Jo
door Jonkman90 Mar 2, 2017 om 07:23
Geldzaken & recht

Zorgverzekeraar heeft fout gemaakt,

Onlangs ben ik er achter gekomen dat mijn zorgverzekering al mijn verhuizing niet heeft doorgevoerd in mijn dossier, de belastingdienst was er wel van op de hoogte dus aan de gemeente ligt het niet. De eerste verhuizing was 7 jaar geleden, mijn verzekering werd automatisch afgeschreven. ( ik checkte dat niet, omdat ik daar vanuit ging omdat ik niks had gewijzigd, ja dat is ook mijn fout klopt)

nu 7 jaar later staat er een deurwaarder aan de deur met een brief van bijna 10.000 euro in zijn handen, van mijn zorgverzekeraar. Na heel wat bellen en heel wat mensen gesproken te hebben bleek dat er vanaf 2008 geen premie meer was afgeschreven, dit omdat ik mijn rekening nummer had gewijzigd, doorgegeven aan verzekeraar maar die heeft niets aangepast. De verzekeraar en 2 incasso bureaus zeggen dat er brieven zijn verstuurd hierover, na vragen naar welk adres bleek het adres van 7,5 jaar geleden. Inmiddels is de schuld dus redelijk opgelopen en ik mag dokken, tuurlijk doe ik dat maar als mijn verzekeraar mijn adres had gewijzigd zoals had gemoeten was de schuld nu geen 10.0000 euro. Kan ik iets beginnen tegen de verzekeraar?

mvg, Jonkman

2521 12 Rapporteer

getty
door getty - Mar 2, 2017 om 07:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar je ziet toch zelf dat je niets betaalt? Waarom zelf niet eerder aan de bel getrokken? En ja, als u niets betaalde moet u inderdaad alsnog betalen.

Cookies
door Cookies - Mar 2, 2017 om 08:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoezo heeft de zorgverzekeraar een fout gemaakt? Je hoort zelf je adreswijziging door te geven aan de zorgverzekeraar. Het is dus je eigen fout. Bovendien heb je al die jaren niet gecheckt of er wel verzekeringspremie werd afgeschreven.

marita5
door marita5 - Mar 2, 2017 om 08:08
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jonkman90 ,

Hier zijn 3 vragen aan de orde: 1) is er inderdaad niet betaald; 2) is er een periode van 5 jaar (verjaringstermijn voor geldvorderingen) verstreken tussen toezending van laatste factuur/herinnering en de nu ontvangen aanmaning; 3) kan de deurwaarder/zorgverzekeraar bewijzen dat de laatste factuur/aanmaning van ongeveer 5 jaar terug aan u werd verzonden. Zo niet, dan hebben zij een bewijsrechtelijk probleem en kan uw bewijs op verjaring om die reden slagen .

bron : rechtswinkel.nl

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=44

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=61

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact

ne
door neodutchio - Mar 2, 2017 om 08:23
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Wat wordt uw volgende topic? Er wordt al tog jaar geld onterecht van mijn rekening gehaald en ik wist van niks? Al 9 jaar lang betaald u geen zorgpremie en u merkt het niet eens op.

Maar ja, als u geen adreswijziging stuurt naar uw contacten is er maar één aan te wijzen als schuldige, en dat bent u. U kunt dus niets beginnen tegen de verzekeraar, maar wel zo spoedig mogelijk betalen. Daarnaast wel het dringende advies om wat vaker uw rekeningafschriften te controleren. Tot snel?

Ge
door Genee - Mar 2, 2017 om 08:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ik zou er in december ook niet aan denken om over te stappen als ik zo'n goedkope zorgverzekering had.
En u vondt het niet raar dat u na uw verhuizing in januari geen zorgpolissen meer kreeg?
Had u uw tweede verhuizing wel doorgegeven aan de zorgverzekeraar want dan had de zorgverzekeraar u eerder kunnen bereiken?

lees https://www.zorgverzekeringslijn.nl/verjaring-zorgverzekeringsschuld-2/

pino123
door pino123 - Mar 2, 2017 om 08:59
2763 Antwoorden / 14 Vragen

7 jaar wordt er geen zorgverzekering betaald, en u blijft met droge ogen beweren dat u van niets wist...

Helaas zijn wij niet gek, ten tweede wordt door dit soort onzin mijn premie alleen maar duurder. Dus gewoon betalen net zoals elke weldenkende Nederlander dat heeft gedaan.

Bijzonder dat de topic de titel: 'Zorgverzekering heeft een fout gemaakt' heet. Ik zou het veranderen naar 'Ik heb een fout gemaakt'.

wi
door wilhelmina59 - Mar 2, 2017 om 09:34
516 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de hoogte van de maandelijkse premies moet u dat gezien hebben. (anders inderdaad laks)
Verzekeraar staat in zijn recht.
Naast een deurwaarder zijn ook de premie inhoudingen overgenomen door een andere instantie en dat moet al een tijdje lopen
Vroeger kon je(bijna) ongestraft je ziektekosten premies niet betalen zonder een boetepremie opgelegd te krijgen.
Kan dus slecht geloven dat dit ineens zomaar op uw dak is terechtgekomen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-de-premie-van-mijn-zorgverzekering-niet-betaal

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2017 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volkomen ongeloofwaardig verhaal.

En hebt u al die jaren ook geen zorg gebruikt?

En dan, "maar" € 10.000 schuld bij negen jaar geen premie betalen inclusief kosten? Koopje.

En welke geduldige verzekeraar is dat?

hansje klein
door hansje klein - Mar 2, 2017 om 10:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nieuwe titel: verzekerde heeft een fout gemaakt!

Heel vreemd echter, dat dit jarenlang (ondanks zorggebruik?) niemand is opgevallen. Wanneer u met een automatische adresverandering door uw geldinstutuut heeft gewerkt kunt u uw onschuld misschien nog enigszins onderbouwen ... (tenzij u tijdelijk in het buitenland heeft gewoond), alhoewel u hier wel erg nalatig heeft gehandeld door helemaal niets te controleren.

Enige actie is de u verwijdbare schade alsnog zoveel mogelijk proberen te beperken.

tijger1
door tijger1 Mar 2, 2017 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Een automatische adresverandering door uw geldinstituut" wat is dat?

Je bank heeft niets van doen met je zorgverzekering.

Men moet zich inschrijven bij de gemeente op een nieuw adres. De zorgverzekeraars zijn aangesloten op de gegevens van de basisadministratie en krijgen de wijziging automatisch door. In ieder geval de laatste jaren. Of dat in 2008 ook al het geval was, zou ik niet durven zeggen. Maar men dient een en ander uiteraard, na verloop van tijd, ook zelf te controleren.

hansje klein
door hansje klein Mar 2, 2017 om 11:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

- Mijn geldinstituut heeft meegekeken (behalve bij de buitenlandse contacten) bij de verhuizing en verandering van mijn account).

- De Gemeente verzorgt óók adreswijzigingen, maar iedere Gemeente heeft klaarblijkelijk een eigen lijstje. Eindhoven stuurt de adreswijziging bij voorbeeld wèl naar de zorgverzekeraar volgens de website. - De zorgverlener (tenminste mijn ziekenhuis) checkt overigens ook regelmatig de adres- en contactgegevens!!

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2017 om 11:24
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Als uw verdere levenswijze niet is veranderd heeft u toch wel in al die jaren €10.000,00 overgehouden? Ik geloof er eerlijk gezegd geen bal van dat u niet heeft gemerkt dat u maandelijks "lekker geen zorgverzekering" betaalde. Dat is nota bene voor veel Nederlanders een fikse maandelijkse kostenpost. Dus nee, u kan (gelukkig) niets beginnen tegen de Zorgverzekeraar.

ha
door halex - Mar 2, 2017 om 11:47
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u uw verhuizing niet doorgeeft aan uw verzekering, kan deze natuurlijk niets doorvoeren. De Belastingdienst (en andere overheidsinstanties) krijgen een verhuizing door als u die bij de gemeente meldt. Maar dat geldt niet voor verzekeraars, banken en uw familie. Die zult u toch echt zelf moeten informeren.