Ha
door Haroldvanbeek Jan 18, 2021 om 13:29
Geldzaken & recht

Ziggo Zakelijk Fraude

Hallo,

Ik heb aan de deur een Contract getekend voor 1 jaar a € 47,50 per maand in Juni 2020. Met 6 Maanden gratis en opzegging van KPN.
Kreeg een 3 jarig Contract van 3 jaar a 67,50 per maand zonder ieits gratis en KPN niet opgezegd.
Dit heeft mij tot nu toe 800,00€ gekost aam KPN en Ziggo aangezien ze blijven incasseren. Ik heb al diverse malen gebeld/gemailed/geschreven. Ze reageren niet. Nu gedreigd met Geschillencommisie. 0 reactie. E mails met Ziggo zijn verdwenen. (heel gek, weet ik). Kan iemand iets voor mij betekenen??

4927 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 18, 2021 om 13:33
11521 Antwoorden / 51 Vragen

A: Fraude is een vorm van bedrog. Daarbij worden zaken anders voorgesteld dan ze zijn, door op papier of digitaal een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid. Men spreekt ook van oplichting, hoewel oplichting een breder begrip is: het kan ook op andere manieren geschieden.

B: Er is een wezenlijk verschil tussen zakelijk en particulier. Heeft u een bewijs dat u een zakelijk abo met prijzen en voorwaarden en data bestelling/bevestiging?

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2021 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft niet te dreigen met de geschillencommissie. U kunt daar gewoon naar toe stappen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 18, 2021 om 14:40
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Probeer eens op deze manier contact te krijgen met Ziggo, u wordt dan teruggebeld door een deskundig iemand.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/formulier

ne
door neodutchio - Jan 18, 2021 om 15:35
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Maar waarom dan niet meteen ingegrepen toen u een ander contract thuis kreeg dan overeen gekomen? U bent nu maanden verder en geen idee of u het nu nog op de reflexwerking zou kunnen gooien.
Hebt u bewijs dat er een jaarcontract voor €47,50 per maand besproken is?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 18, 2021 om 17:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ze niet leveren wat belooft is......
Deze verkoper is  een  ingehuurde die voor Ziggo  klanten moet werven en per klant betaald werd.
Ziggo heeft contract ingevoerd en  als je  KPN gegevens ontbreken voor opzeggen zoals klantnummer mislukte dat.

Teken nooit iets aan de deur maar doe het zelf online na  eerst rustig  lezen en eventueel hier vragen of  alles is zoals je dacht.
Kreeg je  echt 6 maanden gratis of na 1 jaar  deze weer terug?

Bij mijn komen  maar 3 betrouwbare aan de deur;

1 Familie  (nog wel!)
2 Post en Pakjes  bezorgers.
3 Gerechtsdeurwaarder....

Ja die laatste regelde het keurig omdat iemand  bij oud papier mijn naam vond en iets had afgesloten....
Ik herkende  de  gemaakte schrijffout.
De TV gids als bewijs
en alle andere verkopers met mooie aanbiedingen,  meestal Broodje Aap....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2021 om 17:48
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is een boeiende want u zou zonder meer 14 dagen bedenktijd hebben gehad. Als al gezegd, dreigen met de Geschillencie. heeft geen zin, gewoon doen!
U geeft aan een zakelijke overeenkomst te hebben afgesloten en dan heeft meldeden bij de ACM niet zoveel zin (https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/een-klacht-over-mijn-telecomaanbieder. Op zich is het ook uiterst merkwaardig dat u kennelijk aan twee providers betaalt en dat zzou simpelweg niet mogen en kunnen.

Als u werkelijk van mening bent dat er frauduleus is gehandelt (bijv.door de colporteur) is het ook zinvol om een melding te doen bij de politie.

En als al gezegd: de Geschillencommissie benaderen en zo snel als mogelijk.

rj
door rjw Jan 18, 2021 om 18:16
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als de oude provider niet wordt opgezegd loopt de rekening natuurlijk gewoon door. Ik zie ook niet in waarom je niet tegelijkertijd KPN en Ziggo kunt hebben. Ze hebben allebei hun eigen infrastructuur dus ze zitten elkaar niet in de weg. Als je Telfort en KPN zou hebben (of een wholesale partner van KPN en KPN) dan zou je misschien nog een punt hebben, maar dat is hier niet van toepassing. Ik ken ook mensen die bewust zowel KPN als Ziggo hebben om zo een redundant internetverbinding te hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 18, 2021 om 18:35
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, dan helaas toch nog maar eens: het is aan de vraagsteller om te bepalen of ik met mijn reactie een punt heb! En u heeft kennelijk de vraag niet goed gelezen of begrepen omdat er wel heel duidelijk uit is af te leiden dat vraagstellen aan de deur dus bij een colporteur een contract heeft getekend met door vraagsteller genoemde inhoud. Hetgeen is overeengekomen is niet uitegvoerd en dat betekent op zuijn minst dat er misleidend is gehandeld. Helaas is dat iets dat wel vaker, zeker ook bij Ziggo, is voorgekomen. Zie dan in ieder geval ook even dit: https://financieel.infonu.nl/geld/12457-de-consument-de-colportagewet-2020.html  en deze: https://www.pclooptvast.nl/colportage-wet-2012-voor-u-als-consument-welke-rechten-heeft-u-regels-verkoper-colporteurs/

rj
door rjw Jan 18, 2021 om 20:48
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ik reager op jouw statement "Op zich is het ook uiterst merkwaardig dat u kennelijk aan twee providers betaalt en dat zzou simpelweg niet mogen en kunnen."

En dat is gewoon onzin. Je suggereert dat het een automatisme is, dat als je bij de ene een nieuwe abonnement afsluit het oude vanzelf stopt. Als de colporteur KPN niet heeft opgezegd (ook al heeft hij dat wel beloofd) dan blijf je gewoon doorbetalen. We hebben hier wel meer klachten gezien van mensen bij wie de overstapservice niet of slecht is uitgevoerd (daarom ook altijd zelf doen). Dus het het eerste deel ("het zou niet mogen"): als de overstapservice goed was uitgevoerd dan was het niet gebeurd, maar de overstapservice is niet goed uitgevoerd. Maar wij weten niet wat er exact is opgenomen in het contract, dus het blijft gissen of dit goed of fout is. En het tweede deel ("en kunnen"): er is geen enkele reden te bedenken waarom het niet zou kunnen.

justmeagain
door justmeagain Jan 18, 2021 om 23:32
623 Antwoorden / 8 Vragen

@hmk 14 dagen bedenktijd geldt niet bij een zakelijk contract.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 19, 2021 om 10:14
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@JMA, idd, bij zakelijk niet en daarom heeft melden bij ACM ook geen zin zoals ik we; schreef. Afgezien daarvan was de bedenktijd toch al voorbij zou het een consumentenkoop zijn..

@RJW, u mag best uw eigen mening hebben en twee contractien is inderdaad ook best mogelijk. Alleen lees ik in de vraag dat het hier niet ok is! Ts wilde er maar 1 en ook nog eens volgens de voorwaarden die aan de deur werden gesteld! En daar is (de colporteur van) Ziggo (en dus Ziggo) in gebreke. En als gemeld , het is eerder gebeurt.

ne
door neodutchio Jan 19, 2021 om 11:03
5129 Antwoorden / 12 Vragen

@justmeagain, reflexwerking. Bij kleine ondernemingen kunnen zakelijke overeenkomsten toch onder het consumentenrecht vallen. Als je een overeenkomst afsluit die niet tot de bedrijfsvoering hoort, dan is het een consumentenovereenkomst. Internet en tv is geen gebruikelijke overeenkomst voor de bedrijfsvoering, dus heb je recht op 14 dagen herroeping.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2021 om 18:38
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Zie voor aanvullende info ook deze:  https://financieel.infonu.nl/geld/12457-de-consument-de-colportagewet-2020.html  en deze: https://www.pclooptvast.nl/colportage-wet-2012-voor-u-als-consument-welke-rechten-heeft-u-regels-verkoper-colporteurs/ hetgeen betekent dat u feitelijk ook Ziggo in gebreke kunt stellen wegens niet naleven van de wet. (https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  met aantekening dat deze wetgeving sedert de publicatie van deze info niet is gewijzigd). Men zal daar m.i. bij de geschillencommissie ook duidelijk over zijn. Uiteraard is wel van belang dat u van hetgeen u heeft ondfertekend zelf een kopie heeft.

sira
door sira - Jan 20, 2021 om 14:08
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Ziggo Zakelijke Fraude, hmm.
Blijkbaar staat u bij de KvK ingeschreven, omdat u een bedrijf heeft. Als ondernemer wordt u geacht op de hoogte te zijn van de regels m.b.t. zakelijke contracten en zo niet, dan zult u het contract + voorwaarden van de verkopende partij aandachtig doorlezen hebben voor u een handtekening plaatste. Ook zult u als ondernemer vast wel waarschuwingen zijn tegengekomen in de media die betrekking hebben op telefonische verkoop, maar zeker over het aan de deur tekenen van contracten.

Tenzij, de verkoper u een mes op de keel heeft gezet en eiste dat u het contract zou tekenen. In dit geval kunt u aangifte doen van bedreiging en het onder dwang laten tekenen.