ed
door edwin7 May 25, 2013 om 20:57
Geldzaken & recht

Zilver munt heeft lager gehalte zilver dan vooraf aangegeven

Ik had me gratis ingeschreven voor de Sterling zilveren (92,5%) herdenkingsmunt van Beatrix 75 jaar, het werd als iets exclusiefs aangeboden door het Amsterdamse Muntkantoor en ik dacht dat ik met 10 euro daar geen buil aan kon vallen.
Echter na inschrijving komt de een na de andere misleidende email over andere herdenkingsmunten binnen, maar heb ik nooit op gereageerd.
Uiteindelijk kreeg ik een email dat deze munt aan mij toegewezen was, ik werd via een link geleid naar een gedeelte van hun website waar ik mijn hele hebben en houden moest invullen en ook nog eens akkoord moest gaan met een automatische afschrijving van mijn rekening.

Dat heb ik niet gedaan omdat ik wel vaker heb gehoord dat bedrijven dan regelmatig van je rekening af blijven schrijven zonder dat je dat in de gaten hebt en toestemming voor hebt gegeven, en al zeker bij zoals dit bedrijf met zijn klanten omgaat.

Na een paar maanden niets meer van gehoord te hebben dacht ik dat het voorbij was, echter lag de munt in de bus met een dagtekening van 1 week eerder en of ik binnen een week wil betalen, echter de munt is niet wat ik besteld heb, er staat een 325 code op de munt, wat volgens mij wil zeggen 32,5% zilver en dus niet het Sterling zilver van 92,5% wat mij was beloofd. Wat te doen?

6104 10 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - May 25, 2013 om 21:05
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft U een print screen gemaakt van hun website?
Dat is Uw bewijs dat ze niet leverden wat U bestelde.

Dat je niet alle gegevens melde is nog geen annulering dus annuleer alle vervolg zendingen.
En meld ook dat ze niet hebben geleverd wat besteld is dus U hoeft zolang zij niet de juiste kwaliteit leveren niets te betalen.

Ze mogen deze verkeerde munt wel terug halen maar U hoeft niets terug te sturen....
Reken wel op incasso bureau maar bij een rechtszaak waar ze vermoedelijk mee dreigen
deze gewoon om datum zitting vragen om het voor te laten komen...

Met bewijs dat zij niet de juiste Zilver waarde leveren is voldoende om de koop te ontbinden.

tot15karakters
door tot15karakters - May 25, 2013 om 21:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Aanvulling;
Was het 92% zilver of verzilverd... dus lees eerst nog eens goed hun vaak misleidende reclame...

ed
door edwin7 - May 25, 2013 om 21:16
27 Antwoorden / 10 Vragen

ik heb de folder zelfs nog, Sterling Zilver staat er verschillende malen op, en nergens staat verzilverd of wat dan ook.

""Streng gelimiteerde Herdenkingsuitgifte voor de 75e verjaardag van Koningin Beatrix

Sterling zilver

-Sterling Zilver (925/1000) in de hoogste kwaliteit
-Strikt gelimiteerd: slechts 20.000 exemplaren wereldwijd""

hutch
door hutch - May 26, 2013 om 09:58
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dat 'bedrijf' spreekt alleen over een 'uitgifte' en niet over een 'munt'. En dat is een heel groot verschil.

Deze 'uitgifte' betreft een penning en heeft totaal niets te maken met een 'munt'.
Iedereen (!) kan een penning (of een 'uitgifte') laten maken of zelf maken.
Ik kan (bij wijze van spreken) vandaag 1000 penningen maken met mijn beeltenis er op en te koop aanbieden. Dit is niet verboden.
Een penning mag in feite ook geen 'munt' genoemd worden.

Een munt heeft een nominale waarde, is (of was) een officieel betaalmiddel en mag in Nederland alléén door de Koninklijke Nederlandse Munt in Utrecht geslagen worden.

Die penning zal dus aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid door, of in opdracht van, dat 'bedrijf' gemaakt zijn. Dat zou zelfs bij de KNM te Utrecht gedaan kunnen zijn.

Verder zal de eerste penning € 10,-- kosten, maar de (op)volgende penningen absoluut een veelvoud daarvan zijn.

Waar u op doelt is dus gewoon een (in feite) waardeloze penning, die aan waarde niet meer heeft dan aan zilvergehalte en wat er een verzamelaar voor geven wil.

Als dit 'bedrijf' over sterling zilver schrijft, dient dit uiteraard wel 92,5% zilver te bevatten.
Wat u daarmee nog kunt doen, is naar een juwelier gaan en vragen of die munt inderdaad sterlingzilver is of dat die code misschien iets anders inhoudt.

"Uiteindelijk kreeg ik een email dat deze munt aan mij toegewezen was...."
En om de algehele idioterie van dat 'bedrijf' aan te tonen: IEDEREEN die zich 'inschrijft' ontvangt die penning. Dus dat zogenaamde 'toewijzen' is gewoon onzin en klinkklare verkooppraat en moet de suggestie opwekken dat u één van de uitverkorenen bent.

Daarnaast is die 20.000 (wereldwijd) nooit te controleren, dus zij kunnen u wel van alles wijs maken.

Gauw afmelden en om te voorkomen dat u nog meer rommel-mail van dat 'bedrijf' ontvangt, ook blokkeren.

Maar wat betreft de door u ontvangen penning: die zult u wel moeten betalen en héél gauw de rest (dus die vervolgzendingen) afmelden.

Sterkte verder met dat 'bedrijf'.
Gr. Hutch

hutch
door hutch - May 26, 2013 om 10:10
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Om even terug te komen op die '325':

heeft u een loepje? Bekijk die '3' van die '325' nog eens heel goed.

Naar mijn mening is het zeer waarschijnlijk wel een '9', alleen mogelijk slecht(er) geslagen (dan de '25').

zoekster
door zoekster - May 26, 2013 om 10:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt een beroep doen op de 14 dagen bedenktijd bij koop op afstand, staat op de site. De bedenktijd gaat in op de dag dat u het product ontvangt.

Bij het Amsterdams MuntKantoor ontvangt u zendingen 14 dagen geheel vrijblijvend op zicht.
Alleen als u 100% tevreden bent, behoudt u de zending. Dat is één van de zekerheden die u heeft bij het Amsterdams MuntKantoor.

KLIK

Vermeld per mail en brief (zonder handtekening) dat u absoluut geen vervolgzendingen wilt.

ed
door edwin7 - May 27, 2013 om 18:43
27 Antwoorden / 10 Vragen

bij daglicht met een loep nogmaals gekeken en er staat toch 925 op de "penning" van het amsterdams MUNTkantoor. De penning is in proof kwaliteit maar ziet er een beetje uit als een kermisprul, ik heb meerdere 99,9% zilveren munten dus weet hoe dat er uitziet, de penning zit in een capsule die je niet open kunt maken, het totaalgewicht is 10 gram, uit ervaring weet ik dat de capsules 3-5 gram wegen, dus maximaal gewicht van de penning is 7 gram en daar dan 92,5% zilver van zijn dus maximaal 6 gram, komt neer op circa 3,5 euro zilverwaarde als het echt zilver is en geen plastic met een zilver laagje.

ik ga gewoon die 10 euro betalen en laat het erbij maar zal nooit meer een prullaria van dit MUNTkantoor afnemen, misleiding wat de klok slaat bij dit bedrijf, maar er zitten gelukkig geen vervolgzendingen aan vast, bedankt voor de informatieve reacties!

dearagain
door dearagain - May 27, 2013 om 19:00
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*de dagtekening is niet belangrijk, het gaat hem om de dag dat je het produkt ontvangen hebt

*dan gaat de teller tikken en heb je dus in dit geval 14 dagen retourtijd

*verstuur de "munt" wél aangetekend en met bewijs van ontvangst terug en schrijf er uitdrukkelijk bij dat je geen vervolgzendingen wenst te krijgen

*krijg je die wel, dan kun je die beschouwen als ongewenste toezending

ed
door edwin7 - May 27, 2013 om 19:53
27 Antwoorden / 10 Vragen

dat is dan typisch dearagain, ik krijg het gewoon door de postbus gemikt en dan zou ik het aangetekend terug moeten sturen omdat ze anders zeggen dat ze het niet ontvangen zouden hebben, kost me nog meer, ik betaal gewoon en er zitten geen vervolgzendingen aan vast omdat het een eenmalige actie was, dus ik laat het daarbij.

wel typisch op de factuur staat:

Omschrijving: Koningin Beatrix - 31 januari 2013 - 75ste Verjaardag

Zilver: HDU ??? heb gegoogled maar kan deze omschrijving niet vinden

Proof: 2013

dearagain
door dearagain - May 27, 2013 om 20:14
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ik geef slechts adviezen

*of je die opvolgt of niet opvolgt is niet mijn verantwoordelijkheid