Je
door Jeroen8484 Jul 5, 2020 om 22:58
Geldzaken & recht

Windscherm plaatsen

We hebben een recreatie woning - bij de koop is met de makelaar afgesproken en bevestigd, dat een windscherm op het perceel mocht worden geplaatst. In de reglementen wordt aangegeven dat bouwsels en bouwwerken niet mogen worden geplaatst. In de diverse aktes wordt verder niet aangegeven wat wordt verstaan onder bouwwerken, wel worden een aantal voorbeelden genoemd, echter het windscherm is niet benoemd. Bij navraag bij de gemeente is gebleken dat er geen omgevingsvergunning nodig is.

Nu, 3 jaar later hebben we het windscherm geplaatst en doet de beheerder moeilijk. Ondanks de toestemming van de makelaar.
wat is ons recht?

1626 8 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jul 5, 2020 om 23:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jeroen,

Helaas heb je bijna geen rechten met een recreatiewoning.

De beheerder/eigenaar van het park is de baas en bepaalt de regels.

Ik heb familie-leden met een recreatiewoning in Brabant.

Je had van te voren moeten overleggen met de eigenaar van het recreatie park.

aurora1
door aurora1 - Jul 5, 2020 om 23:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar een makelaar heeft daar toch geen zeggenschap over?
Waarom heeft u niet vooraf overlegd met de beheerder?
Die reglementen lijken me ook wel duidelijk genoeg.

getty
door getty - Jul 6, 2020 om 08:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u geen toestemming van de eigenaar of beheerder op papier heeft, zult  u zich aan de reglementen moeten houden.
De makelaar gaat al nooit  over deze toestemming.

panter22
door panter22 - Jul 6, 2020 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

Een makelaar geeft geen toestemming. Maar hij kan wel aansprakelijk zijn voor verkeerde informatie.
Aan de andere kant kun je er niet op vertrouwen dat na 3 jaar dezelfde regels voor windschermen van kracht zijn.
Je had van te voren moeten informeren bij de beheerder. Hebben andere recreatiewoningen wel een windscherm?
ttps://kvdl.com/artikelen/de-rol-van-de-verkoopmakelaar-naar-de-koper-gedachten-over-aansprakelijkheid-en-schade

1paul
door 1paul - Jul 6, 2020 om 09:27
3101 Antwoorden / 0 Vragen

kijk wat er in de voorwaarden van het park staat, als daarin staat dat je dit niet mag plaatsen dan mag het ook echt niet, gelukkig zijn er tegenwoordig wel uittrekbare schermen die je uit kunt trekken wanneer jij dit wilt en weer op kunt rollen als je dat wilt!!!!

je kunt eventueel vragen of het wel toegestaan is een haag te plaatsen....

Recron voorwaarden stellen trouwens dat dit dus ook echt niet mag enne de makelaar, daar heeft u niets mee van doen....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 6, 2020 om 10:01
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u de afspraak met de makelaar 'zwart op wit'? U kunt die dan aanspreken op het feit dat hij een afspraak heeft gemaakt / toezegging heeft gedaan die hij niet kan nakomen. Kan het ook niet zo zijn dat de makelaar heeft gedacht aan een eenvoudig windscherm dat eenvoudig via scheerlijnen tijdelijk geplaatst kan worden? Dat is geen bouwerk, als een u een vast scherm (eenvoudige schutting) plaats mag dat zoals u zelf aangeeft niet volgens het aan u bij aankoop bekend gemaakte reglement.

Je
door Jeroen8484 Jul 6, 2020 om 10:31
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Heremietkreeft,
De makelaar heeft zijn toestemming in de mail aangegeven, waarbij hij aangaf of het 'een windscherm van steen/ glas zou worden' - dus wel een bouwwerk. En is het niet dat een verkoop makelaar dit soort dingen dient te overleggen met de verkoper voordat hij een dergelijke toestemming geeft? Anders is t wel heel makkelijk om makelaar te worden en verkooppraatjes op te hangen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 6, 2020 om 10:53
16772 Antwoorden / 202 Vragen

In dat geval lijkt het mij zinvol dat u dan een klacht indient bij de betreffende makelaar en eventueel bij zijn branchevereniging, zie daarvoor (o.a.) deze info: https://www.consumentenbond.nl/huis-verkopen/klacht-over-een-makelaar . De makelaar is formeel in gebreke omdat die een gemaakte afsraak niet kan naleven.

Je
door Jeroen8484 Jul 6, 2020 om 11:15
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel Heremietkreeft - we gaan hier mee aan de slag.

me
door mein33 - Jul 6, 2020 om 11:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een makelaar bepaald helemaal niets over hetgeen er wel en niet mag, ook niet als dat 'zwart op wit' bevestigd is.
U heeft van doen met de beheerder/eigenaar van het park.
Eerst overleggen en dan pas doen, voorkomt veel onnodig gedoe en discussie achteraf.
Probeer om op een nette manier alsnog tot overeenstemming te komen!

mi
door miennaamishaaz - Jul 6, 2020 om 16:08
725 Antwoorden / 1 Vragen

Staat het ook in uw koopcontract van wat u wel en niet mag?

Als in het koopcontract staat dat u dit mag doen, dan is het koopcontract geldig in dit geval.
Als de beheerder 1 maand nadat u het contract getekent heeft zich bedenkt over een regel in het contact dan moet hij U officieel uitkopen van die regel.