le
door legjul Jun 26, 2008 om 22:33
Huishouden & energie

Aansprakelijkheid van een duitse aannemer

Wij laten een 2 onder 1 kap bouwen door een Duitse aannemer. Wie weet hoe het zit met de aansprakelijkheid van de Duitse aannemer? Het gaat om het volgende. De aannemer wil graag dat wij een CAR verzekering afsluiten. Als er schade ontstaat als gevolg van vernieling, brand of iets dergelijks en wij hebben een deel betaald van wat klaar is bv de 1e verdieping zijn wij dan verantwoordelijk als er iets gebeurt? De aannemer is heel onduidelijk over hoe hij verzekerd is en zegt dat wij maar een dure CAR verzekering moet afsluiten. Wie kan mij hierop een goed antwoord geven?

Hoe zit het met de aansprakelijkheid van een Duitse aannmer, is hij niet gedurende de bouw gewoon aansprakelijk totdat de woning is opgeleverd?

2379 7 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jun 26, 2008 om 22:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als jij een aannemer inschakelt om voor jezelf een huis te laten bouwen, dan moet je zelf voor de verzekering zorgen. Dat is anders als je van de aannemer/bouwer koopt.

De verdere aansprakelijkheid is mede-afhankelijk van de inhoud van het contract. Vaak staat daar een rechtskeuze in, die in dit geval voor Duits recht zal kiezen. In dat geval zou je naar Duits recht moeten gaan beoordelen of de aannemer aansprakelijk is.

Maar tijdens de bouw moet je zelf voor de verzekering zorgen.,

Bekijk het positief: als je het van een bouwer had gekocht, had je die verzekering ook betaald, maar zat het bij de bouwtermijnen in. Nu zie je tenminste zelf wat het kost.

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 27, 2008 om 07:55
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Via een van de grote makelaars kunt u een CAR polis afsluiten die een dekking biedt voor Rubriek 1 Het Werk maar tevens dekking kan bieden voor materialen in opslag, materieel en gereedschappen. Premie is ca. 1% van de bouwsom. Na oplevering is nog een uitloopperiode garantie termijn dekking.
De aannemer dient zelf ook een AVB te hebben.

deexpert
door deexpert - Jun 27, 2008 om 17:13
104 Antwoorden / 2 Vragen

Het is heel simpel. Een verzekering is in Duitsland wettelijk verplicht. U sluit bij een tussenpersoon de verzekering af en betaald voor een jaar. Echter het jaar gaat formeel pas in als de woning betrekt. Met andere woorden, tijdens de bouw bent u gratis verzekerd.

Vraag een en ander na bij een lokale tussenpersoon.

Succes!

fcgroningen
door fcgroningen - Jun 27, 2008 om 23:46
18 Antwoorden / 1 Vragen

Het antwoord op je vraag naar de aansprakelijkheid, is afhankelijk van de plaats waar de woning wordt gebouwd: afhankelijk daarvan is het Nederlandse- of het Duitse recht maatgevend. Mocht je ertoe over willen gaan een CAR verzekering te sluiten, kan ik je aanbevelen bij Meeùs Assurantiën te rade te gaan: zij zijn deskundig op bouwkundig-/verzekeringstechnisch gebied.

kroonmeester
door kroonmeester - Jun 28, 2008 om 01:31
457 Antwoorden / 45 Vragen

Indien u een huis laat bouwen in Duitsland is het goed na te vragen wie de aansprakelijkheid tijdens de bouw op zich neemt (vaak is dit de aannemer; indien niet het geval dan dient u dit zelf te regelen). Dit kan door een zgn. ´Bauherrnhaftplichtversicherung´ af te sluiten.

le
door legjul - Jun 28, 2008 om 13:44
2 Antwoorden / 2 Vragen

Een CAR verzekering wordt in de regel afgesloten door ondernemers. Voor particulieren heet het bouwverzekering. Dit wordt door Nationale Nederlanden aangeboden, een van de weinige aanbieders. De woning wordt op Nederlands grondgebied gebouwd dus is Nederlands recht van toepassing.

kroonmeester
door kroonmeester - Jun 30, 2008 om 09:54
457 Antwoorden / 45 Vragen

Ik was nog even mijn bronvermelding vergeten te plaatsen, waarvan ik deze informatie had: 'Droomhuis Duitsland'.