le
door levering Feb 22, 2023 om 14:44
Geldzaken & recht

WOZ

Mag de gemeente Castricum de WOZ waarde van mijn woning met maar liefst ruim 36% verhogen t.o.v. vorig jaar?

10821 14 Rapporteer

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Feb 22, 2023 om 14:49
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat mag en dat komt omdat er een vergelijk gemaakt wordt met de verkoopsprijs van gelijkwaardige woningen in uw omgeving. De peildatum van de waardebepaling staat op uw aangifte en zal 1-1-2022 zijn toen de verkoopprijzen nog aardig hoog lagen. Maar u kunt altijd bezwaar maken en zo u lid bent van EigenHuis kan dat ook via hun.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 22, 2023 om 14:50
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Levering ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel , scroll ook naar beneden onder veelgestelde vragen .

https://castricum.cocensus.nl/17-waardebepaling-wet-woz

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 22, 2023 om 14:52
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Antwoorden op debveel gestelde vragen, misschien hebt u daar iets aan.

https://www.waarderingskamer.nl/klopt-mijn-woz-waarde/vragenoverdewoz/

Topantwoord

ju
door juliomariner - Feb 22, 2023 om 15:11
1324 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad dat mag, net zoals u vrij bent om bezwaar te maken. Ik zou dit in ieder geval doen. (niet geschoten is altijd mis)

Topantwoord

sira
door sira - Feb 22, 2023 om 15:11
2335 Antwoorden / 24 Vragen
rj
door rjw Feb 24, 2023 om 08:06
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Weinig kans. De huizenprijzen in die regio zijn zo'n beetje het hardst gestegen door mensen die Amsterdam zijn ontvlucht.

rj
door rjw - Feb 22, 2023 om 19:43
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Grappig dat mensen wel klagen als de WOZ waarde omhoog gaat maar staan te juichen als ze hun huis door dezelfde oorzaak met mega winst kunnen verkopen (of zelfs alleen maar opscheppen hoeveel hun huis wel niet waard is)

JMA2
door JMA2 Feb 23, 2023 om 00:27
115 Antwoorden / 2 Vragen

Zo, die zit. De waarheid als een koe.
Blij dat hun huis 80.000 meer waard is geworden maar klagen dat de woz dan hoger uitvalt.

br
door bravehenk Feb 24, 2023 om 13:00
206 Antwoorden / 0 Vragen

Ieder voordeel heeft zijn nadeel.U betaald nu meer dankzij de vele absurde overbiedingen die hebben plaatsgevonden afgelopen jaar/jaren.

rj
door rjw Feb 24, 2023 om 18:40
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet niet alle gemeentes dat doen maar bij ons wordt het percentage voor de OZB in ieder geval aangepast aan de gestegen waarde. Het uiteindelijke belasting bedrag is bij ons ongeveer 1,5% hoger dan vorig jaar en niet de 30% die de woz hoger is geworden.

Topantwoord

newmikey
door newmikey - Feb 23, 2023 om 23:46
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de ontwikkeling van de WOZ waarde van mijn huis (niet in Castricum zelf maar wel in de BUCH regio) sinds 2014 op https://www.wozwaardeloket.nl/ vergeleken met de opgaaf van de ontwikkeling van de huizenprijzen op de site van de Hypotheker ( https://www.hypotheker.nl/.../was-vroeger-was-echt-alles.../ ) en ik kan alleen maar concluderen dat het redelijk klopt. Sterker nog, over die 9 jaar lijkt de WOZ iets minder gestegen dan de cijfers van de Hypotheker suggereren. (cumulatief over 9 jaar 66.58% tegenover 74.21%).
Voor wat betreft variatie in de buurt: als ik de huizen aan onze kant van de straat neem omdat die allemaal qua woonopervlak, indeling en inhoud ongeveer gelijk zijn en alleen in tuinoppervlak, staat van onderhoud en de aanwezigheid van schuurtjes, dubbel glas of zonnepanelen van elkaar verschillen zie ik ook een redelijk verklaarbaar en evenwichtig beeld.
Als er al verschil zit, lijkt het wel of de (qua woonoppervlak identieke) woningen met een kleiner perceel ( =kleinere tuin en ontbreken van een achterom) per vierkante meter perceel oppervlak zelfs iets hoger worden aangeslagen.
De laatste stijging is trouwens niet eens uniek, in 2018 was die veel extremer.

Topantwoord

mo
door mof - Feb 24, 2023 om 12:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, gemeentes mogen dat. Gemeentes zijn overheid en die mogen graaien!

pino123
door pino123 Feb 24, 2023 om 13:05
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien iets minder je persoonlijke oordelen laten doorschemeren in een antwoord.

rj
door rjw Feb 25, 2023 om 23:38
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Verdiep je eerst eens in de materie voordat je nog meer rare dingen gaat zeggen.

Be
door Bessel Dekker - Feb 24, 2023 om 16:04
24 Antwoorden / Vragen

Met "graaien" hoeft dit niets te maken te hebben. De OZB die je over je woning betaalt is niet alleen van de WOZ-waarde afhankelijk, maar ook van het tarief, dat jaarlijks wordt bijgesteld. Dat kan erin resulteren dat de belasting die u dit jaar betaalt, misschien wel stijgt, maar dat dat lang geen 36 procent is.

rj
door rjw Feb 25, 2023 om 23:41
3261 Antwoorden / 5 Vragen

En die eventuele belastingstijging staat los van de WOZ. Als de WOZ waarde gelijk blijft kan de gekozen gemeenteraad ook besluiten voor een hoger tarief.

1paul
door 1paul - Feb 24, 2023 om 16:09
3143 Antwoorden / 0 Vragen

JA, dat mag, dat doen de mede door u gekozen volksvertegenwoordigers!!!!

rj
door rjw Feb 25, 2023 om 23:39
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, dat doen kopers van woningen. Als die meer gaan betalen voor een woning stijgt de WOZ waarde van vergelijkbare woningen.

ni
door niceprice - Feb 24, 2023 om 16:47
14 Antwoorden / 1 Vragen

Wist u dat het ook in uw voordeel kan werken? Vraag een Calcasa waarderapport aan via de link die uw hypotheek verstrekker kan geven. Dit kost ongeveer €25,-. Omdat uw huis meer waard is geworden (volgens uw gemeente 36% meer), kunt u op basis van dit rapport bijvoorbeeld de risicoklasse laten aanpassen bij uw hypotheek verstrekker. Dit kan in sommige gevallen honderden Euro's per maand afschaven van uw maandelijkse hypotheeklasten.

br
door brammoens@ziggo.nl - Feb 25, 2023 om 19:13
1 Antwoorden / Vragen

Het klopt, maar elk jaar bezwaar maken met hulp van een jurist of firma is toch te gek om waar te wezen. Ik heb nog nooit zoveel reclames om bezwaar te maken als dit jaar gezien. Er is toch ergens een fatsoensgrens of niet? Ik snap niet dat de AMC nog niet heeft ingegrepen. In een woord belachelijk.

me
door mein33 Feb 25, 2023 om 20:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Beste Bram,

U kunt maar beter uw e.mailadres verwijderen, u bent hier nl. op een openbaar forum.

rj
door rjw - Feb 25, 2023 om 23:43
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Oh ja, je kunt ook nog profiteren van een hogere WOZ waarde. Veel geldverstrekkers accepteren een WOZ taxatie als waardebepaling voor het onderpand zodat de rente eventueel lager kan worden. Ik ging vorige jaar van 1,9% naar 1,7%. Dit jaar weer eens kijken of het nog wat oplevert.

JanF42
door JanF42 - Feb 26, 2023 om 12:43
31 Antwoorden / Vragen

Ja, dat mag, maar gaat u ook 36% meer belasting betalen? Mijn WOZ waarde taxaties zijn de afgelopen jarwn ook regelmatig omhoog gegaan, maar ik betaal nog steeds ongeveer hetzelfde. Maximaal €20 per jaar meer of zelfs minder. De WOZ bepaalt slechts de verdeelsleutel voor de door uw gemeente gewenste inkomsten.

rj
door rjw Feb 26, 2023 om 17:12
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik snap het misverstand wel enigszins. Hoorde net weer een reclamespotje van zo'n no cure no pay cowboy die het over WOZ belasting heeft.