ko
door kollie98 Oct 6, 2011 om 16:29
Geldzaken & recht

Woz in beroep gaan of niet?

Goedemiddag,

We hebben bewaar gemaakt tegen de woz waarde van onze woning in 2011. Net de uitspraak v/h bezwaarschrift ontvangen, ongegrond. De waarde van 193.000 wordt gehandhaaft. fijne gemeente Rijssen-Holten

We hebben in 2011,2010(188.000),2008(183.000),2007(174.000) bezwaar gemaakt. In 2007,2008 en 2010 zaten ze in eerste instantie 7.000-12.000 te hoog. Dezelfde referentiewoningen(dezelfde woningen, wel 'luxer',liggen alleen 'beter',geen recht overpad etc) worden elk jaar aangehaald, zo nu ook in 2011. Onze woning was steeds zo'n 10.000 minder waard dan de referentiewoningen, nu in 2011 meer of maar heel iets minder. Hoe kan dit nu?
Al onze aangedragen punten worden weggewuifd, er was wel rekening meegenomen in de taxatie. met centen zeker!!

Wat te doen? Is een beroep moeilijk/handig

mvgr,

Erik

7946 19 Rapporteer

1paul
door 1paul - Oct 6, 2011 om 17:00
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Men moet in principe elke woning apart waarderen veelal doet men dit echter niet omdat dit ondoenlijk is...

Het gaat dus niet alleen over recht van overpad e.d. maar ook of uw keuken knapper is of uw badkamer beter is afgewerkt dan de ander of niet natuurlijk...

Ook de staat van onderhoud doet mee in het geheel, is uw woning in een betere staat of heeft wel een schuur of dakkapel waar de ander die niet heeft ook dit kan verschil opleveren...

Al die punten eerst eens bezien dan heb je ook nog een "drempel" verschil moet meer zijn dan zoveel (is vast ergens te vinden met google) en als u al deze punten op een rijtje heeft kunt u pas bepalen of het zin heeft...

Dan nog zou ik als ik u was de woning door een onafhankelijk taxateur laten taxeren dan heeft u echt een punt (of niet natuurlijk) als de woning getaxeerd is kan het best zo zijn dat men zelfs hoger uitkomt dan de gemeente...

Wat ik wel vreemd vind op zijn minst is dat e prijs van woningen over Nederland gezien gedaald is en dat u juist over een hoger bedrag een aanslag heeft ontvangen, dit strookt niet met de landelijke trend en kan dus aanleiding zijn om de gemeente op de vingers te tikken...

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2011 om 20:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1Paul,
Omdat landelijk gezien de woningprijzen gemiddeld genomen gedaald zijn, betekent niet automatisch dat alle woningen goedkoper zijn. Met name het dure segment krijgt klappen te verduren. En aangezien die klappen fors zijn, heeft dat een behoorlijke invloed op het landelijke gemiddelde. Zit je een gebied waar minder dure woningen staan, dan kan het best zijn dat bij jou in de buurt de daling niet zo fors is of zelfs sprake is van een stijging.

fi
door fisbel - Oct 6, 2011 om 20:19
851 Antwoorden / 3 Vragen

U hebt een bezwaarschrift ingediend bij uw gemeente. Dit is afgewezen. Het komt ook voor dat er bezwaar wordt aangetekend tegen de vastgestelde Woz-waarde van een woning bijvoorbeeld: € 750.000 en er wordt 'tegemoetgekomen' aan het bezwaarschrift. De WOZ-waarde wordt vervolgens met € 3000 verminderd - een mij bekend voorbeeld in mijn omgeving. Wat te doen vraagt u zich af?

Beroep, hoger beroep en beroep in cassatie
Informatie: Tegen de uitspraak van de gemeente kunt u beroep instellen bij de rechtbank. Bent u het niet eens met de uitspraak van de rechtbank, dan kunt u hoger beroep instellen bij het gerechtshof. Als u het ten slotte niet eens met de hofuitspraak, kunt u nog beroep in cassatie instellen. Nieuwe feiten kunt u dan niet meer stellen.

Tot zover de informatie. Om de kosten van beroep en hoger beroep hoeft u het niet te laten. Die zijn relatief gering en worden bovendien vergoed als u (gedeeltelijk) in het gelijk wordt gesteld - € 41 griffierecht voor beroep en € 112 voor hoger beroep. Het (hoger) beroep is niet echt moeilijk. U staat sterker als er een recent taxatierapport is opgemaakt. In veel gevallen zal de gemeente een taxateur inschakelen, maar dat zegt niet alles. Er is over bezwaar en beroep veel informatie op internet te vinden. Een (willekeurig) goed overzicht vond ik: hier

Veel mensen hebben geen zin in deze sores. Er zijn bureaus die dit 'gat in de markt' hebben ontdekt en gratis voor u bezwaar willen aantekenen cq beroep of hoger beroep instellen. 1 van die bureaus is: wozspecialisten. Hun beloning is het hogere griffierecht dat de gemeente bij een verloren proces moet vergoeden aan niet-natuurlijke personen bijvoorbeeld nv of bv. Uw voordeel kan zijn de lagere vaststelling WOZ-waarde. Uw nadeel is dat u alles uit handen geeft en geen invloed meer kan uitoefenen op het proces. Als de 'WOZ-specialisten' uw zaak niet kansrijk achten (er kan niets worden verdiend) heeft u niets meer te vertellen. Het (hoger) beroep stopt.
Een interessante discussie hierover was al eerder op dit forum: WOZ en gratis bezwaar dd. 22 februari 2010. Leest u de bijdrage van Woz waarheid : Lees hier

De drempel / marge (maximaal 5%) waarover paul1 in het bericht hierboven spreekt is inmiddels vervallen. Op 22 oktober 2010 heeft de Hoge Raad beslist dat de zogeheten Fierensmarge in strijd is met Europees recht is en hierdoor voor nieuwe gevallen niet meer van toepassing is. Hoge Raad LJN: BL1943, Hoge Raad, 22 oktober 2010

pino123
door pino123 - Oct 7, 2011 om 08:29
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Houdt er persoonlijk wel rekening mee, dat de €41,-- die u aan het hoger beroep besteedt, de kosten dekt van de verlaging. Wat ik bedoel, ik ben ook in beroep gegaan, de woz-waarde werd €7000,-- verlaagd. Op de rekening van de gemeentelijke belastingen scheelde dit welgeteld €11,--. Bijna niets dus. Nu weet ik niet wat de gevolgen op het gebied van mijn belastingaangifte wordt.

fi
door fisbel - Oct 7, 2011 om 09:40
851 Antwoorden / 3 Vragen

De WOZ-waarde is uitgangspunt voor de belastingdiensten voor:

* De WOZ-heffing, de onroerende zaakbelasting OZB.
* De rioolheffing en waterschapsheffing.
* Het eigenwoningforfait. (EWF)
* De taxatie van onroerend goed bij overlijden.

De verlaging werkt dus door voor 4 soorten belastingheffing. Voorbeeld:
EWF: Als Pino een eigen woning zou hebben, scheelt dit inderdaad niet veel tav de eigen woning per jaar. € 7000 verlaging van de WOZ-waarde betekent ongeveer € 4 minder belastbaar inkomen. Netto amper € 2 belastingteruggave meer wat betreft eigen woning. .
Als er in beroep wordt gegaan, gaat het dus op korte termijn vooral om het principe. Pas na een aantal jaren heb je er echt voordeel van in beroep te zijn gegaan.

hi
door hipppo - Oct 7, 2011 om 16:41
303 Antwoorden / 2 Vragen

kollie 98,

Stel je niet al te veel voor van in beroep gaan. Of je daarmee succes zal boeken hangt sterk af van de rechter die jouw zaak zal behandelen. Ik heb enkele jaren geleden een poging gewaagd met een goed onderbouwd verhaal, o.a. een begroting van een aannemer van de kosten om mijn woning weer helemaal in orde te krijgen, maar helaas, ik trof een rechter die niet gehinderd werd door enige kennis van bouwzaken en ze was evenmin in staat het flauwekulverhaal van mijn opponenten (twee vertegenwoordigers van de gemeente) door te prikken, hoezeer ik haar daarbij ook behulpzaam was.
Dat neemt overigens niet weg dat ik met mijn eerste bezwaar wel al een verlaging van de WOZwaarde had verkregen, maar die vond ik te gering.

ko
door kollie98 - Oct 8, 2011 om 09:09
7 Antwoorden / 10 Vragen

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. We hebben de gemeente nu gevraagd om de woz waardes van 2008-2011 van diverse referentieobjecten die ze de laatste jaren gebruikt hebben. We nemen aan dat ze deze moeten geven, toch?

Van een woning(zelfde woning alleen luxer en beter gelegen) hadden we ze al.
ter illusstratie:(we vermoeden dat dit voor de 4 die we opgevraagd hebben, hetzelde beeld geven)
onze woning referentiewoning

mvgr,

sn
door snafu - Oct 11, 2011 om 15:10
8 Antwoorden / 4 Vragen

Fisbel is helemaal korrekt !
Uiteraard in beroep gaan ! Altijd!

Let wel op de overschrijvingstermijn: in de brief van de gemeente staat een termijn (binnen 6 weken ? 8 weken?).
Je kunt nog volstaan met alleen een berichtgeving zonder dat je alle details/tekst op papier inlevert. Daar kun je /moet je dan meteen uitstel voor aanvragen (krijg je ook: 4 weken sowieso, 4 weken extra als je een smoesje kunt verzinnen).
41 euro griffiekosten is geen geld! Ook als je alleen dat ene jaar een paar euro aan woz-tax terug krijgt.. het telt in andere belastingen en volgende jaren door.
Sowieso geef je de gemeente en het gerecht handen vol werk, wat als een mate van genoegdoening kan gelden.
Als 1000den bewoners uit een gemeente het jaarlijks doen zal echt wel eens een keer de gemeente "breken" en de eigen taxateur stevig aanpakken.
(Want dat is het eigenlijk . de gemeente taxateur die op eigen houtje de tent bestiert..zonder verdere controle van specialisten).

De gemeentes leven op het principe dat het gros van de mensen niet durft te procederen (terwijl het vrij eenvoudig is) of geen trek heeft te procederen (geen moeite willen doen). Daarmee drijven ze de woz waardes van uw en alle woningen in de omgeving op, en die welke niet aangevochten wordt word het jaar erop mooi weer gebruikt als referentie voor de rest van de wijk.
Voelt u 'm ?

De weg van de wozspecialisten zou ik in eerste instantie wel proberen. Zij schakelen een eigen makelaar in die toegang heeft tot alle kadaster gegevens (overzichtelijk) en dus tegenover de selectief uitgezochte dure referentie woningen van de Gemente alternatieve overeenkomstige woningen kan uitzoeken die dus wel voor minder verkocht zijn.
En DAT moet hen de das om doen.
Niet de NVM gemiddelde marktwaarde dalings statistieken. Dat is geen bewijs/maakt geen indruk.

DUs zo snel mogelijk wozspecialisten (google op alternatieve groepjes) informeren, tenzij je nog maar enkele dagen hebt voor de beroepstermijn.

Ik trof een rechter die wel neutraal was en de gemeente in de hoek dreef (ik won).
EChter daarna trof ik een hogerberoep college waarvan de partijdigheid eraf spatte.
Ik durfde niet om wraking te verzoeken, maar achteraf gezien had ik dat sneller moeten doen.

Dus advies bij onwelvallige rechter/college TIJDENS het proces meteen assertief optreden en desnoods onmiddelijk wraking vragen.

Go for it !

ru
door ruitenheer - Oct 14, 2011 om 00:00
120 Antwoorden / 0 Vragen

Een hele serie slechte adviezen.

De kosten van de bezwaar- en beroepsprocedures betaal je uiteindelijk zelf. Donner is al enige tijd van plan de griffierechten te verhogen met een factor 10, als de rechtbanken vollopen met procedures, zal dit voor hem een extra reden zijn de verhoging door te voeren.

De Waarderingskamer houdt toezicht op de werkzaamheden van de gemeente en het taxatiebureau. Er is dus niet een taxateur die op eigen houtje de tent bestiert.

De vereniging Eigen Huis werkt samen met woz-specialisten, maar op de diverse forums kom je vooral slechte verhalen over hen tegen. Dat komt omdat zo'n bureau in eerste instantie naar hun eigen belang kijken. En dan kun je dus ineens te horen krijgen dat ze de procedure niet hebben opgestart omdat ze geen kans zagen om te winnen (lees: geen tijd voor je hadden)

Die overzichten met verkoopcijfers kun je zelf ook bij het kadaster opvragen. Het kost € 2,95 per postcode. En jij kent de verkochte woningen beter dan iemand van een bureau aan de andere kant van het land. De verkoopadvertenties zijn overigens meestal nog online te vinden.

Een gemeente heeft weinig belang bij een hoge WOZ-waarde. Het grootste deel van de opbrengst gaat naar het rijk. Als de gemeente meer belastinginkomsten wil binnenhalen, is het verhogen van de tarieven veel eenvoudiger.

Bij de rechtbank heb je als particulier veel meer kansen dan als je een no cure no pay bureau inschakelt. Een rechter zal een particulier sneller in bescherming nemen, een bureau is een professionele partij en wordt op zijn fouten afgerekend. En als een particulier procedeert, wil een rechter wel eens op een schikking aansturen. Bij een bureau zal dat niet zo snel gebeuren.

Wraking lijkt een leuk speeltje sinds Wilders het liet toepassen, maar je komt er niet verder mee.

De gouden tip bij een bezwaar- en beroepsprocedure: zorg dat je met argumenten komt.

nb
door nbw - Oct 14, 2011 om 02:03
521 Antwoorden / 24 Vragen

Uiteraard moet je in beroep gaan. Kost ongeveer 40 euro. Of je erzelf iets mee opschiet is zeer twijfelachtig, want de WOZ-waardebepaling gaat nog volgens oude regelgeving. Dat in de werkelijkheid de waarde 10-20% is gezakt doet niet ter zake. Je praat altijd tegen een verouderde woz-bepaling die gehandhaafd wordt middels regelgeving. En hoe hard je ook schopt gemeenten wijken niet. De WOZ is niets anders dan een middel belasting te heffen met een goedgekeurde wettelijke onderbouwing. Ratio is zinloos. 2 broers bouwen samen een 2 onder 1 kap woning.Exact dezelfde woningen echter op een gemeentegrens. Woz waarde van gemeente a was 275.000 en gemeente b 176.500.En dit is geen verzonnen voorbeeld .

Je kunt klagen wat je wilt en krijgen we allemaal gelijk dan volgt een andere gemeentebelasting. En we zijn zo een klein land. Schaf gemeentes en provincies af met hun wetgeving. Dat bespaard in 1x al onze tekorten.

ko
door kollie98 - Oct 19, 2011 om 15:14
7 Antwoorden / 10 Vragen

Hoi,

Bedankt weer voor juillie reacties. We hebben een email gehad van de gemeente de waardes van een aantal objecten van de laatste jaren(2008-2011) geven ze niet. Dit was niet relevant. quote:

"
Nu is het zo dat de WOZ-waarden van voorgaande jaren niet relevant zijn,dat staat ook aangegeven in de uitspraak onder de beoordeling van degrieven ad. 2."

Is dit zo? Wanneer dit steeds dezelfde woningen zijn die tov van een verkochte woning worden vergeleken moeten de waardes tov elkaar toch overeenkomen/het verschil hetzelfde blijven, of ben ik gek?

vb: Neem nu de ene ref. woning vorig jaar 8.000 meer waard dan onze woning nu 2.000 minder. Dit kan toch niet?

groetjes
Erik

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 19, 2011 om 15:25
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote]Is dit zo? Wanneer dit steeds dezelfde woningen zijn die tov van een verkochte woning worden vergeleken moeten de waardes tov elkaar toch overeenkomen/het verschil hetzelfde blijven, of ben ik gek?
Als dit de twee opties zijn, dan moet ik zeggen dat je gek bent :P.

Serieus: natuurlijk is het niet zo dat het waarde-verschil tussen twee woningen tot in de lengte van dagen hetzelfde blijft. Zet bijvoorbeeld een nieuwe luxe keuken in één van beide woningen, en je hebt al een verschil. Groot onderhoud is nog zoiets wat een groot verschil kan maken (en zo zullen er nog meer dingen zijn die een verschil kunnen vergroten of verkleinen).

ko
door kollie98 - Oct 19, 2011 om 15:47
7 Antwoorden / 10 Vragen

Okay, ik laat me opnemen....

Aan de woningen is verder niks gedaan.
Maar wat moeten we met die opmerking van de gemeente,:
"Nu is het zo dat de WOZ-waarden van voorgaande jaren niet relevant zijn,dat staat ook aangegeven in de uitspraak onder de beoordeling van degrieven ad. 2."

Wat kan ik er tegen inbrengen juridisch, deze uitspraak ontkrachtingen?

Ik heb inmiddels mijn 'klad' beroepbrief gemaakt, bijlage met foto's van de ligging en aanbouw van de referentieobjecten klaar. Maar zoek nog wat 'goede' punten.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 19, 2011 om 15:54
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote]Wat kan ik er tegen inbrengen juridisch, deze uitspraak ontkrachtingen?
Als er een uitspraak over is, dan heb je niet zoveel juridisch meer te ontkrachten. Dat wil zeggen dat er mensen voor jou zijn geweest die deze kaart hebben uitgespeeld, en hier is uiteindelijk een beslissing over genomen dat dit geen argument is. Ik zou dan ook zeker een andere invalshoek nemen, aangezien je bij herhaaldelijk verwijzen naar voorgaande jaren geen steek verder zult komen.

ru
door ruitenheer - Oct 22, 2011 om 16:39
120 Antwoorden / 0 Vragen

De WOZ-waarde wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld aan de hand van verkoopcijfers van vergelijkbare woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. De verkoopcijfers van die woningen zijn van belang, niet de WOZ-waarde van die woningen en ook niet de oude WOZ-waarde van die woningen.

1paul
door 1paul - Oct 22, 2011 om 17:57
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Wie heeft die uitspraak gedaan dan???

Natuurlijk kun je zeggen de waarde van voorgaande jaren is niet relevant voor dit jaar maar ik vind dat als een gemeente iets op zeg 200.000 euro waardeert het ene jaar dit ook iets zegt over andere jaren, is er een daling op de woningmarkt daalt de waarde van jouw huis mee naar mijn idee, andersom geld dit ook denk ik zo...

Je kan het in ieder geval aanhouden als referentie denk ik, je kunt trouwens zelf via het kadaster (kost paar euro per woning) de waarde opvragen zoals dit bij hen vermeld staat, verder heeft de gemeente jou toch referentie woningen opgegeven denk ik die hun waardebepaling ondersteunen althans dat doet men hier altijd, ook hier kun je kijken of jullie woning verschilt met die referentie woningen qua onderhoud of "luxe", eventueel iets meer verbouwd enz...

Em
door Emmap - Oct 22, 2011 om 23:06
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ik ben wel laat met mijn reactie, maar als ik zo het voorgaande lees vraag ik me af op je met een beroep op de WOB iets kan bereiken...

Ik heb gegoogled op
woz wob
en er komen veel hits, maar gun me de tijd niet om het verder voor je uit te zoeken. Ik vind het nogal complexe materie eerlijk gezegd...

Misschien is er een van de anderen die hier direct van weet of dit zinvol is of niet, een beroep op de WOB, of anders kom je er misschien zelf uit door te lezen wat anderen hierover schreven op het onvolprezen internet.

Succes!

ru
door ruitenheer - Oct 24, 2011 om 20:16
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1paul schreef op zaterdag 22 okt 2011, 17:57]Wie heeft die uitspraak gedaan dan???
In iedere procedure waarin iemand naar de waarde van een eerder jaar verwijst, kun je een dergelijke opmerking lezen.

[quote=1paul schreef op zaterdag 22 okt 2011, 17:57]Natuurlijk kun je zeggen de waarde van voorgaande jaren is niet relevant voor dit jaar maar ik vind dat als een gemeente iets op zeg 200.000 euro waardeert het ene jaar dit ook iets zegt over andere jaren, is er een daling op de woningmarkt daalt de waarde van jouw huis mee naar mijn idee, andersom geld dit ook denk ik zo...
Er is geen uniforme woningmarkt. Hierdoor kunnen woningen die ogenschijnlijk goed vergelijkbaar zijn, toch een andere waarde-ontwikkeling hebben.

[quote=1paul schreef op zaterdag 22 okt 2011, 17:57]Je kan het in ieder geval aanhouden als referentie denk ik, je kunt trouwens zelf via het kadaster (kost paar euro per woning) de waarde opvragen zoals dit bij hen vermeld staat, verder heeft de gemeente jou toch referentie woningen opgegeven denk ik die hun waardebepaling ondersteunen althans dat doet men hier altijd, ook hier kun je kijken of jullie woning verschilt met die referentie woningen qua onderhoud of "luxe", eventueel iets meer verbouwd enz...

Bij het Kadaster kun je voor € 2,95 per postcode alle recente verkoopcijfers opvragen. Het Kadaster heeft echter niet gecontroleerd of het een reele verkoop is geweest.

aw
door awnijhuis - Nov 10, 2011 om 14:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben gecertificeerd WOZ taxateur (gevestigd in gemeente Rijssen-Holten) en werk op no cure no pay basis; zie mijn portfolio (alleen deze week al een zaak in Hoger Beroep gewonnen van Gemeente Rijssen en 1 schikkingsvoorstel gekregen):

http://nijhuis.portfolio4all.com/

Contactgegevens staan op site vermeld; alsmede een intakeformulier