na
door nadia2017 Apr 18, 2017 om 00:49
Geldzaken & recht

ZVW niet ingehouden door werkgever wat nu !!

beste mensen, ik heb fulltime gewerkt in 2016, maar ik besef nu pas dat mijn werkgever geen ZVW heeft ingehouden. Ik moet nu een enorm groot bedrag aan de belasting betalen. wat kan ik nu doen?? want als ik daar verstand van had dan had ik eerder aan de bel kunne  trekken, maar ik snapte nooit iets over inhoudingen. kan iemand aub helpen met spoed. Kan de werkgever nog wat doen. of kan ik er nog wat aan doen.

5729 5 Rapporteer

sw
door swat1500 - Apr 18, 2017 om 02:05
3763 Antwoorden / 0 Vragen

U zult moeten betalen. Werkgever kompas in beeld als hij de zvw wel ingehouden heeft maar niet heeft afgedragen. Ik begrijp uit uw verhaal dat u feitelijk teveel uitbetaald hebt gekregen. Dan dient u dat dus alsnog af te dragen aan de belastingdienst. Wellicht dat u de boete rente kunt verhalen op de oud werkgever.

tenormin
door tenormin Apr 18, 2017 om 02:35
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat zal dan een "vette bek" zijn, die boete rente

tijger1
door tijger1 Apr 18, 2017 om 08:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op loon wordt geen premie ZVW meer ingehouden.

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2017 om 08:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

.hoe komt u op het idee dat uw werkgever premie ZVW zou moeten inhouden?

Lees hier.

Hebt u loon of een uitkering? Dan betaalt uw werkgever of uitkeringsinstantie meestal de zogenoemde werkgeversheffing Zvw aan ons. Dit bedrag wordt niet ingehouden op uw loon of uitkering. U krijgt geen vergoeding van uw werkgever of uitkeringsinstantie.

Wat u veronderstelt, was vroeger van toepassing. Lees bijvoorbeeld hier.

http://www.dezaak.nl/2554/werkgeversheffing-en-bijdrage-zorgverzekeringswet-in-2013.htm

Ge
door Genee Apr 18, 2017 om 08:57
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zou TS de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW bedoelen?

tijger1
door tijger1 Apr 18, 2017 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zal hij beslist bedoelen, maar dat betaal je als werknemer niet over je loon. Dat wordt dus NIET ingehouden en dat moet ook niet.

Ge
door Genee Apr 18, 2017 om 09:41
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben gepensioneerd en betaal over pensioen inkomensafhankelijke bijdrage ZVW.
Hoe betaalt een werknemer deze eigen bijdrage dan?

tijger1
door tijger1 Apr 18, 2017 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een werknemer in loondienst betaalt die bijdrage dus juist helemaal niet, maar dat betaalt de werkgever.

Een zelfstandige, gepensioneerde, of alimentatiegerechtigde betaalt wel zelf premie, maar dan op aanslag.

Klik mijn link aan in mijn eerdere antwoord en u kunt lezen wanneer dat gewijzigd is.

Ge
door Genee Apr 18, 2017 om 09:56
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Bedankt voor uw geduld, duidelijk nu.

tijger1
door tijger1 Apr 18, 2017 om 09:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, en als de Ts het nu ook leest, kan zij weer opgelucht ademhalen:-))

Cookies
door Cookies - Apr 18, 2017 om 10:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: Dat vraag ik me af, want zij schrijft een 'enorm groot bedrag aan de belasting' te moeten betalen.

@Nadia2017: is dat wat je denkt of is dat volgens de aangifte IB het geval?

DOOR TIJGER1 18 APR. 2017 OM 09:57
31033 ANTWOORDEN / 15 VRAGEN

Mooi, en als de Ts het nu ook leest, kan hij weer opgelucht ademhalen:-))

tijger1
door tijger1 Apr 18, 2017 om 10:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. De Ts is, of was in ieder geval in 2016 gewoon in loondienst. Dan speelt de ZVW helemaal niet voor haar.

En als zij zelf aan haar aangifte bezig is, kan dat alleen maar als ze zelf de cijfers van haar inkomen bij de verkeerde kolom ingevuld heeft. Inkomsten uit andere arbeid of zo. Dus ik weet niet wat u zich afvraagt.

Cookies
door Cookies Apr 18, 2017 om 11:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat de ZVW helemaal niet speelt voor haar, is (en was) mij bekend. Wat ik mij af vraag? Of zij idd weer opgelucht kan adem halen. Want mij is totaal niet duidelijk hoe zij aan 'dat enorm grote bedrag betalen' komt. Komt dat vanuit een verkeerde gedachte, of ziet zij dat op de aangifte IB staan. In dat laatste geval is er dus iets niet in orde en zal dat in orde gemaakt moeten worden. Pas dan kan zij weer opgelucht adem halen n.m.m.

tijger1
door tijger1 Apr 18, 2017 om 11:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola83. Duidelijk. Misschien komt er nog een reactie van de Ts.

ha
door halex Apr 19, 2017 om 17:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

TS had het eerder over een contract van 6 maanden wat in februari afliep. Dus mogelijk had ze opvolgende werkgevers die verschillend met de inkomensafhankelijke heffings- en arbeidskorting zijn omgegaan. Of mogelijk was er sprake van twee werkgevers tegelijk?

na
door nadia2017 Apr 20, 2017 om 15:33
Antwoorden / 3 Vragen

ja dat klop ik had 2 werkgevers tegelijkertijd en die hebben het allebei niet goed aangepast zoals ik het zelf vroeg ik had bij de een ja aangegeven en vij de ander nee omdat ik stage had . maar mn stageverdijf had toch op ja gezet weet nie wrm . terwijl ik om de studentenregeling vroeg voor mn stage

na
door nadia2017 Apr 20, 2017 om 15:37
Antwoorden / 3 Vragen

het is niet wat ik dacht, ik heb het idd aan mn ib aangifte gezien

fr
door frans56 - Apr 18, 2017 om 10:21
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo NADIA2017

Ga met uw belasing aanslag eens naar een goede belastig deskundige, en laat hem/haar eens controleren eb eventueel narekenen of de aanslag klopt.  Eventueel kunt U ook naar een vakbond gaan. Die hebben ook goede belasting deskundigen die gratis (Als U lid bent tenminste)  uw belasting invullen en vragen daaromtrend be-antwoorden.  Zij kunnen ook controleren via de jaaropgave van uw werkgever of de correcte bedragen zijn ingehouden.  Neem dan ook een printout mee van de belasting zoals U die hebt ingevuld.  Dan kan simpel worden ge-controleerd wat de reden is van deze hoge aanslag.

tijger1
door tijger1 Apr 18, 2017 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er kan nog helemaal geen aanslag opgelegd zijn.

kooikers
door kooikers Apr 19, 2017 om 15:48
43 Antwoorden / 0 Vragen

Als het belastingformulier ingevuld is krijg je toch een eindresultaat met het bedrag wat je ongeveer terug krijgt of moet betalen.

Po
door Pontiac - Apr 18, 2017 om 10:32
131 Antwoorden / 5 Vragen

het is bij u altijd een spoedje.