Wi
door Willy Jansen May 23, 2018 om 15:07
Huishouden & energie

15% rendement op energiebesparende acties

Wat zijn de 3 belangrijkste besparingen op energie met een rendement van 15%.
Volgens mij:
1. Plaatsen van 20 zonnepanelen (6000 wattpiek / omvormer 5000 watt). Voordelen: btw teruggave, 1 fase en 15% rendement.
2. Plaatsen ELGA warmtepomp (lucht/water). Voordelen: 2500 euro subsidie, verbruik eigen elektra en 15% rendement.
3. Spouwmuur isolatie. Doordat veel bouwondernemingen slecht isoleren om de kosten in hun eigen zak te stoppen, zijn veel huizen slecht geïsoleerd. Wat niet ziet, wat weet !  Dus wel sigaar uit eigen doos.

Zijn er op het ogenblik nog meer aanstaande ontwikkelingen met een rendement van 15% ?
Hoor graag van jullie.

1148 8 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 23, 2018 om 15:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoek eens op internet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2018 om 15:26
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Led lampen  / spaarlampen in plaats van gloeiampen, eerst wassen met volle wachmachine en in ieder geval ook de wasdroger niet gebruiken zijn zo de zaken die mij 'te binnen schieten'. Er zijn ook besparingen te bedenken van meer dan 15%.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2018 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vijftien procent rendement? Doet me aan louche beleggingsinstellingen denken.

En spouwmuur isolatie heeft voor- maar ook flinke nadelen.

Maar de afgelopen weken ging het programma Radar over bijna niets anders. Niet gevolgd?

Anders maar zelf huiswerk doen op het net.

aurora1
door aurora1 May 23, 2018 om 16:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien denkt TS dat dit het Radarform is? Zou dan niet de eerste zijn.

tijger1
door tijger1 May 23, 2018 om 17:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, en al dat “gespaaren geisoleer” . Volgend jaar komen de schimmelvragen.

Gr
door Grunn1 - May 23, 2018 om 23:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een dikke trui en lange wollen onderbroek scheelt in de stookkosten.

Thijs12
door Thijs12 - May 23, 2018 om 23:16
532 Antwoorden / Vragen

100% lamp uitschakelen

gerbera
door gerbera - May 24, 2018 om 15:37
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zijn er op het ogenblik nog meer aanstaande ontwikkelingen met een rendement van 15% ?
Jazeker, kom maar eens op mijn volkstuin kijken.In een aantal gevallen een rendement véél hoger dan die 15% van u.

hansje klein
door hansje klein - May 29, 2018 om 10:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is mij eraan gelegen ...

om OT aan te geven dat @Willy Jansen en @hansje klein NIET dezelfde personen zijn, zoals elders herhaaldelijk door  @epcot wordt beweerd. Het betreft dus een broodje aap. Ik heb dit intussen bij de redactie aangegeven.

ma
door maarten heest - May 29, 2018 om 11:09
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, die 15% lijkt me wel heel erg optimistisch... Bij milieucentraal.nl is een opsomming te zien van wat besparende maatregelen opbrengen. En een rekentool om zelf te gaan calculeren. Een paar rendementen: zonnepanelen 6%, HR++ glas in plaats van enkel glas 5%, spouwmuurisolatie 10%, dakisolatie 7%, vloerisolatie 7%.
Die 15% ga je dus niet halen. Maar wat mij betreft is rendement niet heilig. Een minder grote voetstap op aarde achterlaten zonder meteen aan de portemonnee te denken is iets waar ik van overtuigd ben.
Behalve technische maatregelen kun je ook simpelweg energieverslindende apparaten de deur uit doen -ja, daar is ie weer die wasdroger ;)- uw waar dichtbij kopen, niet vliegen, minder of geen vlees eten, de auto vaker laten staan etc.   Wereldwijd enorm energiebesparend.