hi
door hips Feb 19, 2010 om 13:23
Geldzaken & recht

WOZ waarden

Goedemiddag ,

kan de WOZ waarden hoger zijn als de waarden van het huis bij verkoop ?

Mvg Hips

8756 8 Rapporteer

magicscanman
door magicscanman - Feb 19, 2010 om 14:06
261 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het vaststellen van de waarde van alle onroerende zaken wordt gebruik gemaakt van marktanalyse. Dit houdt in dat de ontwikkelingen op de markt aan de hand van gerealiseerde verkopen wordt geanalyseerd. Daarnaast beschikt de gemeente over veel gegevens van de onroerende zaken, zoals oppervlakten, inhouden, bouwjaren, buurt e.d..
De waarde wordt dus bepaald op basis van zowel de gegevens als de marktsituatie. Omdat de taxateur deze gegevens tot zijn beschikking heeft, hoeft hij niet elk pand te bezoeken.

kr
door krieties - Feb 19, 2010 om 15:09
442 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, dat kan niet juist zijn. De economische waarde is de prijs die je zou kunnen krijgen bij verkoop. Die prijs is de WOZ-waarde. De eigenlijke WOZ-waarde is veelal wat lager om discussies te voorkomen.
Bij de aangiften ink.bel 2009 moet de waarde per 1-1-2008 worden ingevuld, die staat op de aanslag gemeentelijke belastingen die in het voorjaar 2009 werd ontvangen. Het gaat dus om de te schatten (verkoop)waarde per 1-1-2008.
Als je per die datum het huis wel kwijt zou willen voor die WOZ-waarde moet je overwegen bezwaar aan te tekenen.
Een dezer dagen vallen de aanslagen WOZ (gemeente) over 2010 in de bus.

poltol
door poltol - Feb 19, 2010 om 15:13
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Dat kan als er in uw buurt gelijkwaardige huizen recentelijk verkocht zijn voor een hogere prijs. Maar ..... u kunt bij uw gemeente gratis opvragen hoe men tot deze prijs is gekomen. Dus waarmee men heeft vergeleken. Doe dat vooral, maar wel snel, want u heeft maar 6 weken om protest aan te tekenen. Soms zijn er vergelijkingen gedaan die echt helemaal niet kloppen. En anders "gewoon" protest aantekenen. U vindt op het WWW genoeg voorbeeld brieven hoe dat moet. Soms staan die ook op de Gemeente site[s].

Succes, poltol

marcel75
door marcel75 - Feb 19, 2010 om 15:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Is heel goed mogelijk. De prijs die u krijgt is van veel factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld de termijn die ligt tussen tekenen van de overeenkomst en de werkelijke levering bij de notaris. Is die vrij kort, dan zal de prijs lager zijn, dan wanneer de termijn langer is. Ook de tijd dat een huis al te koop staat is van invloed.

Daarnaast is de WOZ-waarde gebaseerd op vergelijkbare objecten op 1-1-2009. Vergelijkbaar is niet hetzelfde als gelijke woning. Er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met dakkapellen, uitbouw, balkon/dakterras etc. Ook de ligging (dicht bij een school/snelweg etc.) telt mee.

magicscanman
door magicscanman - Feb 19, 2010 om 20:17
261 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe komt de WOZ-waarde tot stand?

Jaarlijks is uw gemeente verplicht van alle onroerende zaken (bijvoorbeeld huizen, winkels en percelen grond) in haar gemeente de economische waarde vast te stellen. Om de waarde van uw huis te bepalen wordt naar de verkoopprijzen van huizen bij u in de buurt gekeken. De peildatum van uw WOZ-waarde is altijd 1 januari van het jaar ervoor.

U kunt dit alles nalezen en nog veel meer ,ook hoe u bezwaar kunt maken.

maykemeijer
door maykemeijer - Feb 26, 2010 om 19:17
83 Antwoorden / 11 Vragen

Wat bedoelt u met “de waarden van het huis bij verkoop”? De taxatiewaarde? De verkoopprijs?

hi
door hips - Feb 26, 2010 om 23:10
1 Antwoorden / 2 Vragen

maykemeijer , het gaat om de taxatiewaarde .

Mvg Hips

maykemeijer
door maykemeijer - Feb 27, 2010 om 09:02
83 Antwoorden / 11 Vragen

Ja, de WOZ waarde kan hoger zijn dan de taxatiewaarde op moment van verkoop. Bij het bepalen van de WOZ waarde komt er geen taxateur het betreffende huis bekijken, maar wordt gekeken naar de verkoopprijs van soortgelijke woningen in de buurt van de betreffende woning. Daardoor kan er (een fors) verschil zijn. Zo zal een huis met veel achterstallig onderhoud in een buurt met woningen zonder achterstallig onderhoud, wellicht voor de WOZ waarde te hoog worden ingeschat, maar bij verkoop veel minder opbrengen dan het huis van de buren.
Overigens wil een bezwaarzaak tegen een te hoge WOZ waarde nog weleens zinvol zijn. Heb zelf zo’n zaak gewonnen.
Groet, Mayke