mathijs_b
door mathijs_b Mar 9, 2019 om 13:24
Geldzaken & recht

Wie kan mij de koopkrachtstijging uitleggen?

Ik ben gepensioneerd en heb naast mijn AOW een klein pensioen. (Minder dan € 10.000 p/jaar).

Netto is mijn AOW dit jaar zo'n 5 tientjes meer geworden.

Maar mijn aanvullende pensioenen zijn netto gedaald! Ik krijg nu per maand minder dan vorig jaar!

Daarbij; Door de grootste leugen van de overheid aller tijden dat de pensioenen niet geïndexeerd KUNNEN worden, maar die leugen is door de zelfde overheid verzonnen om hun vriendjes, de banken, miljarden meer te laten verdienen, is mijn pensioen al 10 jaar niet meer geïndexeerd. Schade, zo'n 25% minder pensioen dan verwacht was.

Die schade is véél hoger dan de 5 tientjes die mijn AOW stegen.

Toch gaat 96% van de bevolking erop vooruit, zegt Rutte....  Dus zijn er maar max 4% gepensioneerden met een klein pensioen?

Wie kan mij uitleggen waarom de pensioenen niet geïndexeerd KUNNEN worden?

Jaja, ik weet het, regeltjes. Alleen de rente telt mee in de berekeningen. De miljarden winsten die de banken momenteel maken MOGEN niet gebruikt worden voor aanvulling pensioen, maar moeten uitgekeerd worden aan de aandeelhouders enz.enz. die in feite nu mijn pensioen ontvangen.

1630 17 Rapporteer

ro
door ron503 - Mar 9, 2019 om 13:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De koopkracht stijging is een gemiddelde van de totale bevolking en niet induvidueel vast te stellen. Dat u geen stijging van pensioen krijgt is aan het pensioenfonds zelf en dat staat los van de overheid.

me
door mein33 Mar 9, 2019 om 13:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat u geen stijging van pensioen krijgt is aan het pensioenfonds zelf en dat staat los van de overheid.

@ron503,

Dit klopt niet helemaal, aangezien de overheid de hoogte van de rekenrente bepaald waar de pensioenfondsen mee moeten rekenen en de rekenrente is medebepalend voor de ruimte om al dan niet te kunnen indexeren.

ro
door ron503 Mar 9, 2019 om 14:34
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Mee eens want als het pensioenfonds de dekkingsgraad niet haalt kan er ook geen verhoging van het pensioen uitgekeerd worden.

gerbera
door gerbera - Mar 9, 2019 om 13:39
7361 Antwoorden / 14 Vragen

De indexatie is afhankelijkvan wat de pensioenfondsen in kas hebben. Dit is geen leugen maar gewoon een feit, geen winst geen indexatie. Pensioenfondsen dienen een reserve te hebben, ik meen boven de 110%, en dat staat los van datgene wat banken voor winst hebben. Maar troost u, u bent niet de enige en valt dan onder de, volgens u, 4% die de pech hebben er niet op vooruit zijn gegaan. Voor alle duidelijkheid ook mijn pensioen is al 8 jaar niet meer geïndexeerd. Maar de 20e kunt u uw ongerief kenbaar maken.

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2019 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet waar u die netto verhoging van € 50 AOW vandaan haalt, want als u een partner hebt, hebt u € 14,74 meer, en bent u alleenstaand dan hebt u€ 32,00 meer.

Inderdaad is er op uw pensioen een paar centen meer loonheffing ingehouden.

Maar de loonheffingskortingen zijn sterk verhoogd, dus als u volgend jaar aangifte doet, krijgt u meer terug dan voorheen.

Ook uw zorgtoeslag en evetuele huurtoeslag is verhoogd.

De rest van uw betoog is een politieke kwestie en daar is dit forum niet voor bestemd.

me
door mein33 - Mar 9, 2019 om 13:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gemiddeld genomen gaat het overgrote deel van de werkenden er op vooruit.

De "niet" wekenden gaan er over het algemeen niet in koopkracht op vooruit maar veelal op achteruit., mede omdat de pensioenen (nog steeds) niet geïndexeerd worden.

De niet werkenden zijn voor de maatschappij (onder Rutte en zijn compagnons) niet zo belangrijk, zij leveren nl. geen bijdrage aan de voortstuwing van de economie en kosten de belastingbetaler alleen maar (steeds meer) geld vanwege de ouderdomsgebreken die men nu eenmaal krijgt als de jaren echt gaan tellen.

M.a.w. : voor u als gepensioneerde zal er geen enkele sprake van 'koopkrachtverbetering" zijn en zult u het moeten doen met de pecunea die u te besteden krijgt.  ;-))

aurora1
door aurora1 Mar 9, 2019 om 20:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, dat wordt dan demonstreren op het Malieveld.... en een lolly voor de bittere pil.....

me
door mein33 Mar 9, 2019 om 21:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gehoorapparaten, kunstgebit, toupet, bril, rollator, zuidwester of noordooster, 'lunnig'-pakket  en een doek met daarop "spandoek" vooral niet vergeten !!   ;-))

jo
door jorisw Mar 9, 2019 om 23:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Mein: Rutte en compagnons hebben niets te zeggen over de pensioenen. Het enige waar zij over gaan is de AOW en die is netjes geindexeerd. Pensioenen zijn iets van werkgevers en werknemers. Net zoals de overheid in de berekeningen ook niet de CAO-loonstijgingen (of promotiestijgingen) meeneemt in de koopkrachtberekeningen.

marita5
door marita5 - Mar 9, 2019 om 13:59
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mathijs B ,

Lees deze informatie eens door ,

https://www.pensioenbelangen.nl/nieuws/nieuws

edrick3
door edrick3 - Mar 9, 2019 om 14:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wie kan mij uitleggen waarom de pensioenen niet geïndexeerd KUNNEN worden?
Het meestijgen van uw pensioen met de (prijs)inflatie wordt indexatie of toeslagverlening genoemd. Indexatie is bijna altijd voorwaardelijk: uw pensioen wordt verhoogd als de financiële middelen van het pensioenfonds dat toelaten. Als het fonds minder geld heeft, bijvoorbeeld omdat de beleggingen tegenvallen, wordt er niet geïndexeerd. Mocht er wel indexatie plaatsvinden, dan worden ook de pensioenen van 'slapers' (niet-actieve deelnemers) verhoogd.
(Bron)
Pensioenregels: https://ffp.nl/consument/life-events/pensioen/strengere-pensioenregels/

wi
door willems123 - Mar 9, 2019 om 14:19
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ga 20 maart a.s. naar de stembureau... laat je STEM horen!

me
door mein33 Mar 9, 2019 om 21:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Welke "stem", je kan nog zo hard schreeuwen, maar in het Haagse wordt je nooit en te nimmer gehoord  !!

scherpslijper
door scherpslijper - Mar 9, 2019 om 14:25
70 Antwoorden / Vragen

Er is géén koopkrachtstijging - er is dus ook niets uit te leggen

jo
door jorisw Mar 9, 2019 om 23:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er is wel koopkrachtstijging. Echter, 1 of 2% is voor de meeste mensen in euro's niet zo veel, dus 1 keer iets extra's kopen en je ziet het aan de einde van de maand niet terug.

Maar ga gewoon eens de inkomsten en uitgaven netjes (en eerlijk) bijhouden en vergelijk het met die van een jaar geleden. Je zult zien dat het meer is geworden.

ro
door ron503 - Mar 9, 2019 om 14:56
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil niet direct stellen dat ons lidmaatschap van de Europese unie opgezegt dient te worden maar de Europese centrale bank houdt de rente op spaartegoeden kunstmatig laag om de economie op te krikken en dat is anno nu niet meer van toepassing. Rente op spaargeld is bijna tot nul gereduceerd en voor degene die een hypotheek wil afsluiten is de rente een fractie van de rente die zeg 20 jaar geleden van toepassing was. Mooi voor de koper van een woning maar uiteindelijk nadelig voor de mensen die niet draagkrachtig genoeg zijn om een woning te kunnen kopen. Een Nedxit lijkt me geen optie omdat Nederland meer goederen exporteerd dan het importeerd en daarmee de inkomsten bij een Nedxit significant gaan dalen. Loskoppeling van die Europese centrale bank zou een optie kunnen zijn want ik heb er ook geen zin aan om noodleidende landen met mijn spaarcenten te ondersteunen. Het treft ons allemaal maar als je nog werkzaam bent iets minder dan de AOW gerechtigden met een klein pensioen.

aurora1
door aurora1 - Mar 9, 2019 om 15:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zulke zaken worden op school uitgelegd. Waarom klaagt u zo? Dit hier is Vraag en Beantwoord, geen onderwijsinstituut of klachtenbehandeling. Google is iedereen zijn beste vriend, van u niet?
U ontvangt meer dan mensen met alleen AOW. Anders had u carrière moeten maken voor meer pensioen en/of goed moeten sparen.

panter22
door panter22 - Mar 9, 2019 om 16:14
6599 Antwoorden / Vragen

Maak de berekening van de Consumentenbond:
https://www.nibud.nl/consumenten/koopkrachtberekenaar/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2019 om 16:50
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Ik pak alleen dit onderdeel eruit: uw citaat Wie kan mij uitleggen waarom de pensioenen niet geïndexeerd KUNNEN worden?
Wie kan mij uitleggen waarom de pensioenen niet geïndexeerd KUNNEN worden?

Het niet indexeren betreft klaarblijkelijk uw pensioen. Er zijn pensioenen die wel geindexeerd zijn op basis van de resreve die zij in kas hebben. De uitleg die u vraagt wordt door ieder pensioenfonds zeer uitgebreid gegeven. De rekenrente die moet worden aangehouden is het grote probleem.
Hoe komt u op het idee dat aandeelhouders uw pensioen zouden ontvangen? Dat zou dan frauduleusbruik van door de pensioengerechtigden opgebouwde rechten!

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2019 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar hebt u bij de SVB een streepje voor dat u zoveel meer AOW hebt gekregen.

En dat is niet eerlijk.:-))

jo
door jorisw - Mar 9, 2019 om 23:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien ook even iets positiefs toevoegen: mensen met AOW hebben de mazzel dat de hoogte daarvan automatisch wordt geindexeerd met de inflatie (bij wet geregeld). Werkenden moeten maar hopen dat hun loon wordt gecompenseerd met inflatiecorrectie. Dus misschien wel zo gepast van gepensioneerden om iets minder hard te klagen.

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2019 om 23:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan moeten de minimumloners ook hartstikke blij zijn. Want die lonen worden ook geindexeerd. Net als de bijstandtrekkers bijvoorbeeld.

Allemaal mazzelpikken. :-))

me
door mein33 - Mar 10, 2019 om 10:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JORISW 9 MRT. 2019 OM 23:34
@Mein33: Rutte en compagnons hebben niets te zeggen over de pensioenen.

@jorisw,

Dat is een misvatting van u, de overheid bepaald nl. welke rekenrente er door de pensioenfondsen moet worden aangehouden en de hoogte van de rekenrente is mede bepalend voor het wel of niet kunnen idexeren.

Ps. Waarom meent u zich altijd zo tegen de ouderen te moeten afzetten ?

1paul
door 1paul - Mar 10, 2019 om 11:02
3143 Antwoorden / 0 Vragen

voor de minima is er een koopkracht daling en geen stijging, zelfs mensen net boven het minimum hebben geen stijging uiteindelijk onder de streep...

pensioen word niet geindexeerd doordat er gerekend moet worden met een zogenaamde rekenrente, die is momenteel 2% geloof ik, als pensioenfondsen mogen rekenen met de werkelijke opbrengst, gemiddeld zo een 6% kunnen ze gewoon indexeren...

de politiek stelt deze rekenrente vast, je kunt dus stellen dat deze zelfde politiek u van uw pensioen beroofd, eigenlijk net als ze in de jaren negentig hebben gedaan.

let op, over een aantal jaren, 15 a 20, is de aow moeilijk meer op te brengen en dan komen de fors gevulde pensioenpotten goed vna pas!!!

me
door mein33 - Mar 10, 2019 om 11:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JORISW - 9 MRT. 2019 OM 23:37
Dus misschien wel zo gepast van gepensioneerden om iets minder hard te klagen.

@jorisw,

Weer zo'n misvatting.

De AOW wordt alleen maar geindexeerd naar fictieve inflatiecijfers.
Die cijfers kloppen, zeker de laatste tijd, meestal niet.
De werkenden krijgen een procentuele loonsverhoging die per CAO kan verschillen.
Ik zou graag mijn inflatiecorrectie inwillen inruilen voor een procentuele verhoging !!

Ook nu weer, net zoals de laatste negen jaren, gaan de werkenden er op vooruit en de (al dan niet gedwongen) niet werkenden leveren alleen maar in, aangezien de toegepaste inflatiecorrectie op de AOW ruim onvoldoende is om koopkracht ook maar enigzins op niveau te kunnen houden.