kt
door ktien Feb 1, 2010 om 14:58
Geldzaken & recht

WOZ waarde

Kan ondanks de economische crisis mijn w.o.z. waarde van mijn woning in vergelijk met 2008 stijgen met 4000 €.
Waardoor ik meer moet gaan betalen aan gemeentelijke lasten onroerend goed enz.
Terwijl door de crisis de huizen prijzen zijn gedaald.
Ra ra hoe kan dit.?
Vriendelijke groet.
K. Tien.

617 5 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Feb 1, 2010 om 15:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst is het geen vast gegeven dat een hogere woz-waarde ook altijd een hogere ozb-aanslag tot gevolg heeft. Het kan zijn dat de gemeente de tarieven heeft aangepast waardoor er geen of nauwelijks een stijging in de lasten is.

Daarnaast is het mogelijk dat uw woning in voorgaande jaren te laag getaxeerd is. Tel daar nog eens bij op dat de daling in werkelijkheid niet zo hoog was als in de media is/wordt gepresenteerd. Die gegevens geven een vertekend beeld. Die gaan namelijk alleen over verkochte woningen, niet over alle woningen. Ook worden op dit moment veel woningen verkocht/te koop aangeboden tegen een prijs die lager ligt dan de werkelijke waarde in een normale markt.

En u kunt ook nog uw voordeel halen uit een hogere woz-waarde. Als je risico-opslagen hebt op je hypotheekrente, kun je daar als de woz-waarde hoger is dan de lening van afkomen. Heb je vrijwel geen hypotheek meer, dan kun je voor de IB ook gebruik van maken. Dan kun je namelijk van je eigen-woning-forfait af komen.

Ben je het "gewoon" niet eens met de woz-waarde, dan kun je natuurlijk ook bezwaar aantekenen. Staat bij de woz-aanslag verder uitgelegd. Bezwaar dien je eerst in bij de gemeente.

getty
door getty - Feb 1, 2010 om 16:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Veel gemeenten kiezen nog voor een lichte stijging in de woz waarde. Argument is dat de echte daling van de huizenprijzen pas in de loop van 2009 is begonnen en nog niet op 1-1 2009 een feit was, daarom dus nog een stijging. Verwachting is wel dat volgend jaar met de waardebepaling 1-1 2010 deze dalingen zijn verwerkt.

kazan
door kazan - Feb 1, 2010 om 16:08
38 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is de peildatum van de waarde vaststelling? U kant altijd in bezwaar gaan tegen de waarde bepaling, als u vind dat deze te hoog is.

marcel75
door marcel75 - Feb 1, 2010 om 16:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

kazan,
de peildatum voor de woz die je nu ontvangt is altijd 1-1-09.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 2, 2010 om 01:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag tien,

Buiten alle argumenten welke reeds gegeven zijn, telt ook nog het argument dat niet alle typen woningen gelijk in waarde gedaald of gestegen zijn. Bepaalde typen huizen liggen nu eenmaal beter in de markt en die zakken niet, doch kunnen zelfs in waarde stijgen in een recessie.
Alleen door te vergelijken met hetzelfde type woning kun je daar iets over te weten komen. Hebben die niet dezelfde stijging doorgemaakt, dan kun je een punt hebben.
Let op:
Meestal moet bij een bezwaar een verschil van enkele duizenden tot zelfs 10.000 Euro's onderbouwd zijn anders is het bezwaar niet ontvankelijk.
Informeer daar eerst naar. Dat kan je energie steken in een zaak, die je toch niet kunt winnen, besparen.