door willemdestombe Jun 10, 2023 om 09:33
Huishouden & energie

Absurd hoge kosten voor stroom

Ik heb een garage die gebruikt wordt als berging. Jaarlijks krijg ik de afrekening voor het gebruik van stroom. Dit is ieder jaar rond de 3kwh, erg weinig, maar als ik er kom heb ik wel licht nodig. De totale kosten voor die 3Kwh over het afgelopen jaar bedroegen maar liefst 360 euro. Vattenfall en liander wijzen naar elkaar en zeggen dat de berekening klopt. Heeft iemand een tip voor mij, anders dan afsluiten of stroom bij de buurman halen? Ben benieuwd...

9447 20 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Jun 10, 2023 om 09:45
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn tip: een grote zaklantaarn gebruiken een optie?

Jo
door JosévG Jun 12, 2023 om 11:58
2 Antwoorden / Vragen

Wat een flauwekul antwoord. Daar heeft niemand iets aan.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 12, 2023 om 12:12
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Je spaart er stroom mee uit en daar kan de vraagsteller wel degelijk iets aan hebben, al is het alleen maar ter controle.

ne
door neodutchio Jun 12, 2023 om 21:47
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe vaak komt het voor dat je in het donker iets in de berging moet zoeken? Een zaklamp is dan een mooi alternatief.

ne
door neodutchio - Jun 10, 2023 om 09:56
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Vaste leveringskosten en netwerkkosten zijn een behoorlijk deel van een energierekening. Ongeacht de hoeveelheid die je verbruikt zijn dat de vaste kosten.

U kunt beter kijken naar een accusysteem of een behoorlijke bouwlamp op stroom die u thuis kunt opladen.

Janzegt
door Janzegt - Jun 10, 2023 om 10:17
122 Antwoorden / Vragen

U krijgt toch een jaarrekening en daar staat toch een kostenspecificatie op? Dus kunt u zelf zien waarom deze rekening zo hoog is. Zoals al gezegd, een goede bouwlamp met 2 accus is goedkoper dan de eur 360 die u noemt. Maar dan moet de aansluiting wel officieel opgezegd worden.

ro
door ronny530 - Jun 10, 2023 om 10:23
2752 Antwoorden / 41 Vragen

De berekening klopt omdat u een vaste aansluiting heeft en dus ook de kosten voor het netbeheer dient te voldoen. Daarbij betaald u aan uw leverancier ook nog vast recht kosten die standaard in rekening gebracht worden. Het zou kunnen zijn dat de garage geen woonbestemming meer heeft en dan vervalt de standaard teruggave energiebelasting en of dat het geval is staat in de jaarafrekening vermeldt.

rj
door rjw - Jun 10, 2023 om 10:56
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Kan je een foto plaatsen van de berekening?

ne
door neodutchio Jun 10, 2023 om 11:27
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik bij mijzelf al kijk en zie dat de vaste leveringskosten €0,19692 en de netwerkkosten €0,89286 per dag zijn, dan mag TS in zijn handjes knijpen dat die minder betaald.

hereistom
door hereistom - Jun 10, 2023 om 11:44
730 Antwoorden / 1 Vragen

Netbeheerkosten stroom zijn al €30,- per maand x 12 = €360,-

Franske1958
door Franske1958 - Jun 10, 2023 om 12:35
415 Antwoorden / 2 Vragen

Een paar weken geleden kreeg ik de jaarafrekening van mijn energie maatschappij
voor gas en stroom van de afgelopen 12 maanden.
Bij de berekening van het gedeelte ¨ belasting en toeslagen" is bij mij een hele forse korting meegerekend
met als naam "vermindering energiebelasting" waardoor ik ondanks een verbruik van 925 Kwh in het afgelopen
jaar (Nee ik heb geen zonnepanelen)  uitkomt op een bedrag voor wat befreft stroom van MIN E 214,-
Die E 214 is dus weer meegerekend met de jaarafrekening van mijn gasverbruik.

ne
door neodutchio Jun 10, 2023 om 17:08
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Woonhuizen hebben inderdaad een vermindering energiebelasting. Garage's hebben dat niet.

getty
door getty - Jun 10, 2023 om 12:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Deze zelfde vraag stelde u 10 jaar geleden ook ....

Mabelle
door Mabelle Jun 10, 2023 om 16:23
404 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, tot over 10 jaar maar weer.;-))

@q
door @qwerty@ Jun 12, 2023 om 17:26
63 Antwoorden / 1 Vragen

En daar geeft u zelf al het antwoord op.
M.a.w., 10 jaar geleden wist u al waar de kosten vandaan kwamen, gewoon van de nota.

Iv
door Ivo W - Jun 10, 2023 om 18:30
728 Antwoorden / Vragen

Dat gaat op aan netbeheerderkosten en vaste kosten voor de energieleverancier.
Kennelijk is er nu een aansluiting van 1x25A, 1x35A of 3x25A. Omdat een garage geen verblijfsruimte is, krijgt u hier geen "heffingskorting energiebelasting" voor
Als u dat wel zou krijgen, zou uw energierekening negatief zijn geweest.

Als u de stroom alleen voor verlichting gebruikt, dan kunt u de aansluiting eventueel laten verkleinen naar 1x10A. De vaste kosten daarvan zijn in 2023 maarliefst 240 euro lager dan voor de aansluiting die u nu heeft.

Maar de aansluiting opzeggen en gebruik maken van bouwlampen op accu is op termijn nog voordeliger.

atlas1302
door atlas1302 - Jun 10, 2023 om 19:37
341 Antwoorden / 13 Vragen

Garage afkoppelen en zelf voorzienend maken. Opties genoeg zoals meerder aangegeven. Een simpel zonnen energie systeempje, en je bent overal vanaf.

Als het alleen voor licht is, zou ik een simpel 12 volt systeem maken. led lampen ..dat kost echt tien keer niks.

corrie vonk
door corrie vonk - Jun 12, 2023 om 10:46
1 Antwoorden / Vragen

Liander rekent heel veel voor het leveren van de kabels  meter etc.
Voorheen was dat gebonden aan het verbruik nu niet meer, wordt gerekend naar het aantal dagen, dus als je weinig verbruikt stijgen die kosten de pan uit. Mijn advies zou zijn afsluiten die hap dus geen meter meer in die berging en afsluiten waar die wel aan verbonden is en een ledlamp op batterijen te nemen, er zijn er die automatisch ook een bewegingsdetector hebben , dus als je binnekomt gaat die aan. Nou  voor de batterijen ben je misschien een tientje per jaar kwijt.
Sterkte en groetjes Corrie Vonk.

rj
door rjw Jun 12, 2023 om 14:37
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Vaste kosten versleuten in het verbruik is helemaal al niet goed. De huidige opzet is stukken beter. Die kabel naar de garage kost immers altijd even veel, ongeacht het verbruik.

Iv
door Ivo W Jun 12, 2023 om 20:50
728 Antwoorden / Vragen

Vaste kosten zijn vaste kosten.

Of er nu 3kWh door de kabel gaat op jaarbasis, of 3000 kWh, dat maakt voor de aanleg- en onderhoudskosten die Liander maakt echt nagenoeg niets uit.

Het zou niet eerlijk zijn wanneer die vaste kosten per kWh berekend worden. Iemand die heel weinig gebruikt, betaalt dan dus nauwelijks voor de infrastructuur die hij/zij wel gebruikt.

To
door Ton Voorn - Jun 12, 2023 om 10:47
6 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk eens of er iemand veel knutselt bij jouw garage?

AmyLente
door AmyLente - Jun 12, 2023 om 10:50
5 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb een opslagbox, zonder licht en heb een campinglamp op accu gekocht.
Geeft urenlang heel veel licht en moet af en toe worden opgeladen.
Een aanrader.

kl
door klusman - Jun 12, 2023 om 11:01
91 Antwoorden / 9 Vragen

Zo'n vraag is eerder ergens gesteld en ik meen me te herinneren dat, wanneer de berging binnen de WOZ van het woonhuis valt, de extra kosten niet betaald hoeven te worden.

ze
door zeemannetje - Jun 12, 2023 om 12:16
118 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is inderdaad heel veel geld. Is het een individuele aansluiting of collectief? Soms hebben mensen dure stroomvreters in een collectieve berging staan. Maar de vastrechten voor 1 aansluiting liggen vaak al in de buurt van de 30 euro per maand dus misschien aansluiting opzeggen en een batterijlicht gaan gebruiken?

he
door henkie.penkie - Jun 12, 2023 om 12:28
148 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je in deze berging/garage een vaste meteraansluiting of is deze op meter van je woonhuis aangesloten. Heb je een vaste aansluiting in de berging/garage dan betaal je hiervoor een vast recht voor maandelijks plus de verbruikte energie kosten. Het zij zo . Heb je de mogelijkheid om van je woonhuis een kabel er naar toe te brengen, dan is dit een oplossing. En de aansluiting in die berging/ garage laten weghalen door de netwerkbeheerder. Of wat ze aangeven om er enkele zonnepanelen op een 12Volt systeem aan te brengen, dit laatste is ook niet alles en is maar een hulp middel.

mo
door mof - Jun 12, 2023 om 12:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mmh, 1kWh is momenteel max iets van 40ct , 3 kWh kan hooguit een paar euro zijn, behalve als u een aparte aansluiting heeft. Daarvoor betaalt u een paar tientjes per maand

ne
door neodutchio Jun 12, 2023 om 15:27
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Die 3 kWh moet ergens doorheen, en daar zijn die extra kosten voor. Vaste leveringskosten en netwerkkosten moet je voor elke aansluiting betalen.

pk49
door pk49 - Jun 12, 2023 om 13:27
243 Antwoorden / 2 Vragen

led verlichting gebrukt maar een fractie van een standaard lamp. Sinds ik alles in huis alles heb vervangen is mijn rekening aanmerkelijk gedaald.

rj
door rjw Jun 12, 2023 om 14:36
3238 Antwoorden / 5 Vragen

De hoge kosten komen niet door het verbruik zoals hierboven al is uitgelegd. Zelfs als je geen lamp aandoet kost het al flink wat geld.

to
door ton19 - Jun 12, 2023 om 14:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Jaren geleden kreeg ik ook geld terug .ivm . energie heffingskorting, tot ze zeiden daar is het niet voor bedoeld en dus meer moest betalen,  dus op geheven, en nu met een grote looplamp red ik het..

hans54
door hans54 - Jun 12, 2023 om 16:06
5 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede Led bouwlamp kost een fractie. Die kun je thuis weer opladen. Bovendien kunjedan verlichten waar je het odig hebt