ko
door kollie98 Apr 6, 2019 om 13:34
Geldzaken & recht

Wnsp en bewindvoerder heeft deze een fout gemaakt

Goedemiddag,

Vriendin heeft de laatste 5 jaar onder beschermingsbewind gezeten, waarvan ook de laatste 3 jaar in de WNSP. Ze had dus 2 bewindvoerders. Per eind vorig jaar is de WNSP gestopt.

Nu is er over de jaren 2017 en 2016 een verkeerde aangifte gedaan. Er was een inkomensafhankelijke combinatiekorting aangevraagd door de bewindvoerder. Deze vordert de belastingdienst nu terug. In 2017 had ze echter ook meerdere werkgevers tegelijk en zijn er loonbelastingverklaringen niet goed ingevuld, waardoor er te weinig loonbelasting is afgedragen. De bewindvoerder wil nu echter niet alle schade vergoeden. De te weinig afgedragen loonheffing moet ze zelf betalen. Is dit wel correct? Ze zat onder bewind en wnsp
- De verkeerde loonbelastingverklaring(en), had de bewindvoerder hier niet op moeten letten?
- Daarnaast heeft ze toen toch teveel inkomen gehad( door te weing afdracht loonheffing) Dit is lijkt mij toch bij de schuldeisers beland? Dient de bewindvoerder dit dan ook niet te vergoeden?

Wat er nu ook nog bij komt is dat vorig jaar, toen ze nog in de wnsp zat er een aantal maanden geen geld is geincaseerd door de energieleverancier.
Nu krijgt ze een eindafrekening, waar ze fors bij moet betalen. Heeft de bewindvoerder hier geen taak in?  het lijkt mij dat ze hierdoor ook benadeeld wordt. Was het geld tijdens de wnsp wel geincaseerd, was er minder overgemaakt naar de boedelrekening/.schuldeisers. Hier had ze toen zelf weinig van gemerkt. Ze kreeg al die jaren alleen maar leefgeld.

Graag jullie advies, wat we nu het beste kunnen doen en of de bewindvoerder voor deze zaken aansprakelijk gesteld kan worden? Of moet ze alles nu zelf betalen (ze zit nu niet meer onder bewind en de wnsp)

gr Erik

2483 5 Rapporteer

ro
door ron503 - Apr 6, 2019 om 14:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een bewindvoerder in een WSNP traject houdt toezicht op het verloop van het traject en meer ook niet. De andere bewindvoerder die het beschermingbewind uitvoert zorgt er voor dat de betalingen op de juiste manier voldaan worden maar de persoon die onder beschermingsbewind is geplaatst blijft verantwoordelijk voor het aanleveren van de relevante gegevens zoals inkomen en uitgaven. Als er in de WSNP periode toch schulden zijn gemaakt dan geeft de rechter commisaris geen schone lei verklaring af en maakt dan een keuze om het traject te verlengen of te stoppen, in geval van stoppen worden alle schulden weer direct opeisbaar en dan zijn de rapen echt gaar.

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2019 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een bewindvoerder vult geen loonbelastingverklaringen in. Als vriendin bij twee werkgevers de loonheffingskorting heeft laten toepassen, waardoor er nu een flink bedrag moet worden terugbetaald, is dat haar eigen verantwoordelijkheid. Maar nu pas een vordering over 2016?

En waarom is er inkomensonafhankelijke combinatiekorting aangevraagd en nog belangrijker waarom heeft vriendin daar geen recht op? Waren er geen kinderen onder de 12, of stonden die niet op haar adres ingeschreven?

Wat een slechte zaak dat die energierekeningen niet betaald zijn. Daar kan zij, mijns inziens zeker de bewindvoerder voor aansprakelijk stellen.

Laat haar contact opnemen met het Juridisch Loket in haar woonplaats.

marita5
door marita5 - Apr 6, 2019 om 16:23
11511 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kollie98 ,

Waarom stelt u de vraag opnieuw , lees hier de gegeven antwoorden , klik op de rode regel .

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/bewindvoerder-maakt-fout

tijger1
door tijger1 Apr 6, 2019 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou 2017 er ook nog bij.

marita5
door marita5 Apr 6, 2019 om 16:31
11511 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , en de energieleverancier . De vraag kwam me bekend voor .

tijger1
door tijger1 Apr 6, 2019 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en nou die ellende van 2016 blijkbaar nog niet opgelost. En ook in het vorige topic geen antwoord op de vragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 7, 2019 om 11:44
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al eerder antwoorden, heeft u die niet gelezen?
En hoe dan ook: uw vriendin is zelf verantwoordelijk voor het indienen van juiste loonbelastingverklaringen en heeft kennelijk zelf op al die verklaringen toepassing van de heffingskorting gevraagd. Jammer want dan wordt bij alle werkgevers daar rekening mee gehouden en is er dus sprake van te weinig ingehouden loonheffing. Over dit fenomeen wordt al jaar en dag waarschuwend geadviseerd.

Het niet incasseren door de energieleverancier is wel een ietwat ander verhaal. Waarom is er niet geïncasseerd? Mogelijk heeft de energieleverancier gewacht tot het aflopen van de wnsp en dat is iets waarover de bewindvoerder nog wel kan adviseren / optreden omdat dat dan betrekking heeft op de wnsp periode en het vereveningsoverzicht voor de vereveningszitting bij de rechtbank dan niet correct is geweest.
Er kan dan sprake zijn van het onterecht zijn van de vordering (als de energieleverancier de incasso inderdaad had uitgesteld).

ko
door kollie98 - Apr 11, 2019 om 22:53
7 Antwoorden / 10 Vragen

Marina’s, het is niet dezelfde vraag, t gaat nu om meer dan de combikorting.
De oude was gesloten.
Er stonden in 2017 inderdaad geen kinderen op t adres ingeschreven van 12 jaar of jonger. Het is een beschermingsbewindvoerder, neem aan dat deze wel dat loonbelastingsverklaringen etc moet controleren. Ze mocht zelf eigenlijk nl niks, geen abonnement of andere zaken zonder toestemming van.
er is over 2017 te weinig loonbelasting afgedragen, mede omdat ze in de bijstandperiode, ook werkte en daarna ww ontving. Hierdoor had ze meer inkomen. Is t niet zo dat ala je in de wnsp zit, alles boven t vtlb naar de boedelrekening gaat. Er lijkt mij dat er in dit geval teveel geld naar de boedelrekening ging. Had de bewindvoerder de aangifte correct gedaan, had dit nog herstelt kunnen worden,
Daarnaast het verhaal Vd energieleverancier en we komen er nu ook achter dat hij in een maand een dubbele boeking naar de boedelrekening heeft gedaan... we gaan t wel voorleggen aan t juridische loket