volker hinten
door volker hinten Jun 18, 2019 om 21:54
Geldzaken & recht

WW en pensioen, een giftige cocktail

Toen ik 60 was ( 2014) kreeg ik van mijn pensioenfonds ( PWZ ) de mogelijkheid een deel van mijn pensioen in te laten gaan. Ik werkte voor 32 uur, en aangezien het niet mogelijk was om uren -uitbreiding te krijgen naar 36 uur besloot ik in te gaan op de geboden mogelijkheid. Immers ik had (en heb) nog twee lerende dochters en had op die manier toch de mogelijkheid hen ook financieel te ondersteunen. Het zou ook niet hele grote consequenties hebben voor mijn latere volledige pensioen, aangezien ik ook al jaren had gespaard voor de toen nog gangbare extra pensioen regeling.

Helaas besloot mijn werkgever mijn beroepsgroep boventallig te maken. ( Ik was maatschappelijk werker in de GGZ, en aangezien de zorgverzekeraar vond dat dit via de WMO moest lopen werd deze beroepsgroep in GGZ terzijde geschoven...) Het was 2017 en men bood mij een regeling aan waarbij ik de resterende jaren in principe WW kon krijgen tot, bijna, aan mijn AOW. Ik heb altijd gewerkt, vanaf mijn 16e . Inmiddels 48 jaar.

Tot mijn onaangename verassing had het uwv een konijn in de hoed. Ooit verwekt door mensen die vonden en dachten dat de mogelijkheid om eerder pensioen te krijgen uitnodigt om niet meer deel te nemen aan het arbeidsproces. Dus men bedacht een participatiewet waarbij mensen die WW ontvangen, en het wagen om een (deel) pensioen te hebben, dit pensioen in mindering op de WW te brengen.  In mijn geval dus niet alleen een inkomensverlies van de gebruikelijke 30% van het laatstverdiende loon, maar ook nog eens een inkomensderving van 100% over het, in mijn geval, gedeelte pensioen. De participatiewet in deze was bedoelt om te voorkomen dat mensen hun pensioen gingen aanvragen om vervolgens uit het arbeidsproces te stappen met een WW. Echter in mijn geval liep mijn pensioen al meerdere jaren en bleef ik gewoon doorwerken.

Enfin, ik had het maar te slikken, een bezwaarschrift in deze hielp ook al niet.

Na drie maanden vond ik een baan voor 24 uur per week. Na ruim twee maanden kreeg ik op mijn werk een ongeluk, ik stootte mijn nek aan een traptrede waardoor er een neurologisch syndroom ontstond. Ik kon nauwelijks spreken en slikken. Spreken is in mijn vak nogal belangrijk .. in ieder geval .. ik was daarna ruim een jaar ziek in de ziektewet. Mijn werkgever was eigen risicodrager, dus betaalde mijn loon tot einde contract, en daarna mijn ziekengeld.

Gelukkig ben ik weer hersteld. Ik kan wee spreken en slikken. Toen ik officieel beter was, heb ik me bij het uwv gemeld voor een opstart van mijn WW. Ook nu heb ik ( dit jaar wordt ik 65 ) weer een baan ( per 1 juni ) gevonden voor 24 uur per week. Alleen over de maand mei zou ik dus nog recht hebben op een uitkering en ..  Inderdaad, mijn uitkering werd weer opgestart voor de maand mei. En wederom werd mijn pensioen er op ingehouden en bovendien ook nog het volledige vakantiegeld over het pensioen wat ik ontving, tijdens de periode dat ik geen ww kreeg…

Inmiddels heb ik een bezwaarschrift opgesteld waarin ik

a-bezwaar maakt tegen de korting van mijn pensioen omdat, gezien de nieuwe regels van Minister Koolmees daaromtrent, er geen pensioen mag worden ingehouden op de WW als dit voortkomt uit een voorgaande dienstbetrekking. De argumentatie van uwv is dat ik in de ziektewet zat en dit niet meetelt voor een nieuwe uitkering en dat dan pas die regel van Koolmees telt.  Een flut argumentatie want ik vraag geen nieuwe uitkering, ik vraag om toepassing van de regel dat het pensioen niet gekort wordt omdat deze niet uit de laatste dienstbetrekking voortkomt. Die laatste dienstbetrekking is een gegevenheid waarbij naar mijn weten geen urenregel tegenover staat mbt de korting op pensioen.

b- bezwaar tegen de inhouding van mijn vakantiegeld over mijn pensioen.

Het is toch echt van de gekke dat er wetgeving is opgezet waarbij pensioen wordt gekort op de WW. Helemaal als het toch overduidelijk is, zeker in mijn geval, dat pensioen niet werd aangevraagd om pot te verteren, maar een inkomen te verwerven vergelijkbaar met een full time baan in mijn functie die niet beschikbaar was (wegens bezuinigingen).

Daarbij heb ik zelf dit pensioen gespaard, samen met al mijn voormalige werkgevers. De overheid heeft daar dus niets mee van doen, het is uitgesteld loon waarover gewoon belasting wordt betaald zodra dit verdiende pensioen wordt uitgekeerd.

Ik wou dit toch even kwijt. De praktijk van het UWV rammelt aan alle kanten in deze situatie, en wordt ervaren als een groot onrecht, grenzend aan diefstal.

Kunnen jullie nog een gat schieten in de argumentatie van het uwv?

Ben benieuwd ... Groetjes  Volker

3098 10 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Jun 18, 2019 om 22:10
809 Antwoorden / Vragen

Ik kom deze info tegen omtrent WW in combi met pensioen. Alleen heeft uw pensioenuitvoerder u niet gewezen op deze  problemen.
https://www.unie.nl/nieuws/korting-pensioen-in-relatie-met-ww-uitkering

.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2019 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, er valt geen gat te schieten in de redenatie van het UWV. Na de eerste maanden WW had u een nieuwe baan, maar u hebt daar maar zo kort in gewerkt door dat ongeluk, dat die baan niet de basis voor de herleving van uw WW, maar dat was uw oude baan.

En als de eerste keer het stuk pensioen terecht gekort is, is dat ook de tweede keer terecht. Alleen over de verrekening van dat vakantiegeld, heb ik zo mijn twijfels.

Maar mocht u het er niet mee eens zijn, dan kunt u bezwaar aantekenen en als dat afgewezen wirdt, kunt u ook nog in beroep.

panter22
door panter22 Jun 19, 2019 om 08:19
6599 Antwoorden / Vragen

Pensioen wordt inclusief vakantiegeld gekort, niet alleen op WW, maar ook op IOAW en bijstand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2019 om 22:18
16827 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.unie.nl/nieuws/korting-pensioen-in-relatie-met-ww-uitkering  de link om meteen aan te klikken.

U geeft aan al een bezwaarschift te hebben gemaakt en gelet op de menisteriële uitspraak kunt u mogelijk ook nog een brief richten aan de tweede kamer commissie. Bent u lid van een vakbond, schakel die dan in.

Daarbij is het ook afwachten wat uw bezwaarschrift oplevert, daarna kunt u als u het er niet mee eens bent ijn beroep.

panter22
door panter22 - Jun 19, 2019 om 08:39
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt gebruik gemaakt van de reorganisatieregeling en je dacht tot je pensioen een WW uitkering te kunnen genieten met eventueel nog een tijdje IOW of IOAW.
De kans dat het UWV een baan voor hoger opgeleiden vindt is gering en je hoefde alleen regelmatig een sollicitatiebrief te schrijven.
De WW is tijdelijke uitkering bij werkloosheid, maar niet bedoeld om te gebruiken tot je pensioen, zodat je niet meer hoeft te werken.
De wetgeving heeft bij jou effect gehad. Door aftrek van je pensioenuitkering op de WW uitkering ben je actief op zoek gegaan naar een baan en hebt die gelukkig ook weer gevonden.
Op uitkeringen is de afgelopen jaren flink bezuinigd. WW is ook een uitkering.
Per saldo kom je er niet slecht vanaf. Je bent maar 3 maanden werkloos geweest voor je een nieuwe baan vond, En na 2 maanden werk heb je een ziektewetuikering gekregen, waarop je pensioen niet wordt gekort. En nu nog 1 maand pensioenkorting na herleving van de eerdere WW uitkering.
Het UWV voert alleen de wet uit. Als je vindt dat de wet onrechtvaardig is, let dan voortaan op welke partij je gaat stemmen. En pensioen wordt inclusief vakantiegeld gekort. Niet alleen van de WW, maar ook van de bijstandsregelingen.

volker hinten
door volker hinten Jun 19, 2019 om 16:07
Antwoorden / 1 Vragen

Dank, echter dat de wetgeving op mij effect gehad heeft is niet waar. Toen ik mijn deelpensioen kreeg heb ik gewoon nog ruim drie jaar doorgewerkt.

Dat ik verder wilde werken binnen mijn vak stond altijd al vast. Dat is toen gelukt, en ook nu. Daar is het besluit om mijn pensioen te korten niet aan te pas gekomen. De regeling bood mij wel de mogelijkheid niet meer tot aan mijn pensioen te werken, maar dat was niet mijn intentie. Jammer dat er op basis van aanname's over werklozen dergelijke onrechtvaardige regelgeving is losgelaten.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2019 om 09:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als ik dit zo lees:

  • Een deeltijdpensioen wordt niet verrekend met de WW-uitkering, voor zover dat deeltijdpensioen samenhangt met dezelfde (resterende) dienstbetrekking van waaruit de betrokkene vervolgens (volledig) werkloos wordt. Dus de WW is voorafgegaan door een eerder feitelijk verlies aan arbeidsuren en waarvoor een deeltijdpensioen in de plaats is gekomen.
Toen u een deel pensioen liet ingaan, was dat niet omdat u een deel van uw arbeidsuren verloren had.

Stel uw vraag nog een op Rechtswinkel.nl daar geven arbeidsrechtjuristen antwoord. En laat u in ieder geval bijstaan in uw bezwaar.

panter22
door panter22 Jun 19, 2019 om 10:03
6599 Antwoorden / Vragen

Het deeltijd pensioen is niet in plaats gekomen voor verlies aan arbeidsuren. Ts had een baan voor 32 uur en heeft ter aanvulling voor de resterende uren een deel van het pensioen naar voren gehaald.
Ts heeft het bezwaar voor de eerdere 3 maanden pensioenkorting verloren. Het gaat nu nog om 1 maand. Herhaling van zetten. Verwijzing van het UWV naar de eerdere bezwaarprocedure. Geen wijzigingen.

Dit zijn de inkomsten uit prepensioen, deeltijdpensioen, flexpensioen, ouderdomspensioen of een VUT-uitkering. Deze inkomsten verrekenen wij volledig met uw WW-uitkering. UWV site. korting op WW. Het gaat hier om een prepensioen.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2019 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat schrijf ik toch ook?

“Toen u een deel en, enz.”? Er zijn ook nieuwe uitzonderingen. https://rwv.nl/nieuws/2018/07/nieuwe-uitzonderingen-op-pensioenverrekening-met-ww-uitkering

panter22
door panter22 Jun 19, 2019 om 10:28
6599 Antwoorden / Vragen

Het pensioen hangt niet samen met de laatste baan.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2019 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er zijn in 2018 weer nieuwe uitzonderingen gekomen, waar volgens het internet ook het UWV niet goed mee omgaat.

Het kan voor de Ts geen kwaad op een deskundiger plaats verder te informeren over zijn rechten.

panter22
door panter22 Jun 19, 2019 om 14:34
6599 Antwoorden / Vragen

Dat kan nooit kwaad. Maar persoonlijk zou ik voor deskundig advies liever het juridisch loket raadplegen, of de vakbond, nog beter.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2019 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen
volker hinten
door volker hinten Jun 19, 2019 om 16:20
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie..

panter22
door panter22 - Jun 19, 2019 om 11:05
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat om 1 maand WW. Volgens het UWV een herleving van de oude ww uitkering van de GGZ baan, want ts voldeed niet aan de wekeneis na de laatste baan:

volker hinten
door volker hinten Jun 19, 2019 om 16:19
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie. Mijn uitkering is inderdaad "herleeft". Blijkbaar sluit dat uit dat er toch een nieuwe feitelijkheid is ontstaan. Namelijk de feitelijkheid dat mijn laatste werkgever niet de werkgever is waaruit het deelpensioen is ontstaan. Voor het aanvragen van een nieuwe WW uitkering voldoe ik niet aan de 26 weken eis, echter ik kan nergens in de regelgeving vinden dat die eis ook opgaat voor het wel of niet korten van pensioen.

panter22
door panter22 Jun 19, 2019 om 17:37
6599 Antwoorden / Vragen

Je zit in een bijzondere situatie door die ziektewetuitkering, In het volgende bericht las ik dit. Wie weet komt er nog wat uit:

Herbeoordeling

De wijzigingen gaan in per 1 mei 2018 en gelden niet alleen voor nieuwe WW-uitkeringen. Ook reeds lopende uitkeringen vallen onder de regeling. Volgens het ministerie gaat het UWV de lopende WW-uitkeringen waarbij daarnaast sprake is van pensioeninkomsten allemaal herbeoordelen. De uitkeringsinstantie verwacht daar een paar weken voor nodig te hebben.

https://www.amweb.nl/financiele-planning/nieuws/2018/05/minister-komt-met-nieuwe-uitzonderingen-voor-pensioenverrekening-met-ww-101110817

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2019 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat stond dus ook al in mijn link van vanmorgen 10.22 uur.

panter22
door panter22 Jun 19, 2019 om 20:22
6599 Antwoorden / Vragen

@tijger 1, excuus, had ik niet gezien. In mijn link staat een verwijzing naar de kamerbrief waar deze nieuwe wijzigingen worden uitgelegd.
@volker hinten, je hebt opnieuw een ww uitkering aangevraagd en als die regel er niet zou zijn dat er verder werd gekeken dan de laatste 36 weken bij een ziektewetuitkering, dan was je niet in aanmerking gekomen voor een WW uitkering, hoe groot je arbeidsverleden ook was.
Nu wordt er weer gekeken naar de GGZ baan en  de WW uitkering herleeft.
Het is nu weer wel de uitkering waarop het pensioen wordt gekort. Daar verandert niets aan.
Had je de laatste baan gewerkt en daardoor wel aan de wekeneis voldaan, dan was je pensioen niet gekort.

pino123
door pino123 - Jun 19, 2019 om 11:06
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Laten we ook even opmerken dat het UWV geen konijn uit de hoge hoed tovert, UWV voert de wetgeving uit, niets meer en niets minder.

volker hinten
door volker hinten Jun 19, 2019 om 16:15
Antwoorden / 1 Vragen

Nou misschien dat rechtvaardigheid en gezond verstand een beter uitgangspunt is dan het blindelings uitvoeren van uitvoeringsregels, waarbij ik grote twijfels heb of de geest van de wetgeving wel daarmee overeenkomt.

panter22
door panter22 Jun 19, 2019 om 20:26
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een uitkering geniet is er weinig tot geen ruimte voor redelijkheid en billijkheid. Dat heeft er mee te maken hoe de maatschappij tegen uitkeringstrekkers aankijkt. Dat heb je nu zelf ervaren.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2019 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de link leest van RW advocaten die ik elders geplaatst heb, zou het UWV soepel(er) moeten omgaan met het verrekenen van pensioen. Ook wordy daar geschreven, dat het UWV dat zelf ook nog niet echt in de vingers heeft.

Dus u zult zelf stappen moeten ondernemen om iets aan te vechten. Dus zoals gezegd, het Juridisch Loket, de Bond, of Rechtswinkel.nl.

volker hinten
door volker hinten Jun 19, 2019 om 19:50
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor je reactie.