aukesikma
door aukesikma Dec 2, 2020 om 09:07
Huishouden & energie

Afmetingen pannen voor inductie kookplaat

In heb kleine pannen, die ik op twee van de vier kookzones (inductie) niet kan gebruiken, omdat de pannen daarvoor te klein zijn/de kookzones te groot, waarsoor de plaat een foutmelding geeft.
Is hier een oplossing voor, zoals een soort onderzetter, waarop dan dat kleine pannetje kan staan?

18161 17 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 2, 2020 om 10:36
16775 Antwoorden / 202 Vragen

(Re) Het lijkt mij  het beste dat u deze vraag stelt aan de verkoper van uw inductiefornuis of een andere verkoper/witgoedhandelaar. Zie de info van de laatste link.

Ik zie inmiddels deze info: https://koekenpannetje.nl/diameter-koekenpan-bodem-of-rand/ en nu ook deze: https://www.i-kook.nl/koken-op-inductie/ waaruit ik afleid dat het wel degelijk zou moeten kunnen en er dus mogelijk een defect aan uw kookplaat is.

Ik zie inmiddels ook op het i-net veel aanduidingen m.b.t. kleine pannetjes voor grotere inductiezone's dus het zou wel moeten kunnen mits de pan ook geschikt is.

getty
door getty Dec 2, 2020 om 14:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn (te) kleine pannen doen het inderdaad prima op mijn inductieplaat

getty
door getty Dec 2, 2020 om 14:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Misschien is de pan gewoonniet inductiegeschikt?

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 2, 2020 om 14:52
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@GETTY, inderdaad kan en waarschijnlijk zal dat ook het geval zijn:

Voor een inductiekookplaat kun je namelijk niet zomaar elke pan gebruiken, terwijl je een inductie pan wel op elke kookplaat kunt gebruiken. Inductie pannen hebben een type bodem die geschikt is om door inductie verhit te worden: een magnetische bodem. Op die manier wordt de energie omgezet in warmte. Pannen die niet speciaal voor inductie ontworpen zijn kunnen ook gebruikt worden, mits ze een magnetisch gevoelige en geleidende bodem hebben. Het is dan wel belangrijk dat deze pannen niet al gebruikt zijn op een gasfornuis, hierdoor raken de pannen vervormt en zal er warmte verloren gaan. Dit is niet alleen zonde van de energie, maar zorgt er ook voor dat koken minder soepel gaat. Daarom kan het handig of zelf noodzakelijk zijn om nieuwe pannen aan te schaffen. Maar waar let je nu op bij de aanschaf van nieuwe pannen? Omdat het aanbod groot is en de informatie soms verwarrend kan zijn, zetten we het voor jou op een rij. Zo weet je zeker dat je de juiste pannen koopt!

Bron: https://inductiekookplaat-info.nl/inductie-pannen/

getty
door getty - Dec 2, 2020 om 10:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Oplossing: nieuwe pannen

ma
door malty - Dec 2, 2020 om 11:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Inductieadapters

mi
door miennaamishaaz Dec 2, 2020 om 12:25
725 Antwoorden / 1 Vragen

Deze zijn niet zo zeer goed om te gebruiken, omdat je weinig tot geen controle hebt over de Hitte/stand van de plaat.

Indicutie adapters zijn ook vrijwel nutteloos in 2020. omdat goede pannen geen adapters nodig hebben.

Vroeger toen er nog weinig inductie compatiable pannen waren, kon je een adapter gebruiken, maar in de huidige tijd zijn adapters niet meer nodig

gerbera
door gerbera - Dec 2, 2020 om 14:08
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Nou kan ik de link, van @heremietkreeft, anders lezen maar de pan kan wel degelijk te klein zijn, dus is er niets met uw kookplaat mis. Meest voorkomende oorzaak is dat het magnetisme van de bodem onvoldoende is waardoor er geen of onvoldoende magnetisch veld ontstaat en de pan daardoor niet gedetecteerd wordt.
Mijn advies koop passende pannen zodat u optimaal profijt heeft van uw kookplaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 2, 2020 om 14:50
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Dit kan inderdaad het geval zijn maar navraag bij een witgoedhandelaar is m.i. nog altijd zinvol.  In de info die ik vond op het i-net leidde ik af dat kleine pannen ook zouden moeten kunnen en zelfs volop worden aangeboden.

Zie ook nog de info in deze link: https://inductiekookplaat-info.nl/inductie-pannen/ waarin o.a. deze tekst:
Voor een inductiekookplaat kun je namelijk niet zomaar elke pan gebruiken, terwijl je een inductie pan wel op elke kookplaat kunt gebruiken. Inductie pannen hebben een type bodem die geschikt is om door inductie verhit te worden: een magnetische bodem. Op die manier wordt de energie omgezet in warmte. Pannen die niet speciaal voor inductie ontworpen zijn kunnen ook gebruikt worden, mits ze een magnetisch gevoelige en geleidende bodem hebben. Het is dan wel belangrijk dat deze pannen niet al gebruikt zijn op een gasfornuis, hierdoor raken de pannen vervormt en zal er warmte verloren gaan. Dit is niet alleen zonde van de energie, maar zorgt er ook voor dat koken minder soepel gaat. Daarom kan het handig of zelf noodzakelijk zijn om nieuwe pannen aan te schaffen. Maar waar let je nu op bij de aanschaf van nieuwe pannen? Omdat het aanbod groot is en de informatie soms verwarrend kan zijn, zetten we het voor jou op een rij. Zo weet je zeker dat je de juiste pannen koopt!

en hier dus woordt aangegeven dat de pan een magnetisch gevoelige en geleidende bodem moet hebben en dus m.i. als dat bij de pannen van Ts. niet het geval is dat de reden zal zijn van de foutmelding.

gerbera
door gerbera Dec 2, 2020 om 15:27
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik hoef die overbodige info niet te hebben, Ik weet donders goed hoe inductie werkt. De TS schrijft duidelijk dat de pannen te klein zijn en niet dat de niet voor inductie geschikt zouden zijn. Kleine pannen kunnen op die platen die ook een kleine kookzone hebben en de pannen zijn geschikt voor inductie want de Ts kan ze op 2 van de 4 platen gebruiken. Blijft toch echt een kwestie van lezen..

@H
door @HENK@ - Dec 2, 2020 om 14:18
158 Antwoorden / 1 Vragen

misschien al eens bedacht dat nu juist daarom de kookzone's verschillende afmetingen hebben?

de afmetingen zijn juist verschillend om zo goed mogelijk optimaal nut te hebben van het inductie systeem!

panter22
door panter22 - Dec 2, 2020 om 15:06
6599 Antwoorden / Vragen

Bij Lidl nu in de aanbieding mooie grote pan geschikt voor inductie €19,95.
Of kijk eens bij Ikea mooie pannen. ook niet duur,
Een inductie adapter is duurder.

ro
door ronny530 - Dec 2, 2020 om 17:58
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb het met een kleine pan van 14 cm op de grootste kookzone van 18 cm geprobeerd en de pan werdt door de kookplaat herkend maar dat duurde wel even. De foutcode verscheen en ik hoorde de plaat even tikken wat overigens normaal is maar daarna verscheen de ingestelde stand en is de pan is gewoon bruikbaar. Het kan zijn dat u direct na de foutmelding de pan van de plaat haalt en dat daardoor de zone de pan niet kan herkennen. De huidige pannensets zijn geschikt voor inductie kookplaten maar verschillen toch van elkaar qua kwaliteit en gebruiksgemak.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 2, 2020 om 18:30
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn Ikea  Inductie plaat heeft opgave van  minimale maat...  de kleine moet ik wel precies in midden zetten en vooral niet verschuiven.

Voor de koop altijd eerst  lezen  welke maten erop kunnen.

Maar een hele grote pan op kleine pit,  dat kan krom trekken omdat  dan alleen midden heet werd.

Helaas zie ik niet welk merk en Type plaat geleverd is...   maar ook bij Gas kookplaten zijn grote en kleine branders en paste niet elke pan overal.

Bij  aankoop  Inductie plaat altijd vooraf goed informeren  of je  soepblikje  kunt opwarmen of dat die te klein in....
Ja,  ik kan de knakworst blikjes  op kleine pit net aan  goed krijgen....  maar normaal doe je het even in pannetje, maar het kan wel.

sh
door sh472299 - Dec 4, 2020 om 13:17
8 Antwoorden / 9 Vragen

Pannen kopen die voor inductie bedoeld zijn .

@H
door @HENK@ Dec 5, 2020 om 18:52
158 Antwoorden / 1 Vragen

beter lezen en dan pas antwoorden

ha
door harrybre - Dec 4, 2020 om 14:19
240 Antwoorden / Vragen

Er worden nu eenmaal inductiepannen van 12 cm dia verkocht om de set-prijs te drukken. Helaas, nogal wat inductieplaten herkennen die kleine pannekes niet, omdat het inductievlak te klein is. Dus.. 14-16 cm dia pannen kopen OF een onderlig-plaat ( een zeer goede magnetisceh plaat aan een steeltje, induction defuser) kopen van een 14-16 cm dia. Die plaat wordt dan warm, bundelt het magneetveld en geeft dat door aan die pannekes. Hiermee kunnen ook niet-inductiepannen gebruikt worden. Kosten: ca € 5,- herinner ik me.

wi
door wil45 - Dec 4, 2020 om 14:28
19 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn wel degelijk onderzetters te koop voor kleine pannen.!!
ga naar bv Fonq of Bol.com

gerbera
door gerbera Dec 4, 2020 om 14:50
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een groot verschil tussen onderzetters en inductie adapters. De laatste worden gebruikt bij pannen die niet direct voor inductie geschikt zijn en onderzetters worden gebruikt als bodembeschermers van o.a. inductiepannen. En die verkopen de door u genoemde firma's

wi
door wil45 Dec 4, 2020 om 15:06
19 Antwoorden / 2 Vragen

daar heeft u gelijk in,het gaat er om dat ze stroom geleiden,ik denk dat beiden kunnen,maar even navragen kan geen kwaad.
Is goedkoper dan nieuwe pannen kopen lijkt me.

gerbera
door gerbera Dec 5, 2020 om 14:37
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat niet om stroom geleiding maar om een magnetisch veld en daar kunnen adapters voor gebruikt worden.

wi
door wil45 Dec 5, 2020 om 15:00
19 Antwoorden / 2 Vragen

U gebruikt andere woorden maar we bedoelen hetzelfde.

@H
door @HENK@ Dec 5, 2020 om 18:54
158 Antwoorden / 1 Vragen

het gaat er niet om dat ze stroom geleiden want dan zou elk metaal geschikt zijn en zou water in een plastic schaal ook warm worden!

De pan moet een ijzerhoudend ofwel magnetisch gevoelige onderkant hebben... makkelijk te testen met een magneetje dus!

@H
door @HENK@ Dec 5, 2020 om 18:59
158 Antwoorden / 1 Vragen

@WIL45

GERBERA gebruikt de JUISTE woorden, aan verkeerde kun je niet zien wat er bedoeld word..........

wi
door wil45 Dec 6, 2020 om 10:27
19 Antwoorden / 2 Vragen

heb geen zin in een woorden spel.!
leg een ijzeren plaat van een 30 cm en 10 mm dik op de plaat,zet daar de kleine pan op en hij wordt heet.Bijvoorbeeld
groetjes allemaal.

mo
door mof - Dec 4, 2020 om 15:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wat je nodig hebt is een stukje ijzeren of stalen plaat van 3 tot 6 mm dikte. Ongeveer zo groot als je inductieveld is. Het mag geen roestvaststaal of edelstaal zijn, het moet magnetisch zijn, een magneet ,oet er goed aan blijven plakken anders werkt het niet op inductie.

zelf heb ik daar lang naar gezocht, gedacht eventueel een stukje uit een plaat te laten snijden door een lasser of zo. Tot ik in een kookwinkel vond wat ik zocht.

mo
door mof - Dec 4, 2020 om 15:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Op zo nplaat kun je ook pannen gebruiken die niet voor inductie gemaakt zijn. Aluminium bijvoorbeeld. Alleen gaat dat vaak wat langzamer.

ro
door ronny530 - Dec 4, 2020 om 17:13
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Maar toch zo'n adapter wordt net zo heet als de pan zelf en is niet bepaald energie zuining want het duurt veel langer voordat de pan op temperatuur is en gehouden wordt. De bedoeling van een inductie kookplaat is enkel de pan verwarmen en niet de gehele zone zoals een keramische kookplaat doet.

marijke77
door marijke77 - Dec 4, 2020 om 20:00
156 Antwoorden / 3 Vragen

Dat de pannetjes te klein zijn hinderd niet, de plek waar het pannetje de plaat raakt wordt heet, de rest niet. De plaat zou dan geen foutmelding geven, dan ligt de oorzaak bij het pannetje. Ik gebruik zelf ook vaak kleinere pannetjes. Kwaliteit van pannen zegt ook veel.

an
door anja clous - Dec 6, 2020 om 00:51
1 Antwoorden / Vragen

Ja ik denk van wel. Als je n diffuser koopt kun je die genruiken voor kleinere pannen.succes

ot
door otjes - Dec 6, 2020 om 09:07
8 Antwoorden / 0 Vragen

Nooit pannen gebruiken die kleiner zijn dan de spoel van de kook zone.
Er is verloren energie en uiteindelijk kan de electronica stuk gaan met hoge reparatie kosten om dat de energie niet door de pan bodem wordt opgenomen.
Beter brede naar lage pannen gebruiken dan smalle hoge pannen.
Dure pannen zijn niet speciaal beter dan goedkope pannen, als er maar een goed stuk ijzer in de bodem zit.
Gietijzeren pannen zijn geweldig,al moet je die eerst op lage energie warm laten worden en niet direct op boost opwarmen daar de emaille kan scheuren.
Ik ben al ruim 18 jaar service monteur en kom veel schade tegen door verkeerd gebruik van de inductie kookplaat.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 6, 2020 om 09:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Dit klopt niet,   een klein blikje  op grote zware zone doet niets....

Een grote pan op kleine pit  word traag warm en  leuk voor warmhouden.

Als het maar iets te klein is werkte een goede Inductie gewoon niet en foutmelding.
Er mag geen straling naast lekken, de beveiliging  moet aan wettelijke eisen voldoen.

Een pan met gat  erin  kan daarom gevaarlijk zijn.
En de 18 jaren ervaring,  daar zaten vermoedelijk  vele Keramische  tussen waarbij Uw  verhaal wel klopt.

De Keramische  zijn vaak voordelige aanbieding en  komen steeds minder voor.
Consumenten  weten vaak niet het verschil maar elke  met de EU keurmerk  moeten  beveiligd zijn voor te kleine  pannen.

Ik heb biervlitje getest,  dat is 3mm hoog en werkte nog...
Bij  suikerklontjes  zag hij geen pan meer...   zo koken mag niet maar een beetje krom getrokken pan  kan dus nog.

Ook is op Booster  starten ook voor dure dikke en zware pannen  risico, vaak meerdere lagen en te snel gaan die onderling werken.
Dan krijg je  los latende lagen...

Die Booster mag je pas gebruiken als de pan  warm is,  en  ik  gebruik deze nooit...   krijg je onregelmatige warmte.