vi
door vincentderen Oct 17, 2019 om 13:31
Geldzaken & recht

Woonfraude Spookgezin (geldig huurcontract) willen zich niet BRP inschrijven

Geachte heer/mevrouw,

Ik verhuur al geruime tijd een zelfstandige woning aan een spookgezin met dochter (via huurcontract door makelaar), in een huis waar ik zelf ook woon. Nu blijkt dat het gezin andere spook huurders (drie mensen) heeft ingeschreven op het adres bij de gemeente doormiddel van het geldige huurcontract. Door dat een brief kwam waarin zo'n BRP werd bevestigd kwam de situatie aan het rollen.

Na een check bij de Gemeente bleek dat het gezin al die tijd en nu nog steeds niet staat ingeschreven in de desbetreffende gemeente.
De andere spookhuurders zijn inmiddels uitgeschreven, waarschijnlijk kreeg de huurder het heet onder d'r voeten.
Zoeklicht doet alleen onderzoek naar huurwoningen tot aan de huurprijsgrens van 720,42. Het is vrije sector dus dat gaat niet op.
Gemeente heeft door een huisnummer check geconstateerd dat er mensen wonen in het beneden huis.

Ik ben dus benieuwd is er mogelijkheid om het Spook(gezin) wat er niet woond volgens de Gemeente en alle andere instanties. Er uit te krijgen door het te gooien op goed huurderschap is geschonden? Hoeveel kans zou ik hebben?

Belastingdienst zegt over de situatie dat ik in de problemen kan komen maar het zelf vervolgens niet op kan lossen, omdat de personen waarschijnlijk zich bewust niet inschrijven (ondanks aandringen van verhuurder om dat wel te doen).

4238 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2019 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp, staat er nu niemand ingeschreven in die woning? Maar de huur wordt wel betaald?

De problemen waarin u zou kunnen komen, zie ik niet direct.

Maar neem eens contact op met de Vereniging Eigen Huis. Wellicht kunnen zij u adviseren.

vi
door vincentderen Oct 17, 2019 om 13:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, maar de spookhuurders die het gezin heeft ingeschreven hebben ruim 3 jaar ingeschreven gestaan zonder medeweten waardoor de belastinginkomsten hoger zijn uitgevallen. Ik ga morgen bellen met de Vereniging van eigen huis.

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2019 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke belastinginkomsten zijn hoger uitgevallen? De huur die u ontvangt is belastingvrij.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2019 om 13:53
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dus als ik het goed begrijpt woont u in een huis waar 3 "spoken" rondwaren? Ja, dat kan zeker gebeuren dat men, onwetend, mensen op uw adres heeft wonen. Wat vreemd dat er niet tegen opgetreden word alleen maar om het feit dat u in de vrije sector woont. Is er via die makelaar niet iets in beweging te krijgen? Moet er dus ook post komen (dat hoort bij spookbewoners, ze hebben een adres nodig). Kreeg ik destijds ook. Rare zaak waar de Gemeente natuurlijk wel iets aan moet doen.

Edit* Lees nu dat het een eigen huis betreft. Ook dan zou de Gemeente stappen moeten ondernemen. Het is en blijft illegaal.

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2019 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze wonen niet op het adres van de Ts. Hij heeft zijn andere woning, in hetzelfde huis verhuurd. En die huurders staan/stonden niet ingeschreven, maar hadden anderen ingeschreven.

vi
door vincentderen Oct 17, 2019 om 15:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1 verteld het goed.

Woning is opgesplitst in een benedenhuis (dat ik verhuur als zelfstandige woning, via een huurcontract bij een makelaar) en een bovenhuis (woon ik zelf). De huurders die er nu nog steeds woonachtend zijn hebben nooit ingeschreven gestaan bij de Gemeente. Hebben wel andere mensen ingeschreven doormiddel van het huurcontract op hun adres (voor drie jaar) toen ik zelf erachter  kwam hebben ze de mensen uitgeschreven. Er woont dus niemand in het beneden huis (volgens de gemeente) waar wel een gezin woont met een huurcontract.

aurora1
door aurora1 - Oct 17, 2019 om 13:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kunt u dit ook nog voorleggen bij gratisadviseurs, als zoiets al niet op de website te vinden is:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=247812

panter22
door panter22 - Oct 17, 2019 om 14:14
6599 Antwoorden / Vragen

Je woont in hetzelfde huis en je komt deze spookhuurders nooit tegen?
En wat doet de verhuurmakelaar. Niets?
Kijk eens in je contract met de verhuurmakelaar.

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2019 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij wonen de ingeschreven bewoners er niet, maar wel de huurders volgens het huurcontract, maar die staan weer niet ingeschreven.

vi
door vincentderen Oct 17, 2019 om 15:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, de spookhuurders die het spookgezin hebben ingeschreven die hebben zich inderdaad uitschreven toen het aan licht kwam.

vi
door vincentderen - Oct 17, 2019 om 15:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gemeente (Adresonderzoek)
Kan niks betekenen dan administratief de zaak op te lossen wat dus na vier keer hun niet is gelukt. Het resultaat weet ik natuurlijk niet want dat mogen ze niet doorgeven. Ik kan wel checken dat ik nog steeds de enige bewoner ben volgens de gemeente.
Gemeente(Woonfraude)
Hanteert de norm voor huurwoningen met de grens die ik al heb omschreven. Gaat wel een nieuwe melding ervan maken wellicht levert dat wel wat op (+- 5 maanden).
Verhuurmakelaar
was er alleen voor het contract en als er problemen zijn met naleving van het contract. Ze betalen dus, maak je geen zorgen.
Verening eigen huis
Gaan niet over dit soort zaken verwijzen me naar Juridisch loket.
Huurrechtadvocaat
Huurcontract is een goed contract je kan ze er alleen uitkrijgen op eigen gebruik of als ze de huur niet betalen. Ze hebben gewoon huurrecht ondanks dat ze niet ingeschreven staan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 17, 2019 om 15:37
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Vreemd verhaal. Echter als de huur op tijd en volledig wordt voldaan en er ook geen schade etc. is lijkt het mij dat er weing aan te doen is. Doe volledigheids halve navraag bij de Vereniging Eigen Huis.
Daar heeft men in woonrrcht gespecialiseerdr juristen. Hoe dan ook zal als uitzetten wel kan daarvoor een gerechtelijke uitspraak nodig is.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2019 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar nu de ingeschreven huurders, uitgeschreven zijn, wat is dan verder uw probleem?

Wat kan het u schelen of de originele huurders van het huurcontract ja dan nee ingeschreven staan? Ze krijgen hooguit zelf problemen.

Ze moeten wel ergens ingeschreven zijn, anders hebben ze bijvoorbeeld een probleem met de zorgverzekering, of andere instanties.

vi
door vincentderen Oct 17, 2019 om 18:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

U lijkt mijn makelaar wel. Die geeft hetzelfde antwoord.

Inpricipe kan ik niet meer spreken over goed huurderschap (volglens huurcontract dat is opgesteld door makelaar) mee eens? Als ze vier jaar lang niet hebben ingeschreven maar wel andere mensen hebben inschreven bij de gemeente met hun goedkeuring (Gemeente zelf zegt dat ze daar fouten in hebben gemaakt).

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2019 om 18:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, dan is dat een verstandige makelaar. U kunt om die reden helemaal de huur niet opzeggen.

Goed huurderschap, u lijkt wel een dominee.

Maar wat was er nou met de belastinginkomsten!

panter22
door panter22 - Oct 17, 2019 om 18:57
6599 Antwoorden / Vragen

Begrijp ik het nu goed,
De huurders die het huurcontract hebben getekend, wonen er niet en hebben het huis onderverhuurd.
De onderhuurders stonden tot voor kort ingeschreven bij de gemeente op dat adres.
Maar die onderhuurders wonen nog steeds in de benedenwoning.
Ondanks dat het gezin onder je woont ken je ze niet en heb je ook geen contact met hen.
Je wilt de huurders wel kwijt.
En de makelaar wil zijn vingers niet aan deze kwestie branden.
Kijk eens in het huurcontract dat je met de oorspronkelijke huurders hebt gesloten.
Staat daarin dat de huurder de woning zelf moet bewonen. Dat de woning niet onderverhuurd mag worden.
Dan is het misschien mogelijk om hen op die grond er uit te krijgen. Maar dan moet je een advocaat inschakelen,

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2019 om 19:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, nee, nee.:-)))

De huurders met het contract wonen er wel, maar hebben zich niet ingeschreven.

Zij hebben anderen zich op dat adres in laten schrijven, maar die wonen er niet.

En die inschrijving is nu teniet gedaan. Probleem verholpen.

panter22
door panter22 Oct 18, 2019 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

Aha, nu snap ik het.
Maar dat inschrijven is toch een zaak van de gemeente. Het kan anders zijn dat de verhuurder hierdoor in de problemen komt. Maar dat is niet het geval,

Magnum007
door Magnum007 - Oct 17, 2019 om 20:34
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Vincent,

Ik snap je probleem:
Het is eigenlijk crimineel gedrag wat je huurders doen:op deze manier kunnen criminelen ergens “onder de radar” leven.

De enige mogelijkheid om deze criminele activiteiten te stoppen is een verbod van het verhuren van particuliere woningen:dus alleen een koopwoning als je er zelf woont.

Helaas is dit aan de politiek....

vi
door vincentderen Oct 17, 2019 om 21:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat u gelijk heeft. Wellicht kan de gemeente (Handhaven en wonen) nog wat voor mij betekenen ze gaan in ieder geval opnieuw een onderzoek starten naar het desbetreffende gezin (+/- 5 maanden gaat duren).

Ik laat het antwoord hier achter.

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2019 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De "criminele" activiteiten zijn al gestopt.

En wat zou de gemeente nou voor u moeten betekenen? Het gaat u helemaal niets aan of die huurders daar ingeschreven staan.