fl
door fleur123 Oct 13, 2021 om 01:25
Geldzaken & recht

Zoek huurhuis en verkoop koopwoning,met hypotheek via bijstand

heb een koopappartement en ben op zoek naar huurhuis.
momenteel ontvang ik bijstand via een hypotheeklening.
wil dit graag veranderen wat kan ik het beste doen,
i.v.m huidige woningmarkt ,sta al 6 jaar ingeschreven

1568 7 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 13, 2021 om 03:10
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Fleur,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wat is uw leeftijd?

Heeft u geen kinderen, die u kunnen ondersteunen?

Komt u eventueel in aanmerking voor een plek bij een Sociale Werkplaats?

getty
door getty Oct 13, 2021 om 07:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

(Afgezien van de leeftijd) Wat een totaal niet ter zake doende vragen

me
door mein33 Oct 13, 2021 om 09:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ook het weten van de leeftijd is van geen enkel belang.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 13, 2021 om 10:12
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Getty en Mein33,

Mijn vragen zijn wel degelijk van belang:

Is TS 40 of 60 jaar oud (bijna AOW gerechtigd).

Heeft TS kleine of volwassen kinderen (die TS kunnen onderhouden en later het huis erven).

Kan TS nog werk verrichten op een Sociale Werkplaats zodat TS de koopwoning kan houden of is TS zo ziek, dat TS niet meer kan werken? (Hoe heeft TS de koopwoning kunnen kopen?).

ro
door ronny530 Oct 13, 2021 om 10:32
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Sinds 2015 is de WSW (wet sociale werkvoorziening) voor nieuwe instroom niet meer van toepassing.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 13, 2021 om 11:27
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny,

Tegenwoordig heet het "beschut werk", klik op de volgende link :

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-met-arbeidsbeperking/beschut-werk-voor-mensen-met-arbeidsbeperking

Redacteur
door Redacteur Oct 14, 2021 om 09:05
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Enkele reacties zijn verwijderd. S.v.p. ingaan op het aan de orde gestelde of je onthouden van een bijdrage aan het adres van andere forumdeelnemers.
De redactie

Donuts
door Donuts Oct 14, 2021 om 11:02
1203 Antwoorden / 2 Vragen

S.v.p. ingaan op het aan de orde gestelde. Helemaal mee eens, dus graag de 100% niet terzake doende reactie van @GA verwijderen.

getty
door getty - Oct 13, 2021 om 07:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gezien de huidige woningmarkt zal de oplossing denk ik nog niet snel voorhanden zijn

Verkopen zal best lukken maar opnieuw wat huren in de sociale sector zal lastig worden,
laat u niet verleiden tot een dure particuliere huur. De overwaarde bij verkoop zal vooral terug naar de gemeente te moeten, dus reken u niet rijk

panter22
door panter22 - Oct 13, 2021 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is er zo aantrekkelijk om te verhuizen naar een huurwoning van ca €600. Als je geluk heb komt er een nieuwbouwwoning voor die prijs vrij. Heb je pech dan kom je in een oude gehorige flat terecht.
Wat je het best kunt doen is werken zodat je niet meer afhankelijk bent van de bijstand en dan is de overwaarde van je appartement voor jou. Nu mag je alleen ca. €6000 spaargeld houden. Om naar een andere woning te verhuizen, moet je kosten maken, Dus die €6000 is zomaar op.
Lees deze info:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-met-een-eigen-huis-recht-op-bijstand

getty
door getty Oct 13, 2021 om 09:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Van de overwaarde zal een deel bijstand terugbetaald moeten worden bij verkoop

1paul
door 1paul - Oct 13, 2021 om 09:02
3101 Antwoorden / 0 Vragen

enigste wat je echt kunt doen is bij de woningbouwvereniging informeren hoe het er voor staat, omdat je al een huis hebt zal je geen spoed krijgen en je beurt moeten afwachten....

Laat de lening lekker doorlopen is mijn advies, de berekening die gemaakt is staat en via die weg soeppeer je weliswaar je eigen woning overwaarde op maar als je gaat huren gaat dit nog sneller, ook dan moet je eerst je eigen centjes opmaken voor je ook echt bijstand gaat krijgen!

ro
door ronny530 - Oct 13, 2021 om 11:11
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Blijkbaar heeft u een soort van leenbijstand waarbij de gemeente een krediethypotheek als zekerheidsstelling heeft afgesloten. Een krediethypotheek is van toepassing als de overwaarde meer dan 53.100 euro bedraagt en het reeds uitbetaalde leenbedrag dient bij verkoop of bij een betaalde baan terugbetaald te worden. Als u nu een huurwoning toegewezen zou krijgen dan dient u de koopwoning te verkopen maar omdat er een krediethypotheek op rust zal de gemeente met de verkoopprijs akkoord moeten gaan en is vaak nadelig voor u omdat uit de opbrengst de krediethypotheek ook afgelost moet worden. Als er bij verkoop na aftrek van de leenbijstand e.d. een groot bedrag overblijft zal u dat bedrag aan moeten wenden om in uw levensonderhoud te voorzien en wel op een verantwoordelijke manier voordat u weer recht op een bijstandsuitkering heeft. U gaat dus de winst die eerst in de stenen zat ten gelde maken maar u kunt er niets mee omdat u die winst dient aan te wenden voor uw eigen levensonderhoud. Mijn advies zou zijn, niet gaan verhuizen naar een huurwoning en hopen dat u snel weer in uw eigen inkomsten kunt voorzien en het bedrag dat u aan leenbijstand gekregen heeft in termijnen kunt terug betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 13, 2021 om 13:13
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie dat u al eerder vragen heeft gesteld m.b.t. relatie met bijstand en lees zelfs dat u die niet meer zou hebben. Dat is kennelijk dan achterhaald. Hoe dan ooj lijkt mij dit toch echt een vraag waarop u het antwoord zou kunnen krijgen van ue Gemeentelijke Sociale dienst. U kunt ook nog ten rade gaan bij een instelling voor Sociaal Maatschappelijke hulpverlening. Mijn advies, o.a. ook gebaseerd op andere al gegevn antwoorden, blijf wonen waar u woont (in afwachting van antwoorden op bij de Gemeente gevraagd advies.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 14, 2021 om 10:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hypo via Bijstand,  dat lijkt mijn dat gemeente deze woning  heeft overgenomen en je er nu als Huurder in zit.

De Hypo /Bijstand gever kan  hier als enige  een goed antwoord op geven.

Maar als je Huurhuis zoekt,   wil je wel in Zeeland of Groningen wonen... of Noord Friesland  met  flinke afstand fietsen tot de

dichtsbijzijnde supermarkt?

En nog maar 6 jaren?

Er zijn er die na  15 jaren nog steeds niet hebben,  zonder woonplaats melding  weten we niet of  6 jaren lang of erg kort is.