Cl
door Clossie Oct 6, 2021 om 19:50
Huishouden & energie

Aanbod Eneco

ik heb op 18 september 2021 een mail van Eneco gekregen met daarin vermeldt dat mijn eenjarig contract afloopt en welke tarieven ik per 18 oktober ga betalen.
Nu ben ik gaan bellen en mailen met de klantenservice omdat ik wilde kijken of een 3 jarig contract voordeliger is.
na heel veel moeite kreeg ik eindelijk de tarieven per KWu en Kuub. Schept mijn verbazing dat ze nu met nog veel hogere tarieven op de proppen komen dan ze in de mail die aan mij gestuurd is met daarin de tarieven die per 18 oktober 2021 zouden gelden. ik begrijp dat de energieprijzen aan het stijgen zijn maar vind het niet eerlijk en kunnen dat Eneco onder de prijzen uit wilt komen die ze mij hebben aangegeven in de mail.

weet iemand of Eneco onder de tarieven uit kan komen die ze mij in een mail aan mij gericht hebben aangegeven?

alvast bedankt,

Albert

7267 33 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2021 om 20:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, Eneco probeert helemaal niet oneerlijk te zijn. U moet zich even inlezen wat er momenteel op de markt aan de hand is. Leuk? Nee, natuurlijk niet. Maar alleen de grotere gas- en energie compagnies kunnen nog blijven bestaan, waarvan Eneco (nog) ook deel van uitmaakt. Niemand hoeft nu nog een gratis telefoon of ik noem maar een boom in het bos te verwachten. Ik ga niet switchen dit jaar en blijf bij die (oneerlijke? ) Eneco.
Allen met een buffer kunnen dus nog blijven bestaan maar niemand weet hoe lang nog. Mijn prijs is ook als een raket naar boven geschoten. Tja, de Regering en aanverwante artikelen, hé? Kan er uren over doorgaan hoe dit alles is gekomen, doe ik niet, zou ik zelf bij in slaap vallen.

mahadma
door mahadma - Oct 6, 2021 om 20:03
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Uw contract van nu loopt tot 18 oktober 2021. Daarna kunt u een nieuw contract afsluiten voor DAN geldende prijzen. Het is logisch dat het oude contract eerst uitgezeten moet worden want daarvoor zijn nu eenmaal prijzen in het contract gezet. Door uw aanvraag voor 3 jaar bent u ook wegens de gestegen prijzen die NA 18 september bekend zijn geworden en die zijn hoger. Het is niet anders.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 6, 2021 om 20:06
2010 Antwoorden / Vragen

Uw kritiek in deze is onterecht. U heeft blijkbaar variabel tarief en dan kunnen prijzen (tromgeroffel) variëren. Wilt u dat niet dan kunt u de prijs ook vast laten zetten voor een periode maar ik denk dat u wat aan de late kant bent en u de rit nu beter uit kunt zitten. Als de wereldprijzen weer gaan dalen gaat u ook weer als eerste naar beneden in tegenstelling tot de mensen die het vast hebben laten zetten die moeten dan hun contract uitdienen.

getty
door getty - Oct 6, 2021 om 20:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgt u het nieuws een beetje?

Donuts
door Donuts - Oct 6, 2021 om 20:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

met daarin vermeldt dat mijn eenjarig contract afloopt en welke tarieven ik per 18 oktober ga betalen

Dat betreft dan het variabele tarief op DAT moment.

Nu een 3 jarig contract afsluiten is zeer onverstandig.

jewee
door jewee Oct 8, 2021 om 16:25
61 Antwoorden / Vragen

Nee, onderhevig zijn aan de torenhoge prijzen aan het eind vh jaar. Wel vast zetten want dit zakt echt voorlopig niet.

Iv
door Ivo W - Oct 6, 2021 om 21:19
728 Antwoorden / Vragen

U heeft gebeld en daarbij gevraagd om een ander aanbod dan het aanbod wat u eerder heeft gehad. Nu blijkt dat andere aanbod te zijn gebaseerd op andere tarieven en dat vindt u oneerlijk.
Helaas voor u, maar daar is niets oneerlijk aan.

Het bericht met de tarieven wat u had ontvangen, bestond uit de variabele tarieven zoals die op het moment dat dat bericht opgesteld werd golden. Het kan zijn dat die variabele tarieven inmiddels verhoogd zijn. Meestal gebeurt dat 2 keer per jaar (1 januari en 1 juli), maar het kan ook vaker gedaan worden. Bijvoorbeeld per 1 oktober.

U heeft gevraagd om een contract met vaste tarieven voor een langere termijn. Op dit moment liggen bij veel energiemaatschappijen de tarieven voor langlopende contracten een stuk hoger dan het variabele tarief. Simpelweg omdat de energieprijzen explosief aan het stijgen zijn.

sw
door swat1500 - Oct 7, 2021 om 00:15
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat kan, het aanbod was van toepassing op het moment dat u de mail kreeg tenzij de mail einddatum voor het aanbod bevatte welke nog niet is verstreken.
Overigens is het aanbod dan nog alleen geldig voor dat specifieke contract van 1 jaar.
Andere contracten met andere termijnen mogen ook duurder of goedkoper zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2021 om 09:06
16774 Antwoorden / 202 Vragen

In ietwat andere bewoordijngen dan nu al hiervoor gegeven: indien u het nieuws volgt zult u horen, net als zojuist weer aan de orde on het 09:00 uur op radio 1, nu meer uitgebreid op het R1 journaal  en ook de krant dat op dit moment de energieprijzen 'uit de pan schieten'. Er is zelfs al sprake van mogelijk bankroet van kleinere energieaanbieders die mogelijk nu lopende meerjarige contracten niet eens kunnen nakomen en contracten proberen open te breken. Het is dus logisch dat men bij Eneco nu ook een hoger tarief aangeeft voor het aangaan van een langduriger overeenkomst. Er zijn ook al leveranciers die op dit moment die mogelijkheid helemaal niet meer bieden.

Zie bijv. ook deze vraag van gisteren en de daarop gegeven antwoorden: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/dgb-zegt-opeens-per-1-november-2021-het-contract-op-ivm-de-hoge-energieprijzen?id=603880

marita5
door marita5 - Oct 7, 2021 om 09:11
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Clossie ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/energieleveranciers-trekken-massaal-aanbod-in-door-stijgende-prijzen/

bussy02
door bussy02 - Oct 7, 2021 om 09:30
143 Antwoorden / 36 Vragen

Tja u heeft neem ik aan de laatste dagen niet onder een steen geleefd. Gasprijs etc.

gerbera
door gerbera - Oct 7, 2021 om 11:48
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het is normaal dat de tarieven van ee 3 jarig contract iets hoger zijn dan bij een 1 jarig (variabel) contract. Het voordeel is dat u 3 jaar een vaste energieprijs betaald. Hiermee dekt de levarancier de schommeling van de tarieven een beetje in. Dus zo de prijzen nog meer omhoog gaan zit u met een 3 jarig contract goed, zouden ze dalen dan heeft u pech maar gezien de ontwikkelingen verwacht ik dat niet zo snel. Helaas worden we door onze regering, zoals gewoonlijk, in de maling genomen met hun bericht dat gasprijzen stijgen en electra goedkoper zou worden. Gisteren op het nieuws toch weer iets anders gehoord nml dat ook de electraprijs omhoog gaat omdat die veelal door, jawel, gas wordt opgewekt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 7, 2021 om 12:23
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Albert,

Gisteren was nog op het journaal, dat de Westerse landen te veel zich hebben gericht op groene energie.

rj
door rjw Oct 7, 2021 om 20:44
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als we ons echt hadden gericht op groene energie hadden we nu geen problemen gehad, want dan hadden we alternatieven gehad. Het probleem is juist dat we ons vrijwel niet hebben gericht op groene energie waardoor we nu nog steeds superafhankelijk zijn van gas.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 7, 2021 om 21:51
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Leg dat eens uit als IT - specialist:

Zag net bij het RTV NH journaal, dat er soms niet genoeg stroom is om commerciële elektrische bestelbusjes op te laden......

In Nederland is niet genoeg zonlicht om alle stroom uit zonnepanelen te halen.

Wij (Nederland) kunnen gewoon niet zonder aardgas.

Een moderne samenleving zonder fossiele brandstoffen is voorlopig een utopie.

mi
door miennaamishaaz - Oct 7, 2021 om 14:03
725 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk in het portal van eneco.

Dan ziet u of u nu een vrijblijvend abbonement heeft of nog steeds onder de oude tarieven van uw 1 jarig abbo zit

als u nu nog onder de oude tarieven zit, heeft u wel pech, gezien het dan automatisch naar een vrijblijvend abbonement wordt overgezet met de dan geldende tarieven.

veel aanbieders zullen abbonementen niet willen verlengen onder de oude tarieven vanwege de sterk stijgende tarieven.
een andere poster/TS  heeft ook een vraag gesteld omdat zijn abbo wordt opgezegd:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/dgb-zegt-opeens-per-1-november-2021-het-contract-op-ivm-de-hoge-energieprijzen

Dus er zijn veel meer mensen die problemen hebben met de huidige tarieven.

Helaas is er vrij weinig aan te doen.
Het beste is wat u nu kunt doen is een flinke buffer opbouwen, dat u genoeg geld heeft indien de Jaarnota hoger is dan verwacht.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/nibud-door-stijgende-energieprijzen-dreigt-verdere-armoede
Ik raad u ook sterk af om nu een 3 jarig abbo te nemen, omdat u dan voor 3 jaar vast zit aan deze extreem hoge prijzen.
en zelfs al gaan de prijzen dalen, dan moet u alsnog de Hoge tarieven betalen.
Het beste wat u kan doen is onder het vrijblijvend abbo blijven.

Ik heb het bij mij ook gecontroleerd, en mijn tarieven van het {inmiddels vrijblijvend} abbo, zijn nog vrij laag, omdat mijn abbo afliep net voordat de prijzen flink gingen stijgen.

Analoog
door Analoog - Oct 7, 2021 om 21:54
136 Antwoorden / Vragen

Het gaat om "dagkoersen" prijzen van gisteren zijn vandaag alweer hoger, op naar morgen....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 7, 2021 om 21:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Nederland kan voorlopig niet zonder fossiele brandstoffen.

Door de energie transitie worden de burgers op kosten gejaagd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 8, 2021 om 13:55
2010 Antwoorden / Vragen

Het is uiteindelijk ook lastig om te proberen de opwarming van de Aarde tegen te gaan en waarom zouden we ook, tegen de tijd dat het water over de dijken komt zijn alle baby-boomers toch al dood.

di
door dibbertje48 - Oct 8, 2021 om 11:44
11 Antwoorden / Vragen

Beste Albert,

Bijna altijd zijn tarieven voor een 3 jarig contract hoger dan van een een jarig contract. Bij een drie jarig contract moet eneco zich indekken tegen hogere energieprijzen. De energieprijzen kunnen soms veel hoger uitpakken maar dat is dan afgedicht doordat er mogelijk ook periodes zijn waarin de energieprijs lager is. Vergelijk het een beetje met de hypotheekrente. Hoe langer je de rente vast zet des te hoger het rentepercentages omdat de bank zich tegen renteverhopgingen moet indekken.
Op dit moment is het nagenoeg onmogelijk te besluiten of je wel of niet een langjarig contract moet afsluiten. Gelet op de stijging van de prijzen kan het zijn dat energiebedrijven het zekere voor het onzekere nemen en gewoon geen langjarige contracten meer aanbieden.

Mijn advies: de kachel een graadje lager, lampen uit als je de kamer uit gaat. Opladers bij niet gebruik uit het stopcontact halen. Standby apparaten, de stekker uit het stopcontact halen als je ze niet gebruikt of een standby-killer aanschaffen.

1paul
door 1paul - Oct 8, 2021 om 11:47
3101 Antwoorden / 0 Vragen

dit ligt geheel aan de voorwaarden die eneco in deze hanteerd, kijk deze dan ook goed na, staat er niets over in dan kunt u ze houden aan deze offerte....

ma
door marleenvanh - Oct 8, 2021 om 13:36
451 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt mij juist logisch dat, in deze tijden, een éénjarig contract een betere prijs oplevert dan een driejarig. Over drie jaar kan de prijs nog wel eens veeeeel hoger zijn dan nu sterker nog: Dat is zelfs de verwachting. Om dat een beetje te dempen (voor de energiemaatschappij, want dat is GEEN filantropische instelling maar een commercieel bedrijf!!)  is het vastzetten voor drie jaar dus 'duurder' dan voor één jaar. Want na één jaar kunnen ze  u dan nog hogere prijzen aanbieden, wat bij een 3 jarig contract DAN (nog) niet kan.

He
door Helen 66 - Oct 8, 2021 om 13:43
119 Antwoorden / Vragen

Als je wilt oversluiten en je hebt je aangemeld voor een collectief, wordt er niet eens meer een 1 jarig contract aangeboden, omdat dit juist onaantrekkelijker is dan een 3 jarig contract. Kijk via Pricewise.nl of Gaslicht.com (energie vergelijkers) en je ziet hetzelfde beeld.
Ik sloot op 30 september een 3 jarig contract af en was 20 euro per maand duurder uit, maar een aanbod van een ander collectief  waarop ik had ingeschreven en dat ik ontvingop 6 oktober zou mij wel 43 euro per maand meer hebben gekost. Op 1 oktober gingen de energieprijzen nl. nog eens sterk omhoog. Dat stond in alle kranten volgens mij. Er wordt verwacht dat in het voorjaar de prijzen weer (wat) zullen dalen, ook omdat Rusland heeft toegezegd meer gas te zullen leveren. Maar de komende winter heb je daar nog niets aan natuurlijk. Hopelijk dat de Overheid wat gaat doen aan de belasting op energie.

mo
door mof - Oct 8, 2021 om 13:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag. Ze dekken het risico af dat de gasprijzen nog meer gasn stijgen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 8, 2021 om 18:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je variabel is snel andere zoeken,  bij  1 jaar vast anbieding gelijk  accepteren.

PI
door PIET STALS - Oct 8, 2021 om 18:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

iK HEB ER GEEN LAST VAN HEB AL 7 JAAR GEEN GAS MEER IK BETAAL 9 EURO PER MAAND ,MAAR IK VIND HET WEL ERG DAT HET TEGENWOORDIG ALLES UIT DE PAN VLIEGT MET DE PRIJZEN VAN ALLES DIT KAN ZO NIET DOOR GAAN ,MAAR DE PRIJZEN OMLAAG DOEN IS ZEER MOEILIJK,MAAR ALTYD DUURDER  MAKEN HELPT OOK NIET

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 8, 2021 om 19:13
2010 Antwoorden / Vragen

Wat heb jij een ouderwetse typemachine zeg, met enkel hoofdletters.

ju
door juliomariner Oct 8, 2021 om 19:55
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Waarschijnlijk te gierig om een nieuwe te kopen