De
door De lajelichter Nov 4, 2021 om 10:15
Geldzaken & recht

Worden wij belazerd door welkom energie en de nederlandse staat.

Voor zover nu bekent, had welkom energie nog een lucratief contract voor aankoop van gas tegen de normale inkoopprijs. De Nederlandse staat en Shell etc.leveren dit niet meer aan hun, maar verkopen het nu met vette winst aan een derde partij. Dus voor mij is de conclusie dat welkom energie niet failliet is gegaan aan de gestegen gasprijzen.

2270 15 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Nov 4, 2021 om 10:26
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Uit uw conclusie blijkt dat u weinig kennis heeft van energielevering. Het is niet de staat of Shell maar de gasuni die uw gas levert aan Welkom. Dat deze zijn zaakjes niet op orde heeft en klanten met goedkope lokkertjes heeft binnengehaald is de oorzaak van hun fallisement. Om die reden is hun vergunning door de ACM ingetrokken en zonder vergunning mag de gasuni niet leveren.

ma
door malty - Nov 4, 2021 om 10:27
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waar zijn ze dan aan failliet gegaan denkt u?
De levering van dat 'lucratieve' gascontract stoppen voordat ze failliet zijn lijkt me niet mogelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 4, 2021 om 10:39
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Waar haalt u de info vandaan dat wij worden belazerd doordat de Staat en Shell nu met vette winst aan derden verkopen?
Ga eerst nog maar eens goed na of dat wel juist is en niet ook weer een voorbeeld van opjutterij via media.

M.b.t welkom energie geldt hoe dan ook dat men daar overduidelijk te goedkope contracten heeft aangeboden en niet meer aan de overeenkosmt kan voldoen.
Dat is de werkelijke reden van het failissement met als achtergrond met als achtergrond het bekende gezegde dat goedkoop duurkoop kan zijn en het hier dus ook zo is.

Ook kan gesteld worden dat men bij welkom energie volstrekt afdoende rekening heeft gehouden in hun verdienmodel met de mogelijheid van stijgende tarieven m.b.t. energiebij hun leveraanciers.

Verder: er zijn nog voldoende leveranciers die hun afspraken wel nakomen, ook al haddn die dan al veelal  hogere tarieven in hun overeenkomsten.

De vraag die dan ontstaat is: wie belazerd dan wie? Of zijn dat degene die dergelijke overkomsten hebben afgesloten toc, hoe jammer dat ook is, zelf?
Wij moeten met zijn allen dus, ook helaas, door de krapte die ontstaat m.b.t. fossiele brandstoffen duurder inkopen uit bijv. Rusland en elders.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 4, 2021 om 11:00
2054 Antwoorden / Vragen

Welkom bij de geboorte van weer een complottheorie. Mensen doen zelf onderzoek of nóg erger, ze denken zelf na een komen tot conclusies. Brrr, het zou verboden moeten worden.

De
door De lajelichter - Nov 4, 2021 om 11:07
4 Antwoorden / 2 Vragen

Lekker makkelijk om de gasunie te noemen. De staat is voor 50% eigenaar, en de rest is van Shell en consorten . Ook onder deze noemer is nog steeds niet afgerekend met de Groningers voor hun geleden schade.

De
door De lajelichter - Nov 4, 2021 om 11:12
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ps, de informatie komt van de curator die de gasunie heeft gevraagd om hun verplichtingen na te komen. Dit komt uit de Nederlandse dagbladen.

Thecla58
door Thecla58 - Nov 4, 2021 om 11:35
854 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Lajelichter,

volgens mij moet je even wat meer onderzoek doen naar hoe het zit met de gasprijzen en zo. Ik zou die curator niet zomaar op mijn mooie blauwe ogen geloven. Die doet zijn werk en probeert zo veel mogelijk geld te innen bij organisaties/bedrijven die nog iets te betalen hebben aan Welkom. Je kunt nu wel vreselijk ageren dat de regering en bla bla bla ons oplichten... Ben jij niet diegene die een contract afgesloten heeft bij Welkom Energie. Wilde jij niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en heb je nu je gatje verbrand? Tja, dan ook op de blaren zitten.

Maar allerlei beschuldigingen, die je niet kunt staven, in de rondte slingeren is niet echt netjes van je.

Voortaan maar bij een grotere of bekende energieleverancier een contract afsluiten? Tot voor kort had ik nog nooit van Welkom Energie gehoord.

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Nov 4, 2021 om 11:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen
Thecla58
door Thecla58 Nov 4, 2021 om 13:52
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb dat artikel ook gelezen en nu net nog een keer.

Zolang niet duidelijk is wat er in de kleine lettertjes staat, is het nogal voorbarig om beschuldigingen te uit die (nog) niet te staven zijn.

Blijf dan ook bij mijn eerdere standpunt dat TS voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Helaas is dat anders gelopen. ACM trekt niet zomaar een vergunning in.

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 4, 2021 om 15:07
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als  aandeelhouder van Gazprom ben ik zeer tevreden met de hoge prijzen!

Verder is  er een vrije Energie markt wereldwijd.

De staat of Shell,  ja, ik betaal over de geleverde nog redelijk betaalbare  energie veel Belasting!

U heeft wel gelijk op 1 punt;

Als gasprijs van 30 cent naar 60 cent gaat mogen ze wegens de tarieven en toeslagen  dit  ook verhogen.

Alleen de BTW al,  van  6,3 cent per kuub bij 30 cent  naar  12.6 cent per kuub als die 60 cent werd.

De andere toeslagen en belastingen er nog bij dus de staat heeft inderdaad belang bij hoge energie prijzen!

Ik als aandeelhouder ook en ben hier zeer tevreden over!

Ro
door Robert C - Nov 4, 2021 om 15:30
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ook hier geldt : goekoop is duurkoop en wie het onderste uit de kan wil krijgt het lid op de neus
in het vervolg niet meer zo naïef op lokkertjes reageren !

De
door De lajelichter - Nov 4, 2021 om 17:34
4 Antwoorden / 2 Vragen

????

De
door De lajelichter - Nov 4, 2021 om 17:46
4 Antwoorden / 2 Vragen

??? Is nu het zo dat de conclusie van een aantal reageerders is dat ik bij welkom energie zat. Of zijn er personen die heel graag degene die bij deze provider zaten aan willen wijzen als sufferd.
Ik heb alleen de vraag gesteld of we belazerd worden. Ik ben geen complotdenker of iemand die (misschien) het onderste uit de kan wil.

panter22
door panter22 Nov 4, 2021 om 18:13
6599 Antwoorden / Vragen

Als je niet bij Welkom energie zat, dan word je niet belazerd.
Wat ik in  het artikel in de AD lees, dat WE het recht had het tot koop van een hoeveelheid gas.
En dat WE failliet is gegaan. Waarom WE niet gebruik kon maken van dit recht voor het failliet ging, wordt niet duidelijk. Het meest logische lijkt mij dat WE toen al in de financiele problemen zat en het Gas Terra duidelijk was dat deze partij gas niet betaald zou worden.
Wat de curator nu wil is dat de partij gas alsnog op papier geleverd wordt en pas betaald wordt als hij de partij gas tegen winst kan verkopen. En dan wil hij met die winst een deel van de schuld van WE afbetalen.

Topantwoord

To
door Ton Janssen - Nov 4, 2021 om 17:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Allen,
Toch vraag ik mij af, wetende dat op 15 oktober de overeenkomst mbt overname door Eneco is getekend en eerst op 28 oktober de vergunning door ACM is ingetrokken, of de bv Welkom energie cq Jaap Bakker hier een potje geld aan heeft overgehouden.
Is toch ook geld van alle gedupeerden.

Analoog
door Analoog - Nov 4, 2021 om 21:57
137 Antwoorden / Vragen

Welkom Energie was een kleine aanbieder die een veel te grote broek had aangetrokken.....

rj
door rjw - Nov 5, 2021 om 07:51
3261 Antwoorden / 5 Vragen

De bedragen waar het hier om gaat zijn nu niet echt van het niveau dat het een reden is voor de staat en Shell om dit bewust te gaan doen. Het is hoogstens een vrijwel onzichtbare bijvangst op de totale financiën. In de jaarcijfers van Shell zou je een eventueel extraatje van deze orde niet terug vinden. Zo weinig is het.