tot15karakters
door tot15karakters Feb 2, 2013 om 17:38
Geldzaken & recht

WOZ waarde en Openbare verkopingen.

In mijn straat zijn in 2012 5 woningen verkocht.
3 normale verkopen en 2 openbare voor zeer lage prijzen.
Mogen we nu alle 5 het gemiddelde rekenen of alleen de normale verkopen?

Verder zijn we het met vele buren niet eens dat ze ook nog enkele andere model en bouwjaar huizen in andere straat meenemen.
We hebben als buurt de volgende 4 vragen;

1 Mag de Gemeente Openbaar verkochte er buiten houden?

2 Mag de Gemeente een andere straat een gelijkwaardige woning gebruiken voor onze straat als er voldoende verkopen zijn?

3 Waarom is er geen onderscheid tussen middenstuk met weinig parkeerruimte en mijn eigen huis met slechts aan 1 kant huizen en voldoende ruimte?

4 Ik vind mijn huis wegens meer parkeerruimte en het uitzicht meer waarde hebben dan de midden in de straat zonder deze voordelen, waarom betaal ik toch hetzelfde?
In het verleden is bewezen dat mijn huis meer waard is en sneller verkoopt dus hetzelfde, zijn ze gek of kijken ze niet goed?

732 1 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2013 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om met uw laatste vraag te beginnen. U vindt het niet eerlijk dat u net zo hoog aangeslagen wordt, als de buren, terwijl uw huis meer waard is? Als u dat doorgeeft aan de gemeente zullen ze de waarde best willen verhogen.(lol)

De gedwongen verkopen hoeft de gemeente niet te rekenen. De "normale" waarde is doorslaggevend.

Het staat de gemeente vrij andere referentiepanden in de waardering te betrekken.

De waardering is vaak "wat de gek er voor geeft". Verleden jaar heb ik zelf bezwaar gemaakt. Dat is afgewezen. Ik heb toen aangekondigd in beroep te gaan en mijn gronden daarvoor opgegeven aan de rechtbank. De gemeente krijgt daarvan een afschrift voordat de zitting wordt gehouden. De gemeente stuurde mij een schikkingsvoorstel, maar ik kon daarmee niet akkoord gaan. Dat moest ik hen laten weten. Er stonden echte onjuistheden in dat voorstel. Ik heb dus de gemeente gebeld en ze kunnen overtuigen dat ze fout zaten. Toen werd de waarde teruggebracht naar een niveau waar ik wel akkoord mee kon gaan.

Het jaar daarvoor had ik ook bezwaar gemaakt en toen dat werd afgewezen, heb ik het erbij gelaten. In het laatste gesprek refereerde ik daaraan en dat jaar werd ambtshalve alsnog herzien. Het griffierecht krijg je automatisch terugbetaald.

De rest van de straat betaalt nog over de hoge waarde, want je moet echt zelf man voor man in het geweer komen.