Inizio
door Inizio Jul 5, 2017 om 20:47
Geldzaken & recht

Woningbouwvereniging vraagt veel info over garantsteller. Hoe zit het precies?

Hoi forumleden,

Een woningbouwvereniging vraagt, voor de huur, om een garantsteller. Logisch, maar de hoeveelheid informatie die zij gelijk willen vind ik minder logisch. Zo vragen ze het volgende:

- Werksituatie
- Vast/tijdelijk contract
- Bruto inkomen
- Spaargeld en maandlasten -> ja/nee -> invoeren bedrag
- Heeft de ouder kredieten?
- Betaalt de ouder partneralimentatie?
- Ontvangt de ouder partneralimentatie?
- Huidige woonsituatie (huur of koop)

Het bovenstaande vind ik nog niet zo heel vreemd, hoewel het uitgebreid invoeren van bruto inkomen en spaargeld mij ook niet heel erg lekker zit, enfin...

Vervolgens willen ze bijlagen. Namelijk:
- Recente werkgeversverklaring
- 3x loonstrook
- 3x bankafschrift
- Bewijs eigen vermogen (indien van toepassing)
- Bewijs kopie opgave partneralimentatie (indien van toepassing)

Het bovenstaande vind ik wel erg veel informatie. Wat als ik door bepaalde situaties geen ouders zou hebben? Dan kom je nergens verder. Is dit allemaal nodig om iemand garant te laten stellen? Wat mag zo'n vereniging wel/niet vragen? Wat is wettelijk geregeld?

Ik hoor graag jullie antwoorden.

Dank alvast.

14483 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2017 om 21:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar is het nodig dat iemand garant staat voor uw huurbetalingen. Uiteraard wil die wbv dan wel weten of die garantsteller wel echt de middelen heeft om garant te staan.

Waarom moet er eigenlijk iemand garant voor u staan?

Inizio
door Inizio Jul 5, 2017 om 21:18
14 Antwoorden / 15 Vragen

Zij hebben op de een of andere manier bepaald dat ik max. 720 euro zou kunnen huren. Leuk gegeven: ik huur momenteel voor bijna 1000 euro een studio...

Volgens de wbv voldoe ik niet aan de inkomenseis, vandaar dat ze een garantsteller vragen.

Po
door Pontiac Jul 6, 2017 om 15:23
131 Antwoorden / 5 Vragen

als u de huur om wat voor reden dan ook niet kan betalen moet de garantsteller dat dus doen , ik zou zeggen blijf zitten waar je zit !

ne
door neodutchio - Jul 5, 2017 om 21:19
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Is dat bij u im frage dat u geen ouders meer heeft? Of zoekt u uitvluchen om liever geen gegevens achter te laten? De wbv wil gewoon graag weten of er iemand garant kan staan en in hoeverre die garantstelling veilig is.

Inizio
door Inizio Jul 5, 2017 om 21:22
14 Antwoorden / 15 Vragen

Het woord 'uitvluchten' gebruiken vind ik niet van toepassing en raar verwoord, want daar is helemaal geen sprake van. Enfin, dat terzijde.

Zowel ik als mijn vader vind het te ver gaan als er om drie bankafschriften gevraagd wordt én een werkgeversverklaring. Mijn ouders hebben goede banen en vaste contracten. Een dergelijke werkgeversverklaring is mijns inziens ook zeer zeker niet nodig.

De vraag blijft nog staan: wat mogen ze wel en niet vragen?

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2017 om 21:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wilt u nu voor € 720 gaan huren? Of huurt u al voor € 1.000?

Maar wilt u een andere woning die volgens zeggen te duur is voor u, dan zult u een garantsteller moeten zoeken die met zijn beide billen bloot wil voor u.

Inizio
door Inizio Jul 5, 2017 om 21:35
14 Antwoorden / 15 Vragen

Ik huur momenteel al voor €1000,-, en (een andere) wbv stelt dat ik max. €720 kan huren. Vraag me niet hoe ze daar dan precies op komen...

Dat de garantsteller 'met z'n billen bloot wilt/moet' kan ik begrijpen, maar ik vind het vreemd dat ze dergelijke (zoals eerder genoemd) gegevens vragen. Dus de vraagt blijft: mag dit? En in hoeverre dien ik het in te leveren? Wat is wettelijk geregeld? Een werkgeversverklaring inleveren van een ouder terwijl hij/zij aantoonbaar aantal jaren werkt en vast contract heeft, vind ik niet logisch.

Po
door Pontiac Jul 6, 2017 om 15:25
131 Antwoorden / 5 Vragen

ja natuurlijk mag dat , iedereen die een dienst verricht wil hier voor betaald worden u werkt toch ook niet voor de kat z'n viool!

boppe1943
door boppe1943 - Jul 5, 2017 om 21:50
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Logische vragen. Immers: stel dat u, om welke reden dan ook, u uw huur niet meer kunt betalen, of er ontstaat schade aan uw woning/appartement en u kunt dat niet bekostigen, dan komt uw garantsteller in beeld. De woningbouwvereniging wil dus weten dat uw garantsteller solvabel is.

gerbera
door gerbera - Jul 5, 2017 om 21:51
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vindt het nogal overdreven die vraagstelling. De gegevens over eigen vermogen, en het vragen naar 3 bankafschriften is prive en daar heeft een WB niets mee te maken. Maar ja ze hebben de macht en vult u het niet in krijgt u de woning niet.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2017 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt het niet zo best geloof ik. U hebt blijkbaar geen of onvoldoende inkomen om het huis te huren wat u wilt. In ieder geval niet volgens de normen van die wbv.

U mag het huren maar dan moet er iemand garant voor u staan. En net zo goed als dat uzelf een werkgeversverklaring, loonstroken en bankafschriften moet inleveren, eisen ze dat nu ook van de garantsteller.

Wil die dat niet? Niet huren dan.

Inizio
door Inizio Jul 5, 2017 om 22:01
14 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, u begrijpt mijn vraagstelling niet. Het stellen dat ik niet begrijp hoe een wbv, garantiestelling o.i.d. is een onjuiste aanname.

Ik zal het voor de derde keer uitschrijven:

"De vraagt blijft: mag dit? En in hoeverre dien ik het in te leveren? Wat is wettelijk geregeld? Een werkgeversverklaring inleveren van een ouder terwijl hij/zij aantoonbaar aantal jaren werkt en vast contract heeft, vind ik niet logisch."

Zoals @Gerbera ook stelt: het zijn overdreven veel vragen; bankafschriften en gegevens over eigen vermogen zijn privé en heeft een wbv in principe niks mee te maken, lijkt me. Overigens begrijp ik ook wat @Gerbera zegt over 'niet inleveren, is woning niet krijgen'. Overigens: waarom niet reageren onder uw eigen vraag? Zo zijn alle vragen en reacties daarop verspreid... Maakt het wat onoverzichtelijk voor overige forumgebruikers...

pi
door pieterwolters - Jul 5, 2017 om 22:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je nu betaalt is niet relevant. De verhuurder heeft z'n eigen regels voor acceptatie gebaseerd op ervaring.

Inizio
door Inizio Jul 5, 2017 om 22:29
14 Antwoorden / 15 Vragen

Begrijpelijk. Blijft toch wrang, als je €1000 huur betaalt (en kunt betalen), terwijl ze een max. huur €720 aanhouden. Maar daar is helaas niks aan te doen.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2017 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U stelt hier een vraag en ik reageer. Dus waarom zou ik reageren onder "mijn eigen vraag"?

U vindt het wonderlijk dat er werkgeversverklaringen moeten worden ingeleverd door de garantsteller, 3 loonstroken en bankafschriften.

Blijkbaar bent u niet op de hoogte van fraude die gepleegd wordt met verklaringen. Die werkgeversverklaringen kunnen worden nagemaakt, maar als er drie loonstroken van die werkgever zijn, is de verklaring wat meer aannemelijk en als er dan ook nog drie bankafschriften zijn waarop die drie maandelijkse inkomsten staan. Is het zo goed als zeker dat de zaak klopt.

En u blijft maar hameren op wettelijk, die wbv is helemaal niet verplicht iets aan u te verhuren en al helemaal niet omdat u niet aan de eisen voldoet. Zij bieden een extra mogelijkheid en het staat u vrij daar gebruik van te maken.

Hoe wilt u overigens aantonen dat uw ouders al een aantal jaren werken en een vast contract hebben, zonder die gegevens te overleggen?

Inizio
door Inizio Jul 5, 2017 om 22:21
14 Antwoorden / 15 Vragen

"Blijkbaar bent u niet op de hoogte van fraude die gepleegd wordt met verklaringen. Die werkgeversverklaringen kunnen worden nagemaakt, maar als er drie loonstroken van die werkgever zijn, is de verklaring wat meer aannemelijk en als er dan ook nog drie bankafschriften zijn waarop die drie maandelijkse inkomsten staan. Is het zo goed als zeker dat de zaak klopt."

Helaas weer een onjuiste aanname. Wellicht een aanname van mij, maar u denkt wellicht dat ik op m'n achterhoofd ben gevallen. Dat is jammer, want dat is niet het geval.

Bedankt voor je reacties!

Inizio
door Inizio Jul 5, 2017 om 22:28
14 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zie dat u uw post heeft aangevuld.

"Hoe wilt u overigens aantonen dat uw ouders al een aantal jaren werken en een vast contract hebben, zonder die gegevens te overleggen?"

Begrijpelijke opmerking. Echter, wij willen zeker wel drie loonstrookjes indienen, maar die moeten al kunnen aantonen in wat voor dienstverband mijn ouders zitten. Een werkgeversverklaring is om de inkomenssituatie toe te lichten; mijn vader werkt al 10 jaar bij de overheid. Mijn vader heeft die werkgeversverklaring niet nodig, om aan te kunnen dat hij werkzaam is en/of draagkrachtig. Die inkomenssituatie kan hij aantonen door middel van drie loonstroken en desnoods drie bankafschriften.

Enfin, het wordt gevraag dus het 'moet maar'. U begrijpt dat we kritisch moeten blijven, zoals u zelf ook vaak genoeg bent. :)

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jul 5, 2017 om 22:16
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Het is nu ook nieuw, althans, dat begreep ik uit een brief die ik van mijn WBV ontving: zij krijgen nu volledig inzicht van de Belastingdienst over inkomsten die men heeft. Dit gaat/ging dan over de jaarlijkse huurverhoging. En bij uw lijstje van 6 punten die u nog net kan zien zitten, inkomsten strookjes tonen is ook gewoon. Die 'Vereniging' mag, ook wettelijk, veel vragen van zijn huurders en eerlijk gezegd: als een goed huisvader moet die WBV wel weten of het goed voor zijn bezit kan zorgen: lees: betalend kunnende huurders. En ik weet zeker dat....

Inizio
door Inizio Jul 5, 2017 om 22:22
14 Antwoorden / 15 Vragen

Dank voor je reactie, Tenormin!

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2017 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De wbv krijgt geen volledig inzicht in de inkomsten. Slechts of men boven of onder een grens verdient, niet hoeveel. En dat is dan ook alleen nog maar van toepassing voor sociale huurwoningen. De Ts wil een huis huren boven die grens. En nieuw is het ook niet.

tenormin
door tenormin Jul 5, 2017 om 22:50
16826 Antwoorden / 108 Vragen

:daarom schreef ik "ik weet zeker dat". @tijger1. Het is wel nieuw. Heb die brief van de WBV toen niet kunnen lezen, in die zin: degene die voor mijn post zorgde had ik gevraagd om bepaalde post te openen en er foto van te maken. En als men meer dan... te spenderen heeft, ook dat krijgt een verhuurder aangereikt door de Belastingdienst. En mijn WBV schreef in de bewuste brief dat het een nieuw proces betreft. Moesten ook een kopie van paspoort of I.D. hebben, geboortedatum). Je hebt wel gelijk of men onder of boven de grens zit, dat was ik vergeten erbij te schrijven. Maar dan begrijp ik toch niet je statement dat men alleen onder of boven de inkomstengrens zit. Voor mij zegt dit al ruim voldoende. Zowel voor Belasting als WBV. Weten ze toch...?

Cookies
door Cookies Jul 5, 2017 om 23:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry tenormin, maar er is echt niets veranderd. Het is zoals tijger1 schrijft. Ik heb die brief ook ontvangen. Kopie ID voor de Belastingdienst??? Bovendien gaat dit topic over een vrije sector woning, dus hier helemaal nvt.

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2017 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Ik zou die brief nog maar eens lezen. Uw brief gaat over de huurverhoging per 1 juli voor sociale huurwoningen. Heeft dus helemaal geen betrekking op de kwestie van de Ts. De wbv weet uw inkomen dus niet.

tenormin
door tenormin Jul 5, 2017 om 23:28
16826 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Kan echt in 1 dag niet alle post lezen, maar zal me er later (beter) in verdiepen.

tenormin
door tenormin Jul 6, 2017 om 13:40
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1 en @carola.83 Heb nu de brief goed doorgelezen, ging inderdaad over hoeveel de WBV als huur mag/kan rekenen; dat ze daarvoor een ID/paspoort foto nodig hadden i.v.m. leeftijd. Minder of meer % huurverhoging. En dat de TS het over een vrije sector woning had, had ik niet begrepen.

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2017 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die leeftijd is alleen van belang als de wbv meer dan de minimum verhoging aan huur in rekening wil brengen, omdat iemand boven een grens zit. Als men dan AOW gerechtigd is, mag slechts de minimum verhoging worden toegepast, maar de wbv wil dan natuurlijk wel bewijs van de leeftijd.

Cookies
door Cookies Jul 6, 2017 om 18:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pure discriminatie van de gepensioneerden weer! (Maar daar zullen we wel geen klaagzangen over krijgen.)

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2017 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en er worden nog meer groepen gedicrimineerd, waardoor ze geen hogere huurverhoging mogen betalen. Als je bijvoorbeeld met meer dan met zijn drieën bent. Heel wonderlijk, dus pa, moe en twee kinderen, minimale huurverhoging.

Cookies
door Cookies Jul 6, 2017 om 18:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ronduit belachelijk! Sterker nog: bezopen!

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2017 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou die huisbaas zomaar geloven dat uw vader al 10 jaar bij de overheid werkt? Staat dat op de loonslips?

U zult toch van alles wat van de garantsteller wordt gevraagd zelf ook hebben moeten aanleveren?

AWYeah28
door AWYeah28 - Jul 5, 2017 om 23:06
355 Antwoorden / Vragen

Beste Deesazter,

Iemand die garant voor u staat, is een persoon die in staat is de gehele verplichting van u over te nemen wanneer dit om welke reden ook nodig blijkt. Dus die persoon moet aan exact dezelfde criteria voldoen als iedere andere huurder, en dient daarom ook dezelfde documentatie te overleggen als iedere andere huurder. En misschien zelfs wel aan strengere eisen, want die 'reserve-huurder' moet tijdelijk tweemaal huur- en/of hypotheeklasten kunnen dragen, dus ruim in de slappe was zitten en zeker zijn van inkomsten. Een werkgeversverklaring bovenop een vast contract is dan best fijn om te hebben. Zal voor uw ouders ook prettig zijn, even wat positief commentaar op hun arbeid. ;-)

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2017 om 23:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je mag blij zijn dat ze met een garantstelling een woning aan je willen verhuren. Daar hoef je bij makelaars niet mee aan te komen. Bovendien hanteren die nog strengere eisen tav huur - inkomen.

Take it or leave it.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 5, 2017 om 23:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hypotheekverstrekkers vragen al om een uitdraai van mijnpensioenoverzicht.nl
Dus de vraag naar informatie neemt steeds verder toe.

Cookies
door Cookies Jul 6, 2017 om 00:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En terecht naar mijn mening. Wordt verschrikkelijk gesjoemeld met werkgeversverklaringen, salarisstroken enz.

panter22
door panter22 - Jul 6, 2017 om 07:43
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk in boek 7 van het burgerlijk wetboek, artikel 850 e.v.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2017-07-01#Boek7_Titeldeel14

D
e woningstichting mag zelf bepalen hoe ze het in gaan vullen.
Je hebt te weinig inkomen om volgens de huidige regelgeving de huur te betalen.
Normaal zou de woning je geweigerd worden. Kennelijk willen ze voor jou een uitzondering maken.
De woningstichting wil wel een zo groot mogelijke zekerheid dat de huur betaald wordt.

aurora1
door aurora1 - Jul 7, 2017 om 01:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ze mogen vragen wat ze willen, tenslotte hoeft u toch niet van ze te huren?
Zorg anders ervoor dat u meer gaat verdienen, dan hoeft een ander niet voor u garant te staan. Wees blij dat de wbv deze mogelijkheid biedt, dat hoeven ze nl niet te doen, en wees blij dat u ouders heeft die garant willen staan. Niet iedereen heeft mensen in zijn omgeving die garant voor ze willen (en kunnen) staan.
Blijf anders zitten waar u zit als u het er niet mee eens bent.