su
door sunflower75 Oct 9, 2009 om 12:20
Huishouden & energie

Afdingen op keuken en badkamer?

Binnenkort ga ik verhuizen en het is de bedoeling om nog dit jaar een geheel nieuwe badkamer te installeren. Ik ben al in enkele badkamerzaken geweest, maar schrik toch behoorlijk van de hoge prijzen. Mijn vraag is hoeveel procent ik onder de aanvankelijke vraagprijs kan bieden. Wat is een haalbaar afdingpercentage?

Ik wil ook graag een nieuwe keuken op niet al te lange termijn. Als ik badkamer + keuken tegelijkertijd in dezelfde zaak koop, hoeveel procent kan ik dan afdingen? Ik ben erg benieuwd naar de meningen en ervaringen van anderen.

30086 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 9, 2009 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Sunflower,

Ga naar de zaak die je hebt uitgezocht en toon duidelijk je belangstelling voor je keuzes. Na enige tijd kijk je bedenkelijk als je de prijzen hoort of ziet en zeg je dat je erover na moet denken. Veel winkeliers denken dan dat je niet meer terugkomt. Een of twee dagen later kom je weer binnen en ga je naar dezelfde verkoper. Zeg dan dat je de badkamer en keuken wel mooi vindt, maar dat de kosten ruimschoots boven je begroting liggen. Vraag niet hoeveel korting je kunt krijgen als je beide koopt, maar vraag wat er aan de kosten is te doen (het woord korting valt niet zo lekker). Het mooiste is als je met de baas van de winkel praat. Dat is degene die mag beslissen hoeveel korting er gegeven mag worden.
Let op je lichaamstaal. Wees en blijf vriendelijk, gooi je charmes in de strijd. Zorg voor een goede sfeer, maak b.v. een grapje of compliment. Kijk de verkoper tijdens het gesprek goed aan. Vooral als je echt gaat afdingen. Haal dan eerst even diep adem. Als het rustig is in de winkel kun je makkelijker praten, tegen sluitingstijd b.v. Nog een tip: ga naar een "woonboulevard" waar meerdere zaken zijn waar keukens en badkamers worden verkocht en laat blijken dat je daar ook wel mooie dingen hebt gezien. Uit angst dat je daar naartoe gaat is men toegeeflijk. Hoeveel kun je afdingen? Laat eerst door de verkoper of chef een bod uitbrengen. Kijk dan bedenkelijk en zeg dat je op het dubbele had gehoopt. Wacht af wat er dan gebeurt en zeg tegen degene die bij je is dat je die andere badkamer en keuken elders toch ook wel erg mooi vindt. De verkoper doet mogelijk nog iets van de prijs af. Dan probeer jij een prijs te bedingen die tussen die van jou en die van de verkoper ligt (als jou dat tenminste een goede prijs lijkt). Ga nooit over één nacht ijs. Zeg weer dat je erover na moet denken en kom pas terug als je tevreden bent over de afspraken.

Succes.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2009 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sunflower75,

Sommige zaken werken met zogenaamde megakortingen (40/50%) Daar kun je maximaal nog 10 tot 15% afdingen. Andere zaken werken met reële kortingen (10/15%) en daar kun dan maximaal ook 10% op afdingen. De eerstgenoemde zaken zijn naar mijn mening NIET te vertrouwen. Bij de laatstgenoemde zaken is het hele trajekt kwalitatief veel beter (tenzij je ook daar een broddelaar aantreft).

Nog enkele tips:

Keuken/badkamer kopen:

De beste manier om erachter te komen wie in deze branche te vertrouwen is, is informeren bij buren, kennissen, vrienden en familie. Mond tot mond reklame is nu eenmaal de beste reklame die er is. En als je mensen met een nieuwe keuken of badkamer gevonden hebt kun je daar ook meteen kijken hoe die er uit ziet en ook praten over de kwaliteit en over de installatie van de keuken.

De meest grove fout die je kunt maken is, na een fraai en glad verkoopgesprek de offerte meteen op dezelfde dag tekenen. In negen van de tien gevallen teken je dan in feite een koopovereenkomst die uitsluitend tegen hoge annuleringskosten (vaak meer dan 30%) kan teniet worden gedaan. Dus: absoluut niets tekenen maar altijd mondeling een bedenktijd van minimaal 7 dagen aanhouden. Als de verkoper zegt dat hij een handtekening nodig heeft om zijn of haar werktijd te verantwoorden voor zijn baas, dan moet je zo snel als mogelijk het pand verlaten, want zo iemand moet je nooit vertrouwen.

De volgende valkuil is dat je tegen het kopen van een keuken of badkamer opziet en maar één zaak bezoekt. Het is heel belangrijk dat je er veel tijd voor uittrekt en gaat shoppen, dus meerdere zaken langs gaat. Daarbij is het belangrijk dat je niet je naam en adres en telefoonnummer geeft. Die heeft de verkoper helemaal nog niet nodig om een offerte te maken en je voorkomt ermee dat hij of zij in de computer gaat kijken of je al ergens anders een offerte gevraagd hebt.

zie ook deel 2.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2009 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

deel 2:

De derde fout die je kunt maken is, dat je verblind wordt door de hoge kortingen. Elke zaak die openlijk adverteert met kortingen van 30 tot 50% moet je mijden als de pest. Bovendien zegt de verkoper in zo'n zaak meestal dat die korting heel speciaal is en alleen die dag geldt. Als je dat hoort moet er onmiddellijk een lampje bij je gaan branden en heeft onderhandelen verder geen zin meer omdat je bij zo'n zaak met zo'n uitpraak zeker niet moet kopen.

De volgende valkuil die ik noem is, uiteindelijk accoord gaan met een offerte die onduidelijkheden bevat. Na het zetten van je handtekening kunnen juist die onduidelijkheden grote problemen geven.

Maak vóór het ondertekenen van de overeenkomst een schriftelijke afspraak over de betaling. Bij een goede keuken/badkamerzaak kun je meestal afspreken dat 30% van de koopsom vooraf betaald wordt (het wettelijk maximum is 50%), gevolgd door 60% van de koopsom bij oplevering en 10% na de levering en installatie. Zo hou je wat geld achter de hand als alles nog niet goed afgewerkt is bij de eerste oplevering. Het allermooiste is dat je niets vooruit betaald. Van zo’n zaak weet je zeker dat die niet op korte termijn failliet gaat.

Spreek ook af dat de maten die jij als klant hebt meegenomen indicatief zijn. Sta er op dat iemand van de zaak zelf persoonlijk de zaak bij je thuis komt opmeten. Zo voorkom je dat later gezegd kan worden dat jij een meetfout hebt gemaakt.

Bovenstaande wil niet zeggen dat, als je een goed gevoel hebt bij de gang van zaken in de showroom, je niet kunt onderhandelen over de prijs. Ook in een goede keukenzaak is daar altijd ruimte voor. Maar denk dan niet in termen van 40 tot 50%, maar meer aan 10 tot 15%

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met de KASSA-expert Hutch.

Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=7066

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een handige website voor u om te gebruiken:
http://www.deprijsvanmijnkeuken.nl
Hier kunt u eenvoudig de prijs van een nieuwe keuken uitrekenen. Hoop dat u er wat aan hebt.

mvg Remy