Ms
door Ms007Moneypenny Mar 15, 2019 om 13:04
Geldzaken & recht

Zorgverzekeraar te laat met vergoeden van declaratie: recht op rente?

Hi,

Ik heb een declaratie ingediend bij ZK op 25-1-2019. Deze werd een aantal dagen later TEN ONRECHTE afgewezen. Uiteraard heb ik ditmeteen telefonisch gemeld bij ZK....en nog een keer... De reactie was: mevrouw, er is een grote achterstand inzake het corrigeren van declaraties...uiterlijk 10-3-2019 zullen wij uw declaratie alsnog verwerkt hebben. En ja, ik heb deze declaratie ook al opnieuw ingediend. Jullie raden het al: nog steeds geen vergoeding.....
Nou vraag ik me af: kan ik ook rente vergoeding aan ZK vragen over dit bedrag  ivm deze te late betaling? Ben gewoon benieuw hoe dit werkt :) Het gaat mij niet om het geld... maar over dat ik op tijd mijn verzekering moet betalen en dat dat andersom ook verwacht mag worden :) en gaat dit niet, dan kun je toch "invorderingsrente" eisen na 30 dagen..?

2796 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2019 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U doet uw gebruikersnaam eer aan. Hoe hoog denkt u dat die rente is?

Waarom hebt u de zorgverlener die nota niet laten indienen?

ne
door neodutchio - Mar 15, 2019 om 13:14
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Ik krijg op dit moment 0,03% rente. Dus bij een rekening van bv100 euro loopt u in 1 maand €0,0025 mis. Ik zou zeggen, meteen die megaclaim indienen. Geheid dat u nog langer op uw geld moet wachten als ze deze claim erbij moeten behandelen.

va
door vanlotjegetikt - Mar 15, 2019 om 13:23
809 Antwoorden / Vragen

Goh mag de verzekeraar dan ook rente gaan vragen aan mensen die hun premies of te laat of helemaal niet betalen.
Was dat de nota over de hoortoestellen??

tenormin
door tenormin - Mar 15, 2019 om 13:31
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, over de rente hoeft u niet wakker te liggen. Ging de declaratie over een toch door u aangeschafte elektrische handbike?

ro
door ron503 - Mar 15, 2019 om 13:48
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat u niet om het geld maar u wil wel invorderingsrente ontvangen. Sec gezien gaat het dus wel om geld en eigenlijk wil u van de ontstane situatie beter worden en dat is zeer triest te noemen. Als uw declaratie achteraf wel betaald wordt dan is dat enkel voor de kosten die de zorgverlener in rekening gebracht zijn.

Ms
door Ms007Moneypenny - Mar 15, 2019 om 13:48
2 Antwoorden / 2 Vragen

Goh...allemaal geen reacties op mijn serieuze vraag.

De Algemene Voorwaarden van ZK geven ook geen uitsluitsel. Best bizar: Er is een heel traject met eisen en tijdsljnen en bijkomende kosten terug te vinden geldende vanaf de eerste herinnering die ZK je stuurt als je je maandpremie niet op tijd betaald.En dat zijn forse bedragen.

Andersom gelden er blijkbaar geen termijnen waarop je redelijkerwijs kunt verwachten dat je declaratie vergoed wordt. Best bizar eigenlijk.....

costnix
door costnix Mar 15, 2019 om 17:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is zeker bizar, maar dat heb je met een restitutiepolis. Bij een in-naturapolis heb je er geen last van, behalve de eigen risico en eigen bijdrage.

aurora1
door aurora1 Mar 16, 2019 om 17:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bizar? Bizar is een dergelijke non-vraag en nog meer om voor zulke onzin te betalen mankracht van verzekeringen de kosten van de verzekering hoger te maken. Dit betreft weer hebberigheid van het eerste uur.
Waar staat ZK voor? Zielige Klant? Of gemakzucht?

panter22
door panter22 - Mar 15, 2019 om 14:21
6599 Antwoorden / Vragen

Is het dan al duidelijk dat de declaratie ten onrechte is afgewezen.Wordt de declaratie dan niet opnieuw beoordeeld en krijg je daar een antwoord op? Waarom nogmaals de declaratie indienen, dat is alleen maar verwarrend en kost nog meer tijd.
Kijk in de voorwaarden van de zorgverzekering binnen welke termijn een declaratie afghandeld wordt. Info:
https://www.zekur.nl/klantenservice/klacht-indienen

marita5
door marita5 Mar 15, 2019 om 14:38
11511 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , de zorgverzekeraar van Ts is Zilveren Kruis .

panter22
door panter22 Mar 15, 2019 om 15:38
6599 Antwoorden / Vragen

Je komt ook weer overal achter.

panter22
door panter22 Mar 15, 2019 om 15:44
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe wij de correctie afhandelen

Als wij uw correctie kunnen verwerken voor de 15e van de maand. En de correctie heeft invloed op het te betalen bedrag. Dan wordt het de eerstvolgende maand verrekend.

https://www.zilverenkruis.nl/zorgkantoor/zorgaanbieders/uw-declaraties/paginas/zelf-declaraties-corrigeren.aspx

Dus je kunt pas in april een betaling verwachten.

marita5
door marita5 - Mar 15, 2019 om 14:37
11511 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ms007moneypenny ,

U heeft inmiddels uw vraag op de community van Zilveren Kruis geplaatst ,

https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Polis-en-beleid/Betaaltermijn-van-ingediende-declaratie-door-ZK/td-p/28398

diumenge
door diumenge - Mar 15, 2019 om 14:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er bestaat geen wettelijke termijn voor het uitbetalen van declaraties, dus kan je dan ook niets eisen.

wi
door wilhelmina59 - Mar 15, 2019 om 14:45
512 Antwoorden / 0 Vragen

U bent blijkbaar vlotter met indienen dan de Zorgverlener. Om het nog lastiger te maken heeft de nota nomaals ingediend. Dan gaan er en aantal zaken dubbel.

marita5
door marita5 Mar 15, 2019 om 14:51
11511 Antwoorden / 15 Vragen

Reageert u nu met 2 accounts ? @wilhelmina59 en @vanlotjegetikt .

wi
door wilhelmina59 Mar 15, 2019 om 15:05
512 Antwoorden / 0 Vragen

Yep krijg geen reactie van de modjes iets met instellingen en FF Dit loopt al een tijdje(2017)
Mijn oudste account de 59 heeft het al een tijd niet meer gedaan toen ergens eind vorig jaar het weer liep. De ene staat op een laptop en de ander op een desktop en staan beiden solitair.

tijger1
door tijger1 Mar 15, 2019 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Twee accounts zijn dus niet toegestaan.

tenormin
door tenormin Mar 15, 2019 om 16:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Nee, maar dat het wel kan bewijst dit maar weer. Misschien 2 IP adressen? (Geen idee).

tenormin
door tenormin Mar 15, 2019 om 17:44
16829 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Mijn commentaar is gericht aan Wilhelmina c.q. Lotjegetikt. Net te laat om het te corrigeren.

va
door vanlotjegetikt Mar 15, 2019 om 21:14
809 Antwoorden / Vragen

Nee het is nog veel erger. Het oude account was niet meer te benaderen ondanks vele verzoeken aan de modjes.  Van ellende een nieuw gemaakt.
En ergens zomaar out of the blue doet het oude het weer. De nieuwe VLG mag wat mij betreft op slot/leeg. maar wel de reacties graag op mijn oude account.
Verexcuseer .

tenormin
door tenormin Mar 15, 2019 om 21:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. lotje, denk niet dat modjes dat gaan doen. Of beter gezegd: technische zaken kunnen moeilijk opgelost worden. (Hebben ze niet de juiste techneuten voor). Marita5 heette ook marita456, of zoiets, kan de getallen niet onthouden. Maar mijn prangende vraag blijft: heb je dan 2 I.P. adressen (hoewel je schreef dat laptop en PC o.i.d. parallel lopen).

tenormin
door tenormin Mar 15, 2019 om 23:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @wilhelmina59, maar ontvang je dat dan ook. Want ik ben inmidels ook vanlotjegetikt. ;-((

va
door vanlotjegetikt Mar 16, 2019 om 15:12
809 Antwoorden / Vragen

Heb 1 IP adres . Enige wat ik mij kan bedenken is dat nadat het IP adres gereset is nadat ik een week geen emails meer ontving ik weer het oude account kan gebruiken. Ondanks diverse mails nooit een antwoord gekregen.

ma
door marie47 Mar 16, 2019 om 18:43
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dat hier nogal denigrerend geantwoord wordt.

De vraag was m.i of er ook regels bestonden over hoeveel tijd er mocht zitten tussen een declaratie en de uitbetaling
daarvan. Ze hadden immers gezegd dat ze het uiterlijk 10 maart  verwerkt zouden hebben.
Dan heeft het ook ruim een jaar geduurd. En inderdaad men moet de betalingen aan de verzekering wel op tijd voldoen.
Ik zou ook niet graag zo lang willen wachten maar de personen die antwoorden schijnt dat niets uit te maken.
Over de rente had ze beter niet kunnen schrijven, was ook niet nodig, maar daar wordt bijna alleen maar op gerageerd.
Al met al valt me het vreslijk tegen zoals hier vaak geantwoord wordt.

costnix
door costnix - Mar 15, 2019 om 17:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Moneymakers inschakelen om dit enorme bedrag te laten innen?

me
door mein33 - Mar 15, 2019 om 17:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@topic stater,

U deponeert hier een klacht over uw zorgverzekeraar, maar laat ons in een lege vijver vissen naar waar het hier om/over gaat.
U wil een serieuze reactie, maar zonder te weten waarvoor de declaratie is ingediend, is het niet mogelijk u een antwoord te geven.

aurora1
door aurora1 - Mar 16, 2019 om 02:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, met een dergelijke vraag komen mensen van MI6 nooit want daar zijn ze te intelligent voor.
Met dergelijk gezeur maakt u e.e.a. nog duurder wegens misbruik van mankracht die betaald moet worden.
Domme veronderstelling dat “jullie” het al raden. Ik doe niet aan raden bij dit genre verhaaltjes en onzinklets.
Als het u zgn niet om het geld gaat, waarom dan zo’n gezeur?
Een zgn onterechte (niet met hoofdletters want dat is erg onfatsoenlijk) naar uw mening? Misschien is die afwijzing wel enorm terecht. En hoezo: te laat?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 16, 2019 om 09:46
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als het indienen van een klacht zoals @PANTHER22 aangeeft om uw declaratie betaald te krijgen niet tot resultaat leidt dan kunt u zich met uw klacht richten tot https://www.skgz.nl/  (Ombudsman en Stichting Geschllenregeling Ziektekosten) .
Klaag dan over het werkelijkje gegeven, het naar uw mening onterecht afwijzen van uw declaratie maar maak u niet belachelijk met de vraag om rente.

ma
door maarten heest - Mar 16, 2019 om 11:48
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, of u nu gelijk hebt of niet, steek er geen energie in zou ik zeggen. ZK heeft het even druk, kan gebeuren. Daar werken ook mensen.
U heeft er geen schade van.
U kunt uw energie beter steken in postitievere, vrolijke zaken. Veel beter voor het humeur ;)