ma
door mark78 Jun 11, 2004 om 12:38
Geldzaken & recht

Zichtbaar gebrek achteraf

per 15 maart heb ik mijn huis verkocht. Vandaag ontving ik een brief van de makelaar dat de kopers loslatend metselwerk van de rollaag boven het kozijn hebben geconstateerd. Kosten ca. 1900 euro. De koper stellen voor dat ik de kosten draag. De makelaar vindt dit niet reeel. Enerzijds omdat de kopers dit hadden kunnen zien en het onder de onderzoeksplicht valt. Voor hun als leek waren de gevolgenechter moeilijk in te schatten. Anderzijds vindt hij dat dit gebrek het gewenste gebruik van het pand in de weg staat, m.a.w. het conformiteitsbeginsel is in het geding. Het gebrek is mij nooit opgevallen en heeft mij dientengevolge nooit gestoord en het is meerdere kopers  bij de bezichtiging niet opgevallen. De gevolgen van dit gebrek zijn mij ook niet duidelijk. De makelaar stelt mij voor de kosten te delen. Mijn vraag is, is dit redelijk?

517 3 Rapporteer

tetter
door tetter - Jun 11, 2004 om 13:09
174 Antwoorden / 14 Vragen

Als u lid ben van vereniging eigen huis kunt u deze vraag aan de juristen van deze vereniging stellen (gratis).

http://www.veh.nl/VerenigingEigenHuis/%28Ver%29Kopen/HuisVerkopen/JIPHuisVerkopen/

user123
door user123 - Jun 13, 2004 om 21:04
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Drie maanden na de overdracht constateert men een losse rollaag welke volgens u intact was bij oplevering. Het lijkt mij dan duidelijk en aannemelijk dat de kopers hiervoor de gevolgen moeten dragen. Als u echter de "verkeerde"kopers heeft getroffen, zeg maar drammers, dan kan het tot een procedure komen. In dat geval loopt u het risico dat er veel meer "gebreken" naar voren komen. Immers, welk huis is zonder gebreken? Uit dat oogpunt denk ik dat het advies van uw makelaar te verdedigen valt. Het is wel de gemakkelijkste weg...

Overigens, als de rollaag boven een deur zit kan deze natuurlijk best tijdens de verhuizing zijn losgestoten....

s.
door s.cat - Mar 28, 2013 om 19:56
7 Antwoorden / 0 Vragen

Goed lezen is zelfs voor journalisten of wat zich daar voor uitgeeft blijkbaar erg moeilijk.
Zonder extra kosten wil nog helemaal niet zeggen dat het gratis is.
Je betaalt er gewoon voor, het is alleen ongecodeerd geworden.
Als over een paar jaar het analoge signaal wordt afgeschakeld blijft de prijs gewoon hetzelfde en blijkt het dus helemaal niet gratis te zijn.