, 2015 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou Praxis daarvoor verantwoordelijk zijn? Zij kunnen toch geen idee hebben wat u met dat blik gedaan hebt. Aardig van ze dat u een nieuw blik verf kreeg.

zoekster
door zoekster - May 7, 2015 om 17:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat Praxis beweert klopt niet. Als dit een 'onveilig product' is, zoals men dat noemt, dan moet Praxis, als de schade onder de 500 euro valt, vergoeden, naast het leveren van een nieuwe pot verf. Het gaat er dus niet om waar dit probleem zich voordoet.

Er moet dan geen onduidelijkheid zijn dat het komt, omdat de pot verf ondeugdelijk was afgesloten. Het doet er dus wel degelijk toe wiens fout het is.

klik HIER voor nadere uitleg.

ho
door honza23 - May 8, 2015 om 11:41
259 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 7 mei 2015, 17:33]Wat Praxis beweert klopt niet. Als dit een 'onveilig product' is, zoals men dat noemt, dan moet Praxis, als de schade onder de 500 euro valt, vergoeden, naast het leveren van een nieuwe pot verf. Het gaat er dus niet om waar dit probleem zich voordoet.

Er moet dan geen onduidelijkheid zijn dat het komt, omdat de pot verf ondeugdelijk was afgesloten. Het doet er dus wel degelijk toe wiens fout het is.

klik HIER voor nadere uitleg.

wie eist bewijst.

dus als je kan bewijzen dat het product niet goed was heb je gelijk. Probleem is echter dat dit vrijwel onmogelijk is: je hoeft maar één keer met je rugzak ergens tegenaan te zijn gekomen (bij het instappen van een bus b.v.) en een pot verf kan al openspringen. De winkelier kan hier dan nog aanvoeren dat de pot gesloten was toen hij de kassa passeerde. Kortom, hoe lullig het ook is, dit wordt of een eigen verzekering of dikke pech.

zoekster
door zoekster - May 8, 2015 om 12:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=honza23 schreef op vrijdag 8 mei 2015, 11:41][quote=zoekster schreef op donderdag 7 mei 2015, 17:33]Wat Praxis beweert klopt niet. Als dit een 'onveilig product' is, zoals men dat noemt, dan moet Praxis, als de schade onder de 500 euro valt, vergoeden, naast het leveren van een nieuwe pot verf. Het gaat er dus niet om waar dit probleem zich voordoet.

Er moet dan geen onduidelijkheid zijn dat het komt, omdat de pot verf ondeugdelijk was afgesloten. Het doet er dus wel degelijk toe wiens fout het is.

klik HIER voor nadere uitleg.

wie eist bewijst.

dus als je kan bewijzen dat het product niet goed was heb je gelijk. Probleem is echter dat dit vrijwel onmogelijk is: je hoeft maar één keer met je rugzak ergens tegenaan te zijn gekomen (bij het instappen van een bus b.v.) en een pot verf kan al openspringen. De winkelier kan hier dan nog aanvoeren dat de pot gesloten was toen hij de kassa passeerde. Kortom, hoe lullig het ook is, dit wordt of een eigen verzekering of dikke pech.
Je begrijpt mijn stelling niet. Praxis beweert dat ze alleen verantwoordelijk zijn voor wat binnen in de winkel gebeurt. Wiens fout het is, doet volgens Praxis ook niet ter zake.

Deze twee uitspraken zijn gewoonweg niet correct.

Praxis heeft het helemaal niet gehad over of het product een defect heeft of niet. Maar voert argumenten aan die nergens op slaan.

jpm
door jpm - May 8, 2015 om 12:10
820 Antwoorden / 28 Vragen

Zoekster heeft gelijk, het doet er echt niet toe waar het product ondeugdelijk is. Blikken verf, ik maak ze met moeite open met een dikke schroevendraaier, die gaan ook bij stoten niet zomaar los, of je moet ermee onder de tram komen of zoiets.

hansje klein
door hansje klein - May 8, 2015 om 12:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het lijkt mij een groot verschil te maken of de verffabriek de pot oorspronkelijk gesloten heeft of de bouwmarkt na het mixen van de kleur, waarna de pot uiteindelijk niet goed gesloten werd klaarblijkelijk.

labren
door labren - May 8, 2015 om 12:37
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat klopt, dat praxis niet verantwoordelijk is , wie vervoert en nu een pot verf in een rugzakje !!!! , stop die pot verf dan eerst in een plastick zakje

wimmi20
door wimmi20 - May 8, 2015 om 13:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Praxis verwijst naar een eigen verzekering.
Ik vraag mij af welke verzekering dit vergoed.

wokkie1
door wokkie1 - May 8, 2015 om 13:34
15 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mavima557

Het is inderdaad niet echt slim een blik verf in een rugzak te stoppen en dan al helemaal niet zonder er een plastic zakje omheen te doen, maar dat terzijde.

Wellicht is het een tip om de algemene (leverings)voorwaarden van Praxis erbij te zoeken en te kijken in hoeverre hier aansprakelijkheid is van consument en Praxis. Indien daar geen uitsluitsel over staat kun je je nog wenden tot hun Bureau Verkoop Ondersteuning, adres; Praxis, t.a.v. afdeling BVO, Postbus 268, 1110 AG Diemen. Wellicht willen die coulance tonen en e.e.a. vergoeden.

Ik begrijp best dat je normaliter niet de voorwaarden van een bouwmarkt gaat doornemen alvorens een blik verf te kopen maar zij kunnen zich wel daar op beroepen. Ik denk dat je zonder bewijs van schuld weinig kans maakt en de Praxis eigenlijk al coulant is geweest om gratis een nieuw blik verf te geven, maar je weet nooit.

edrick3
door edrick3 - May 8, 2015 om 13:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op vrijdag 8 mei 2015, 12:16]Het lijkt mij een groot verschil te maken of de verffabriek de pot oorspronkelijk gesloten heeft of de bouwmarkt na het mixen van de kleur, waarna de pot uiteindelijk niet goed gesloten werd klaarblijkelijk.

Naar ik dacht heeft Praxis geen verfmengmachine (Karwei wel).

Wellicht kan TS hier uitsluitsel over geven.

hansje klein
door hansje klein - May 8, 2015 om 13:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 8 mei 2015, 13:47][quote=hänschen klein schreef op vrijdag 8 mei 2015, 12:16]Het lijkt mij een groot verschil te maken of de verffabriek de pot oorspronkelijk gesloten heeft of de bouwmarkt na het mixen van de kleur, waarna de pot uiteindelijk niet goed gesloten werd klaarblijkelijk.

Naar ik dacht heeft Praxis geen verfmengmachine (Karwei wel).

Wellicht kan TS hier uitsluitsel over geven.

Praxis heeft kleurmengmachines met 35.000 kleuren en wanneer de verf ter plekke gemengd is, zou het ook zo maar IN de winkel al gebeurd kunnen zijn, dat de pot open ging.

pe
door peterbee - May 8, 2015 om 13:58
58 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou denken dat de rugtas onder gevolgschade valt. Een fabrikant /leverancier geeft meestal alleen garantie op zijn eigen product, en sluit vervolschade uit.

Zo voorkomt de lampenfabrikant dat als een springende gloeilamp van € 1,- een Rembrandt schilderij van € 17.000.000,- vernielt, er miljoenen uitbetaald moeten worden ( en de fabrikant niet kan bewijzen dat het schilderij niet door zijn gloeilamp is beschadigd.

Dus : directe schade is voor leveancier, indirecte schade moet je bij je inboedelverzekeraar claimen. Als er iets bij de Praxis te verhalen valt dan diet jouw verzekeraar dat.

alfatrion
door alfatrion - May 8, 2015 om 14:21
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=honza23 schreef op vrijdag 8 mei 2015, 11:41]dus als je kan bewijzen dat het product niet goed was heb je gelijk. Probleem is echter dat dit vrijwel onmogelijk is: je hoeft maar één keer met je rugzak ergens tegenaan te zijn gekomen (bij het instappen van een bus b.v.) en een pot verf kan al openspringen.
Een pot verf mag niet zo gemakkelijk opengaan.

TS kan gewoon stellen dat hij of zij binnen zes maanden heeft ontdekt dat het blik verf te gemakkelijk open gaat (art. 7:18 lid 2 BW). Naar vaste rechtspraak kan er volstaan worden met stellen tenzij de tegenpartij die stelling voldoende gemotiveerd betwist. Bewijs kan geleverd worden door bijvoorbeeld een getuigenverklaring.

[quote=peterbee schreef op vrijdag 8 mei 2015, 13:58]Ik zou denken dat de rugtas onder gevolgschade valt.
De verkoper is daarvoor aansprakelijk op grond van art. 7:24 BW, tenzij het hier gaat om een onveilig product en de schade boven de 500 euro uit komt. In dat laatste geval is de producent aansprakelijk op grond van art. 6:185 BW. Beide artikels vallen onder (half) dwingend recht vanwege art. 7:6 BW en art. 6:192 BW. De verkoper en producten kunnen deze aansprakelijkheid dus niet uitsluiten.

picone
door picone - May 8, 2015 om 17:46
55 Antwoorden / 4 Vragen

Hänschen Klein heeft hier een punt.

Als de verf bij Praxis is gemengd, dan kunnen ze niet onder hun verantwoording uit. Ik zou toch contact opnemen met het hoofdkantoor van Praxis en de situatie uitleggen?

wimmi20
door wimmi20 - May 8, 2015 om 17:53
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Laat Wimmi us even kort reageren :
om een blik verf te openen is een schroevendraaier en wat kracht nodig.
Zonder gereedschap krijg je een blik verf niet open.
Gaat het blik uit zichzelf open in je rugzak, dan is er duidelijk een gebrek aan het blik aanwezig.
Praxis moet dokken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 12, 2015 om 01:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ wimmi20:

Zou zo'n blik niet open kunnen gaan door temperatuurverhoging van de inhoud?
Bijvoorbeeld door er een tijd mee in de zon te fietsen of de rugzak een tijd in een afgesloten auto in de zon te leggen. Vooral bij een zwarte rugzak.
De rugzak kan wel zoveel warmte opgevangen hebben dat de temperatuur in het blik behoorlijk oploopt. Door uitzetting van de lucht boven de verf of de verf zelf kan m.i. de druk wel zo oplopen dat het deksel er af gedrukt wordt.

Daar heb je verder dan geen gereedschap voor nodig.

Hardware ERror MAN.

wimmi20
door wimmi20 - May 12, 2015 om 02:28
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hrdwerroman,
tsja of u het bij het rechte eind hebt weet ik ook niet.
U meent dat het in een zwarte rugzak warmer is dan een andere kleur.
Dat is juist niet zo.
Zwart houdt de warme zonnestralen (infrarood) juist tegen.
Het is onder een zwarte parasol koeler dan onder een witte.
Bedouinen dragen zwarte kleding hierom.
Heeft totaal niets met de vraag te maken.

Cookies
door Cookies - May 12, 2015 om 10:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 8 mei 2015, 17:53]Laat Wimmi us even kort reageren :
om een blik verf te openen is een schroevendraaier en wat kracht nodig.
Zonder gereedschap krijg je een blik verf niet open.
Gaat het blik uit zichzelf open in je rugzak, dan is er duidelijk een gebrek aan het blik aanwezig.
Praxis moet dokken.

Misschien moet Wimmi eens goed de OP lezen? Ik lees daar echt niet dat het om een blik verf gaat. Waarschijnlijk is Wimmi erg lang niet in een bouwmarkt geweest, anders had je kunnen zien dat bepaalde Histor verven in - makkelijk te openen - potten zitten.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2015 om 10:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan voor Wimmie20 ook nog maar even een opmerking over zwart en wit.

Lees hier.

Hoewel het niet waarschijnlijk is dat die pot verf opengegaan is door de warmte in die zwarte rugzak.

Maar het wordt in die zwarte wel warmer dan wanneer het een witte geweest zou zijn.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 12, 2015 om 15:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ wimmi20:

Je schreef:
Zwart houdt de warme zonnestralen (infrarood) juist tegen.
Het is onder een zwarte parasol koeler dan onder een witte.
Bedouinen dragen zwarte kleding hierom.

In eerste instantie reageerde ik hier vanmorgen door tijdgebrek op met "quatsch".
De redactie heeft dit gemeend te moeten verwijderen, zonder commentaar.
Nu ik wat meer tijd heb zal ik, met hulp van tijger1, proberen uit te leggen waarom ik jou bovenstaand antwoord quatsch vind.

Je stelt:
Zwart houdt de warme zonnestralen (infrarood) juist tegen.
(Mat)zwart, (en donkere kleuren) absorberen infrarood (=warmte)straling juist goed! Witte (en lichte kleuren)daarentegen reflecteren deze straling beter. In (glimmend)wit blijven zaken juist koeler door reflectie.

Het is onder een zwarte parasol koeler dan onder een witte.
Dat is ook niet zo: meet de temperatuur maar eens in de zon vlak onder een zwarte of donkerkleurige parasol en daarna onder een witte of lichtkleurige. Dan zul je gauw van je (waan)ideeën, waar je anderen mee op het verkeerde been zet, genezen zijn! Schaduw, en daardoor koelte, geven ze beide evenveel.

Bedouinen dragen zwarte kleding hierom.
Alleen Bedoeïenenvrouwen dragen, onder druk(t) van hun mannen, zwart. Dan zijn ze minder aantrekkelijk voor (andere) mannen. De mannen dragen zelf graag lichtere kleding, tot wit toe, omdat dit in de brandende zon het best infrarood reflecteert en daardoor het koelst is en mannen daar meer buiten zijn dan vrouwen.

H.

wimmi20
door wimmi20 - May 12, 2015 om 16:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hrdwerroman,
ik raad u aan om bij koekel in te kloppen :
waarom dagen bedoeinen zwarte kleding.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 12, 2015 om 20:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 12 mei 2015, 16:29]Hrdwerroman,
ik raad u aan om bij koekel in te kloppen :
waarom dagen bedoeinen zwarte kleding.

Ja, doe dat maar eens: het zal je verbazen.
O.a dit is er te lezen:
"En zwarte kleding wordt niet zo snel vies, die nomaden zullen echt niet elke dag een wasje draaien..."
Dat heeft dus niets met temperatuur te maken, doch meer met de praktische kant.

H.

wimmi20
door wimmi20 - May 12, 2015 om 21:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hrdwerroman,
u citeert iemand die leuk wou zijn, het wasverhaal slaat echt nergens op.
U probeert uw gelijk te halen met als argument dat Nomaden geen wasmachine in de tent hebben.
Wat de kleur van de parasol betreft heb ik dat zelf jaren geleden getest.
Een witte tuinparasol, en een donkergroene.
Onder de groene parasol was het koeler omdat het zonlicht er nauwelijks doorheen schijnt.
Echt waar, ik verkoop geen quatsch.
U beweert dat Nomaden meestal in het wit gekleed zijn.
Daar zit u naast.
U verwart 'gewone' Arabieren met woestijn Nomaden.
U hebt kennelijk niet op koekel gekeken met de zoekterm die ik adviseerde.
Ik kom hier niet meer op terug.
Dit alles heeft nauwelijks met de vraag te maken.

ma
door mantelzorger52 - May 13, 2015 om 17:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=alfatrion schreef op vrijdag 8 mei 2015, 14:21][quote=honza23 schreef op vrijdag 8 mei 2015, 11:41]dus als je kan bewijzen dat het product niet goed was heb je gelijk. Probleem is echter dat dit vrijwel onmogelijk is: je hoeft maar één keer met je rugzak ergens tegenaan te zijn gekomen (bij het instappen van een bus b.v.) en een pot verf kan al openspringen.
Een pot verf mag niet zo gemakkelijk opengaan.

TS kan gewoon stellen dat hij of zij binnen zes maanden heeft ontdekt dat het blik verf te gemakkelijk open gaat (art. 7:18 lid 2 BW). Naar vaste rechtspraak kan er volstaan worden met stellen tenzij de tegenpartij die stelling voldoende gemotiveerd betwist. Bewijs kan geleverd worden door bijvoorbeeld een getuigenverklaring.

[quote=peterbee schreef op vrijdag 8 mei 2015, 13:58]Ik zou denken dat de rugtas onder gevolgschade valt.
De verkoper is daarvoor aansprakelijk op grond van art. 7:24 BW, tenzij het hier gaat om een onveilig product en de schade boven de 500 euro uit komt. In dat laatste geval is de producent aansprakelijk op grond van art. 6:185 BW. Beide artikels vallen onder (half) dwingend recht vanwege art. 7:6 BW en art. 6:192 BW. De verkoper en producten kunnen deze aansprakelijkheid dus niet uitsluiten.

Bullshit, weet jij wat TS er allemaal mee heeft uitgevreten? Jij denkt zeker dat ik terug kan naar de super als ik een kratje bier uit mijn poten laat vallen? Wie eist, bewijst en daar veranderen jouw wetsartikeltjes niets aan.

zoekster
door zoekster - May 13, 2015 om 19:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mantelzorger52 schreef op woensdag 13 mei 2015, 17:34]
Bullshit, weet jij wat TS er allemaal mee heeft uitgevreten? Jij denkt zeker dat ik terug kan naar de super als ik een kratje bier uit mijn poten laat vallen? Wie eist, bewijst en daar veranderen jouw wetsartikeltjes niets aan.
Praat even normaal, wat een onbeschofte taal en toon.