ak
door akranen Aug 9, 2014 om 17:31
Huishouden & energie

Aardlek

Ik wil weten hoeveel mensen hun aardlekschakelaar 1x per maand testen.De vervolgvraag is bij nalatigheid raakt hij dan defect?

9845 62 Rapporteer

czar
door czar - Aug 9, 2014 om 17:45
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ik heb nog nooit mijn aardlekschakelaar getest.
En nee, hij raakt niet defect als je 'm niet test.

De test is alleen om te kijken of hij het nog wel doet.
Een defecte aardlekschakelaar kan best gevaarlijk zijn.

Ik lees net het advies 2x per jaar je aardlekschakelaar te testen, bijvoorbeeld bij de wisseling tussen zomer- en wintertijd, 1x per maand lijkt mij ook overdreven veel. De kans dat de aardlekschakelaar defect raakt is heel erg klein.

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2014 om 17:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zou iedere maand moeten; doe het zelf 2x per jaar (bij wisselen zomer - wintertijd). Zou niet weten of het kapot gaat bij niet checken. Is voldoende te vinden via de zoekmachine.

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2014 om 18:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo akranen,

Als het toevallig zo uitkomt zet ik de aardlekschakelaars wel eens uit en aan en controleer dan met een spanningzoeker of er wel/geen spanning is.

Een aadrlekschakelaar gaat niet stuk door het NIET testen!

Test een aardlekschakelaar regelmatig. Om de aardlekschakelaar te testen is deze voorzien van een knopje (vaak gemerkt met de letter T van test). Wanneer dit knopje wordt ingedrukt moet de stroom uitvallen; u ziet dan tegelijkertijd een palletje omklappen. Om de stroom weer in te schakelen kunt u het palletje terug zetten. Valt de stroom niet uit na het indrukken van de knop, zorg er dan voor dat de aardlekschakelaar vervangen wordt.
Bron: klik hier.)

Met vr.gr.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 9, 2014 om 18:16
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Kan het zijn dat niet iedereen een aardlekschakelaar heeft? in de meterkast zie ik 'm niet.

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2014 om 18:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@sjoppie,

Oude woning?

Wanneer is een aardlekschakelaar verplicht
Groepen met een overstroombeveiliging (stop/zekering) van ten hoogste 25 A waarvan wandcontactdozen deel uitmaken, moeten zijn beveiligd door een aardlekschakelaar met een nominale aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA
Indien deze wandcontactdozen zijn aangebracht in ruimten waar sprake is van de
volgende gebruiksfuncties of subgebruiksfuncties:

1. woonfunctie;
2. logiesfunctie;
3. celfunctie;
4. onderwijsfunctie voor basisonderwijs;
5. onderwijsfunctie voor speciaal onderwijs;
6. bijeenkomstfunctie.

Kort samengevat:

In woonhuizen moeten bij het vervangen, uitbreiden of aanpassen van de groepenkast alle groepen verplicht worden beveiligd door een aardlekschakelaar.
(Bron)

Met vr.gr.

czar
door czar - Aug 9, 2014 om 18:28
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=sjoppie schreef op zaterdag 9 aug 2014, 18:16]Kan het zijn dat niet iedereen een aardlekschakelaar heeft? in de meterkast zie ik 'm niet.

Ja dat kan en dat komt in oudere huizen nog wel eens voor.
Neem contact op met een elektricien en laat z.s.m. een aardlekschakelaar installeren.
Dat is echt voor uw eigen veiligheid.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 9, 2014 om 18:52
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@Edrick3 @Czar,
wel bedankt voor het advies, zal er achterheen gaan.
@Akranen dank voor uw vraag.
Vr. gr.

ph
door philip36 - Aug 9, 2014 om 19:08
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@sjoppie
Om nu meteen maar een aardlekschakelaar te laten installeren is wat overdreven.
Als het zo gevaarlijk is om er geen te hebben zou de overheid of energieleverancier het wel verplicht stellen.
De elektrische installatie is al zodanig uitgevoerd dat apparaten welke een gevaar vormen, als deze onder spanning komen, aangesloten moeten worden op een geaard stopcontact.

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2014 om 19:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=philip36 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 19:08]@sjoppie
Om nu meteen maar een aardlekschakelaar te laten installeren is wat overdreven.
Als het zo gevaarlijk is om er geen te hebben zou de overheid of energieleverancier het wel verplicht stellen.

Of, als sjoppie in een WBV flat/huurhuis woont doen zij dat als oude huizen/flats/appartementen aan renovatie toe zijn.

pi
door pieterwolters - Aug 9, 2014 om 19:22
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een aardlekschakelaar raakt inderdaad niet defect als je m niet test, maar je weet ook niet of het wel werkt en dus weet je ook niet of het allemaal wel veilig is. Je gaat er dan ten onrechte vanuit dat je een veilige installatie hebt omdat er een aardlekschakelaar aanwezig is.

Dus ja, het is belangrijk om hem regelmatig te testen.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 9, 2014 om 19:22
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@Philip36,
ook u bedankt voor uw reactie, heb al een elctriciënbuurman gebeld die in het bestuur zit van de woningbouwvereniging en die zei dat binnenkort de aardlekschakelaars geïnstalleerd worden.
Vr. gr.

czar
door czar - Aug 9, 2014 om 19:44
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=philip36 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 19:08]
De elektrische installatie is al zodanig uitgevoerd dat apparaten welke een gevaar vormen, als deze onder spanning komen, aangesloten moeten worden op een geaard stopcontact.

Dat klopt. Daarmee voorkom je elektrocutie.
Helaas voorkom je daarmee niet het brandgevaar dat prima kan optreden bij apparaten die niet geaard zijn.
Ik zou zeggen gewoon een aardlek-schakelaar laten installeren. Doe je het nu niet, dan moet het de volgende keer dat er iets in de meterkast wordt gewijzigd alsnog. Zo duur zal het ook weer niet zijn en met wachten bespaar je feitelijk niets.
Is het een huurhuis, dan de WBV erop aanspreken natuurlijk.

marcel75
door marcel75 - Aug 9, 2014 om 20:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je geen aardlekschakelaars hebt, heb je nog gewone stoppen in de meterkast zitten. En die springen als er stroom weg lekt of als de desbetreffende groep te zwaar belast wordt.

Het enige nadeel van stoppen is dat je die moet vervangen iedere keer als ze geknapt zijn. Een aardlekschakelaar zet je gewoon weer terug en je hebt weer stroom. Nadeel van menig aardlekschakelaar is wel dat deze er vaak sneller uitslaat bij overbelasting. Stoppen kunnen vaak net even wat meer hebben waardoor ze beter tegen piekspanning kunnen.

En zoals al gezegd werken aardlekschakelaars alleen als je geaarde apparatuur gebruikt. Een in een badkamer veel gebruikt apparaat is in de regel niet geaard (denk aan scheerapparaat of fohn) gek genoeg. Terwijl wandcontactdozen wel voorzien moeten van randaarde om in een badkamer geplaatst te mogen worden. Snapt u het nog?

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2014 om 21:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37]

Een in een badkamer veel gebruikt apparaat is in de regel niet geaard (denk aan scheerapparaat of fohn) gek genoeg. Terwijl wandcontactdozen wel voorzien moeten van randaarde om in een badkamer geplaatst te mogen worden. Snapt u het nog?

Nu, ik snap uw commentaar eigenlijk niet. Of u moet over echt heel oude woning(en) schrijven: zijn toch contactdozen in badkamer, voorzien van randaarde, voor spiegelkast en tandenborstel/fohn/scheerapparaat of wat voor elektrische apparatuur dan ook, veilig te gebruiken. Buiten de badkamer zitten de schakelaars om de lichten aan te doen en aan het plafond is speciale plafonnière geplaatst.

czar
door czar - Aug 9, 2014 om 21:43
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37]Als je geen aardlekschakelaars hebt, heb je nog gewone stoppen in de meterkast zitten. En die springen als er stroom weg lekt of als de desbetreffende groep te zwaar belast wordt.

Aardlekschakelaars zijn afgeregeld op 30 mA (= 0,03 A), de stoppen zijn meestal 16 A.
Ik wil niet veel zeggen, maar ik denk niet dat jij je nog erg gezond voelt als er 16 A op 230 Volt door je heen is gestuurd en als gevolg daarvan de stoppen zijn doorgebrand.
Daarbij, een aardlekschakelaar slaat om als er stroom naar aarde weg lekt.
Stoppen slaan door als er kortsluiting is tussen de fase en de nuldraad.
Twee totaal verschillende scenario's.
Noch de stoppen, noch de aardlekschakelaar zullen helpen tegen elektrocutie als een persoon zowel de fase als de nuldraad beet pakt. Een lichaam heeft gewoon te veel weerstand, waardoor er geen stroom van 16 A gaat lopen.

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37]
Het enige nadeel van stoppen is dat je die moet vervangen iedere keer als ze geknapt zijn. Een aardlekschakelaar zet je gewoon weer terug en je hebt weer stroom.

De meeste huizen zijn tegenwoordig voorzien van automatische stoppen. Die zet je net als de aardlekschakelaar gewoon met een palletje weer om. Als jij nog van die oude witte stoppen hebt, dan heb je een behoorlijk oude installatie.
Er zijn trouwens ook automatische stoppen in de handel die je op de plaats van die oude stoppen kunt schroeven. Daar zit dan een knopje op dat je alleen maar hoeft in te drukken om de stroom er weer op te zetten. Nooit geen stoppen verwisselen dus.

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37]
Nadeel van menig aardlekschakelaar is wel dat deze er vaak sneller uitslaat bij overbelasting. Stoppen kunnen vaak net even wat meer hebben waardoor ze beter tegen piekspanning kunnen.

En 16 Ampere zijn i.p.v. 30 mili-Ampere. En noem dat maar een nadeel van de aardlekschakelaar.
Daarbij heb je nog snelle en trage zekeringen.

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37]
En zoals al gezegd werken aardlekschakelaars alleen als je geaarde apparatuur gebruikt.

Gelukkig niet.
Bij een defect geaard apparaat zal de stroom via de aarde-kabel weglekken naar aarde met als gevolg dat de aardlekschakelaar omslaat. Maar als jij met je blote voeten op een natte betegelde keukenvloer staat en contact maakt met de fase-draad, dan lekt de stroom dus via jou naar aarde terug en dan ben je blij dat die aardlekschakelaar ook om slaat. Vergeet ook niet dat de waterleiding ook geaard is, dus pak de waterleiding vast en steek je vingers in het stopkontakt zonder aardlekschakelaar!

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37] Een in een badkamer veel gebruikt apparaat is in de regel niet geaard (denk aan scheerapparaat of fohn) gek genoeg. Terwijl wandcontactdozen wel voorzien moeten van randaarde om in een badkamer geplaatst te mogen worden. Snapt u het nog?

Jawel. Die apparaten zijn van kunststof wat een prima isolator is. Een interne kortsluiting levert dan ook vrijwel geen gevaar op (de stoppen slaan door).
Een wasmachine daarentegen is meestal van metaal en de badkamervloer is geaard. Mocht interne bekabeling van de wasmachine dus tegen de wand aankomen en jij staat met je blote voeten op een natte geaarde ondergrond, dan ben jij dus weer degene die de stroom naar aarde mag geleiden.

En dan nog even dat fabeltje van in bad zitten en er een werkende föhn ingooien: doe dat vooral, er gebeurt helemaal niets anders dan dat de stoppen doorslaan. Je zult geen schokje voelen. Maar toch maar beter niet proberen :-)

czar
door czar - Aug 9, 2014 om 21:49
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Herstel:

Mocht interne bekabeling van de wasmachine dus tegen de wand aankomen en jij staat met je blote voeten op een natte geaarde ondergrond EN JE RAAKT DIE WASMACHINE AAN, dan ben jij dus weer degene die de stroom naar aarde mag geleiden.

marcel75
door marcel75 - Aug 9, 2014 om 22:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

czar,
Die filmfabel heb ik mij ook altijd over verbaast. Vraag me nog steeds wie die fabel bedacht heeft.

16A voelt inderdaad niet prettig, maar hoeft niet dodelijk te zijn. Anders zou de netspanning in Nederland ook geen 230v en 16a zijn, maar lager. Sterker nog: een particulier kan zelfs zonder problemen krachtstroom krijgen (bijvoorbeeld voor de keuken).

Leg mij echter nog steeds maar eens uit waarom wandcontactdozen in een badkamer voorzien dienen te zijn van een randaarde, terwijl de apparaten die je daar gebruikt niet geaard zijn. Terwijl toch best wel wat metaal in zit. Zelfde trouwens ook voor de tuin en tuingereedschap. Lijkt mij dus enigszins overbodig als het toch niet werkt. Een wasmachine in de badkamer is sowieso al niet aan te raden vanwege het letterlijk wegroesten van je machine. Daarnaast hebben velen rubberen dempers onder de wasmachine staan, waardoor er geen contact is met de vloer.

Ik vraag me trouwens af wat voor vingers jij hebt. De mijne passen niet in wandcontactdoos om een stopcontact te veroorzaken.

De installatie die ik heb voldoet overigens nog prima. 12 groepen en daarnaast nog een 3-fasengroep. In mijn vorige woning heb ik ook wel automatische zekeringen gehad, maar vond het ondingen. Om de haverklap sloegen ze uit als gevolg van piekspanningen. Gewone stoppen er in gedraaid en geen problemen meer. En nee, er lekte nergens stroom. En die gewone stoppen zijn nog volop en gewoon verkrijgbaar. Niet duur en nog een prima oplossing.

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2014 om 22:34
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou marcel75, heb al tig jaar was- en droogmachine in de badkamer. Deze apparaten zijn uit 1996. Geen spoortje roest. Is zelfs geen raampje voor ontluchting: wel een heel goede mechanische afzuiginstallatie. Maar vloer badkamer heeft eerst een "frame" ondergrond gekregen, weet ik veel van welk materiaal, leek op groot kippengaas maar dan dikker, daar werd beton in gestort en daarna betegeld. Als leek werd me uitgelegd dat dit met veiligheid te maken had. Geloof het graag, maar om op de stoppen terug te komen, heb die gehad maar de aardlekschakelaar vind ik toppie. Laatst sloeg tosti maker op tilt, alleen even knopje weer omhoog en klaar was kees. Nou kon zelfs ik een stop inzetten maar dit is wel zo gemakkelijk, vooral als je weet welke groep er op wat staat. Heb in keuken zelfs 10 stopcontacten, allemaal geaard, uiteraard op verschillend groepen.

marcel75
door marcel75 - Aug 9, 2014 om 22:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als een stop knapt, springt de verklikker er uit. Dat zie je ook snel genoeg; ik wel in elk geval.Ik ben dus nog steeds niet overtuigd van de (prijzige) investering om de hele meterkast te vernieuwen.

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2014 om 23:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, dat is waar @marcel75, als men het zelf moet betalen is het veel geld want 'Beun de Haas' mag het niet doen. Zou dus rustig doorgaan met de stoppen. In '96 alleen extra in meterkast laten plaatsen (privé) om wasmachine en droger tegelijkertijd te kunnen gebruiken, buiten de WBV om, kostte destijds al ƒ1.700,00. Die 'luxe' ben ik nu kwijt; mocht niet van WBV. Vroeger in caravan hadden we maar 6 amp stoppen, koffiezetten en stofzuigen kon dus echt niet tegelijk. Ook daar raakt men aan gewend.
Om op vraag van @akranen terug te komen: zo te lezen hoef je dus niet te checken. Ons is gezegd wel 2 maal per jaar de knop in te drukken. Niet iedere maand.

czar
door czar - Aug 9, 2014 om 23:53
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Beste Marcel,

Je weet dat ik je zeer waardeer en je hebt enorm veel verstand van je vakgebied en deelt dat ook regelmatig door adviezen te geven. Echter, hier sla je de plank volledig mis. Je weet gewoon niet hoe een aardlekschakelaar werkt en zelfs ben je kennelijk niet op de hoogte dat 70% van Nederland allang automatische stoppen heeft. Niet dat dat erg is, ik leg het je graag uit.

=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:13:
Die filmfabel heb ik mij ook altijd over verbaast. Vraag me nog steeds wie die fabel bedacht heeft.

Och, het speelt in op de angstgevoelens van mensen.
Bij Mythbusters hebben ze het al eens ontkracht door een pop van gel na te maken die ongeveer de elektrische geleidings-eigenschappen had van het menselijke lichaam. Het is heel logisch dat de stroom de weg van de minste weerstand kiest. Kun je zo uitproberen: knip de kabel van een lamp maar eens door met een metalen schaar terwijl die lamp brandt. Je schaar is helemaal naar de verdommenis, maar zelf voel je niets. Metaal is namelijk een enorm goede geleider en op de plek waar je de kabel doorknipt smelt het metaal door de kortstondige grote stroom die er gaat lopen. Vervolgens branden je (trage) stoppen door. Iets soortgelijks gebeurt er in die Föhn. De stroom gaat echt niet eerst 3 keer het bad rond waar jij in zit.
=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:13:
16A voelt inderdaad niet prettig, maar hoeft niet dodelijk te zijn.

Sterker nog, die 16 Ampere gaat gewoon niet door je lichaam en de stoppen slaan niet door.
Wij hebben in huis wisselstroom en dat is niet voor niks (want eigenlijk is het helemaal niet handig). Wisselstroom kent een nulpunt, het wisselt tussen positief en negatief en daar tussen is het dus even 0 Volt. 50 Hz geeft je spieren voldoende tijd te ontspannen en bijvoorbeeld een draad los te laten op dat nulpunt als je per ongeluk een stroomdraad vast pakt. Hadden we 230 Volt gelijkstroom gehad, dan zouden er enorm veel slachtoffers vallen.

Als je een stroom door je heen krijgt, dan spannen je spieren aan. Pak je dus een gelijkstroom draad beet met een beetje hoog voltage, dan blijven je spieren gespannen en kun je dus niet loslaten met alle gevolgen van dien. Gelijkstroom begint gevaarlijk te worden vanaf 60 Volt. Mensen die aan buizenversterkers knutselen spelen soms met gelijkstroom voltages van 500-1000 Volt. Dat is dus bere-link, maar ook dat is niet verboden. Zit iemand vast door gelijkstroom, dan moet je hem van die stroomdraden af trekken, hij kan zelf niet meer los laten en jij zal er geen centje pijn aan beleven.

Stroom neemt de weg van de minste weerstand.
Het wordt vooral gevaarlijk als de stroom via je hartspier gaat lopen. Dat gebeurt alleen als je spanning zet tussen de linkerkant van je onderlichaam (bijv. je linker voet) en de rechterkant van je bovenlichaam (bijv. je rechter hand), of omgekeerd (rechter voet, linker hand).
Zet je spanning tussen je beide handen, dan gaat de stroom lopen via je borstspier. Heb ik wel een paar keer gehad en is geen fijn gevoel, maar gelukkig was het 230 Volt WISSELstroom, dus ik kon loslaten.
Op zich is die 230 volt wissel dus amper dodelijk, of je moet wel heel erg verzwakt zijn en een pacemaker gebruiken.
=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:13:
Sterker nog: een particulier kan zelfs zonder problemen krachtstroom krijgen (bijvoorbeeld voor de keuken).

We kunnen ook allemaal autorijden en echt ongevaarlijk is dat nu ook niet te noemen.
Gevaar is niet direct een reden om iets maar te verbieden, wel om het risico te beperken.
=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:13:
Leg mij echter nog steeds maar eens uit waarom wandcontactdozen in een badkamer voorzien dienen te zijn van een randaarde, terwijl de apparaten die je daar gebruikt niet geaard zijn.

Omdat het een vochtige ruimte is en vochtige lucht (damp) geleidt de stroom veel beter dan droge lucht. Gooi eens een kopje water in dat stop-contact, wat denk je dat er gebeurt?
Datzelfde kan al plaats vinden door een flinke damp. Het is ook niet voor niks dat er vaak spatwater dichte contactdozen worden gebruikt. De hoop is dus dat bij een evt. kortsluiting de stroom via de aarde weg stroomt en als je dan ook nog een aardlekschakelaar hebt, dan slaat die meteen af.
Daarbij is je badkamervloer geaard (zover ik weet is dat verplicht) en zijn je waterleidingen geaard (in oude huizen is de waterleiding vaak juist DE aarde in het huis, want de aardkabel wordt daar gewoon op aangesloten). Een aarde zeer dicht bij je stroomaansluiting is dan erg goed, want door damp zal het altijd op die aarde springen, want die is het dichtste bij en stroom neemt de weg van de minste weerstand.
=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:13:
Terwijl toch best wel wat metaal in zit.

Dat is dus goed. De kortsluiting zal altijd binnen het apparaat plaats vinden.
Aardkabels worden altijd aan de metalen buitenkant van een apparaat aangesloten. Binnen het apparaat is dat totaal zinloos. Heb je dus een apparaat met een plastic behuizing, dan hoeft dat apparaat niet geaard te zijn. Bevinden er zich metalen delen aan de buitenkant van het apparaat, dan moeten die wel geaard worden. Door een aarde-aansluiting voorkom je nu eenmaal geen kortsluiting, je zorg dat de buitenkant met aarde verbonden is zodat er geen spanning op de buitenkant van het apparaat kan staan.
=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:13:
Zelfde trouwens ook voor de tuin en tuingereedschap.

Precies, exact hetzelfde verhaal. Buiten kan het ook behoorlijk vochtig zijn.
Is je elektrische tuingereedschap volledig voorzien van een kunststof buitenkant, dan heeft aarden geen zin. Waarom zou je dat met aarde verbinden?
=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:13:
Een wasmachine in de badkamer is sowieso al niet aan te raden vanwege het letterlijk wegroesten van je machine. Daarnaast hebben velen rubberen dempers onder de wasmachine staan, waardoor er geen contact is met de vloer.

Ik had een na-post gedaan: als je de metalen buitenkant van de machine aanraakt.
Wat dat aangaat zou je liever hebben dat die machine geen rubber-poten zou hebben, dan is hij tenminste op de badkamervloer geaard. Maar ja, dat geeft zo'n herrie bij het centrifugeren en zal vast ook je tegels beschadigen :-(
=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:13:
Ik vraag me trouwens af wat voor vingers jij hebt. De mijne passen niet in wandcontactdoos om een stopcontact te veroorzaken.

Nou, dan steek je er 2 grote spijkers in en houd je die vast :-)
Ik knutsel nogal vaak met elektronica en ik heb wel eens stopcontacten los liggen, dan is het prima te doen. Wel een beetje creatief blijven natuurlijk :-)
=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:13:
Om de haverklap sloegen ze uit als gevolg van piekspanningen.

Dat is waarschijnlijk het verschil tussen trage en snelle stoppen. Die automatische stoppen zijn nu eenmaal snel. Die knallen er al uit op de inschakel-spanning van een apparaat.
Zo heb ik hier een hele zware slijptol liggen (om betonnen muren mee door te slijpen), gewoon op 230 Volt (iets van 2800 Watt), maar de inschakelspanning is te hoog voor mijn automatische stoppen. En het nadeel van die automatische stoppen is dat je ze niet even kunt vervangen door trage stoppen. Ik zal er dus een hele dikke condensator tussen moeten zetten om de inschakelpiek op te vangen.

Resumerend:
1. stoppen slaan door bij kortsluiting, niet bij weglekken van stroom naar aarde
2. aarding heb je nodig om te zorgen dat apparaten aan de buitenkant niet onder spanning staan
3. de aardlekschakelaar knalt eruit als er op de 1-of-andere manier wel stroom weg lekt naar aarde

Heb je geen aardlekschakelaar, dan kan iemand dus een flinke schok krijgen, of een apparaat kan vlam vatten doordat de stroom niet wordt uitgeschakeld als dat apparaat doorslaat naar een aardpunt (dan branden de stoppen immers niet door, want er is geen kortsluiting tussen nul en fase).

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 00:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:34]Nou marcel75, heb al tig jaar was- en droogmachine in de badkamer.

Ja, een beetje goede wasmachine is degelijk gelakt en vaak ook nog gegalvaniseerd, die roest zo snel niet weg.

[quote=tenormin schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:34]Maar vloer badkamer heeft eerst een "frame" ondergrond gekregen, weet ik veel van welk materiaal, leek op groot kippengaas maar dan dikker, daar werd beton in gestort en daarna betegeld.

Meestal wordt er zwaluwstaart plaat gebruikt, van metaal wel te verstaan, maar dik gaas kan ook.
Dat wordt dan geaard.

[quote=tenormin schreef op zaterdag 9 aug 2014, 22:34]Heb in keuken zelfs 10 stopcontacten, allemaal geaard, uiteraard op verschillend groepen.

Er zijn een beetje onzinnige regels in NLD v.w.b. aarding van stopcontacten.
In 1 ruimte mogen algemene stopcontacten niet verschillen van elkaar wat de aarding aangaat. Het moeten dus allemaal geaarde stopcontacten zijn of allemaal ongeaarde stopcontacten. Een uitzondering geldt voor toegewezen stopcontacten (specifiek voor 1 apparaat), die mogen wel verschillen van de andere stopcontacten in de ruimte. Het liefst heb je overal geaarde stopcontacten, in de keuken al helemaal.

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 00:23
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 9 aug 2014, 23:44]In '96 alleen extra in meterkast laten plaatsen (privé) om wasmachine en droger tegelijkertijd te kunnen gebruiken, buiten de WBV om, kostte destijds al ƒ1.700,00.

Een paar jaar geleden heb ik de oude stoppenkast in het huis van mijn vader laten vervangen door een moderne versie. Hij had maar 4 groepen. Kosten waren 420 euro incl. alles.
Gewoon de lokale electricien opgebeld en niet onderhandeld over de prijs. Een aardlekschakelaar zat er al.

tenormin
door tenormin - Aug 10, 2014 om 00:48
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@czar, uitleggen kan je als de beste; heb daar echt veel aan, bedoel hoe je dingen begrijpelijk maakt voor leken. Alleen je laatste prijsvergelijking is een beetje zuur (voor mij dan): qua kosten. Alles bij ons is gerenoveerd; en ook alles moest volgens de regels: precies in de tijd dat de recessie begon: starten in 2009, aannemer na aannemer ging failliet, onderaannemers werden niet betaald, dus hele complexen hier waren zeer happy dat in 2011 alles opgeleverd werd. Bijna 3 jaar k(r)amperen in eigen huis was een beetje boel, maar eindresultaat mag er zijn. Dus geen stoppen meer maar knoppie omhoog.

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 01:30
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 10 aug 2014, 00:48]Alleen je laatste prijsvergelijking is een beetje zuur (voor mij dan): qua kosten.

Sorry, maar het waren natuurlijk maar 4 groepen, dus 1 kastje van 4.
De aanleiding was echter wel bizar.

Mijn vader woonde in een oude woning met oude installatie.
Hij is jaren bezig geweest zelf de gehele woning te verbouwen en werd toen flink ziek.
Zo erg zelfs dat hij thuiszorg nodig had om hem te helpen bij het douchen.

Ik werd door de thuiszorg gebeld dat mijn vader stroom-schokken voelde tijdens het douchen en de thuiszorg-medewerkster had het ook gevoeld. Ze hebben meteen het douchen gestaakt en eisten (terecht) dat dat werd opgelost. Ik op stel en sprong er naartoe en wat bleek? Er stond een spanningsverschil van 70 Volt tussen het metalen douche-putje en de metalen douchekop. Op andere plekken in het huis gemeten en daar was het weer 40 Volt, ergens anders weer 60 Volt ten opzichte van aarde, ik kon er moeilijk een touw aan vast knopen.

Wat was er aan de hand?
Mijn vader had CV laten aanleggen op de beneden-verdieping, een paar maanden daarvoor. De buizen waren in de kruipkelder gelegd en kwamen op de juiste plaatsen naar boven in de woonkamer. Keurig alles weggewerkt dus.
MAAR, om er goed bij te kunnen hadden de werklieden in de kruipkelder even de aardkabel van de elektriciteitsinstallatie los gemaakt van de waterleiding. Die zijn ze toen vergeten weer vast te zetten. Oftewel, alle randaarde van alle stopcontacten in de woning was niet meer verbonden met de aarde. Ook de badkamervloer was niet meer geaard, want die zat op dezelfde aardkabel. Dat is een paar maanden geen probleem geweest. Totdat er een flink pak sneeuw viel. De kachel werd opgestookt en er lag een enorm pak sneeuw op het dak. Allemaal redenen dat er statische elektriciteit kan ontstaan. De aarde was niet meer aangesloten aan de aarde (dat noemen ze een zwevende aarde), dus er ontstonden allemaal rare spannings-verschillen binnen het huis.
Toen we de oorzaak hadden gevonden was het een kwestie van de aardklem weer vast draaien op de waterleiding en het probleem was verholpen.

Daarvoor had ik ook de hulp ingeroepen van de lokale electricien, gewoon een groot gecertificeerd bedrijf met een mooie winkel in een winkelstraat. Prima gasten. Toen heb ik meteen ook maar de stoppenkast laten vernieuwen, want de pijsopgave was in mijn ogen niet hoog. Ze moesten er uiteraard ook de stroom voor afsluiten in de kast die ergens verderop is de straat staat.

En zo is het gekomen. Ik heb niet de indruk dat ik gematst ben, maar ook niet de indruk dat ik genaaid ben. Gewoon netjes geholpen tegen een faire prijs.

door 1953 - Aug 10, 2014 om 04:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Neen!

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 10, 2014 om 08:25
7156 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37]Als je geen aardlekschakelaars hebt, heb je nog gewone stoppen in de meterkast zitten. En die springen als er stroom weg lekt of als de desbetreffende groep te zwaar belast wordt.

Het enige nadeel van stoppen is dat je die moet vervangen iedere keer als ze geknapt zijn. Een aardlekschakelaar zet je gewoon weer terug en je hebt weer stroom. Nadeel van menig aardlekschakelaar is wel dat deze er vaak sneller uitslaat bij overbelasting. Stoppen kunnen vaak net even wat meer hebben waardoor ze beter tegen piekspanning kunnen.

En zoals al gezegd werken aardlekschakelaars alleen als je geaarde apparatuur gebruikt. Een in een badkamer veel gebruikt apparaat is in de regel niet geaard (denk aan scheerapparaat of fohn) gek genoeg. Terwijl wandcontactdozen wel voorzien moeten van randaarde om in een badkamer geplaatst te mogen worden. Snapt u het nog?
Het begint me op dit gebied allemaal te dagen en ben veel wijzer geworden. Dank.

ak
door akranen - Aug 10, 2014 om 09:07
14 Antwoorden / 2 Vragen

Productwaarschuwing ABB aardlekschakelaars F200, F360 en F370, inclusief de ABB-Haf types 0903.741 en 0903.743 die die worden toegepast in installatiekasten.
Naar aanleiding van klachten over ABB
aardlekschakelaars heeft onze leverancier een
onderzoek ingesteld.Hierbij is vastgesteld dat de aardlekschakelaars uit de series F200, F360 en F370, inclusief de ABB-Haf types 0903.741 en 0903.743,
mogelijk niet uitschakelen bij de nominale waarde.
Dit probleem beperkt zich tot aardlekschakelaars die
zijn geproduceerd in de periode van januari 2003 tot
en met mei 2005.

ak
door akranen - Aug 10, 2014 om 09:38
14 Antwoorden / 2 Vragen

Conclusie:Ik heb 2 aardlekschakelaars die defect zijn en met mij nog talloze mensen en degene die het weten zwijgen in alle talen.Het heet schijnveiligheid.Mijn fout is dat ik het nooit getest heb.

ro
door ron530 - Aug 10, 2014 om 10:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De aarding van een elektrische huisinstallatie staat geheel los van aardlekschakelaars. Alle met randaarde uitgevoerde contactdozen zijn rechtstreeks aangesloten op een aardpen of in oudere situaties op de waterleiding. De werking van een aardlekschakelaar is gebaseerd op potentiaal verschil, tussen de fase en de nul staat in een normale situatie 230 volt met een constante stroom, als er een sluiting of contact met aarde wordt gemaakt en in het ergste geval het aanraken van een een blote elektriciteitsdraad ontstaat er een potentiaal verschil in stroom en voltage is dat verschil meer dan 30 milliampère dan schakelt de aardlek af. Dit gaat zo snel dat een schok wel voelbaar maar niet verwondend danwel dodelijk is. Met het gebruik van een stop ook wel smeltveiligheid genoemd krijg je bij aanraking 16 ampère voor je kiezen totdat de draad in de stop gesmolten is en geloof me dat is niet grappig. Wat betreft de eisen voor een thuisinstallatie die zijn vastgelegd in de NEN 1010 norm, in oude huizen voorzien van een oude installatie mag er in een badkamer geen stopcontact aanwezig zijn behalve een scheerapparaat contact mits die voorzien is van een scheidingstransformator die het amperage omlaag brengt , schakelaars moeten spat waterdicht zijn en op een bepaalde hoogte gemonteerd bediening gaat dan met een trektouw. Bij nieuwere huizen met aardlekschakelaar mogen in de badkamer wel stopcontacten met randaarde gemonteerd worden maar de afstand van stopcontact tot doucheplaats is dan bepalend. In nieuw opgeleverde huizen zijn alle stopcontacten voorzien van randaarde, een regel die ik niet echt begrijp maar het zal vast iets te maken hebben met een nieuwe generatie apparaten.

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 11:11
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=akranen schreef op zondag 10 aug 2014, 09:38]Conclusie:Ik heb 2 aardlekschakelaars die defect zijn en met mij nog talloze mensen en degene die het weten zwijgen in alle talen.Het heet schijnveiligheid.Mijn fout is dat ik het nooit getest heb.

"mogelijk niet uitschakelen bij de nominale waarde"

Dus ze schakelen mogelijk niet uit bij 30 mA, maar misschien wel bij 50 mA.
In België geldt voor niet natte ruimtes nog een maximale waarde van 300 mA en vroeger hadden we in Nederland aardlekschakelaars die pas bij 500 mA uitschakelden, maar die mogen niet meer worden gebruikt in huisinstallaties.
Voor Nederland geldt dat in nieuwbouwhuizen vanaf 1 september 2005 alleen nog aardlekschakelaars moeten worden gebruikt van 30 mA.

30 mA is echt heel weinig. Als je aardlek pas uitschakelt bij 50 of 100 mA is dat echt niet onveilig.
En zoals ik in mijn ellenlange posts aan Marcel75 al aangaf is 230 Volt wisselstroom maar zeer zelden dodelijk. Er overlijden veel meer mensen aan de gevolgen van een brand door kortsluiting dan aan de gevolgen van elektrocutie.

Vroeger met die oude beeldbuis-TV's ging het wel eens mis. Ook al haalde je de stekker eruit, dan nog stond er een hoog gelijk-strooms-voltage op de grote condensatoren die daar in zaten. Als je dus als onwetende daaraan ging zitten knutselen ...

pavoordf
door pavoordf - Aug 10, 2014 om 11:21
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 10 aug 2014, 10:13]De werking van een aardlekschakelaar is gebaseerd op potentiaal verschil, tussen de fase en de nul staat in een normale situatie 230 volt met een constante stroom, als er een sluiting of contact met aarde wordt gemaakt en in het ergste geval het aanraken van een een blote elektriciteitsdraad ontstaat er een potentiaal verschil in stroom en voltage is dat verschil meer dan 30 milliampère dan schakelt de aardlek af.

Bijna goed. Een aardlekschakelaar meet het verschil in stroom tussen de nul en de fasedraad. Normaal gesproken zijn die aan elkaar gelijk. Wanneer er om wat voor rede een stroom naar aarde loopt, dan is de stroom op fase en nuldraad niet meer gelijk. Is het verschil groter dan 30 mA (35 mA was dacht ik de dodelijke grens) dan schakelt de aardlekschakelaar de spanning af. Voor verdere uitleg van de werking zie aardlekschakelaar

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 12:19
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 10 aug 2014, 10:13]
De werking van een aardlekschakelaar is gebaseerd op potentiaal verschil,

Nope, dat klopt niet.
Een aardlekschakelaar schakelt de stroomkring in je huis uit als er een verschil ontstaat tussen de stroom die je huis binnen komt en de stroom die je huis weer verlaat. Is het verschil daar tussen groter dan 30 mA (nieuwe aardlekschakelaars), dan schakelt de aardlekschakelaar je volledige stroomtoevoer uit. Het ding doet dus precies zoals hij heet, hij schakelt als er ergens stroom weg lekt. Het maakt niet uit hoe die stroom weg lekt. Dat kan dus via de randaarde zijn, maar ook op een andere manier.

[quote=ron530 schreef op zondag 10 aug 2014, 10:13]
tussen de fase en de nul staat in een normale situatie 230 volt met een constante stroom

Tussen fase en nul staat een spanningsverschil van 230 Volt.
De stroom is helemaal niet constant, die is afhankelijk van welke apparaten je in huis aan hebt staan. Er wordt wel eens gesproken over 'stroomverbruik', maar feitelijk verbruik je helemaal geen stroom. Een apparaat wordt ook wel 'stroomverbruiker' genoemd, maar een apparaat verbruikt feitelijk ook helemaal geen stroom. De stroom die erin gaat komt er ook gewoon weer uit.
Daarom werkt een aardlekschakelaar ook. Als de meterkast meer stroom levert dan er terug komt, dan moet er ergens stroom via een andere weg wegstromen (dat noemen we een lek).
Als er een stroom loopt van 0 naar 230 Volt, dan stromen elektronen van 230 naar 0 waardoor het spanningsverschil dus lager zou worden en uiteindelijk zouden beiden gelijk worden aan elkaar. Om het spanningsverschil op 230 Volt te houden heb je energie nodig en dat is waar we uiteindelijk voor betalen: de energie nodig om het spanningsverschil van 230 Volt te handhaven, ondanks dat er stromen lopen.

[quote=ron530 schreef op zondag 10 aug 2014, 10:13]
, als er een sluiting of contact met aarde wordt gemaakt en in het ergste geval het aanraken van een een blote elektriciteitsdraad ontstaat er een potentiaal verschil in stroom en voltage is dat verschil meer dan 30 milliampère dan schakelt de aardlek af.

Je haalt allerlei termen door elkaar.
Een potentiaalverschil (V) is een spanningsverschil en wordt weergegeven in Volt.
Een stroom (I) is het zich verplaatsen van elektronen en wordt weergegeven in Ampère.
Het vermogen (P) is de energie die het kost en wordt weergegeven in Watt
De formule luidt dan: P = V * I
Heb je een apparaat dat 460 Watt aan energie verbruikt, dan zal daardoor dus een stroom lopen van 2 Ampère, want 460 = 230 * 2
Heb je stoppen van 16 Ampère, dan kun je daar dus maximaal 16 * 230 = 3680 Watt een energieverbruikers op aansluiten. Sluit je meer aan, dan slaat de stop door, omdat er een grotere stroom gaat lopen.

[quote=ron530 schreef op zondag 10 aug 2014, 10:13]Met het gebruik van een stop ook wel smeltveiligheid genoemd krijg je bij aanraking 16 ampère voor je kiezen totdat de draad in de stop gesmolten is en geloof me dat is niet grappig.

Ook dat is niet waar.
Als je jezelf tussen nul en fase schakelt, dan wordt jij dus de energieverbruiker. Hoeveel stroom (I) er door je lichaam gaat lopen is afhankelijk van het Voltage (V, in dit geval dus 230 Volt) en de weerstand (R) van je lichaam. Formule V = I * R
Hoe lager de weerstand, des te groter de stroom die gaat lopen.
De weerstand van je lichaam is afhankelijk van veel factoren, maar vooral toch van de vochtigheidsgraad van je huid. Van een droge huid is de weerstand redelijk hoog, van een vochtige huid (zweet handen, of natte handen) is de weerstand een stuk lager.

Dat kun je trouwens ook prima testen. Koop een 9 Volt batterij. Houd je droge handen tegen beide contacten en ... je voelt niets. Druk nu beide contacten tegen je tong. Kun je gerust doen zonder gevaar (het is maar 9 Volt), maar prettig is het niet, want er gaat een veel grotere stroom lopen.

Kortom, kijk uit met vocht in combinatie met spanningsverschil.
En zeker geen 230 Volt op je tong zetten, want dan kun je voorlopig door een rietje eten.

Je uitleg over de NEN 1010 norm zal vast kloppen, daar twijfel ik niet aan.

[quote=ron530 schreef op zondag 10 aug 2014, 10:13]In nieuw opgeleverde huizen zijn alle stopcontacten voorzien van randaarde, een regel die ik niet echt begrijp maar het zal vast iets te maken hebben met een nieuwe generatie apparaten.

Het heeft alles te maken met de verplichting een 30 mA aardlekschakelaar te plaatsen in nieuwbouwhuizen, met aangescherpte veiligheidsnormen en aangescherpte brandveiligheidsnormen.
Daarbij zijn er te veel mensen die een apparaat voorzien van randaarde aansluiten op een ongeaard stopcontact. Andersom is niet erg, dus beter alle stopcontacten voorzien van randaarde.

ph
door philip36 - Aug 10, 2014 om 13:04
2275 Antwoorden / 4 Vragen

czar zit er op sommige punten een beetje naast.

Een snoer doorknippen met een schaar en je voelt niks?
Dan moet je met de schaar eerst wel de nuldraad raken, als je met de schaar eerst de phasedraad (waar de spanning op staat), raakt heb je kans dat je het niet kunt navertellen.

Iemand van de gelijkspanning aftrekken moet je wel doen door zijn kleding vast te pakken en niet zijn blote arm of hand.

Wisselstroom kent een nulpunt, ja dat klopt, maar dat nulpunt heb je bij 50 Hz, 100 keer per seconde.
Het is dan natuurlijk onmogelijk om op deze momenten de vastgepakte draad welke onder spanning staat los te laten.
Als je draad niet echt vast pakt maar aanraakt is loskomen meestal geen probleem.
Het is zelfs zo dat de veilige spanning, de spanning welke je nog veilig aan kunt pakken, bij gelijkstroom hoger is dan bij wisselspanning, 50V bij wisselspanning en 120V bij gelijkspanning.

Krachtstroom is niet meer of minder dan 3 phasedraden (phase R, S en T) waarbij de spanning tussen elke phasedraad en nul of aarde 230V bedraagt.
Tussen de phasen is de spanning 400V.
Meestal heeft de energieleverancier de 3 phasen al tot in de woning aangelegd maar zit er maar een hoofdzekering in hun aansluitkast en gaat er dus maar een phase naar de Kwh meter en groepenkast.

Bij elektrische motoren heb je te maken met aanloopstromen.
Er gaat bij het draaien van de elektro-moto reen inductiestroom lopen welke tegengesteld is aan de toegevoerde stroom.
Bij het inschakelen is deze inductiestroom er nog niet en zal de stroomsterkte dus veel hoger zijn dan de bedrijfsstroomsterkte.

De smeltveiligheid zit in stroom-voerende leiding en als de stroom door de smeltveiligheid hoger is dan zijn nominale waarde gaat hij stuk.
Het maakt voor de smeltveiligheid niet uit of de sluiting tussen phase en nul is of tussen phase en aarde.

ro
door ron530 - Aug 10, 2014 om 13:25
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb geprobeerd de werking simpel uit te leggen zonder op technische details in te gaan. Je kunt er gevoegelijk van uit gaan dat een aardlekschakelaar veel veiliger is dan een ouderwetse smeltveiligheid (stop). Wat het testen van de aardlekschakelaar betreft die periode wordt door de fabrikant geadviseerd maar er is vrijwel niemand die zich daar aan houdt. Edoch bij het niet testen gaat de schakelaar niet kapot maar of die nog naar behoren werkt is niet bekend. Ik ken wel situaties die de aardlekschakelaar te vroeg aanspraken maar nooit te laat.

pavoordf
door pavoordf - Aug 10, 2014 om 13:36
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 10 aug 2014, 13:25]Je kunt er gevoegelijk van uit gaan dat een aardlekschakelaar veel veiliger is dan een ouderwetse smeltveiligheid (stop).

Je haalt twee zaken door elkaar. De smeltveiligheid is vervangen door een automaat, die bij stromen > 16 A uitspringt. De aardlekschakelaar slaat uit wanneer de stroom in fase en nul ongelijk zijn aan elkaar. De automaat beveiligt tegen kortsluiting (die brand tot gevolg kan hebben). De aardlek beveiligt tegen stromen die bijvoorbeeld door het lichaam naar aarde lopen en voorkomt dus elektrocutie. Daarom zitten ook beiden in de groepenkast en staan in serie met elkaar

ro
door ron530 - Aug 10, 2014 om 13:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zoveel experts op basis van elektrotechniek had ik niet verwacht, ik kan er met mijn kennis niet tegen op boksen dus discussieer maar lekker verder met alle google wijsheid ik doe niet meer mee.

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 14:28
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 10 aug 2014, 13:04]Dan moet je met de schaar eerst wel de nuldraad raken, als je met de schaar eerst de phasedraad (waar de spanning op staat), raakt heb je kans dat je het niet kunt navertellen.

Uiteraard, als je met je voeten in een vijvertje in de tuin staat en de schaar vast houdt met kletsnatte handen, dan loop je inderdaad gevaar. Je kunt niet zeggen dat het aanraken van de nuldraad absoluut veilig is, daar kan ook spanning op staan t.o.v. aarde.

[quote=philip36 schreef op zondag 10 aug 2014, 13:04]Iemand van de gelijkspanning aftrekken moet je wel doen door zijn kleding vast te pakken en niet zijn blote arm of hand.

Zelfde verhaal.
In praktijk, niet eerst van alles gaan checken, meteen eraf trekken die gozer.
De kans dat je zelf een goede verbinding met aarde hebt is minimaal in praktische situaties.

[quote=philip36 schreef op zondag 10 aug 2014, 13:04]
Als je draad niet echt vast pakt maar aanraakt is loskomen meestal geen probleem.

Vast pakken begint met aanraken, door de schrik-reactie heb je wel voldoende tijd bij wisselstroom, bij gelijkstroom niet.

[quote=philip36 schreef op zondag 10 aug 2014, 13:04]Het is zelfs zo dat de veilige spanning, de spanning welke je nog veilig aan kunt pakken, bij gelijkstroom hoger is dan bij wisselspanning, 50V bij wisselspanning en 120V bij gelijkspanning.

Ik heb het ook gelezen. Verklaar mij eens waarom we dan geen 110V gelijkstroom in huis hebben, dan hebben we die talloze gelijkrichters ook niet meer nodig. De enige verklaring die ik ken is dat wisselstroom veel veiliger is dan gelijkstroom.

[quote=philip36 schreef op zondag 10 aug 2014, 13:04]Het maakt voor de smeltveiligheid niet uit of de sluiting tussen phase en nul is of tussen phase en aarde.

Je hebt gelijk.
Normaal gesproken zit de nuldraad in het elektriciteitshuisje in de straat aangesloten op aarde. Dan maakt het niet uit of je kortsluiting maakt tussen fase en nuldraad of fase en aarde, nuldraad en aarde zijn dan gelijk. Ik ben helaas situaties tegengekomen waarbij de nuldraad niet meer geaard was (mensen knutselen wat aan). Ook niet iedereen houdt zich aan de kleurcodering van de bedrading overigens of er wordt bedrading voor een ander doel hergebruikt, dus soms is het lastig te bepalen.

Maar laten we eerlijk zijn. Ik heb al talloze keren 230V wissel aangeraakt/vastgepakt en dat is niet fijn, zeker niet als het tussen de ene en de andere hand is, maar veel meer dan even bijkomen van de schrik was er niet bij. Ik had hetzelfde niet graag bij 230V gelijkstroom gedaan, dan had ik dit bericht waarschijnlijk niet zitten typen.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 10, 2014 om 15:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 9 aug 2014, 17:45]Ik heb nog nooit mijn aardlekschakelaar getest.
En nee, hij raakt niet defect als je 'm niet test.

De test is alleen om te kijken of hij het nog wel doet.
Een defecte aardlekschakelaar kan best gevaarlijk zijn.

Ik lees net het advies 2x per jaar je aardlekschakelaar te testen, bijvoorbeeld bij de wisseling tussen zomer- en wintertijd, 1x per maand lijkt mij ook overdreven veel. De kans dat de aardlekschakelaar defect raakt is heel erg klein.

Nooit getest in 15 jaar, maar wel eens nut van gehad door een sluiting.

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 15:12
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Zullen we de vraag van TS eens omdraaien?

Raakt een aardlekschakelaar eerder defect als je 'm regelmatig test?

Ik heb de neiging om te zeggen van wel.

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 17:27
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 10 aug 2014, 13:25]Je kunt er gevoegelijk van uit gaan dat een aardlekschakelaar veel veiliger is dan een ouderwetse smeltveiligheid (stop).

Het hebben van een aardlekschakelaar is veiliger dan geen aardlekschakelaar.

[quote=ron530 schreef op zondag 10 aug 2014, 13:25]
Wat het testen van de aardlekschakelaar betreft die periode wordt door de fabrikant geadviseerd maar er is vrijwel niemand die zich daar aan houdt.

Voordat je in de auto stapt hoor je ook alle verlichting te controleren. Dat doet ook niemand.
Ik ben altijd wel blij als iemand me erop wijst.

[quote=ron530 schreef op zondag 10 aug 2014, 13:25]
Ik ken wel situaties die de aardlekschakelaar te vroeg aanspraken maar nooit te laat.

Te vroeg?
Een aardlekschakelaar te vroeg?
Nog nooit meegemaakt, en ik pruts wat aan met elektronica.
Liever 10x te vroeg dan 1x te laat.

ak
door akranen - Aug 11, 2014 om 09:02
14 Antwoorden / 2 Vragen

Via het televisieprogramma RADAR kan je controleren of de aardlekschakelaar in uw meterkast defect is
en moet worden gecontroleerd. Dit is kosteloos.
Het gaat om installaties van de huizen die opgeleverd zijn van 2003 t/m 2005.
De aardlekschakelaar is van het merk ABB.
Via de site http://www.abbcheck.nl kan je controleren of deze gecontroleerd moet worden.
Ik woon in de Velden 1 waar volgens de site een aardlekschakelaar is gemonteerd die waarschijnlijk
defect is. (merk ABB, type 0903-741) Zal dus niet de enigste zijn.
Op de site volg je een stappenplan en kan je je gegevens invullen, waarna men contact met je
opneemt om e.e.a. kosteloos te testen.
Helaas ben ik 8 jaar te laat.Groeten A Kranenburg

czar
door czar - Aug 11, 2014 om 09:41
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=akranen schreef op maandag 11 aug 2014, 09:02]
Via de site http://www.abbcheck.nl kan je controleren of deze gecontroleerd moet worden.

abbcheck.nl bestaat niet.
Dit domein is vrij voor registratie.

ak
door akranen - Aug 11, 2014 om 10:19
14 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk bestaat abbcheck.nl niet meer.Het is 8 jaar geleden en kostte ABB geld.
Zoek op Radar en je vind alle informatie.Het theoretische gezwam zal mij trouwens een zorg zijn.

czar
door czar - Aug 11, 2014 om 10:33
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=akranen schreef op maandag 11 aug 2014, 10:19]Natuurlijk bestaat abbcheck.nl niet meer.Het is 8 jaar geleden en kostte ABB geld.

U schreef: "Via de site http://www.abbcheck.nl kan je controleren of deze gecontroleerd moet worden"
Schrijf dat dan niet als die website niet meer bestaat.

Theoretisch gezwam?
Hmm, ik noem het eerder gezond verstand.

ak
door akranen - Aug 11, 2014 om 10:55
14 Antwoorden / 2 Vragen

czar je hebt niet veel te doen zeker?

czar
door czar - Aug 11, 2014 om 11:08
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=akranen schreef op maandag 11 aug 2014, 10:55]
czar je hebt niet veel te doen zeker?

Door omstandigheden zit ik aan de PC gekluisterd.

bultje49
door bultje49 - Aug 11, 2014 om 12:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37]Als je geen aardlekschakelaars hebt, heb je nog gewone stoppen in de meterkast zitten. En die springen als er stroom weg lekt of als de desbetreffende groep te zwaar belast wordt.

Het enige nadeel van stoppen is dat je die moet vervangen iedere keer als ze geknapt zijn. Een aardlekschakelaar zet je gewoon weer terug en je hebt weer stroom. Nadeel van menig aardlekschakelaar is wel dat deze er vaak sneller uitslaat bij overbelasting. Stoppen kunnen vaak net even wat meer hebben waardoor ze beter tegen piekspanning kunnen.

En zoals al gezegd werken aardlekschakelaars alleen als je geaarde apparatuur gebruikt. Een in een badkamer veel gebruikt apparaat is in de regel niet geaard (denk aan scheerapparaat of fohn) gek genoeg. Terwijl wandcontactdozen wel voorzien moeten van randaarde om in een badkamer geplaatst te mogen worden. Snapt u het nog?

bultje49
door bultje49 - Aug 11, 2014 om 12:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Even wat over de techniek: stoppen zijn dus gewoon zekeringen.
de gebruikte zekeringen zijn tegenwoordig "middeltraag" bij kortsluiting gaan ze direct kapot en bij kortdurende overbelasting blijven ze heel en bij langdurende overbelasting gaan ze ook kapot. We spreken niet van piekspanning maar van overstroom. Aardlekschakelaars werken zowel in geaarde als ongeaarde groepen! Apparatuur die gebruikt worden in de badkamers zijn in 95 % van de gevallen dubbel geisoleerd te zien aan het vierkantje in het logo, en hoeft en mag niet geaard worden. De "nieuwe norm" is tegenwoordig dat er nagenoeg overal geaarde wandcontactdozen worden geinstalleerd.

=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37: Als je geen aardlekschakelaars hebt, heb je nog gewone stoppen in de meterkast zitten. En die springen als er stroom weg lekt of als de desbetreffende groep te zwaar belast wordt.

Het enige nadeel van stoppen is dat je die moet vervangen iedere keer als ze geknapt zijn. Een aardlekschakelaar zet je gewoon weer terug en je hebt weer stroom. Nadeel van menig aardlekschakelaar is wel dat deze er vaak sneller uitslaat bij overbelasting. Stoppen kunnen vaak net even wat meer hebben waardoor ze beter tegen piekspanning kunnen.

En zoals al gezegd werken aardlekschakelaars alleen als je geaarde apparatuur gebruikt. Een in een badkamer veel gebruikt apparaat is in de regel niet geaard (denk aan scheerapparaat of fohn) gek genoeg. Terwijl wandcontactdozen wel voorzien moeten van randaarde om in een badkamer geplaatst te mogen worden. Snapt u het nog?

ph
door philip36 - Aug 11, 2014 om 15:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@czar
Ben nu niet zo kinderachtig en geef gewoon toe dat je op sommige punten gewoon onzin zit te verkopen.

Het begint met het doorknippen van een elektriciteitssnoer in de situatie dat er geen aardlekschakelaar geïnstalleerd is.
Niet gevaarlijk volgens jou of je moet in een vijver met water staan met natte handen.
Ongelooflijk dat je dat zo neer durft te schrijven.

Ook iemand van de gelijkspanning af trekken zeg je gewoon zijn blote arm pakken want de kans dat je zelf een goede verbinding met aarde hebt is in de praktijk minimaal.

Heeft de gozer die aan de gelijkspanning zit wel een goede verbinding met aarde en jij die er pal naast staat niet, hoe kan dat?

Je vraag waarom we geen gelijkspanning in huis hebben in plaats van wisselspanning?

Dat het wisselspanning is geworden is bepaald in de tijd van Edison.
Toen is besloten dat het wisselspanning werd.
Er wordt niet altijd de beste keuze gemaakt.
Dat wisselstroom minder gevaarlijk is dat gelijkstroom is jouw mening en deze is onjuist.

Dan wat je schrijft op 9-8 om 23.53 bij je resume
Stoppen slaan door bij kortsluiting, niet bij weglekken van stroom.

Je geeft me gelijk dat dat onjuist is omdat de nul-leider geaard is, maar zegt er wel even bij dat je hebt meegemaakt dat de nulleider niet geaard was.
Als de nulleider niet geaard is werken in alle huizen die op dat net aangesloten zijn de aardlekschakelaars niet en krijg je ook geen schok als je een onder spanning staande draad aanraakt.
Hoe heb je dat ontdekt dat de nul-leider niet geaard was?

Je schrijft daar ook

Zet je spanning tussen je beide handen, dan gaat de stroom lopen via je borstspier. Heb ik wel een paar keer gehad en is geen fijn gevoel, maar gelukkig was het 230 Volt WISSELstroom, dus ik kon loslaten.
Op zich is die 230 volt wissel dus amper dodelijk, of je moet wel heel erg verzwakt zijn en een pacemaker gebruiken.

Ongelooflijk, er is toen toch iets goed mis gegaan dat je dit durft te beweren.

Ergens zeg je toch weer dat het maar goed is dat alle stopcontacten in de keuken geaard zijn.

Als we jou moeten geloven dat 230V amper dodelijk is zijn de strenge veiligheidseisen eigenlijk helemaal niet nodig.

Een ander verhaal is het horror huis van je vader met overal statische elektriciteit, door een pak sneeuw en het opstoken van de verwarming.

Er was geen aarding en toch voelde pa de statische elektriciteit, maar als je in bad zit en je gooit een werkende föhn in bad merk je dat niet eens volgens jou.

Ook heb je ergens in huis 40V en 60V gemeten t.o.v. van aarde maar er was op dat moment helemaal geen aarde want die was losgemaakt door de CV-lieden, zelfs niet op de stopcontacten.

Ik vind dat je verkeerd bezig bent om de lezers het idee te geven dat 230 wisselspanning helemaal niet zo gevaarlijk is.

ro
door ron530 - Aug 11, 2014 om 16:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat wisselspanning minder gevaarlijk is klopt wel want bij aanraking reageert het lichaam direct met een terugtrekkende beweging omdat wisselspanning met 50HZ wisselt tussen fase en de nul. Gelijkspanning wisselt niet maar blijft constant, gevolg geen terugtrekking van het lichaam met verbranding van het lichaam tot gevolg, je gaat niet hemelen aan de gelijkspanning maar wel aan de gevolgen van die gelijkspanning. Dat ons elektriciteitsnet geen gelijkspanning heeft is simpel onze huidige apparatuur is er niet voor ingericht want die is gebaseerd op wisselspanning. Ook zou de stroom die door het leidingnet moet vele malen hoger zijn dan het net aan kan.

watertoren
door watertoren - Aug 11, 2014 om 16:28
30 Antwoorden / 21 Vragen

Wat ik mis in deze hele discussie is dat als men op de testknop drukt alleen maar het mechanische deel van de aardlek test .
Om hem goed te testen moet men dat met een meter doen deze meet de uitschakel stroom en de tijd waarbinnen de aardlek moet zijn uitgeschakeld
Als de aardpen door corrosie aan het vergaan is wat iin ons land nogal eens voor komt b.v in zure grond dan zal de aardlek niet uitspringen dan heeft hij een te hoge weerstand

ph
door philip36 - Aug 11, 2014 om 16:40
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 11 aug 2014, 16:04]Dat wisselspanning minder gevaarlijk is klopt wel want bij aanraking reageert het lichaam direct met een terugtrekkende beweging omdat wisselspanning met 50HZ wisselt tussen fase en de nul. Gelijkspanning wisselt niet maar blijft constant, gevolg geen terugtrekking van het lichaam met verbranding van het lichaam tot gevolg, je gaat niet hemelen aan de gelijkspanning maar wel aan de gevolgen van die gelijkspanning. Dat ons elektriciteitsnet geen gelijkspanning heeft is simpel onze huidige apparatuur is er niet voor ingericht want die is gebaseerd op wisselspanning. Ook zou de stroom die door het leidingnet moet vele malen hoger zijn dan het net aan kan.

Elektrocutie is een schadelijke elektrische stroomdoorgang door het menselijk of dierlijk lichaam. Dit kan leiden tot ernstige lichamelijke stoornissen en verwondingen die zelfs de dood tot gevolg kunnen hebben.

Elektrocutie ontstaat wanneer het lichaam in contact komt met twee punten met een verschillend potentiaal. De elektriciteit gaat dan (in geval van laagspanning) door het lichaam en kiest daarbij de weg met de minste weerstand: zenuwen en bloedvaten. Hierbij kan schade aan hart, bloedvaten en longen ontstaan. Bij hoogspanning gaat de stroom vooral over het lichaam en kan daarbij brandwonden veroorzaken over een groot oppervlak. Een kleine elektrische stroom, bijvoorbeeld afkomstig vanaf een batterij, is ongevaarlijk. Andere spanningsbronnen met in principe onbeperkte ladingstoevoer - zoals het lichtnet - met een spanning van 230 volt worden als levensgevaarlijk beschouwd. Daarbij is het niet zozeer de spanning die gevaar veroorzaakt maar vooral de stroom die door het lichaam loopt. Bij even hoge spanning is een wisselstroom gevaarlijker dan een gelijkstroom. Gelijkstroom veroorzaakt één korte, hevige samentrekking van de spieren, waarna de getroffene het voorwerp meestal loslaat. Wisselstroom veroorzaakt een aanhoudende en minder controleerbare samentrekking van de spieren. Er wordt aangenomen dat een wisselspanning van 50 V of lager (dieren 25 V of lager) of een gelijkspanning van 120 V of lager (dieren 60 V of lager) als ongevaarlijk kan worden beschouwd.

Bron: Wikipedia

ph
door philip36 - Aug 11, 2014 om 17:20
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=watertoren schreef op maandag 11 aug 2014, 16:28]Wat ik mis in deze hele discussie is dat als men op de testknop drukt alleen maar het mechanische deel van de aardlek test .
Om hem goed te testen moet men dat met een meter doen deze meet de uitschakel stroom en de tijd waarbinnen de aardlek moet zijn uitgeschakeld
Als de aardpen door corrosie aan het vergaan is wat iin ons land nogal eens voor komt b.v in zure grond dan zal de aardlek niet uitspringen dan heeft hij een te hoge weerstand

Een tijd geleden was ik de schuur aan de elektrische installatie aan het werk.
Toen ik de nul-draad vast had sprong de aardlekschakelaar uit.

Ik heb zojuist met een spanningzoeker van een geaard stopcontact opgezocht op welke opening geen spanning staat.
Daar heb ik een schroevendraaier ingestoken en met een andere schroevendraaier verbinding gemaakt tussen de schroevendraaier in het stopcontact en de aardpen van het stopcontact.
Dus de nuldraad van het stopcontact verbonden met de aarde van het stopcontact.

Resultaat: de aardlekschakelaar springt uit.

Blijkbaar is het parallel schakelen van de nul-leider en aarde voldoende om de aardlekschakelaar te laten reageren.

czar
door czar - Aug 11, 2014 om 17:28
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 11 aug 2014, 16:04]Dat ons elektriciteitsnet geen gelijkspanning heeft is simpel onze huidige apparatuur is er niet voor ingericht want die is gebaseerd op wisselspanning.

Dat is de zaak omdraaien.
Daarbij, vrijwel alle apparatuur werkt op gelijkstroom, vandaar dat er vaak ook een gelijkrichter in zit.
Ik begrijp ook wel dat we dat niet snel zullen wijzigen, de achterliggende vraag was waarom er ooit voor wisselstroom gekozen is.

czar
door czar - Aug 11, 2014 om 17:49
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=philip36 schreef op maandag 11 aug 2014, 17:20]
Dus de nuldraad van het stopcontact verbonden met de aarde van het stopcontact.
Resultaat: de aardlekschakelaar springt uit.

Als het goed is is de nulleider slechts in het elektriciteitshuisje in de buurt met aarde verbonden. Daardoor kan er bij jou thuis een kleine wisselspanning op de nulleider staan t.o.v. aarde.

pi
door pieterwolters - Aug 11, 2014 om 18:12
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 11 aug 2014, 16:04] Dat ons elektriciteitsnet geen gelijkspanning heeft is simpel onze huidige apparatuur is er niet voor ingericht want die is gebaseerd op wisselspanning.

Onzin. Wisselspanning wordt gebruikt omdat dat veel makkelijker is te transporteren. Bij de centrale begin je met hoogspanning, wat als voordeel heeft dat er een lagere stroom loopt waardoor de verliezen kleiner zijn (wet van Ohm). Kom je verder in het netwerk, dan kan je "simpel" via transformatoren de spanning verlagen naar veiligere waardes. Probeer dat maar een efficiënt met gelijkspanning te doen.

avhelvoort
door avhelvoort - Aug 11, 2014 om 19:04
82 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37]Als je geen aardlekschakelaars hebt, heb je nog gewone stoppen in de meterkast zitten. En die springen als er stroom weg lekt of als de desbetreffende groep te zwaar belast wordt.
de oude (schroef) zekeringen zullen niet stuk springen wanneer er stroom weg lekt, deze zal alleen stuk gaan wanneer deze te zwaar wordt belast.

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37]
Het enige nadeel van stoppen is dat je die moet vervangen iedere keer als ze geknapt zijn. Een aardlekschakelaar zet je gewoon weer terug en je hebt weer stroom. Nadeel van menig aardlekschakelaar is wel dat deze er vaak sneller uitslaat bij overbelasting. Stoppen kunnen vaak net even wat meer hebben waardoor ze beter tegen piekspanning kunnen.
Een aardlekschakelaar zal niet uitvallen bij overbelasting of je moet iets verkeerds hebben gedaan in de meterkast, want voor de overbelasting zitten de groepsautomaten/schakelaars er in. (achter 1 aardek mogen dan ook meerdere groepen zitten.

En in groepenschakelaars/automaten heb je ook verschillende karakteristieken, 1 voor heel snel uitvallen bij overschrijding van de ampèrage van hoeveel de automaat is en dan ook die trager uitvallen dus die een langere piek aan kunnen.

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 9 aug 2014, 20:37]En zoals al gezegd werken aardlekschakelaars alleen als je geaarde apparatuur gebruikt. Een in een badkamer veel gebruikt apparaat is in de regel niet geaard (denk aan scheerapparaat of fohn) gek genoeg. Terwijl wandcontactdozen wel voorzien moeten van randaarde om in een badkamer geplaatst te mogen worden. Snapt u het nog?
Nee hoor het apparaat hoeft niet perse geaard te zijn om uit val van de aardlekschakelaar te krijgen, bij meer dan 30mA verschil tussen in en uitgaand bij de aardlekschakelaar valt hij uit, dus wanneer er een defect in een apparaat zit en jij pakt het vast en er loopt door jou meer dan 30mA zal de aardlekschakelaar moeten uitvallen.
De meeste apparaten die jij dan ook gebruikt in de douch of bijvoorbeeld de bouw zijn dan ook dubbel geïsoleerd en mogen dus ook helemaal geen aarde hebben.

Wel moet gezegd worden dat de test knop op de aardlek niet heilig is, daarmee bedoel ik dat het ook zomaar kan zijn dat de aardlekschakelaar wel uitvalt bij het indrukken van de test knop maar dat hij niet uitvalt bij 30mA maar bijvoorbeeld pas bij 50mA, daarom worden bij bedrijven en vooral zorginstellingen vaak onderhoudscontracten afgesloten om dit eens in de zoveel jaar te testen, net zoals dit ook moet gebeuren bij oplevering van een bouw project.

so
door sowelst - Aug 12, 2014 om 10:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=akranen schreef op zaterdag 9 aug 2014, 17:31]Ik wil weten hoeveel mensen hun aardlekschakelaar 1x per maand testen.De vervolgvraag is bij nalatigheid raakt hij dan defect?

pavoordf
door pavoordf - Aug 12, 2014 om 12:33
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 11 aug 2014, 18:12][quote=ron530 schreef op maandag 11 aug 2014, 16:04] Dat ons elektriciteitsnet geen gelijkspanning heeft is simpel onze huidige apparatuur is er niet voor ingericht want die is gebaseerd op wisselspanning.

Onzin. Wisselspanning wordt gebruikt omdat dat veel makkelijker is te transporteren. Bij de centrale begin je met hoogspanning, wat als voordeel heeft dat er een lagere stroom loopt waardoor de verliezen kleiner zijn (wet van Ohm). Kom je verder in het netwerk, dan kan je "simpel" via transformatoren de spanning verlagen naar veiligere waardes. Probeer dat maar een efficiënt met gelijkspanning te doen.

pavoordf
door pavoordf - Aug 12, 2014 om 12:34
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 11 aug 2014, 18:12][quote=ron530 schreef op maandag 11 aug 2014, 16:04] Dat ons elektriciteitsnet geen gelijkspanning heeft is simpel onze huidige apparatuur is er niet voor ingericht want die is gebaseerd op wisselspanning.

Onzin. Wisselspanning wordt gebruikt omdat dat veel makkelijker is te transporteren. Bij de centrale begin je met hoogspanning, wat als voordeel heeft dat er een lagere stroom loopt waardoor de verliezen kleiner zijn (wet van Ohm). Kom je verder in het netwerk, dan kan je "simpel" via transformatoren de spanning verlagen naar veiligere waardes. Probeer dat maar een efficiënt met gelijkspanning te doen.

Eindelijk iemand die het snapt

so
door sowelst - Aug 12, 2014 om 16:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mijn werk doe ik veiligheidskeuringen op het gebied van gas-water en elektra in woningen.
Daarbij test ik ook de aardlekschakelaars en in een 4% van de woningen is de aardlekschakelaar defect. Oorzaak is dat de aardlekschakelaars niet getest worden en als er nooit stroom weg lekt via de aardlekschakelaar spreekt deze niet aan waardoor het contact wat erin zit kan gaan plakken.
Mijn advies is minimaal 2x per jaar testen met de test knop, dan blijft de aardlekschakelaar in ; beweging en gaat het contact niet plakken. Geheugensteun is doe het met zomer en wintertijd als je toch de tijden van klokken moet verzetten..
Belangrijk dus voor je eigen en de veiligheid van anderen
Gr Arie van der Elst