re
door rene3d Jul 12, 2019 om 15:40
Huishouden & energie

Advies gevraagd aanschaf waterontharder

Wij overwegen om een waterontharder aan te schaffen.

Er is van alles te koop en ze beloven allen gouden bergen.
Wie heeft  ervaring met dit item ?
Zijn er miskopen ?

Zijn er mensen die na aanschaf uitstekende resultaten hebben ervaren ?
Wij willen voorkomen een kat in de zak te kopen.

Wie wil ons verder helpen ?

58953 29 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2019 om 15:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Waarom zou je zoiets aanschaffen? Is in Nederland echt niet noodzakelijk.
Lijkt me zonde geld.

Wat info is hier te lezen: https://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit/waterhardheid/waterontharders

vi
door visscher96 Mar 14, 2020 om 08:57
Antwoorden / Vragen

O nee?? wij hebben erg veel last van hard water dus dat is bij ons wel degelijk noodzakelijk...dus deze reactie lijkt me onzin

marita5
door marita5 - Jul 12, 2019 om 15:45
11485 Antwoorden / 15 Vragen
gerbera
door gerbera Jul 12, 2019 om 22:43
7342 Antwoorden / 14 Vragen

@marita5, gaat het over de vraag van die tickes, daar is gisteren door een bedrijf reclame gemaakt wat ik heb gemeld aan de redactie. Die hebben vervolgens 5 min. later (ja zo snel) dat bericht verwijderd. Vandaar dat die weer is boven komen drijven.

marita5
door marita5 Jul 12, 2019 om 22:51
11485 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , nee , het ging over de vraag : ik zoek een schoonmaakster , gesteld door Harry-ji op 2 juli , deze vraag kwam naar boven terwijl niemand een reactie had geplaatst .

tenormin
door tenormin - Jul 12, 2019 om 16:08
16811 Antwoorden / 108 Vragen

@rene3d, als ik de tweede link van @marita5 nalees: ik zou gelijk afhaken. Pas binnen 10 jaar "terugverdiend". Gesjouw met 25 kilo zout, of blokken. Kortom, zou dat geld in de zak houden. Los daarvan: in welk deel van Nederland woont u waar het water hard is? Ben ik wel benieuwd naar; de meeste regio's hebben redelijk water qua hardheid en qua smaak hebben we best water in Nederland.

gerbera
door gerbera Jul 12, 2019 om 16:46
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Gesjouw met 25 kilo zout,

Heb je in de winter altijd een voorraad strooizout;-))

tenormin
door tenormin Jul 12, 2019 om 16:58
16811 Antwoorden / 108 Vragen

Heb ik weinig aan in een flat, plus kan niet (goed) lopen en geen 25 kilo dragen. ;-)

me
door mein33 - Jul 12, 2019 om 16:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zou het maar bij een overweging laten en m'n geld niet aan een dergelijk apparaat verspillen.
Uw vaatwasser kunt  u voor de hardheid van het leidingwater dat bij u uit de kraan komt instellen.
Uw wasmaschine wordt beschermd door het wasmiddel dat u gebruikt en voor uw waterkoker en koffiezetapparaat kunt u, als het nodig is, een beetje schoonmaakazijn gebruiken.
Voor de rest heeft niets en niemand iets te vrezen voor het kalkgehalte in het leidingwater.

gerbera
door gerbera - Jul 12, 2019 om 16:48
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Zijn er miskopen ?

Ga er maar van uit dat 80% hiervan in Nederland een miskoop is, ongeacht het type apparaat

tenormin
door tenormin Jul 12, 2019 om 16:59
16811 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, had ooit eens een simpele Britta gekocht. Dat was al een verspilling van geld. Laat staan het bovengenoemde bedrag.

gerbera
door gerbera Jul 12, 2019 om 21:50
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Met die 80% bedoel ik het aantal kopers.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 12, 2019 om 17:57
16756 Antwoorden / 202 Vragen

In ons land als ook al door anderen gezegd niet nodig en betekent aanschaffen ook m.i. water naar zee dragen.

aurora1
door aurora1 - Jul 12, 2019 om 22:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Overbodige onzin en dus weggegooid geld: niet doen.

wi
door wil8664 - Jul 15, 2019 om 12:51
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees meningen zonder ervaring. RENE3D vraagt om ervaringen. Ik wilde ook wel weten

pi
door pieterhen - Jul 15, 2019 om 13:07
6 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben al 2 jaar een waterontharder, de Aqua Cell, niet op stroom en werkt perfect. Het is een aanschaf, maar je bent bijna geen wasmiddel/vaatwasmiddel e.d. nodig. Minder last van jeukende huid. Ons bevalt hij prima en zou niet meer zonder willen.

Grunnen.
door Grunnen. Jul 15, 2019 om 14:56
509 Antwoorden / Vragen

Heb je uit gerekend hoeveel wasmiddel etc voor het geld dat voor die ontharder had kunnen kopen.Van kalk krijg geen jeuk dat zit ook bv melkproducten.

aurora1
door aurora1 Jul 16, 2019 om 13:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wassen en afwassen zonder zeep? Misschien komt die jeuk dan wel van bacteriën die overal nog in/ en op zitten, kleding en keukengerei, aanrecht etc? En/of van totaal andere zaken?

frisiantje
door frisiantje - Jul 15, 2019 om 14:20
13 Antwoorden / 0 Vragen

De laatste tijd wordt je overspoeld met reclame van waterontharders.
Er wordt dus een flinke markt gecreëerd voor dit soort apparaten, en dat terwijl we het beste leidingwater van de wereld schijnen te hebben.
Knap dat mensen dan nog voor commercie gaan.

Geldt ook voor fleswater trouwens. Volgens de commercie is dat ook veel beter dan leidingwater.

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2019 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook dat is onzin, dat flessenwater beter zou zijn dan water uit de kraan. Maar men doet maar.

tenormin
door tenormin Jul 15, 2019 om 14:51
16811 Antwoorden / 108 Vragen

En dan heb je, in Amsterdam heb ik het in ieder geval gezien, een winkel die flessen water verkoopt. En €10,00! is niet eens een uitzondering. De flessen zijn wel mooi, maar daar is alles mee gezegd. Dus een yuppen item.

j.
door j.vreriks - Jul 15, 2019 om 15:13
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hetzelfde doen maar wordt ook van het kasje naar de muur gestuurd.
i.v.m kalkaanslag

retjudyy
door retjudyy - Jul 15, 2019 om 15:52
38 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb al 13 jaar een water ontharder van RWB Watersolution en nooit problemen gehad in de douche geen kalkaanslag gewoon een fantastische ontharder gebruik broxo zak van 25 kg voor 9.95 €

st
door stpiersma - Jul 15, 2019 om 16:00
3 Antwoorden / Vragen

Wij gebruiken al jaren een waterontharder van nog geen € 1000,00 gemonteerd  Gekocht bij Engeldot Hoogeveen.
Ik meen incl BTW € 880 en montage door zzper was € 100
we gebruiken 500 kuup water per jaar
en het water is prima
(geen kalk aanslag meer in kookketel e.d)

Mijn advies,
goedkoop is hier een goede koop

vrgr
STP

il
door iljaha - Jul 15, 2019 om 20:08
178 Antwoorden / 3 Vragen

Wij hebben er een van Aquacell. He-le-maal blij mee. Niet goedkoop, maar erg prettig. Nieuwe apparaten blijven kalkvrij en oude apparaten worden kalkvrij. Scheelt veel wasmiddelen (je het maar 1/3 deel nodig!!!), ontkalkingstroep en elektriciteit. Goed voor het milieu dus en uw portemonnee. Apparaat gebruikt geen stroom.

Advies: laat een vertegenwoordiger langskomen: die kan je alles vertellen en kijkt direct of het apparaat (formaat staande oude desktop PC) makkelijk te plaatsen is.

ha
door hallosander - Jul 15, 2019 om 20:29
9 Antwoorden / 1 Vragen

Wij zijn heel erg blij met onze waterontharder. We hebben hem nu twee jaar. Geen kalk meer op alle kranen. We hoeven dus geen kranen meer te poetsen. We hoeven geen nieuwe thermostaatkraan te kopen omdat hij het niet meer doet.
We hoeven geen nieuwe douchekop meer te kopen omdat hij onder de kalk zit.
Geen kalk meer op de glazen douchedeuren, vloer en wand tegels of in het bad.
Wij laten de douche en het bad nu gewoon nat achter, eerder gingen we dit altijd met een trekker droog trekken en daarna nog met een handdoek afdrogen, hoeft allemaal niet meer.
Geen kalk meer in alle apparaten, zoals wasmachine, boiler, koffiezetapparaat, vaatwasser, waterkoker. Met alle wasmiddelen kun je met 30% toe, met wat je voorheen gebruikte.
Hardheid nu gewoon Nul, dus nergens meer kalk, echt een verademing.
Blij dus gewoon :)

wimmi20
door wimmi20 - Jul 16, 2019 om 09:33
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Klop in bij Google : waterhardheid in nederland.
Dan kan je per gemeente de hardheid zien.

aurora1
door aurora1 - Jul 16, 2019 om 13:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al informatie bij waterbedrijven gevraagd?

Th
door Thijs124 - Jul 16, 2019 om 14:13
289 Antwoorden / Vragen

Wat zeggen die getallen, oftewel wat is waarheid?
Hier in Zuid Limburg, waar zacht water uit de eifel wordt gebruikt, nooit kalkaanslag!
Via mijn waterleiding maatschappij, WML 3,48 zeer zacht.
Via waterhardheid.nl 7,48 behoorlijk hard met een link naar de verkopers van filters.
Ik vertrouw die waterhardheid.nl niet!

Th
door Thijs124 - Jul 16, 2019 om 14:48
289 Antwoorden / Vragen

Die positieve reacties zullen wel uit de pen van die bedrijven komen, net zoals die hardheid via Google gevonden! Ze vermenigvuldigen het gewoon met twee.

jo
door jocoba - Jul 16, 2019 om 16:24
3 Antwoorden / Vragen

Wij hebben nu ca 3/4 jaar een waterontharder van aquacell. Niet goedkoop maar echt heel efficient: geen vlekken in de badkamer, douchekop echt helemaal zondeer kalk, geen theeranden meer in kopjes. De waterketel begint zichzelf nu te ontkalken en wat heel belangrijk is: stukken minder en eenvoudiger zeepproducten nodig. Wij hebben het aan laten leggen: was daardoor wegens graafwerkzaamheden wel wat duurder (2500 incl zout voor de eerste 1 1/2 jaar), maar keurig afgewerkt en echt een aanrader. Succes ermee!

Th
door Thijs124 - Jul 16, 2019 om 16:40
289 Antwoorden / Vragen

Het is me ondertussen duidelijk geworden dat aquacell de producent is van de website waterhardheid.nl.
Er wordt continue vier bij de hardheid bijgeteld die door de waterbedrijven wordt opgegeven. Dit versterkt mijn idee van opzet en dwaling naar de consument. Tevens geeft dit een idee van de betrouwbaarheid van de plotselinge positieve beoordelingen die hier plots opduiken.

gerbera
door gerbera - Jul 20, 2019 om 09:58
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Het verbaasd mij om welke reden de positieve reageerders een waterontharder hebben aangeschaft. Geen kalkaanslag in de douche, heb ik ook niet dankzij een wissertje van de Action € 0,60. Geen theeranden in de kopjes, heb ik ook niet dankzij de afwasborstel € 0,35. Geen vlekken op de kraan, heb ik ook niet ff een doekje € 0,75 per 10 st. over de kraan halen. Kalk in de douchekop geen last van, een ff wat duurdere (anti kalk) kop aangeschaft. Hoeveelheid wasmiddel dat gebruikt wordt is over het algemeen altijd te veel dus zit het tussen de oren dat het met minder kan. Knap overigens dat reeds aangezette kalk vanzelf verdwijnd door de ontharder.
 Nee ik zou maar ff goed nadenken of zo'n investering met ons leidingwater echt wel nodig is.

ja
door jang123 - Apr 13, 2020 om 10:50
1 Antwoorden / Vragen

Rene,

Ik was op zoek over iets m.b.t. tot mijn waterontharder, en stuite op jou vraag van een jaar geleden. Ik weet niet of je uiteindeijk een waterontharder hebt aangeschaft, maar bij deze mijn advies en mening. Ik lees veel onzinnige opmerkingen in de reacties zoals dat het in Nederland geen zin heeft, dat het onzin is en dat je met zakken zout e.d. moet zeulen. Wij hebben ons er ter dege in verdiept en zijn toen pas navraag gaan doen bij een erkende installateur binnen de familie. De vertelde wat tot dan toe onze eigen conclussies waren. In Nederland heeft het wel degelijk zin. Wij hebben in ons deel van het land matig hard water. Door je duurzame aparatuurd zoals je cv ketel, je wasmachine, je koffiemachine die je meer dan tien jaar gebruikt, loopt al die jaren water. Met onthard water blijven deze langer goed functioneren en blijven de onderdelen vrij van kalk. Ik vind vooral het gemak groot. Je hebt geen kalkaanslag meer in je badkamer en zanitair. Met douchen gaan zeepresten en kalk in de badkamer zich aan alles hechten. Wij hebben de waterontharder gelijk met een nieuwe badkamer aangeschaft, en het schoonmaken is veel makkelijker. Op den duur ga je dat merken. He koopt dus ook gemak. Kortom, overal waar water aan te pas komt in huis is het beter en makkelijker. Een voorraad zouttabletten voor ongeveer 1,5 jaar laat ik gewoon bij de voordeur afleveren voor ongeveer €35. Geen gesleep dus. Er wordt gezegd dat je de helft minder wasmiddel en wasverzachter nodig hebt. Dat doen wij niet, want wij vonden de was niet schoon worden. Dat een waterontharder zich zelf terug verdiend door dit soort besparingen geloof ik ook niet. Misschien in het onderhoud van aparatuur, maar dat kan ik niet aantonen. Mijn mening is dat met een waterontharder je duurzame aparatuur beter blijft en met betrekking tot schoonmaken koop je een stuk gemak. Na de aanschaf zijn de kosten op jaarbasis te verwaarlozen.

Let op, koop geen waterontharder die werkt op basis van magneten die je veel in advertenties en de media tegen komt. Het is aantoonbaar bewezen dat die niet werken. Het verbaasd mij dan ook dat die nog verkocht mogen worden in Nederland. Dat valt voor mij onder de categorie bedrog.

Jan.

Thijs12
door Thijs12 Apr 13, 2020 om 11:02
516 Antwoorden / Vragen

Zelfs de website van de waterhardheid is nep en wordt georganiseerd door de filterbedrijven.
Het is alleen nodig op eilanden waar het water uit zeewater wordt bereid.
In Nederland onnodig.

gerbera
door gerbera Apr 13, 2020 om 22:06
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Mooi verhaal waarin u zichzelf tegen spreekt. U heeft hem voor het gemak van schoonmaken zoals u zelf schrijft. Nou mijn waterkoker gaat al 9 jaar mee zonder kalkaanslag. Wasmachine na 14 jaar gebruik opgedoekt voor een zuiniger, kalkaanslag minimaal. Een goed koffieapparaat geeft zelf aan wanneer er "ontkalkt" moet worden die van mij 1x in de 4 tot 5 maanden. Geen kalkaanslag in de doucheruimte en douchekop en zo kan ik wel even doorgaan.