M.
door M.Dee Jun 23, 2022 om 10:30
Geldzaken & recht

Wordt mijn moeder gekort op AOW/pensioen?

Ik heb aan mijn (vrijstaande) woning een appartement gebouwd, met eigen voorzieningen, ingang, tuin etc. Dat verhuur ik nu als kamerverhuur. Het is de bedoeling dat mijn moeder er tzt komt wonen. Heeft dat gevolgen voor haar AOW en/of  pensioeninkomsten? Of kan het de moeite waard zijn om te proberen hier een apart huisnummer voor te krijgen? Ook met het oog op evt bewoning na haar. Is dat een lastig traject bij gemeenten?

5152 10 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 23, 2022 om 10:46
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Een eigen huisnummer kunt bij de gemeente aanvragen.
De ANBO heeft korten op AOW bij inwoning kind verhinderd.

https://www.anbo.nl/advies/pensioen-aow/aow/aow-en-samenwonen/ik-heb-aow-en-woon-bij-mijn-zoondochter-in-huis-wat

M.
door M.Dee Jun 23, 2022 om 11:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u voor de link

sjjoppy
door sjjoppy Jun 23, 2022 om 15:24
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 23, 2022 om 10:50
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte M.Dee,

Wat een goed idee van u, mijn respekt.

Het antwoordwoord op uw hoofdvraag is : nee (uw moeder wordt niet gekort op haar inkomsten omdat u haar zoon bent).

Klik op de volgende link voor meer informatie, ook over uw andere vraag :

https://www.ikwoonleefzorg.nl/zelfstandig-wonen/samenwonen-in-een-huis-met-de-kinderen-of-met-uw-ouders-of-anderen

M.
door M.Dee Jun 23, 2022 om 11:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dochter ;-)
Bedankt voor de link

tenormin
door tenormin Jun 23, 2022 om 12:13
16829 Antwoorden / 108 Vragen

SPAM!! @M.DEE

M.
door M.Dee Jun 23, 2022 om 15:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Kan ik daar iets aan/tegen doen, aan die spam?

gerbera
door gerbera Jun 23, 2022 om 22:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas is er niets aan die spam te doen. Deze idioot is bij meerdere vragen bezig, het is de redactie die hier moet ingrijpen.

getty
door getty - Jun 23, 2022 om 11:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een eigen huisnummer verkrijgen is zeer lastig.

M.
door M.Dee Jun 23, 2022 om 11:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat schat ik ook zo in. En ik wil geen slapende honden wakker maken bij de gemeente. Ik zou anoniem eens kunnen informeren.

Ja
door JannyBoe Jun 23, 2022 om 11:59
515 Antwoorden / Vragen

Wat is dan momenteel de status van dat appartement? Als u iets aan uw huis bouwt, met eigen voorzieningen, en dat verhuurt dan zal dat bij uw gemeente toch bekend zijn toch?

M.
door M.Dee Jun 23, 2022 om 15:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Status is gewoon uitbreiding woonhuis. Badkamer zat er al beneden, maar is nu bij het appartement getrokken. Ik verhuur kamers. Dus degene die het huurt staat op mijn adres ingeschreven.

il
door iljaha Jun 24, 2022 om 17:06
179 Antwoorden / 3 Vragen

Welnee, is helemaal niet lastig. Als deze aanbouw geen verbinding (deur) heeft naar de hoofdwoning, is dit gewoon een verblijfsobject en elk verblijfsobject moet van een adres worden voorzien (wet BAG, Basisregistraties Adressen en Gebouwen). Anders wordt het een kangoeroewoning.

Voor- en nadelen van de kangoeroewoning

Wonen met twee huishoudens onder één dak is gunstig omdat u de kosten deelt. Bent u een kind van degene voor wie u zorgt, dan heeft samenwonen geen invloed op de AOW-uitkering van uw ouders. Staat u op hetzelfde adres ingeschreven, dan ziet de fiscus u als fiscale partners. Dat heeft gevolgen voor uw recht op huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget. Afhankelijk van uw situatie kan de sociale dienst ook besluiten om bepaalde voorzieningen, zoals een bijstandsuitkering, te weigeren. Zo kunt u veel geld mislopen. Heeft u allebei een eigen adres (dus een apart huisnummer), dan ziet de Belastingdienst u niet als fiscale partners. Dit kan echter wel weer andere kosten met zich meebrengen. Zoals gemeentelijke heffingen bijvoorbeeld.

marita5
door marita5 - Jun 23, 2022 om 12:00
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo M.Dee ,

Kijk eens op de site van uw gemeente om de woningen te splitsen , zie ook hier

https://www.blgwonen.nl/jouw-situatie/woningsplitsen-stappenplan.html

M.
door M.Dee Jun 23, 2022 om 13:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u. Onze gemeente heeft een onhandige site. Voor splitsing moeten dus de nutsvoorzieningen ook zelfstandig zijn. Deze lopen nu via mijn huis. Er is in het appartement geen gas, wel een tussenmeter voor elektra.

marita5
door marita5 Jun 23, 2022 om 13:23
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Om een woning te splitsen komt veel bij kijken , is niet goedkoop om aan alle eisen te voldoen .

ro
door ronny530 - Jun 23, 2022 om 13:02
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Als uw moeder het appartement betrekt wordt ze volgens de link niet gekort en dat geeft u de tijd om over definitieve splitsing na te gaan denken.
Zo te lezen voldoet het appartement aan alle gestelde eisen en zou voor splitsing in aanmerking kunnen komen. Uw woning en het appartement behouden hetzelfde huisnummer maar het appartement krijgt een huisnummer toevoeging in de vorm van een letter bijvoorbeeld 1 voor de woning en 1-A voor het appartement. U kunt bij uw gemeente voor advies ten rade gaan en hoeft niet de vermelden dat het appartement nu verhuurd wordt omdat u als hoofdbewoner een kamer mag verhuren. Als er op de woning nog een hypotheek rust zal de hypotheekverstrekker wel akkoord moeten gaan en die kans op een akkoord acht ik kleiner dan dat de gemeente met de splitsing akkoord zal gaan.

M.
door M.Dee Jun 23, 2022 om 13:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Na het lezen van de link van Maritas hierboven, denk ik niet dat ik aan alle voorwaarden voor splitsing voldoe.
Gelukkig is het nog niet acuut aan de orde en kunnen we ook gewoon verder zonder splitsing. Er is wel een flinke overwaarde op het huis.

panter22
door panter22 - Jun 23, 2022 om 16:52
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een vergunning gekregen voor de uitbouw van je woning. Maar eigenlijk is het een compleet huis. En dat huis verhuur je op basis van kamerverhuur.
De truc was dus om de nutsvoorzieningen niet te splitsen. Dan kon de aanbouw doorgaan.
De volgende truc was het appartement te verhuren als kamerverhuur.
En nu is het de bedoeling de woning te splitsen. Want voor de aanbouw van een appartement had je een veel zwaardere procedure moeten doorlopen.
Nu zit je met een probleem splitsing van woningen niet zomaar meer mag.
Je hebt de gemeente wat uit te leggen.
Als je moeder zorg nodig heeft, dan is het misschien mogelijk om van het appartement een mantelzorgwoning of kangaroewoning te maken. Kijk naar de mogelijkheden.
https://selekthuis.nl/een-kangoeroewoning-bouwen?utm_term=&utm_campaign=Campagne-Woningtype-Kangoeroewoning&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=5052589549&hsa_cam=13881225837&hsa_grp=133501002931&hsa_ad=549175337966&hsa_src=g&hsa_tgt=dsa-1430641176462&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=EAIaIQobChMIofK3meTD-AIVEvlRCh0CeArrEAAYASAAEgIRzPD_BwE

M.
door M.Dee Jun 23, 2022 om 17:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het was niet bedoeld als truc ten eerste en daarbij is het ook niet echt een probleem als er niet gesplitst kan worden. En als mijn moeder extra zorg nodig heeft, dan zal dat ook geen eeuwigheid duren. (Ze is nu al 82)

panter22
door panter22 Jun 23, 2022 om 18:08
6599 Antwoorden / Vragen

Het is een bijzondere constructie. Een appartement aanbouwen en verhuren als kamer.

atlas1302
door atlas1302 Jun 24, 2022 om 17:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zie het zo, hij heeft zijn huis gewoon vergroot door aan te bouwen. Dit zal nooit een op zich zelf staand verhaal worden, huisnummer...etc.
Dus u en uw moeder leven onder een kap, de AOW wet zegt wel, of uw moeder alleen woont of samenwoont? En daar gaat het om volgens mij om...50% of 70%.

Ik ken verhalen uit het buitenland dat een ex een bungalow in haar tuin bouwde, om zo op die manier gescheiden te leven van haar partner. Maar dat feest ging niet op! Dit is zoon en moeder verhaal, en dus twee inkomsten. Ik zou SVB tekkelen om te vragen hoe ze daar over denken!

M.
door M.Dee Jun 29, 2022 om 14:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Niet meteen concluderen dat ik een zoon ben hè, ik ben de dochter van mijn moeder, en ook dochters kunnen hun huis verbouwen/vergroten ;-)

th
door thieu - Jun 23, 2022 om 16:57
148 Antwoorden / 0 Vragen

Aow en pensioen worden niet gekort.
Dat is natuurlijk anders bij een ww of bijstandsuitkering. Dat zijn uitkeringen om een weggevallen inkomen te kompenseren. Pensioen en aow heb je in je werkzame leven opgebouwd en daar heb je los van andere inkomens gewoon recht op. Natuurlijk komt wel de belastingdienst dan de inkomstenbelasting heffen, maar dat is normaal. Het enige verschil is dat ze eerst aow voor alleenstaanden ontvangt en na inwonen de aow-norm voor samenwonenden krijgt. Voor het pensioen geldt dat niet.
Als jouw moeder gratis bij je komt wonen zou dat voor jouw moeder inkomsten in natura kunnen betekenen en dan zou ze daar evt belasting over moeten betalen.

panter22
door panter22 Jun 23, 2022 om 17:03
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk hier voor een check:
https://www.svb.nl/nl/aow/woonsituaties/check-uw-situatie Nu geldt de kostendelersnorm nog niet voor AOW-ers. Maar het kan zo veranderen. Loskoppeling AOW met het minimumloon is ook nog niet van de baan.

M.
door M.Dee Jun 23, 2022 om 17:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad kan alles zomaar weer veranderen qua regelgeving. En ik denk niet dat mijn moeder gratis komt wonen. De verhuur van het appartement is ook mijn pensioen, dus dan zou ik mezelf aardig in de vingers snijden.

Iv
door Ivan007 - Jun 24, 2022 om 12:02
47 Antwoorden / 3 Vragen

Apart huisnummer is ook apart belasting. Afvalstoffen, rioolheffing, OZB etc  en denk ook een aparte gas water licht aansluitingen. Je betaalt ook veel vastrecht.
Echt wel rekensommetje waard!

atlas1302
door atlas1302 - Jun 24, 2022 om 17:52
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zou SVB vragen hoe zij dat zien, samenwonen of niet! Het blijft één huis onder een kap met twee inkomsten die op dat adres tegelijke tijd wonen. (samenleven?)

M.
door M.Dee - Jun 29, 2022 om 14:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Niet meteen concluderen dat ik een zoon ben hè, ik ben de dochter van mijn moeder. Ook dochters kunnen hun huis vergroten of verbouwen ;-)