atlas1302
door atlas1302 Jul 9, 2022 om 16:01
Geldzaken & recht

Zaken afhandelen met bewindvoerder t.b.v. ouder

Waar ik al een tijdje over loop te piekeren, wat zal ik doen?

Mijn moeder is opgenomen in een verzorgtehuis al een hele lange tijd, Alzheimer. Ze heeft een bewindvoerder, omdat ze vond dat ik niet haar zaken kon regelen in het buitenland, wellicht heeft ze daar gelijk in.
Ik kom maar niet in gesprek met de bewindvoerder, ik dien een afspraak te maken om persoonlijk bij hem op kantoor te verschijnen. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik op Kaapverdië woon, en dat het een beetje lastig is om het op die manier te doen.

Ik weet dus helemaal niets van de gang van zaken, ik ben mijn moeders enigste kind en kom ook nog eens voor in een testament. Op een dag is het gebeurd natuurlijk, en dan begint het.

Als ik alles zou aanvaarden moet ik naar Nederland natuurlijk, maar de procedure`s duren zolang, notaris etc., dat ik mij afvraag...waar doe ik dat allemaal voor. Voor hetzelfde geldt dat er helemaal niets te erven valt dan alleen wat peanuts! Tja, weet ik veel...dat verzorgtehuis werkt niet voor niets en de bewindvoerder toch wel niet. Ze heeft AOW en een weduwe pensioen, best wel goed..maar alles is gerelateerd aan inkomsten, dus of er gespaard wordt? wie zal het zeggen.

Maar als ik het niet aanvaard moet ik toch ook de Notaris betalen en tekenen, maar ben niet van plan om daarvoor alleen naar Nederland toe te gaan. Hoe zit dat nu eigenlijk? Die erfenis boeit me eigenlijk helemaal niet, tenzij het een paar ton is natuurlijk. En dat gun ik die bewindvoerder weer niet! Of wat er allemaal aan vast hangt.

Eigenlijk vind ik het een kromme bedoeling, wordt er eigenlijk wel over nagedacht dat erfgenamen blij moeten zijn met testamenten en al die flauwekul. Wat stelt het in de praktijk nu eenmaal voor, niets...helemaal niets.

7496 23 Rapporteer

getty
door getty - Jul 9, 2022 om 16:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan doet u tzt afstand. Mag hoor, maar iets moeite zal u er wel voor moeten doen.

U kunt in Nederland ook iemand machtigen om namens u de afhandeling te doen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 9, 2022 om 18:03
341 Antwoorden / 13 Vragen

Wie ga ik machtigen? Ja een advocaat kan ik wellicht machtigen, weet u wat dat kost? Alleen omdat mijn moeder een testament heeft waar ik in genoemd wordt, en erfgenaam ben..?
Laat die bewindvoerder mij dan maar contacteren als het zo ver is, en dan ben ik wel erg benieuwd naar hoe hij dat dan gaat oplossen.

De realiteit van het hedendaagse leven liggen mijlenver uitelkaar, in theorie vlieg je ook naar de maan. Die raketten zijn er.

sira
door sira - Jul 9, 2022 om 16:49
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Toen uw moeder nog goed was, heeft u toen zo weinig contact met haar gehad dat u nu niet weet wat haar vermogen ongeveer is? Weet u ook niet hoeveel zij op haar bankrekening heeft of had?
Had zij een huurhuis of een koophuis?

Stuur de bewindvoerder een brief en vraag hem gewoon wat haar vermogen ongeveer is.
U kunt ook vragen wat zij betaalt voor het verpleeghuis. Zie ook https://www.consumentenbond.nl/belastingaangifte/zelf-aangifte-doen/eigen-bijdrage-wlz

atlas1302
door atlas1302 Jul 9, 2022 om 17:55
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ze woonde in een huurhuis. Haar vermogen was 10 jaar geleden normaal, sindsdien ze opgenomen is heb ik geen enkel overzicht meer.
Ik schreef... de bewindvoerder wil alleen maar communiceren ''LIVE'' geen whatsapp, e-mail, brief. Dus ik moet even een ticket kopen en een weekje in een hotel gaan zitten, om die bewindvoerder te spreken? Weet u wat dat kost? Ik wil best moeite doen, moet wel uitvoerbaar zijn...toch?

Het verpleeghuis deelt geen informatie aan derden, ze wisten niet eens mijn gegevens!

Nee @sira, als de theorie nou eens net zo makkelijk en helder was als in de praktijk....maar helaas!

sira
door sira Jul 9, 2022 om 19:17
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u ook geen vrienden of kennissen meer in Nederland? Als het iemand is die u vertrouwt, kunt u die persoon toch voor u machtigen om in gesprek te gaan met de bewindvoerder?

ma
door malty - Jul 9, 2022 om 16:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Na overlijden van uw moeder zal de bewindvoerder contact met u opnemen.
U neemt contact op met de notaris die het testament onder zijn bezit heeft en vraagt een Verklaring van erfrecht.
De notaris stuurt u een formulier waar u kunt aangeven hoe en of u de nalatenschap aanvaard.
Hiermee kunt u naar de bewindvoerder en die zal zijn administratie aan u overdragen.
Als u de financiële situatie niet kent zou u de erfenis beneficiair kunnen aanvaarden.
Als u de erfenis verwerpt en u bent in het testament enigste begunstigde vervalt de erfenis aan de Staat.
Er zijn zoveel situaties waar erfgenamen, de notaris die de erfenis afwikkelt, nooit te zien krijgen.
U kunt alles vanuit uw woonplaats afwikkelen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 9, 2022 om 18:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

Mijn woonplaats is Mindelo, Kaapverdië.

ma
door malty Jul 9, 2022 om 20:18
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, geen probleem.
U kunt een notaris opdracht geven om de erfenis af te wikkelen.
Dan hoeft u helemaal niet naar Nederland te komen.
Of de erfenis verwerpen, kost dit jaar €132 aan griffierechten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 9, 2022 om 17:16
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijot mij dat u in deze advies vraagt bij

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  maar hoe dan ook, indien u de afwikkeling 'flauwe kul' vindt is het tovch het meest zinnige om de natatenschap te verwerpen en zie dan deze info: https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Erfenis/Paginas/procedure-erfenis-aanvaarden-of-verwerpen.aspx en heeft u daarvoor te maken met kosten. (Niet de notaris maar de rechtbank) . Zie ook deze m.b.t. eventueel benificiair aanvaardenhttps://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/erfenis/beneficiair-aanvaarden/
Zo u wenst te klagen over de bewindvoerder: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl   maar het lijkt mij zinnig om toch tew wachten op hetgeen de bewindvoerder dan doet omdat dat degene is die u volledig dient te informeren.  Indien er inderdaad nog sprake is van een nalatenschap waarvan u dan de erfgeneaam bent u het reusltaat is positief, dan afwachten.

atlas1302
door atlas1302 Jul 9, 2022 om 18:17
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik woon in het buitenland, hebben ze daar ook een Juridisch loket. Ik dacht het niet. Als buitenlander kan ik mij niet wenden tot het Juridische systeem in Nederland, ook dat loket niet. Waarom dan dit antwoord?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 10, 2022 om 09:56
16827 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt zich naar mijn mening wel wenden voor advies tot het juridisch loket omdat het een situatie m.b.t. bewindvoering en nalatenschap in Nederland betreft.
M.b.t. uw probleem is hoe dan ook het Nederlandse rechtsysteem van toepassing.

Heeft u dat zelf nog niet geprobeerd? Hoe dan ook kunnen buitenlanders altijdf toegang krijgen tot het juridisch systeem in Nederland. Hoe dan ook zult u m.b.t. het eventueel niet aanvaarden van de nalatenschap met het Nederlandse systeem te makenn hebben en dat nog afgezien van andere afwikkelingszaken bijv. indien de bewindvoerder e.e.a. een en ander niet doet zoals die wettelijk is verplicht. U kunt dan toch echt een beroep doen op het Nederlandse rechtssyteem. En dat vooral ook nog indien u de Nederlandse nationaliteit bezit.

Indien u toch met vragen blijft zitten, dan is dit te benaderen als Nederlander: https://www.nederlandwereldwijd.nl/contact/ambassades-consulaten-generaal/kaapverdie

Bij een correcte afwikkeling zult u ook wordn benaderd door de Nederlandse fiscus m.b.t. het fiscale erfrechtetc.

ma
door malty Jul 11, 2022 om 13:05
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@hmk U als 'ervaringsdeskundige' moet toch weten dat je bij verwerpen van de erfenis geacht wordt nooit erfgenaam te zijn geweest.
Waarom zou de TS bij verwerpen zich druk maken wat de bewindvoerder doet?

Mabelle
door Mabelle - Jul 9, 2022 om 18:27
418 Antwoorden / 1 Vragen

Ook zonder testament ben je de erfgenaam en moeten er zaken geregeld worden. Je komt toch zeker naar Nederland als je moeder is overleden? Dan kun je die periode mooi gebruiken om o.a. een bezoekje af te leggen bij o.a. de bewindvoerder.

atlas1302
door atlas1302 Jul 9, 2022 om 18:38
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als ik te horen krijg dat ze is overleden kom ik naar Nederland als het dan nog nut heeft, en of er vluchten zijn.  De factor tijd speelt een grote rol, ik kan gewoonweg niet maanden in Nederland verblijven. En die tijd heb je gewoon nodig om dit soort zaken te regelen.

U begrijpt toch wel dat iemand niet zomaar eventjes een paar maanden naar Nederland kan komen vanuit het buitenland, en dan nog eens een niet EU land.

Carona, deel xxxx

Mabelle
door Mabelle Jul 9, 2022 om 18:52
418 Antwoorden / 1 Vragen

Om die zaken te regelen heb je echt geen maanden nodig. Binnen een paar dagen heb je de zaken geregeld waarvoor je fysiek aanwezig moet zijn. Toen een familielid van mij in het buitenland overleed, had ik aan een verblijf van 3 dagen genoeg voor het noodzakelijke regelwerk.

atlas1302
door atlas1302 Jul 9, 2022 om 19:04
341 Antwoorden / 13 Vragen

Onzin! Een Notaris werkt dat niet in 3 dagen af.
https://allesovererven.nl/faq/hoe-lang-duurt-de-afwikkeling-van-een-nalatenschap/

Mabelle
door Mabelle Jul 9, 2022 om 19:07
418 Antwoorden / 1 Vragen

De complete afwikkeling kan na een 1e bezoek via internet of mail. Daarvoor hoef je echt niet in Nederland te blijven. Maar als je denkt dat ik onzin uitkraam: succes ermee dan. Doei!

getty
door getty - Jul 9, 2022 om 20:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

gezien uw reacties;
U zit erg in de slachtofferrol.. u kiest er zelf voor in in het buitenland te gaan wonen, daar horen ook nadelen bij.

atlas1302
door atlas1302 Jul 10, 2022 om 20:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

Uiteraard Getty, uiteraard. In Nederland wonen heeft geen enkel nadeel? Nadelen zijn en blijven er altijd in het leven, het is maar net welke het hardst knagen.

Verder gaat het hier top, als alles eenmaal draait is het zaak om het draaiend te houden.

Ar
door AriEllis - Jul 9, 2022 om 20:52
57 Antwoorden / Vragen

Ten eerste mag de bewindvoerder je helemaal niks vertellen over de economische situatie van je moeder dus die reis kan je je besparen.

Ten tweede hoef je tzt niet naar Nederland te komen om je erfnis op te eisen of desnoods te verwerpen. Trouwens als je die verwerpt gaat jouw deel naar de staat, de bewindvoerder ziet hier geen cent van. De notaris zal wel betaald moeten worden.

Voor de begrafenis hoef je trouwens ook niet te komen. Dat kan je moeder dan toch niet meer waarderen.

Kortom, ik zie helemaal geen reden om je druk om te maken. Blijf maar lekker genieten waar je zit.

atlas1302
door atlas1302 - Jul 9, 2022 om 21:42
341 Antwoorden / 13 Vragen

Leuk om te horen hoe iedereen er weer een ander verhaal van maakt. Ik proef zelfs afgunst omdat ik gekozen heb voor het buitenland. Wel de lusten maar niet de lasten. Er zullen velen expats zijn en wellicht jongeren die ook verkassen naar het buitenland, dus het is een aandachtspunt waar je zeker bij stil kan staan. Want iedereen krijgt hier mee te maken natuurlijk.

Het is gewoon een feit dat als je in het buitenland woont je er gewoon niet meer bij hoort, je merkt het met alles...AOW, gezondheidszorg etc. Ik klaag dus niet, maar mijn opmerking was dat het allemaal niet zo gemakkelijk is dat het lijkt. Ga het maar eens doen, en daarna ook mijn vader nog een keer.

Maar goed, de trend is gezet. Ik wacht de bewindvoerder gewoon af, ik denk zelfs dat die niet eens weet heeft van een testament, maar dat gaan we dan wel zien. Anticiperen maar!

sjjoppy
door sjjoppy Jul 10, 2022 om 07:01
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Zoveel mensen zoveel zinnen en dat gaat hier ook op.
Heb de link die bij uw profiel staat gelezen en begrijp dat u in Kaapverdië een druk leven leidt.
Inderdaad contact bewindvoerder afwachten dan weet u te doen staat.

pe
door pebk Jul 25, 2022 om 11:54
580 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zo het vermoeden dat het komt door een bepaalde felheid in de reacties. Hierdoor is inderdaad een toon gezet. Ik lees geen afgunst in de reacties, maar eerder een klaagzang van onbegrip in de uwe. "in theorie vlieg je ook naar de maan"; "Nee @sira, (...) maar helaas!"; "U begrijpt toch wel dat ... "; "Onzin!".

Zelf heb ik ook een langere periode in het buitenland gezeten. Nogal wiedes dat de AOW, gezondheidszorg en ook bepaalde verzekeringen niet meer geldig zin (in sommige landen je rijbewijs zelfs niet). Je draagt niet meer bij aan de Nederlands maatschappij en dus krijg je er niets voor terug. Ik ben benieuwd of en wanneer ik vanuit het land waar ik twee jaar heb gewoond en gewerkt een uitkering krijg als ik de aldaar geldende pensioenleeftijd heb bereikt. Gezondheidszorg hebben we ter plekke moeten regelen, tegen het lokale tarief. Dit had u allemaal kunnen weten als u zich verdiept had in het vertrek naar het buitenland (of met enige regelmaat zien fout gaan bij 'Ik Vertek' op tv).

atlas1302
door atlas1302 Jul 25, 2022 om 12:21
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ja dat klopt, het is hoor en wederverhoor. A.O.W krijg je en ontvang je naar de aantal jaren die je in Nederland gewoond heb, en dat zijn best nog flink wat jaren...en dat krijg ik dan ook gewoon en u ook! Afhankelijk verdragsland. Alleen zit daar weer een addertje onder het gras, maar dat zou mooi een ander topic kunnen zijn.
Verder klaag ik niet, zit niet in een slachtoffer rol maar ik vind het super vervelend dat ik niet van hieruit het een en ander kan regelen. De begravenis is geregeld, alleen het dossier is pleitte. Ik word genoemd in een testament, maar die is ook foetsie. Die hele documenten kist is nergens meer te vinden.
Ik moet naar de notaris om te tekenen t.z.t., hij stuurt mij maar een document op waar ik het mee eens ben, en die onderteken ik en betaal ik, en daarmee is voor mij de kous af. Punt.

pe
door pebk Jul 25, 2022 om 14:31
580 Antwoorden / 0 Vragen

Heel veel sterkte met de afhandeling. En geniet van Kaapverdie.

atlas1302
door atlas1302 Jul 25, 2022 om 18:04
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dank je wel, en dat zal ik zeker doen. U bent u ook van harte welkom.

Ik heb een plan B in concept op de plank, t.z.t. schakelt deze in als plan A niet lukt.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 9, 2022 om 23:36
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Atlas1302,

In uw situatie raad ik u aan om helemaal niets te doen.

Dan kost het u ook niets.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 10, 2022 om 10:53
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Niets doen inderdaad in afwachting wat de bewindvoerder dan doet. En als de fiscus 'om de hoek komt kijken'zal er toch iets gedaan moeten worden.

atlas1302
door atlas1302 Jul 10, 2022 om 11:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

De fiscus! Dan heeft de bewindvoerder niet goed zijn best gedaan, die hoort juist de correcte koers te varen. Ik heb hem eens gevraagd via telefoon, kan mijn moeder mij ook wat schenken. Antwoord: Dat verzoek moet van uw moeder komen! Mijn reactie: maar ze is dement hoe gaat ze dat doen? Ze is niet meer handelsbekwaam, daarom wordt U nu betaald door mijn moeder om de zaken goed te regelen.
Hoeveel heeft u betaald om het huurhuis in oorspronkelijk staat terug te brengen, UHHHH.....oh ja, dat moet u ook aan uw moeder vragen, ik geef geen antwoorden aan derden. Ik weet dat een aannemer een offerte had opgesteld van 15.000 euro herstelwerk, een huis van 50 jaar oud. Waar zijn al die spullen gebleven uit het huis, mijn persoonlijke herinneringen (foto`s) en antieke klok en schilderij die mij beloofd is?
Waarom heeft die bewindvoerder mij daar niet over geïnformeerd, mijn moeder is dement en kon helemaal niet meer de lakens uitdelen.
And so on.

FF wachten, ik ben haar zoon hoor! U komt pas in beeld na het overlijden van uw moeder en dan mag u praten.

Got it.

Mabelle
door Mabelle Jul 10, 2022 om 12:08
418 Antwoorden / 1 Vragen

De bewindvoerder regelt de zaken voor je moeder zo te lezen uitstekend! Daarom gaat hij ook niet in op het verzoek van de zoon om wat aan hem te schenken.

ro
door ronny530 - Jul 10, 2022 om 09:00
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Voor zover ik weet mag een bewindvoerder geen informatie aan derden verstrekken maar dient wel eens per jaar rekening en verantwoording aan de rechter commissaris af te leggen. Zodra uw moeder komt te overlijden handeld de bewindvoerder de lopende zaken af zoals de ontruiming e.d. en geeft een notaris de opdracht om de erfenis verder af te wikkelen en wordt van de bewindvoerders taak ontheven. De notaris bekijkt de hoogte van de erfenis en schrijft u vervolgens een brief met daarin de aankondiging van overlijden en een advies om de erfenis al dan niet benificiar te aanvaarden ook staat in die brief hoe u dient te handelen als u in een ander land woonachtig bent. Uw vrees dat de bewindvoerder met de erfenis aan de haal gaat lijkt mij ongegrond want een bewindvoerder wordt door de rechtbank toegewezen en riskeert bij frauduleus handelen een hoge straf. Met de afhandeling van de erfenis van mijn oom die ook onder bewind stond heeft de bewindvoerder met aanlevering van alle bewijsstukken een notaris de opdracht gegeven en moesten we de bijgevoegde voor akkoord brief ondertekend met overlegging van een id bewijs bij een notaris kantoor persoonlijk inleveren. Deden we dat bij de notaris zelf waren er geen kosten aan verbonden maar de voor akkoord brief kon ook bij een notaris in de woonplaats van een erfgenaam afgegeven worden maar daar zaten wel kosten aan verbonden. Op Kaapverdië zullen ook wel notarissen te vinden zijn die tegen de kosten die er voor staan de voor akkoord brief in ontvangst nemen en naar de uitvoerende notaris verzenden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 10, 2022 om 10:32
16827 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. uw reactie toch ook nog dit: toen mijn zwager overerleed wooenden wij in het buitenland enn kwamen pas na 5 jaar daarna terug in Nederland. Omdat de afwikkeling van die nalatenschap de nodige problemen inzake onrechtmatigheden  gaf ben dus (helaas) ook nog ervaringsdeskundig m.b.t. de rechtskundige aspecten bij afwikkeling van een nalatenschap in Nederland.

Ps. Er woonde en nu ook nog ook hierbij betrokken familie in het buitenland doe ook in Nederland rechtshulp verkregen.

En nog een ps. Stel dat er onverhoopt schulden zijn zoals bijv. achterstallige kosten van de bewindvoerder, uitvaart en dergelijke. Dan zult u toch wel actie moeten nemen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 10, 2022 om 11:06
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dan weet u ook dat in het buitenland geen juridisch loket is, u gaat pas 5 jaar later terug naar Nederland om de problemen te zuiveren. Dan weet u ook dat bij testamenten vaak nodige problemen opleveren, en niet in drie dagen zijn op te lossen. Zie het verhaal van @zwarteschaap. Dat heeft mij onder meer ook aan het denken gezet, ik heb het overzicht niet...dus ik wacht het rustig af.

En nee, ik wil geen ervaringsdeskundige zijn op dit gebied, ik vrees ook niet voor de bewindvoerder! maar er zijn genoeg verhalen te vinden waaruit blijkt dat ze niet goed uit de verf komen. En dan zeg ik het nog lief.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 11, 2022 om 17:06
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@ATLAS1302 Neen: het is niet zo dat pas 5 jaar later na terugkeer in Nederland actie is ondernomen om het probleem te zuiveren!!!!

Dat is al vrijwel meteen op gang gezet na het ontdekken van in die nalatenschap geconstateerde malversaties! Te beginnen met een bezoek door mij zelf aan de hierbij betrokken notaris en zijn er na ca. 4 maanden al gerechtelijke procedures gestart en ook een klachtprocedure m.b.t. een hierbij betrokken belastingadviseur. Daarbij was er ook familie bij betrokken die ook in het buitenland woonden en nu nog steeds wonen.

Thecla58
door Thecla58 - Jul 10, 2022 om 11:43
853 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom stel je de bewindvoerder niet voor om een videocall te doen?

V.w.b. testament sinds een aantal jaren is de standaard aanvaarding beneficiair. Dat houdt in dat er gekeken wordt of er schulden zijn of er iets te erven is. Zijn er schulden wijs je de erfenis af en anders aanvaardje hem.

Dit alles kun je vanaf kaapverdië regelen. Wel rekening houden met tijdverschil

atlas1302
door atlas1302 Jul 10, 2022 om 12:50
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat wil hij niet! Hij doet alleen zaken met mijn moeder. Tja, dan weet ik al genoeg.

Thecla58
door Thecla58 Jul 11, 2022 om 12:32
853 Antwoorden / 3 Vragen

Dan weet je niet genoeg...

Jij bent toch degene die wil weten of er straks, als je moeder naar haar andere leven is overgegaan, iets te erven valt. Dan zal er vanuit jouw kant toch wel enige moeite gedaan moeten worden, maar het komt op jij over alsof je dat er niet voor overhebt.

Tja... iets met quid pro quo in mijn ogen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2022 om 13:54
341 Antwoorden / 13 Vragen

Mijn besluit is genomen, en sorry als het zakelijk overkomt. Ik doe helemaal niets in deze zaak en wacht gewoon af. Als de bewindvoerder mij contacteert is het vroeg genoeg om in actie te komen, en ik zal hem dan zeker aan de tand voelen.
Het is mijn moeder en ik heb daar vele jaren en met nog een rits verzorgkundigen aan gewerkt, we hebben ons tot het uiterste ingezet, en zijn er bijna gek van geworden. Maar dat terzijde, ze heeft nu de nodige aandacht in het verzorgtehuis wat wij als groep voor elkaar hebben geboxd.
Dat geld interessert me niet, heb ik ook duidelijk gezegd, maar ik wil graag weten van de bewindvoerder wat er nu allemaal wel geregeld is.
En ja, dan zou ik ook wel willen weten wat in de spaarpot zit en wat daar allemaal nog vanaf gaat.

LOGISCH toch!

Bovendien heb ik het hier druk met mijn gezin, vrouw en kinderen. De honden en kippen niet te vergeten, en het is 6600 km verderop. Corona hier en corona daar, Schiphol wat vastzit en geen onderdak in Nederland.

marita5
door marita5 - Jul 10, 2022 om 12:30
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Atlas1302 ,

Lees deze link eens door ,

https://www.i-executeur.nl/bewindvoerder

atlas1302
door atlas1302 Jul 10, 2022 om 13:05
341 Antwoorden / 13 Vragen

Reeds gedaan, het komt er op neer bij het overlijden dat zijn taak volbracht is. Dan kan de erfgename en kind het afhandelen en mag dan eindelijk gaan controleren en praten. Praktijk jongens en meisjes, de theorie strookt meestal niet met de praktijk. Maar dat is mijn ervaring, hoeft niet voor iedereen te gelden.
Hoe is die begrafenis geregeld? Wie heeft dat gedaan? Wie gaat dat betalen? zomaar even iets wat bij me opkomt!
Waar ga ik bivakkeren in Nederland, hoe kom ik op tijd aan voor de begrafenis, weten ze eigenlijk wel mijn juiste adres...etc. Vraag het mij demente moeder eens, zij weet het wel!

Dus bewindvoerder, kom maar op.

Akloo
door Akloo - Jul 11, 2022 om 12:06
2 Antwoorden / Vragen

[edit bijdrage verwijderd - graag ingaan met een antwoord op het aan de orde gestelde, of je onthouden van commentaar - redactie]

ma
door malty - Jul 11, 2022 om 13:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat stelt een testament in de praktijk voor, iedereen zou een testament moeten hebben.
Is meteen duidelijk waar de erfenis naar toe gaat.

Een alleenstaande neef, had verder geen directe familie meer, zonder testament.
Notaris is bijna 2 jaar bezig geweest om alle erfgenamen (30) te vinden

Als u in het testament van uw moeder staat weet u straks waar u recht op hebt.
U neemt contact op met de notaris die het testament heeft en vraagt een Verklaring van erfrecht.
U weet de financiële situatie niet, dus aan de rechtbank in de regio waar uw moeder woont of aan de notaris door geven dat u de erfenis beneficiar aanvaard.
Wanneer u niet naar Nederland wilt komen een notariskantoor kiezen die vooru de nalatenschap afwikkeld.
U kunt dan lekker op Kaapverdië blijven, na afwikkeling van de nalatenschap stort de notaris het bedrag waar u recht op hebt op uw rekening.
De notaris doet voor u aangifte erfbelasting.
Er moet ook een laatste inkomstenbelasting aangifte F formulier ingevuld worden, dat kan de bewindvoerder doen want die kent de gegevens.

atlas1302
door atlas1302 - Jul 11, 2022 om 14:05
341 Antwoorden / 13 Vragen

Maar dat is het, niemand weet iets van dat testament af. Ik weet het dat het er is, en mijn moeder natuurlijk (ook)...maar ze is dement! Het zit ergens in een kistje, maar waar is dat kistje?. Ik heb dat nooit meer gevonden na de verhuizing, ook mijn toegezegde spullen niet.

Het is allemaal makkelijk als het ook klopt, dan zijn het gewoon lopende zaken die je voor de voet opruimt. Maar dit!

ma
door malty Jul 11, 2022 om 14:09
1112 Antwoorden / 1 Vragen
atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2022 om 14:25
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als het te vinden is? maar dan nog weet je niet wat er allemaal precies instaat, daar moet je toch noch voor naar de Notaris. Ja ik weet het zo zachtjes aan wel, je moet er wel wat voor doen.
Ok, ga ik doen. Niets doen.

Maar bedankt, deze wist ik nog niet en het is pas actueel als mijn moeder overleden is, Dan pas kan het opgevraagd worden. Dus de bewindvoerder weet ook niet wat in het testament staat, want hij heeft het niet. De bewindvoerde legt zijn taken neer als mijn moeder overleden is, zonder weet van wat er in het testament staat.
Dus, daar kan ik dan allemaal zelf achter aan gaan, en dat in 3 dagen tijd zoals iemand al eens schreef.

Ik krijg er steeds minder zin in, en mijn besluit lijkt mij toch het meest logische.

atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2022 om 14:51
341 Antwoorden / 13 Vragen

''als u denkt dat er niets meer te halen valt.'' dat weet ik nu juist niet, daar geeft de bewindvoerder mij geen antwoord op. Met alleen denken kom je er niet, dat is mij geleerd.
Tweede begunstigde, vind ik slim...nu je het zegt. Mijn stiefvader had ook een dochter, wellicht is zij ook genoemd maar dat weet ik natuurlijk niet.
Een Portugese/Kaapverdiaanse notaris, stelt alleen akten op naar het Kaapverdiaans bestaand recht. Ik ben hiermee ook aan het worstelen met de AOW en het SVB.

Tja, dat zijn toch echt de nadelen van het emigreren, ik weet het. Maar het is 2022 zou het een keer gebeuren dat het wat meer Werelds gaat? Nederlanders wonen over heel de aardbol, in ieder geval kom ik er genoeg tegen.

1paul
door 1paul - Jul 11, 2022 om 14:31
3132 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt beneficair aanvaarden via de notaris, zover ik weet is de notaris op het eiland daartoe ook gerechtigd, stelt misschien niet veel voor maar ach, beter maar wel doen als u denkt dat er niets meer te halen valt.

u heeft trouwens recht op inzage na overlijden van uw moeder in de gehele financiele zaken!

testament, als dat er is, kun je ook gewoon opvragen bij de notaris als moeder er niet meer is! ervan uitgaande dat dit via een notaris is opgemaakt wat wel weer raar is trouwens want als enigst kind heb je recht op alles, dan zou er dus een tweede begunstigde in moeten staan?

u heeft wel altijd recht op legitieme portie!

Topantwoord

He
door Helen 66 - Jul 11, 2022 om 14:41
119 Antwoorden / Vragen

De erfenis altijd tzt beneficiair aanvaarden. Maar of het de moeite zal zijn? Als uw moeder al zolang in een verzorgingstehuis woont, moet zij elke maand een eigen bijdrage betalen en die bijdrage is afhankelijk van haar inkomen en na 2 jaar ook haar vermogen. Hoe meer inkomen en vermogen: spaargeld, eigen woning, etc. , des te hoger zal de eigen bijdrage zijn en dat kan behoorlijk oplopen.Dus of er iets over zal zijn? Uw moeder heeft recht op een bepaald bedrag aan zakgeld voor kleding en kleine aanschaffen per maand. De bewindvoerder is geen erfgenaam en krijgt enkel een bepaald bedrag voor zijn werk. Hij moet jaarlijks middels formulieren verantwoording afleggen (met bonnen voor aankopen die hij voor uw moeder heeft gedaan) over de financieen.
Of u als erfgenaam recht heeft op die verantwoording, kan het Juridisch Loket u vast wel informeren.

atlas1302
door atlas1302 - Jul 11, 2022 om 15:18
341 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt wat u schrijft en ik deel die mening, ik had er al een voorstelling van zie mijn O.P. De kosten kunnen wel oplopen tot 2500 p/m. Prettig voor mijn moeder als ze dat heeft, en de bewindvoerder krijgt ook zijn percentage als vergoeding.
Ze heeft goede zorg, en ze kan op deze manier wel 100 jaar worden. Amen.

De rest is gezegd, en ik ga nu anderen vervelen.

atlas1302
door atlas1302 - Jul 24, 2022 om 11:00
341 Antwoorden / 13 Vragen

Onlangs nog een verhaaltje gelezen op een ander forum, en ik dacht...nou dit doe je niet even in een paar dagen en via e-mail Ook schrok ik eigenlijk van de bedragen die op je af komen. Zou mij verbazen als mijn moeder dat allemaal nog op haar rekening heeft staan.
Ze is naar een andere afdeling geplaatst, omdat ze daar nog meer specifieke zorg krijgt. Maar het gaat redelijk goed, wat ik te horen heb gekregen.
Ik heb ook gevraagd of ze op de hoogte zijn van mijn contactgegevens, ze verwees mij door naar de bewindvoerder? Nou dan zal het wel goed komen toch!

Rekeningen zoals begrafeniskosten, grafsteen, aanvraag verklaring van erfrecht, kosten container voor ontruiming woning zullen toch betaald moeten worden. Dan heb ik het over ca. € 18.000 in totaal. Daarvoor heb ik het geld vd ABN AMRO rekening gebruikt. Dat geld is allang op.
Personeelstekort vind ik nogal een dooddoener als de ene bank het binnen 1 maand geheel kan afwikkelen. Het is vooral beleid van een bank om niet te veel kosten te maken bij een nabestaandendesk omdat er geen winst gemaakt kan worden. Van een gerenommeerde, grote bank mag je verwachten dat ze dit soort zaken op orde hebben

Het maakt dus nog uit bij welke bank u zit, in deze geschreven tekst betreft het de ING, zelfde bank als mijn moeder, en die lijkt personeelstekort te hebben. Bovendien krijg je ook te maken met erfbelasting als je aanvaard, en dat schijnt best ingewikkeld te zijn, en kost 30/40 % aan de belasting.

Mijn standpunt wordt in ieder geval versterkt, niets doen en op de plaats rust. Even op en neer vliegen om het rap te regelen is er zeker niet bij, zeker niet als per ongeluk toevallig ook nog eens je koffer kwijt raakt op Schiphol. Kan ook gebeuren toch?

Prettige zondag toegewenst.

Mabelle
door Mabelle Jul 24, 2022 om 11:14
418 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent (veelvuldig) actief op Radar, waarom stel je daar die vraag niet?

atlas1302
door atlas1302 Jul 24, 2022 om 12:10
341 Antwoorden / 13 Vragen

Sinds 2017 ben ik niet meer actief op Radar, heb daar mijn pet aan de kapstok gehangen. Het lijkt wel dat u mij stalkt, u heeft hier ook al 4 keer op mij gereageerd met alleen opmerkingen. Ik heb het dus maar gemeld.

panter22
door panter22 Jul 24, 2022 om 16:06
6599 Antwoorden / Vragen

Je hoeft niets te doen. de bewindvoerder regelt de financien van je moeder.
Is er een testament, dan kun je daar pas bij overlijden achter komen. Dus als het testament dat je moeder bewaarde weg is geen nood.
Een notaris zoekt het even voor je op.
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/centraal-testamentenregister-ctr

atlas1302
door atlas1302 Jul 24, 2022 om 17:04
341 Antwoorden / 13 Vragen

Bij het in leven zijn van mijn moeder regelt de bewindvoerder het, dat heb ik begrepen. Na het overlijden hangt ook de bewindvoerder zijn pet aan de kapstok over het bewind van mijn moeder en geeft het stokje door.
Het testament is niet alleen weg, maar ook het contract met de begrafenis ondernemer. Het is niet te vinden bij mijn laatste bezoek aan mijn moeder, en de bewindvoerder houdt zijn kaken klem op elkaar. Ik ben de derde partij wat er bij hangt, totdat ze is overleden, en dan ben ik no.1.
Hoe gaat dat dan in zijn werk?

me
door mein33 Jul 24, 2022 om 18:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@atlas1302,

Na het overlijden kunt u bij het Centraal Testamenten Register (CTR)  navraag doe welke notaris het testament in bewaring heeft. Voor de begrafenisverzekering moet u bij vanatotzekerheid.nl zijn.

atlas1302
door atlas1302 Jul 24, 2022 om 19:26
341 Antwoorden / 13 Vragen

Moet ik daar zijn? Ik probeer mij dat voor te stellen maar ik zit in het buitenland zo`n 6600 km verderop. Mijn moeder gaat overlijden ( heel triest natuurlijk) maar moet dan begraven worden. Er is iets geregeld, maar die contracten zijn er niet. Ik kon ze niet meer vinden, en mijn moeder is dement en kon er ook geen antwoord op geven.
Wat ga ik dan in het buitenland doen bij vanatotzekerheid? weten zij die documenten wel te vinden of zijn ze daar geregistreerd of zo.
Ook is dat contract heel lang geleden opgemaakt voor een vast bedrag, is dat dan nog wel relevant? En wie gaat die begravenis ondernemer dan inlichten om in actie te komen?

Zomaar een paar vraagjes die bij me opkomen. Ik begin het gevoel te krijgen dat dan alles bij mij op een bordje geplemt wordt, waar ik niet zo veel mee kan. En ik denk zelfs dat ze niet eens weten waar dat bordje te vinden is, ik heb dat toen ook moeten corrigeren in Nederland, omdat het helemaal niet klopte. Verkeerde naam, adres, telefoonnummer...wat de dienstdoende verantwoordelijke op dat moment wel aan mij vroeg, hoe komen wij dan aan die vreemde gegevens? Vraagt u dat nu aan mij, was mijn antwoord!

me
door mein33 Jul 24, 2022 om 19:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U zou 'iemand' een volmacht kunnen geven om uw zaakjes hier ten lande voor u te regelen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 24, 2022 om 19:54
341 Antwoorden / 13 Vragen

Die heb ik niet helaas, het moet wel een vertrouwens persoon zijn. Maar kunt u mijn vraag beantwoorden, wie weet nu wat er moet gebeuren met de begravenis akte die betaald is en ook dient uitgevoerd te worden cf overeenstemming.

me
door mein33 Jul 24, 2022 om 19:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb u aangegeven waar u kunt vinden bij welke verzekeraar deze verzekeringspolis is afgesloten en die kunt u (of een andere ondernemer als er sprake is van uitgekeerd geldbedrag) t.z.t  de opdracht geven om alles rond de begrafenis/crematie te regelen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 24, 2022 om 20:08
341 Antwoorden / 13 Vragen

Maar mij is niets bekend welke verzekeraar dat is, er is een polis maar die is er niet meer. Ik moet toch een naam hebben of een plaats, en nog gemakkelijke de polis zelf.

me
door mein33 Jul 24, 2022 om 20:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb u aangegeven waar u de betreffende polis kunt vinden.
Houdt de (meisjes) naam en de geboortedatum van uw moeder bij de hand als u op de aangegeven site op zoek gaat.

atlas1302
door atlas1302 Jul 24, 2022 om 21:02
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik ga dat proberen en laat het hier weten. Als dat zo is, dan is het ook een makkie voor de bewindvoerder natuurlijk. Fijn dat ie me daar even attent op heeft gemaakt.

atlas1302
door atlas1302 Jul 24, 2022 om 21:45
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat lukt niet, alleen begunstigde (moeder) of bewindvoerder kan dit uitvoeren. Er is bovendien een handtekening van mijn moeder vereist.

Nog een ideetje, misschien?

atlas1302
door atlas1302 - Mar 3, 2023 om 10:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

Nu mijn moeder een nieuwe mentor heeft, dacht deze om mij eens hierover in te lichten. Aardig van haar om mij op de hoogte te stellen na een paar jaar van radio stilte. Ook de bewindvoerder had zijn zetel afgegeven aan zijn opvolgster, die ik nu dankzij de mentor kon bereiken. De gesteldheid van mijn moeder is nog redelijk!

Ik heb haar twee vragen gesteld, hoe de uitvaart te regelen. Is het handig om te aanvaarden? Gelukkig is deze bewindvoerder wat behulpzamer en heeft mij ook antwoord gegeven.

De uitvaart: die moet ik regelen in Nederland omdat de bewindvoerster stopt met haar taak als moeder overlijd.Maar hoe kan ik dat regelen op dat moment als je 6.600 km ver weg woont? Ik hoor iets over de Gemeente die het dan gaat doen, maar mij is daar niets duidelijk over bekend. Wie weet uit ervaring hoe dat nu precies gaat?

Franske1958
door Franske1958 - Mar 3, 2023 om 10:58
420 Antwoorden / 2 Vragen

"Op een dag is het gebeurd natuurlijk, en dan begint het....."    Ik snap heel goed dat dit een erg lastige situatie is en dat U duidelijkheid wilt hebben. Helaas mag een bewindvoerder U geen gegevens verstrekken over haar financieele situatie.  Waar U ook rekening mee  moet houden is dat de persoon die, als het eenmaal zover is, contact heeft opgenomen met de begrafenisondernemer, dat deze persoon de rekening daarvan krijgt thuisgestuurt, en dat deze ervoor moet zorgen dat dit betaald gaat worden.   U hebt straks 3 keuzes. Volledig aanvaarden, wat ik in uw geval nooit zal doen. Dan is er ook nog de optie beneficair aanvaarden of afstand doen. Voor die laatste mogelijkheid gelden speciale regels als U ook kinderen hebt, even googlen voor meer uitleg hierover.  Voor zover ik weet hoeft U helemala niet naar Nederland te komen voor uw keuze te regelen.

atlas1302
door atlas1302 Mar 3, 2023 om 11:39
341 Antwoorden / 13 Vragen

Hoi Frans,

Deze bewindvoerster is wat spraakzamer, mijn moeder haar spaarvarken is 25.000 op dit moment. De begravenisondernemer Ballegooijen in Rotterdam heeft al een deposito van 3.000 euro en weet de wensen van mijn moeder. Ik heb al geprobeerd om deze partij te contacteren, maar ze reageren niet! Ben een derde partij denk ik?

De uitvaart waar het over gaat moet ik persoonlijk regelen in Nederland zegt de bewindvoerster, al het andere kunnen zij wel voor mij regelen en afhandelen. Het gaat mij dus om die uitvaart, wie gaat dat nu in gang zetten? De burgemeester van haar woonplaats? Ik ben de enige kind en erfgename, staat ook in het testament. Lastig dit!