cl
door clk68 Oct 25, 2017 om 19:33
Geldzaken & recht

Woningnet en inkomensverklaring in 2018

woningnet verplicht ingeschrevenen om per 2018 je inkomensverklaring van de belastingdienst te uploaden bij je gegevens (dus digitaal). Als je dit niet doet, kun je niet meer naar woningen zoeken.  Mag dit zomaar? Ik vind dit helemaal niet prettig. Ten eerste vind ik dat helemaal niet veilig, het zijn privegegevens en soms klopt je laatst gekregen inkomensverklaring of aangifte niet met het komende jaar (ivm bijv een transitievergoeding) en geeft dit niet de juiste gegevens weer. Ik zou graag willen weten of dit wettelijk zo maar geeist mag worden.

14967 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 25, 2017 om 19:56
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ga er maar gerust vanuit dat Woningwet niet buiten de pot plast en dat het wettelijk mag wat ze vragen: een inkomensverklaring. Wat is er trouwens nieuw aan? Je moet toch immers altijd al een inkomensverklaring (loonstrookjes over een jaar) geven voordat men kan gaan huren? Ja, en digitaal is nu eenmaal de zeer nabije toekomst. Wat heet, is al bijna 'verleden'.

ne
door neodutchio - Oct 25, 2017 om 19:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er wordt steeds meer gedaan om scheefhuren tegen te gaan. Doordat u op voorhand uw inkomen doorgeeft kan er passende woonruimte aangeboden worden. De tijd dat huizenzoekers op alles konden intekenen is er niet meer. En geen woningaanbieder wil tijd kwijtraken aan verkeerde huurder.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2017 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk klopt een inkomensverklaring niet met het inkomen van het lopende jaar. U kunt ook alleen maar een inkomensverklaring krijgen over een jaar wat helemaal afgewerkt is.

Maar dat kan toch geen probleem zijn? Hebt u een transitievergoeding gekregen, ga dan in persoon naar de wbv en ga dat uitleggen.

panter22
door panter22 - Oct 26, 2017 om 16:47
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een huis van een woningstichting wilt huren, dan heb je niet meer vrije keus. Daar gelden voorwaarden voor.
Het doel is bezuinigen op de huurtoeslag.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/sociale-huurwoning-voorwaarden
L
et ook even op het eigen vermogen i.v.m. huurtoeslag
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag-2017/voorwaarden-2017/vermogen/maximaal-vermogen

jo
door jorisw - Oct 26, 2017 om 17:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is er onveilig aan? Dat iemand bij een verhuurder jouw inkomen ziet? Die mensen zien de hele dag niets anders dus voor hun is het slechts een check of wat er onder aan de streep staat OK is voor het krijgen of niet krijgen van een woning. Een stuk efficienter dan eerst gaan zoeken en bezichtigen om er dan achter te komen dat je te veel of te weinig verdient.

pe
door pebk - Oct 27, 2017 om 11:54
581 Antwoorden / 0 Vragen

-  door jorisw - 26 okt. 2017 om 17:37 0

-  Wat is er onveilig aan? Dat iemand bij een verhuurder jouw inkomen ziet?

Er staan veel meer gegevens op het loonstrookje of de jaaropgaaf dan alleen het inkomen. Daarnaast heb je geen idee waar jouw gegevens opgeslagen worden en wie er bij kan. Hoe veilig is het? Zomaar dit soort gegevens uploaden is heden ten dage niet risicoloos. Ik vind het belachelijk dat bedrijven en instanties dit zomaar opleggen. Voor de organisaties is dat gemakkelijk.

Onlangs vroeg mijn werkgever mij een kopie van mijn bankpas op te sturen, omdat zij moeten controleren of mijn rekeningnummer op mijn naam staat. Nou, die hebben ze niet gekregen. Ik heb de bankpas laten zien en een rekeningafschrift, gegeven, waarvan alle niet relevante data verqwijderd was.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2017 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt om een inkomensverklaring gevraagd. Daar staat alleen het inkomen op en het jaar, dat is alles. En die verklaring is verplicht als men een sociale huurwoning wil huren.

adriaan2
door adriaan2 Oct 27, 2017 om 14:27
104 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt. Alleen het verzamelinkomen en meer niet. Waarschijnlijk heeft de jorisw e.e.a. niet begrepen.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2017 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@adriaan2. @jorisw heeft het prima begrepen, alleen pebk niet.

pe
door pebk Oct 27, 2017 om 17:08
581 Antwoorden / 0 Vragen

Heb hem even opgevraagd. Er staat inderdaad niet veel anders op dan je naam burgerservicenummer en inkomen. Los daarvan is het nog steeds de vraag waar en hoe het opgeslagen wordt, wie er bij kan en waarom dat geleverd moet worden voorafgaand aan een overeenkomst.

adriaan2
door adriaan2 - Oct 27, 2017 om 14:24
104 Antwoorden / 0 Vragen

Mogen ze vragen. Waarom niet. Of het wettelijk mag weet ik niet, maar het voorkomt voor hun een hoop extra werk. Woonnet Rijnmond krijgt van mij elk jaar keurig een inkomensverklaring zoals de belastingdienst die af geeft. Waarom is het makkelijk? De verhuurmarkt is inmiddels ingedeeld in vakjes en huur naar inkomen. Als U inschrijft op een huis waar U of teveel of te weining voor verdient dan is het gesprek binnen 5 minuten afgelopen en moet men weer iemand anders oproepen. Dat wil men dus voorkomen door vooraf al kennis te nemen van Uw verzamelinkomen. Bij Woonnet Rijnmond zie ik precies of ik wel of niet in aanmerking komt voor het gewenste huis. Goed geregeld. Gewoon uploaden. Men gaat er echt niet mee op de markt staan.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2017 om 14:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inkomensverklaring

Wanneer hebt u een inkomensverklaring nodig?

U kunt bijvoorbeeld een inkomensverklaring nodig hebben als:

  • u een woning wilt huren
  • De woningcorporatie bepaalt of u in aanmerking komt voor een bepaalde huurwoning. Ze kan u dan vragen om een verklaring mee te nemen of op te sturen.
  • u een hypotheek wilt aanvragen
  • uw kind een aanvullende lening bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) wil afsluiten
Bron site belastingdienst

pe
door pebk Oct 27, 2017 om 17:13
581 Antwoorden / 0 Vragen

Hier staat dus niet in dat je het moet hebben om te mogen zoeken naar woningen, maar voor het huren van woningen.

Voor het zoeken zou TS gewoon een getal op moeten kunnen geven. Dit is dus een eis van de woningcorporatie ten koste van de privacy van de gebruiker.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2017 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou hij moeten kunnen zoeken naar woningen die hij niet kan of mag huren?

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 27, 2017 om 15:18
509 Antwoorden / Vragen

Hebben we het dan over de privegegeven die je al aan Woningnet hebt doorgegeven toen je je bij deze instantie hebt  aangemeld  . Als je woningnet de inkomstenverklaring niet opstuurd doen ze verder niets voor je of moet je later alsnog eerst de verklaring sturen. Het is een verkeerde keus om deze instantie niet te vertrouwen.