Gl
door Glione May 1, 2021 om 08:13
Geldzaken & recht

Wil met het geld van de verkoop van mijn woning in het buitenland een woning bouwen.

Als ik mijn woning heb verkocht, wil ik met een deel van het geld  in mijn geboorteland een woning bouwen omdat ik daar wil gaan wonen.
Het ander deel wil ik gebruiken om in mijn  dagelijkse behoefte te voorzien.
Kan ik dat doen en hoe zit het belastingtechnisch?

Groetjes ,
Cleo.

5393 10 Rapporteer

rj
door rjw - May 1, 2021 om 09:18
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, waarom zou je dat niet kunnen doen? Het is jouw geld. Belasting hangt af van het land waar je gaat wonen en bouwen. Je hoeft hier geen belasting te betalen over de opbrengst van je huidige woning (tenzij het op 1 januari op je bankrekening staat, dan moet je het daaropvolgende jaar belasting over je vermogen betalen).

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 1, 2021 om 10:22
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dat belsatingtechnisch zit? Die vraag is niet zomaar te beantwoorden en het is dan beter om een belastingadviseur te benaderen die daarin is gespecialiseerd is en dan vooral ook m.b.t. uw geboorteland.

Naar mijn mening is het uw geld dat na de verkoop vrij komt en kunt u er mee doen wat u zelf wilt maar moet u wel rekening houden met mogelijke regels m.b.t. het uitvoeren van een grotere geldsom.

justmeagain
door justmeagain May 1, 2021 om 23:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

Hoezo uitvoeren. Dat kan prima per bank.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 2, 2021 om 10:15
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@JUSTMEAGAIN: het ontgaat u kennelijk dat ik Ts attent maak op het feit dat voor het uitvoeren van grotere sommen geld uitvoerregels zijn. Dat geldt hoe dan ook bij 'export' via een bank aangezien men daar verplicht is om dat te melden. Kestie van begrijpen?

heremietkreeft
door heremietkreeft May 2, 2021 om 11:36
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Bijv. dus m.b.t. 'witwassen' problematiek waarvoor nota bene in ons land twee banken 'onder vuur liggen/lagen'.

tijger1
door tijger1 May 2, 2021 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de Ts geld van zijn rekening over wil maken naar een bankrekening in het buitenland, kan dat zonder problemen. Heeft niets met witwassen problematiek te maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 2, 2021 om 12:10
16825 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft gelijk, moet via notaris.

tijger1
door tijger1 May 2, 2021 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Als men een woning verkoopt, maakt de notaris de netto opbrengst over op de bankrekening van de verkoper. Dus de verkoper hoeft al niet aan te tonen dat het geen witeasgeld betreft.

En hij kan het dan rustig overmaken naar een bankrekening in het buitenland om daar een huis van te bouwen.

Heeft dus niets van doen met de berichtgeving over ING of AMRO.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 2, 2021 om 12:32
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Als het via een notaris is gegaan, is nota bene verplicht in ons land, is er ook niets aan de hand in deze.

tijger1
door tijger1 May 2, 2021 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een woning kan alleen officieel verkocht worden via een notaris. De koper moet zorgen dat de koopsom plus kosten tijdig bij de notaris zijn en de notaris verzorgd de verdere afwikkeling.

justmeagain
door justmeagain May 3, 2021 om 00:22
623 Antwoorden / 8 Vragen

@hmk. U zit er totaal naast. Wij hebben in 2018 onze woning in Barcelona verkocht. Geld ging naar la caixa bank. Totale som in 1x over gemaakt naar Nederlandse rekening zonder dit ergens te melden, zonder notaris. Enige wat geregeld moest worden in Spanje was dat de daglimiet zo hoog werd als het over te maken bedrag.
Nooit vragen of problemen gehad.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 3, 2021 om 09:51
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@JMA, u heeft kennelijk mijn eerdere reactie niet gevolg en dat ik corrigeerde omdat @TIJGER1 aangaf dat bij verkoop in Nederland het geld via een notaris moet gaan. Hetgeen volstrekt juist was.

@TIUJGER1`, ik ga nu rapporteren omdat ik corrigeerde op basis van uw terechte opmerking! (Die van  12:17 en 12:39). Ga mij dan niet verwijten dat ik iets dat onjuist bleek corrigeerde.

aurora1
door aurora1 - May 1, 2021 om 15:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe dat belastingtechnisch zit kunt u het beste aan onze belastingdienst vragen, en aan die in het land waar u heen wilt. In dat land kunt u ook informatie inwinnen over eventueel aan te vragen vergunningen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 1, 2021 om 18:40
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je nu in 2021  hier verkoopt en daar pas  2022 gaat wonen, zit je op  1 januari met teveel geld en een leuke belastingaanslag.

Als Nederlander moet je ook  tegoeden elders namelijk opgeven dus  op  bank daar zetten is niet voldoende.

Bij aankoop of heb je al grond,  een bouwvergunning en daar gaan bouwen mag, maar moet je wel aantonen.

Dat het daar goedkoper is en je  de overwaarde gaat opeten, dat mag!

Zelf van  Prov NH naar Prov Groningen gegaan en dan  is voor ½ geld wonen ook mogelijk.

Binnen de EU verhuizen/ Emigreren  is makkelijker dan er buiten maar  Emigratie koste ook tijd en veel regelwerk.

Ook moet je rekening houden met naar welk land je ging,
in  Turkije en Marokko gaan wonen  zal minder AOW opleveren omdat het leven daar goedkoper is.

gerbera
door gerbera May 2, 2021 om 16:40
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De hoogte van de AOW is geheel afhankelijk van het aantal jaren dat je premie hebt betaald, heeft dus niets met het land te maken. En of u ervaringsdeskundige bent met uw kavel waar bijenkasten staan?

tijger1
door tijger1 - May 2, 2021 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je krijgt helemaal niet minder AOW in Turkije of Marokko omdat het leven daar goedkoper is. Als je hier al AOW hebt, kan je dat gewoon meenemen, maar je blijft dan in Nederland belastingplichtig.

En of je geld hier of daar op een bankrekening staat, doet niet ter zake.

En "uitvoer" van dat geld is al helemaal geen probleem.

gerbera
door gerbera - May 2, 2021 om 15:24
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zolang u de Ned. nationaliteit aanhoud bent u belastingtechnisch aan Nederland verbonden,m.a.w. u bent dan hier belastingplichtig.

Als jij als fiscale inwoner van Nederland een huis koopt in het buitenland dan mag Nederland in beginsel belasting heffen over de waarde van jouw huis in het buitenland. Nederland kijkt niet naar de inkomsten die je krijgt uit jouw woning in het buitenland maar naar de netto waarde van de woning.

tijger1
door tijger1 May 2, 2021 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan zijn er regels ter voorkoming van dubbele belasting. Maar als de Ts inkomsten, AOW? , houdt uit Nederland, blijft hij hier belastingplichtig. Nederlanderschap doet er niet toe.

gerbera
door gerbera May 2, 2021 om 21:46
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1 de vraag gaat over een woning en niet over de AOW en dan doet het Nederlandschap er wel toe.

deexpert
door deexpert May 3, 2021 om 12:54
104 Antwoorden / 2 Vragen

Gerbera,

Nationaliteit doet niet ter zake.

Heb je in NL geen inkomsten meer en woon je hier niet meer, dan betaal hier (NL) ook niets meer.

Je zal belastingplichtig worden in het woonland.

gerbera
door gerbera May 3, 2021 om 13:49
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@deexpert, u doet uw naam geen eer aan, het lezen van u is bepaald niet om over naar huis te schrijven.

Het land waar u uw fiscale woonplaats heeft, heft meestal belastingen over al uw inkomsten wereldwijd, of u daar nu voor gewerkt heeft of niet. Het gaat om loon, pensioen, uitkeringen, inkomsten uit onroerend goed en andere bronnen van inkomsten, maar ook eventuele winst op de verkoop van onroerend goed.

Dus pas als de TS daar permanent gaat wonen veranderd de fiscale woonplaats.

OM
door OMPI65 - May 3, 2021 om 11:35
23 Antwoorden / 0 Vragen

Mag ik vragen welk land?
dan kan je gerichter advies krijgen.
In principe kan alles.
geen probleem.
Inkomsten belasting over je huis betaal je in het land waar het huis staat.
De vraag is of je resident wordt in het andere land. Of dat je in NL geregistreerd blijft.
Als je al AOW krijgt is er niets aan de hand.
Krijg je die nog niet dan moet je je in NL vrijwillig bij verzekeren bij de SVB anders word je straks gekort.
Voor de rest: ga naar een goede belasting deskundige in het betreffende land.

mo
door mof - May 3, 2021 om 11:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt dat doen. Welke belasting u waar betaalt heeft met specifieke vaak bilaterale regels te maken, én, waar officieel staat ingeschreven.
als u in NL staat ingeschreven bent u bijv vermogensbelastingplichtig in NL, maar bijv lokale belastingen bent u inhet land waar het huis gebouwd is plichting, of btw over de bouw etc.

u zult met meer gegevens moeten komen als u een gedegen antwoord wilt. Of het bij de belastingdienst vragen. Als u de boel niet wilt bedonderen zie ik daarin geen probleem.

mo
door mof - May 3, 2021 om 11:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tijger, u heeft ongelijk. Als je verhuist naar een land waar de levensstandaard lager ligt wordt de aow daaraan aangepast. De aow is een verzekering waarmee u aan de minimale levensstandaard kunt voldoen in het land waar u woont.
meer niet.
In Marokko krijgt u minder aan aow uitgekeerd door NL. Heeft o.a. te maken met binnen eu of daarbuiten wonen.

Dit kunt u opzoekenop de website van de rijksoverheid. Maar dat kunt u ook navragen bij de uitkeringsinstanties.

Be
door Bemoei_Al May 3, 2021 om 12:49
18 Antwoorden / 2 Vragen

https://www.svb.nl/nl/aow/aow-buiten-nederland/u-gaat-buiten-nederland-wonen

Be
door Bemoei_Al May 3, 2021 om 12:51
18 Antwoorden / 2 Vragen

v.b.

Marokko

Uw AOW wordt uitbetaald

Als u in dit land woont, kunt u uw AOW en inkomensondersteuning AOW (blijven) ontvangen, zolang u aan de voorwaarden voldoet. U blijft in dit land recht houden, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 3, 2021 om 16:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Of en hoeveel je waar kreeg,  hangt van  je Nationaliteit af en land waar je naar toe ging.

Ik zie geen antwoord Topic starter en diverse twijfelachtige reacties.

Weet zeker niet alles  perfect maar heb uit verleden meegemaakt dat  er vaak dingen fout gingen en ze ondanks de overwaarde daar niet zoveel van over hielden als ze op gerekend hadden!

1paul
door 1paul - May 4, 2021 om 09:44
3132 Antwoorden / 0 Vragen

over de overwaarde van een huis ben je geen belasting schuldig, als je niet meer in Nederland woont mag men je ook geen aanslag meer opleggen over je inkomen dan wel spaargeld....