es
door esthertc Feb 23, 2017 om 10:06
Geldzaken & recht

WSNP en kosten bewindvoerder

Hallo,
Sinds twee jaar zitten we in de schuldsanering. Daar zijn we in terechtgekomen doordat mijn man een ernstige depressie had, zijn werk daardoor kwijtraakte, ik vervolgens ook en we daarna in de problemen kwamen. Echter, vrij snel nadat we in de wsnp terechtkwamen, hebben we allebei weer werk gekregen en daardoor flink kunnen 'sparen' op de boedelrekening. We kunnen daardoor zo goed als zeker eerder uit de wsnp en hebben alles afgelost (gaan dus niet met 'schone lei' uit de wsnp, maar hebben wel alle schuldeisers dan afbetaald. Nu zijn de kosten van de wsnp per persoon 3200 euro! Dus we moeten nog even doorsparen, om 6400 euro aan de bewindvoerder te betalen. Er is inmiddels wel een voorschot opgenomen, maar nog steeds moeten we 2100 euro per persoon betalen. Nu vraag ik mij af: zijn de kosten voor de wsnp voor ons niet lager als we eerder uit de schuldsanering gaan? Ik kan er nergens wat over vinden. Wie o wie heeft het verlossende antwoord?

7900 3 Rapporteer

ne
door neodutchio - Feb 23, 2017 om 10:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik neem aan dat er van te voren de kosten zijn besproken? Dan zal er ook besproken zijn of dat de kosten zijn voor het hele traject, of voor het halen van het einddoel, namelijk schuldenvrij zijn. U moet het zo zien dat de bewindvoerder 'ingehuurt' is om u financieel weer op de rit te krijgen. Daar hangt een prijskaartje aan. Het is werkelijk klasse dat u er zo snel weer bovenop komt, maar alleen u kan een afspraak gemaakt hebben over de kosten van deze bewindvoerder.

Er ligt in ieder geval wettelijk niets vast of het te betalen bedrag lager zou mogen zijn.

es
door esthertc Feb 23, 2017 om 11:07
0 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik eerlijk moet zijn, heb ik geen idee of die kosten zijn besproken. In de mallemolen van dat heftige begin van de WSNP is dat denk ik volledig aan mij voorbij gegaan... Ik snap wel dat ik de bewindvoerder moet betalen, uiteraard. Aan de bewindvoerder ligt het ook niet, prettige samenwerking met haar. Ik zou het echter zo oneerlijk vinden als we financieel 'gestraft' worden omdat we eerder uit de schuldsanering kunnen. Alle schuldeisers worden binnen de gestelde termijn volledig afbetaald! Het voelt als oneerlijk, al snap ik wel dat als er een vaste prijs is afgesproken, dat die dan geldt. Desalniettemin is dit toch niet echt stimulerend om te zorgen om zo hard te werken om je schuldeisers af te lossen. We hadden wat dat betreft dan beter allebei in een uitkering kunnen zitten, waardoor we niet zoveel konden aflossen, 3 jaar uitzitten, restschuld kwijtgescholden en met schone lei weer door. Dat we nu allebei keihard werken en dus onze schuld volledig kunnen aflossen- komt ons dan eigenlijk letterlijk duur te staan... het voelt ergens als oneerlijk... (PS: Dat willen we zelf natuurlijk absoluut niet, thuiszitten met uitkering- we willen allebei ook heel graag en hard werken...)

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2017 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees eens hier, maar zijn al wat verouderde cijfers.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2013-308.html

Het is niet juist dat als u eerder uit de WSNP komt, het bedrag ongewijzigd blijft.

Het is ook niet juist dat de verschuldigde vergoeding bij twee gehuwde personen, twee keer zo hoog is als bij één persoon.

Er is wel een vast bedrag per geval, hoe lang het ook duurt, met daarnaast een maandelijkse vergoeding, die bij twee personen iets hoger is dan bij een.

Hebt u die mededeling van de bewindvoerder schriftelijk ontvangen?

es
door esthertc Feb 23, 2017 om 11:01
0 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij heb ik geen 'prijsopgave' van mijn bewindvoerder gekregen, maar ik zal eens zoeken in de papieren. Dank voor de reactie!

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2017 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hoe komt u dan aan dat bedrag van € 6.400?

es
door esthertc Feb 23, 2017 om 11:09
0 Antwoorden / 3 Vragen

Dat heeft ze me net vanmorgen geschreven. Ik vroeg hoeveel we nog moesten sparen voor het beëindigen van de WSNP, en daarin gaf ze deze bedragen ook door (inmiddels is het 2100 euro per persoon, omdat er al wat betaald is aan de bewindvoerder van de boedelrekening)

es
door esthertc Feb 23, 2017 om 11:10
0 Antwoorden / 3 Vragen

Maar ik lees inderdaad dat er ook een deel looptijdafhankelijk is... dus dan zou je toch denken dat hoe eerder je eruit bent, hoe minder geld je kwijt bent aan de bewindvoerder?

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2017 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou daar dan nog maar een toelichting op vragen. De tarieven zijn natuurlijk wel flink hoger dan uit die link, maar dat voor twee personen geen verdubbeling van het tarief geldt, blijft staan. Ik ga er hierbij van uit dat u gehuwd bent. Ook dat de maandelijkse vergoeding stopt bij beeindiging.

es
door esthertc Feb 23, 2017 om 11:30
0 Antwoorden / 3 Vragen

We zijn niet gehuwd, wonen samen met samenlevingscontract.

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2017 om 11:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat u dan als twee personen aangemerkt wordt, maar weet dat niet zeker, want in zo'n contract kan zoveel staan. Dan blijft alleen de voortijdige beëindiging over, gelukkig. Dan maar een specificatie vragen van het nog te betalen bedrag.

es
door esthertc Feb 23, 2017 om 11:49
0 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, ik ben al verder aan het spitten en volgens mij is het niet zo vaststaand als het lijkt. Als partner eerder uit schuldsanering gaat, worden de kosten ook weer anders. Dus inderdaad: even bewindvoerder weer verder vragen. BEdankt voor de reacties in ieder geval! Heeft me weer eind op weg geholpen!

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2017 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Succes gewenst. Heel knap dat u er weer zo vlug uit zult kunnen.

1paul
door 1paul - Feb 24, 2017 om 12:01
3134 Antwoorden / 0 Vragen

ik neem aan dat dit 1 geval betreft en niet twee verschillende, in dat geval mag de bewindvoerder maar voor 1 een rekening sturen en niet 2 maal, ook het feit dat u eerder uit de sanering kan heeft invloed op de tijd en dus totaal bedrag, men moet betaald worden voor het werk maar mag dit niet overdrijven, daar zijn regels voor opgesteld...