ew
door ew Oct 14, 2013 om 10:06
Geldzaken & recht

Woningbouw Verbiedt gashaard/geiser..

Graag leg ik jullie het volgende probleem voor. Hopende op wat advies:

Wij huren al 27 jaar een woning van een WBV. Het betreft een kleine woning van max 50m2. Van de WBV hebben wij een geiser waar maandelijks servicekosten voor worden berekend.(€4.50pm) De woning heeft een rookafvoerkanaal voor een gashaard. De gashaard is eigendom van de huurder zelf.Hiermee verwarmen wij de woning. Jaarlijks laat de WBV het rookafvoerkanaal schoonmaken. Ook geeft de plaatsing schade aan de woning. Hier krijgen wij geen vergoeding voor.

Als er ook maar lichtjes word tegengestribbeld dreigt de WBV met de rechter..

Graag zouden wij wat advies willen ontvangen van jullie.

Wat zijn onze rechten.?
Wij zijn niet direct tegen de installatie maar vinden de voorwaarden niet netjes..
Eigenlijk zouden onze woningen worden gesloopt. Maar gezien de huidige recessie is hier door de WBV van af gezien. De woningen hebben een lage huur. (€270 voor ons)
Nu heeft de WBV zonder vooraankondiging,zonder overleg met de bowoners/huurders of bewonerscommissie het gebruiken van open branders in de vorm van geiser of gashaard verboden. Tevens zijn de huurders verplicht om een HR ketel en cv installatie te huren tegen een kostprijs van €40 pm. De cv installatie bestaat uit 4 radiators. Behoorlijke overkill voor deze kleine woning. De huur van de HR ketel en cv worden berekend in de kale huur waardoor de huur hiervan mee groeit met de verhogingen. De WBV zet de complete installatie neer als woonverbetering. Hierdoor kan de huur van de woningen meer groeien. Maar de berekening van de woonoppervlak word kleiner door de radiators.
De woningbouw geeft als reden aan dat het uit veiligheidsoverweging verplicht word en schermt met de jaarlijkse slachtoffers van koolmonoxide. Op zich natuurlijk een mooi streven om dit te bewaken vanuit de WBV.

Toch zijn er wel wat zaken die ons bezig houden:

De overkil van radiators, het verbieden van een gashaard.(kan dit zomaar),het waardeloos worden van de gashaard,de huur van de volledige installatie mee nemen in de kale huur.

6846 7 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2013 om 10:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar dit probleem speelt toch al heel lang? Je hebt dit bij discussies ook al aangekaard in december 2012.
klik HIER
Volgens mij heb je toen deze problematiek al van achter naar voren uitgeplozen.

Is die boiler dan niet doorgegaan? En ze boden toch aan een HR ketel zonder radiatoren? Hoe zit dit nu eigenlijk?

Als die gashaard goed wordt onderhouden, schoorsteen geveegd, lijkt het me dat de WBV daar niets tegen kan beginnen.

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2013 om 10:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Lees dit klik HIER ook nog even door, dan zie je de adviezen op een soortgelijke vraag.

ew
door ew - Oct 14, 2013 om 10:31
116 Antwoorden / 12 Vragen

Het klopt dat ik dit probleem al eerder bespreekbaar heb gemaakt.

De WBV zou idd alleen een boiler plaatsen,maar ook deze aanbieding is ingetrokken.

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2013 om 10:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

En ook de aanbieding van een HR ketel zonder radiatoren voor 15 euro p/m?

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 14, 2013 om 13:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De eigen kachel zal waardeloos bij oud ijzer komen.

De verplichte huur voor ketel lijkt leuk gezien de sloop plannen die nog niet definitief weg zijn.

Maar iemand verplichten kan niet, het huis had jarenlang een open verbranding en plotseling verbieden is moeilijk.
Als U als enige zou weigeren moeten ze als je ooit zou weg gaan en deze woning vrij komt later alsnog achteraf een ketel plaatsen maar dat is niet uw probleem.

Naast de ketel vormen de radiatoren ook een andere indeling in jou huis en de oude kachel plaats komt vrij....
Dus jou hele huis moet aangepast worden voor slechts 4 radiatoren.....

En wat staat in hun voorwaarden toen je de woning kreeg?
Kunnen ze zomaar de woning aanpassen en duurder maken???

ew
door ew - Oct 14, 2013 om 13:25
116 Antwoorden / 12 Vragen

De huurvooraarden zijn al 27 jaar oud. Maar hierin staat vermeld dat er een geiser tegen servicekosten zal worden geplaatst en dat de woning is uitgerust met een rookgaskanaal voor gashaard.

Ik ben overigens niet de enige bewonder welke weigeren. Wij willen ook niet direct weigeren maar vinden de voorwaarden niet netjes.

Wij hebben sinds vorig jaar diverse aanbiedingen gehad zoals u kunt lezen uit de links welke zijn geplaatst.. Alleen toen was het een aabieding. Ondertussen is het een verplichting geworden met dwang van een rechtsgang door de WBV.

Zojuist een persoon van de bewonerscommissie gesproken. Deze wist te melden dat de gemeente Amsterdam de geisers de woningen uit wil hebben. Is nu nog geen regel/wet maar zou wel in de maak zijn. Vind ik prima kom maar met een HR geiser. Ook deze aanbieding heb ik gehad van de WBV maar gingen hier later niet meer op in. De hakken gingen in het zand van de WBV en alleen nog een complete installatie is mogelijk. OOk de gashaard is nu verboden. Mij lijkt dit een wijziging in het huurcontract.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2013 om 13:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees de reactie van Zoekster van vanmorgen nog eens goed door. U bent nergens toe verplicht. Laat ze maar dreigen.

Klik hier