ma
door markvoort Jan 12, 2008 om 15:43
Geldzaken & recht

Woz waarde nieuwbouwhuis

In mei 2007 was onze nieuwbouw woning klaar.

Nu was ik bezig met de vt formulier van de belasting bezig. En zag op de website van de gemeente dat mijn woning een woz waarde heeft van 62000 euro maar ik heb het huis voor 20500 euro v.o.n gekocht. Klopt dit verschil wel en kan iemand mij uitleggen/vertellen of dit verschil klopt.

groeten markvoort

10546 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 12, 2008 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten maar ga er maar van uit dat de gemeente een fout heeft gemaakt!!!

En ik zou er geen ruchtbaarheid aan geven  als het vehoogd word is het alleen maar in uw nadeel!!

Dus gewoon  afwachten

ve
door verwijderd - Jan 12, 2008 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Mark,

Dat klopt. De gemeente heeft de grond met het eventueel in aanbouw zijnde huis getaxeerd. Nadat de oplevering heeft plaatsgevonden, dus als de sleutels overhandigt zijn, zal de gemeente een hertaxatie uitvoeren en de uiteindelijke woz-waarde vaststellen.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2008 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

De waarde per 1 jan 2007 was de grondprijs en een huis in aanbouw, dus daarom geen taxatie woning maar grondprijs....

Na de oplevering zal de eerstvolgende taxatie fors hoger worden, dus dit voordeel is alleen het eerste jaar!

Zo is de wet, verbouwen na 1 jan is goedkoper dan vlak voor het einde opleveren uitbouw! Dus soms is iets trager zijn goedkoper!

ve
door verwijderd - Jan 13, 2008 om 03:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Markvoort

Zoals reeds aangegeven, de gemeente taxeert jouw huis naar de staat op 1/1 van elk jaar. Waarschijnlijk was er toen alleen grond en fundering en dus is 62.000 geen rare waardering.

Wat wel belangrijk is: de gemeente mag na de afbouw NIET opnieuw waarderen. De WOZ ligt voor een heel jaar vast. Let dus wel op met de WOZ van 2008! Klopt dat met jullie investeringen en kijk ook naar de referentieobjecten. Veelal hebben die uitbouwen die jullie niet hebben of v.v.

Groet

Canna

ve
door verwijderd - Jan 28, 2008 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry dat ik wat laat ben met het antwoord.

In de HELP rubriek van de aangifte  2006 staat het volgende:

Als u een nieuwbouwwoning heeft gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven, moet u zelf de waarde van de woning (laten) chatten. U moet daarbij uitgaan van de waarde die de woning per 1-1-2003 zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen. U kunt dus niet de waarde overnemen van een WOZ-bweschilling die alleeen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijkj afgebouwde woning. Als u later wel een WOZ-beschikking krijgt voor de afgebouwde woning en hieruit blijkt dat u de waarde te hoog of te laag heeft ingeschat, neem dan contact op met de Belasting Telefoon.

Als je de eerste echte waarde weet, moet je terugrekenen naar 1-1-2003 (waardestijgingen aftrekken). Dit antwoord wijkt sterk af van voorgaande antwoorden, daarom alsnog vermeld.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2008 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje laat en .....
in 2003 was er geen enkele paal geslagen dus waarde €0,-  en dat mag je dus opgeven?

ve
door verwijderd - Jan 28, 2008 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

4711: neen.

Stel echte woz-waarde is 200.000 per 1-1-2008 (huis is af). Voor de aangifte 2007 moet hij 7 maanden forfait aangegen en uitgaan van waarde per 1-1-2005. Dat is 200.000 minus ongeveer 9% stijging in 2005, 2006 en 2007 is 182.000.

Voor de aangifte 2008 (voorlopige beschikking) geldt de waarde per 1-1-2007. Dat is 200.000 minus 1 jaar stijging, stel 3% is 194.000. Op het tijdstip van invulling vt 2008 is de waarde per 1-1-2007 nog niet bekend, die komt voorjaar 2008. In dat geval mag je bij de vt uitgaan van waarde 1-1-2005. Zie Help bij vt 2008.

In mijn vorig antwoord ben ik uitgegaan van de tekst bij Help in de aangifte 2006 (als voorbeeld). Dat was misschien wat verwarrend.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2008 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heeft Canna de keutel bij het schone eind.

Wat de waarde per 01-01 was is bepalend voor het hele jaar.
Dus de grondprijs plus de termijnafdracht aan de aannemer voor het werk(deel) dat dan is gereedgekomen tot 01-01 is dan bepalend voor het hele jaar.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Krieties

In de vraag is aangegeven dat er al wel een beschikking is....

Jouw antwoord speelt als er geen beschikking is.

Groet

Canna

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cannacampo

Ook als er een beschikking is, zie hierboven wat in Help aangifte staat:   herhaling:

.........U kunt dus niet de waarde overnemen van een WOZ-beschikking die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijkj afgebouwde woning........

Lijkt mij volkomen duidelijk.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn humor antwoord over 2003,,, grapje moet kunnen, maar ik geloof liever Canna dan Kriti   en de waarde per 1 jan is altijd voor het gehele jaar bepalend!
Alleen andere zaken worden soms per maand omgerekend als Riool als je pas halverwege zou komen P....
Dus zo werk dat!

Haal niet de verschillende wetten en regels van diverse belastingen door elkaar zou ik zeggen!

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

4711; aan zo'n antwoord heeft NIEMAND wat. De aangehaalde tekst komt wel uit de Help-functie van het invulformulier van de belastingdienst!

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krieties

Dat schrijft de fiscus wel, maar staat nergens (meer) in de Wet. Het eigenwoningforfait wordt bepaald volgens artikel 3.112 2e en 3e lid wet IB2001.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wib/3.112.html

Daarin wordt verwezen naar de bepalingen volgens de Wet Waardering Onroerende Zaken. Wel wordt opgemerkt dat als er geen beschikking is (lid 3), dat dan nadere regels gesteld zijn in de Wet WOZ.

Wet WOZ waardering (door scrollen naar beneden)

Artikelen 17 en 18 daarvan geven aan dat de waarde naar de staat van de zaak op 1-1 van enig jaar bepaald wordt. Lees met name even artikel 17 4e lid en artikel 18 3e lid over wat er gebeurt als in de loop van het jaar een pand verder afgebouwd wordt (=NIETS). In aanbouw betekent waarderen op basis van vervanginswaarde en dat is veelal de grondwaarde, fundering en wat er al gebouwd is op 1/1.

De fiscus heeft er wel een handje van om oude informatie te laten staan! De regel dat de WOZ voor een heel jaar geldt als er een beschikking afgegeven is, geldt volgens mij sinds kort omdat de WOZ nu elk jaar herzien wordt.

Voorheen was dat elke 2 jaar en eerder nog elke 4 jaar. Dan zou het onwenselijk zijn als iemand 4 jaar lang de WOZ waarde van een pand in aanbouw mag gebruiken.

Groeten

Canna

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

cannacampo; u vindt de tekst op het vt formulier dus twijfelachtig (verouderd) en u motiveert dat. Heb ik vrede mee. Op zich vind ik waarde grond + fundering + wat gebouwd is best wel redelijk, maar als in de Help-functie iets anders staat...... In ieder geval bedankt.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Krieties

Ik baal ervan dat de fiscus dit soort info verstrekt. Temeer daar het ridicuul is om een WOZ-bijtelling te hebben voor een huis waar je niet in kunt wonen op 1-1 van enig jaar. Ook het aangifteprogramma 2007 heeft een vraag over de WOZ van een woning in aanbouw! Negeren dus.

Groet

Canna

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Canna,
Even off topic: Gisterenavondavond werd ik blij verrast met de FNV Belastinggids 2007. Een dag ervoor bestelde ik de Elsevier net in de bibliotheek.
Kijken hoever ik kom. Aangifte over 2006 is wel wat moeilijker dan anders: in het jaar dat je 65 bent geworden is het net even iets anders.

Groet,

Hardware ERror MAN

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 00:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Herman

Succes met de aangifte en als ik iets kan doen:

Kijk even op www.higherlevel.nl. Denarius is mijn gebruikersnaam en dan kun je mij rechtstreeks mailen vanuit mijn profiel.

Groet

Canna

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 02:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha Canna,

't Wordt laat. De 2-e 2006 in mijn vorige bericht dient 2007 te zijn.
Nu plat.

H.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2008 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat laat maar desalniettemin: weer fiscaal nieuws over WOZ bij nieuwbouw:

2008-0170 Eigenwoningwaarde gelijk aan WOZ-waarde woning in aanbouw

De Hoge Raad heeft twee arresten gewezen (HR 25-01-2008 nr. 43836 en nr. 43837) waarin de eigenwoningwaarde van een woning in aanbouw voor de inkomstenbelasting aan de orde was. Centraal staat de vraag of de eigenwoningwaarde moet worden bepaald op grond van de waarderingsregels van de Wet WOZ, of dat de eigenwoningwaarde op grond van de vangnetbepaling (artikel 3.112, lid2 Wet IB 2001) moet worden bepaald met overeenkomstige toepassing van de WOZ-waarderingsregels.

Uit de vangnetbepaling volgt dat slechts plaats is voor een eigen waardering door de betreffende heffingsinstantie als er geen WOZ beschikking is genomen. Als wél een WOZ-beschikking is genomen, moet de heffingsinstantie zich bij die WOZ beschikking aansluiten als is de woz-waarde verkeerd vastgesteld.

Dit blijkt ook uit een arrest van de Hoge Raad van 22 december 2006.