rebek
door rebek Feb 15, 2020 om 22:30
Geldzaken & recht

WOZ Huurhuis

Waarom hoor je altijd over WOZ waarde voor kopers als huurders dat ook moeten betalen.. Vanavond nog op Kassa

Hoe zit dat?

3828 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2020 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen
rebek
door rebek Feb 15, 2020 om 22:58
228 Antwoorden / 97 Vragen

Mijn vraag vooral... Waarom hoor je altijd over WOZ en koophuizen als huurders dat ook moeten betalen. Vanavond nog op kassa

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2020 om 13:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog maar eens kijken dus.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2020 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eigenarenbelasting betalen voor woningen

Bent u eigenaar van een woning? Dan hoeft u alleen eigenarenbelasting te betalen. De belasting voor gebruikers van woningen, het huurdersdeel, is komen te vervallen. Huurders betalen geen ozb meer.

zw
door zwaardvis - Feb 15, 2020 om 23:20
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Overigens heb ik de indruk dat de WOZ-waarde van huurhuizen veel lager wordt ingeschat dan die van koophuizen.

https://www.wozwaardeloket.nl/index.jsp

jo
door jorisw Feb 16, 2020 om 12:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat komt omdat de waarde van een huurhuis ook lager is. Waarom denk je dat je toestemming moet hebben van de hypotheeknemer als je je huis wilt gaan verhuren?

rebek
door rebek - Feb 16, 2020 om 00:46
228 Antwoorden / 97 Vragen

Voor deze flat is het 280 ofzo, en nee, ik verwar het niet met gemeentebelasting

jo
door jorisw Feb 16, 2020 om 12:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

WOZ van 280? Is dat een bezemkast?

Tr
door Trostomaat Feb 16, 2020 om 12:55
239 Antwoorden / Vragen

Een koopflat dus.

Iv
door Ivo W Feb 16, 2020 om 17:22
729 Antwoorden / Vragen

De WOZ is de waarde van het pand inclusief de bijbehorende grond. Een WOZ van 280 euro kan dan ook niet. Dat is nog niet eens de waarde van één vierkante meter kale grond in stedelijk gebied.

rebek
door rebek Feb 29, 2020 om 02:28
228 Antwoorden / 97 Vragen

Oke, dan snap ik 'm. Ze zetten de woz waarde op de aanslag om oa de gemeentebelasting a +/- €280,- te betalen.

Topantwoord

ro
door ron503 - Feb 16, 2020 om 08:35
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de vorige aanslag gemeentebelasting erbij gepakt en daar staat de WOZ waarde wel in vermeldt maar geen Onroerende Zaak Belasting die eigenaren wel betalen. De afvalstoffenheffing is een vast deel maar de rioolheffing is gebaseerd op de WOZ waarde en is een relatief laag bedrag. De WOZ waarde bepaald de maximale huurprijs en als u meer huur betaald dan de maximale huur die bij de WOZ waarde past kunt u huurverlaging aanvragen. Dat een huurwoning een lagere WOZ waarde heeft is wel te verklaren omdat de verhuurder de woning niet op de markt kan brengen en de noodzakelijke voorzieningen vaak standaard zijn.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2020 om 08:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalt dat dus helemaal niet.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 16, 2020 om 10:39
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U betaalt als huurder geen WOZ! Wel kunnen bepaalde lokale heffingen mede gebaseerd zijn op de WOZ waarde van de huurwoning.

jo
door jorisw Feb 16, 2020 om 12:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een koper betaalt ook geen WOZ.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 16, 2020 om 12:27
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@JORISW, ??? Lees deze info eens en dan ziet u dat huiseigenaren wel degelijk voor betalen van WOZ worden aangeslagenn door hun Gemeente.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/waardering-onroerende-zaken-woz  en ook deze: https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/belastingen/gemeentelijke-belastingen#/ Aanpassing:   Ik maakte wel een fout door WOZ te verwisselen met OZB die wordt vastgesteld op basis van de WOZ. (Met dank aan @TOSTOMAAT)

Tr
door Trostomaat Feb 16, 2020 om 12:57
239 Antwoorden / Vragen

Onroerend zaak belasting (OZB) wordt betaald op basis van WOZ-waarde. Maar dus alleen door de eigenaar. JorisW heeft gelijk, maar doet een beetje flauw ;)

jo
door jorisw Feb 16, 2020 om 16:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik doe niet flauw, maar het lijkt me aardig als we op een informatiesite zoals deze in ieder geval de feiten juist benoemen. En als je WOZ met OZB had verwisseld zijn alle andere adviezen die je geeft dan wel correct? Het is nogal een fundamenteel verschil.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 16, 2020 om 16:06
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@JORISW, vergissen is menselijk en het is hoog water dus zouden spijkers lastig te vinden moeten zijn. Ik gaf aan dat ik mij in een uitdrukking heb vergist en heb dat ook gecorrigeerd na de attendering door @TROSTOMAAT..