jo
door jokejozef Jun 26, 2021 om 15:44
Geldzaken & recht

Woning bouw vraagt geld voor reparatie mag dat

Wij huren van woonmeij dus we betalen huur aan woonmeij, nu maken ze niks meer of we moeten service contract tekenen en elke maand 5.74 € betalen mag dat.

8813 20 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2021 om 15:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat maakten ze dan eerst wel en zonder servicecontract niet meer?

jo
door jokejozef Jun 28, 2021 om 13:17
2 Antwoorden / 10 Vragen

Toen maakten ze alles.

rj
door rjw Jun 28, 2021 om 19:21
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Werkelijk alles? Ook schroefjes van deurklinken aandraaien en af en toe een beetje WD40 op de bewegende delen binnen? (oftewel de zaken waarvoor de huurder normaal gesproken zelf aansprakelijk is)

ne
door neodutchio - Jun 26, 2021 om 15:54
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er zullen ongetwijfeld voorwaarden bij gegegen zijn. Wat staat daar in?

getty
door getty - Jun 26, 2021 om 15:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het gaat hier vast over de kleine klusjes die normaal voor uw eigen rekening zijn

Veel wbv hebben een dergelijk pakket

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 26, 2021 om 16:03
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, het zullen ongetwijfeld zaken zijn die in het servicecontract zijn geregeld en niet verplicht voor de verhuurder. Zie deze info:  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder

en indien u nog twijfelt, benader dan de voor ook deze corperatie verplichte huurdersbelangen vereniging https://woonmeij.nl/huurders-belang-woonmeij  en benader die ook als er dus geen dingen worden gerepareerd die wel voor rekening van de verhuurder zijn. (I.v.m. hun medezeggenschap daarover).

tenormin
door tenormin - Jun 26, 2021 om 16:09
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Kennelijk deden ze kleine klussen voor niets, u bofte maar, tot nu toe. Heb zef een servicecontract, €3,61 p.m. Dus uiteraard mogen ze kosten in rekening brengen.

pi
door piet limburg Jun 28, 2021 om 21:44
232 Antwoorden / 15 Vragen

Zo is het helemaal.
Hoeft niets aan toegevoegd te worden.
De woningcorporaties of verenigingen zijn geen klusjesbedrijven meer zoals weleer.
Een servicecontract is duidelijk, en biedt zekerheid.
Ook bij mij.(was vroeger niet)

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 26, 2021 om 16:10
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn klusjes waar u bij mankementen zelf voor moet zorgen of de woningbouwvereniging doet dat als u daarvoor een maandelijkse bijdrage levert.

panter22
door panter22 - Jun 26, 2021 om 16:15
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk op de site onde: Wie doet wat en je kunt op het rode woordje :hier klikken.
Dan krijg je een folder waarin plecies staat welke onderhoud voor de huurder is.
https://woonmeij.nl/ik-ben-huurder/onderhoud-woning
Je hebt dus de keus, zelf de reparaties die voor de huurder zijn te (laten) uitvoeren. Of je neemt een servicicontract en de Woonmeij doet het voor jou.
Je betaalt dan €68,88 voor een heel jaar en alles wat stuk is wordt gemaakt.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jun 26, 2021 om 16:42
355 Antwoorden / Vragen

Grote reparaties en vrijwel alles aan de buitenzijde van de woning is voor rekening van de verhuurder. Kleine reparaties, officieel alles waar weinig tot geen kennis van zaken voor nodig is en wat een klein bedrag kost, zijn voor rekening van de huurder.
Sommige wbv bieden een servicecontract, zoals meermaals gemeld. Sterk aan te raden daar gebruik van te maken, dan heb je voor een klein bedrag vrijwel nergens omkijken naar.

tenormin
door tenormin Jun 26, 2021 om 22:01
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@awyeah28, ik had toevallig een kapotte lamp, heel simpel zou je denken maar de fitting bleef maar draaien, lamp kwam er niet uit. Dan is het handig dat de complexbeheerder je komt helpen. En touwtje van wasmachine/wasdroger gebroken, gelukkig heeft hij onder mijn flat ook een garage met spulletjes, dus ook snel verholpen. Zou ik vroeger zelf hebben kunnen doen maar ja, tijd om op een ladder te klimmen is voorbij. ;-)

AWYeah28
door AWYeah28 Jun 27, 2021 om 06:16
355 Antwoorden / Vragen

Hier ook vaak genoeg gebruik van gemaakt. Lekkende kraan, defecte schakelaar, doorstroming van het doucheputje. Erg fijn om daar niet mee bezig te hoeven zijn.

mahadma
door mahadma - Jun 26, 2021 om 17:26
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Hangt van het service contract af, soms betaal je voor Rekening huurder maar met contract Rekening Verhuurder. Ligt aan de voorwaarden.

Franske1958
door Franske1958 - Jun 27, 2021 om 07:28
420 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is hier ook bij de verhuurder waar wij van wonen. Heb een keer een voorstel naar hun gestuurd of het mogelijk is om
dit service contract in aparte delen af te nemen, Omdat een timmerman dat losse plankje zelf wel gaat repareren,en een
electricien zelf dat losse stopcontact repareerd, ik heb behalve die automatische ontvangst bevestiging nooit wat gehoord.
Toch hebben we ons daar maar voor aangemeld, geeft toch een bepaalde zekerheid voor een relatief laag bedrag.

ro
door ronny530 - Jun 27, 2021 om 08:57
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Woonmeij biedt een servicecontract als zijnde optie aan voor wat betreft reparaties die voor rekening huurder komen en is een toevoeging op de dienstverlening. U hoeft dat servicecontract niet af te nemen als u in staat bent kleine reparaties zelf uit te kunnen voeren blijft de dienstverlening als vanouds, kleine reparaties voert u zelf uit grote reparaties die u zelf niet uit kan voeren zijn voor rekening verhuurder.

ja
door januitgroningen - Jun 28, 2021 om 11:28
53 Antwoorden / 2 Vragen

Wat repareren ze wel en wat repareren ze niet? Als het om een gebrek gaat mbt de algemene conditie van een woning, dat komt dit op conto van de woningbouwvereniging. Ik betaal ook servicekosten. Waarin kleine bedragen zijn opgenomen, zoals voor de verstopping van de riolering, maar ook een glasverzekering.

john devries
door john devries - Jun 28, 2021 om 11:30
214 Antwoorden / Vragen

Dat moeten kan niet , wel handig om te doen omdat het om reparaties gaat die je normaal gesproken zelf moet betalen , zoals verstoppingen hang en sluitwerk kranen etc.

1paul
door 1paul - Jun 28, 2021 om 11:48
3134 Antwoorden / 0 Vragen

bepaalde kleine reparatie's zijn voor de huurder, als je zo een servicekontrakt afsluit dan neemt de woningbouw deze OOK op zich....

Mag dat, ja dat mag....

mo
door mof - Jun 28, 2021 om 12:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag niet.
wel zijn bepaalde kosten typisch voor verhuurder danwel huurder: kijk op de website van de overheid.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder

kleine reparaties zijn voor de huurder. Dáárvoor is het servicecontract. De reparaties die voor rekening van de verhuurder komen moet de stichting ook uitvoeren als u niet bijdraagt.

Draagt u niet bij aan het servicecontract dan moet u de reparaties die voor rekening van de huurder komt zelf organiseren en betalen.

mo
door mof - Jun 28, 2021 om 12:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

OF het loont zo’n servicecontract ... dat moet u zelf uitzoeken. Ramen lappen en dakgoot schoonmaken, kan geld kosten. Maar, dat hoeft u alleen zelf te doen als de kosten beperkt blijven en u er zelf bij kunt. I.h.a. wordt een hoogte van zes meter voor eeb dakgoot aangehouden, daaarboven kunt u de stichting aanspreken.

Zelf heb ik in 9 jaar dertig euro uitgegeven aan een douchekop met slang ... ik betaal bij mijn stichting geen €6 maandelijksvoor een servicecontract.

boerenbond
door boerenbond - Jun 28, 2021 om 13:11
44 Antwoorden / 0 Vragen

je moet niet dan is de risico voor kleine reparaties voor u zelf.

Ee
door Ee Bee - Jun 28, 2021 om 15:35
5 Antwoorden / Vragen

Ja, want mét service contract repareren ze ook niks ;- (= mensen gebruiken de service te makkelijk, dus kosten wegen niet op tegen baten > woningcorporatie repareert zéér selectief en meestal niet. Of ander trucje: men negeert je reparatie-aanvraag eindeloos). Geen discriminatie derhalve ;- )

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jun 28, 2021 om 15:40
88 Antwoorden / 2 Vragen

Zou informeren bij het Juridisch Loket . Mij lijkt het dat wanneer je eerst een huurcontract hebt getekend en daarin niet is gerept over een apparte Service Contract , dat ze dat niet kunnen afdwingen om alsnog te nemen . Wel is het denk ik logisch , als je geen Service Contract hebt , je de kosten van kleine reparaties zelf moet betalen . Wel is het zo dat ook een Huisjesmelker zich moet houden aan het onderhouden van de woning . De Huisjesmelker kan je wel een Service Contract aanbeiden , en of je het wilt of niet , is helemaal aan jou of je het doet . Maar nogmaals ! Ga informatie halen bij een Juridisch Loket in de woonplaats waar je zit , of bij een woonbond , of een consumenetenbond etc etc .......

adriaan2
door adriaan2 - Jun 29, 2021 om 11:41
104 Antwoorden / 0 Vragen

Is bij wet gergeld welke reparaties voor rekening zijn voor de verhuurder en welke voor rekening van de huurders zijn. Zo klaar als een klontje. Met zo'n abonnement koop je de kosten voor rekening van huurder vrijwel af.