ja
door jajodiro Nov 28, 2015 om 11:25
Geldzaken & recht

Witgoud

Mijn zoon koopt op 25 april 2015 een "itgouden" ring voor zijn vriendin om haar ten huwelijk te vragen. Nu, 7 maanen verder, is er weinig "witgoud" meer te zien. Zo goed als weg, is bijna een "geel gouden". En dan de reactie van de juwelier!!! Zoek het maar uit, jammer dan!!!

14499 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 28, 2015 om 11:42
16823 Antwoorden / 108 Vragen

was het witgoud? . Weet natuurlijk niet wat er betaald is voor de ring, maar was het "echt" wit goud of? Zou die juwelier er anders toch weer over aanspreken als het een kostbare ring is "geweest".

edrick3
door edrick3 - Nov 28, 2015 om 12:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....En dan de reactie van de juwelier!!! Zoek het maar uit, jammer dan!!!......
Dat kan natuurlijk niet.
Betrof het hier wel een echte juwelier?
Kijk dan eens hier.
Staat er wel een omschrijving op de aankoopbon?
Wat info: klik

Met vr.gr.

ja
door jajodiro - Nov 28, 2015 om 12:18
2 Antwoorden / 2 Vragen

Sieraad is gekocht bij een echte juwelier, was er zelf bij toen mijn zoon hem kocht.
Op de aankoopbon staat duidelijk witgouden ring vermeld. Mijn schoondochter kreeg een doekje mee, kan ze nog meer eraf poetsen.

hansje klein
door hansje klein - Nov 28, 2015 om 12:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Witgoud kan gerodeerd geelgoud zijn........

Wat zijn de voor- en nadelen van gerodineerde witgouden trouwringen?

Voordelen zijn er nauwelijks te noemen. Of het moet zijn dat gerodineerde ringen dezelfde uitstraling hebben als van platina ringen. Laatstgenoemd edelmetaal, het meest prestigieuze en dure edelmetaal onder de edelmetalen, heeft namelijk een prachtige witte kleur die de kleur van rodium (dat tot de platina-groep behoort!) benadert.

Uiteraard zijn op de juweliersmarkt witgouden ringen die een rodiumbehandeliing hebben ondergaan, vele malen goedkoper dan ringen van platina: maar liefst twee tot drie keer goedkoper zelfs.

Het grote nadeel van gerodineerde witgouden trouwringen is, dat het laagje rodium tijdens het dragen vroeg of laat gaat slijten. Dit is een proces dat onherroepelijk is. Menigeen komt er na verloop van tijd achter dat door de witte toplaag heen ‘gele’ of ‘grijze’ vlekken in de trouwring verschijnen: de natuurlijke kleur van de witgoudlegering.

Ook als de maat van trouwringen moet worden veranderd of wanneer er om andere redenen aan de ringen moet worden gesoldeerd, gaat het gerodineerde toplaagje er onherroepelijk vanaf en krijgen de bezitters – niet zelden tot hun verbijstering – een ring terug die ze niet terug herkennen. Op zich kan een witgouden trouwring waar de toplaag vanaf is gesleten weer in de oude, gerodineerde staat teruggebracht worden, maar dit is relatief kostbaar en het probleem van slijtage zal zich blijven voordoen.

Wanneer u denkt, dat er van echte misleiding sprake is zult u dit moeten kunnen bewijzen om een klacht te kunnen indienen. Misschien een ghost-koper inschakelen?

mahadma
door mahadma - Nov 28, 2015 om 12:28
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Over welke aankoopprijs gaat het hier? U zit in elk geval in de termijn dat U moet bewijzen dat het geen goed product zou zijn.

edrick3
door edrick3 - Nov 28, 2015 om 12:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Blijkbaar is de rhodium laag 'verdwenen', maar dat is dan wel snel!

Voor de witte glans gebruikt men meestal een afwerklaag van rhodium. Jammer genoeg slijt deze laag er op termijn af, waardoor de echte kleur van het witgoud weer te zien is. Deze extra laag zorgt er heel miniem voor dat de witgouden ring minder krasgevoelig is en bijgevolg ook minder slijt.
(Bron)

Een goede juwelier zou dit moeten kunnen herstellen.

hansje klein
door hansje klein - Nov 28, 2015 om 12:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De reactie van 'een goede' juwelier:

"Wat ik wel vind is dat als wij de ring aan u hadden verkocht en het laagje er inderdaad binnen een ½ jaar afgaat wij onder service de ring voor u helemaal opnieuw zouden rhodineren, dan wel voor een speciale prijs".

VRAAG: Heeft u bij deze aankoop misschien (een inmiddels vergeten) certificaat gekregen, waaruit zou kunnen blijken om wat voor materiaal het hier gaat?

ho
door hopetobehelping - Nov 28, 2015 om 13:48
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jajodiro,

geen beste reclame voor de betreffende juwelier. Geen idee of ze over facebook beschikken, maar u zou ze er daar ook mee kunnen confronteren.
Als ik uw vraag lees dan krijg ik sterk de indruk dat de gekochte ring niet voldoet aan wat er van verwacht mocht worden.
In de volgende link leest u wat u kunt doen bij een ondeugdelijk product, klik hier en hier.

ja
door jajodiro - Nov 28, 2015 om 16:33
2 Antwoorden / 2 Vragen

De ring kostte bijna 400 euro.