Hu
door Huurder123 Jun 21, 2018 om 18:39
Huishouden & energie

Afrekening stookkosten

Hallo,

Ik woon in een huurappartement en de contracten voor gas/water/licht staan op naam van de huurbaas.
Er zijn nog 2 winkels in dit pand en de vaste kosten voor het gebruik wordt daarom gedeeld.
Ik heb mijn eigen meters waarmee ik de standen door moet geven, echter weet ik natuurlijk niet zeker dat dit puur alleen mijn verbruik weergeeft.
Het verbruik dat ik aflees is totaal niet realistisch.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik zoiets aanpakken?
Kan ik de huisbaas verplichten mij te bewijzen dat er “hoofdmeters” bestaan en dat het verbruik dat ik aflees puur voor mijn woning is of iets dergelijks?
Is een huurbaas ook niet verplicht om deze meters door te laten meten?

Bij voorbaat dank!

727 3 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 21, 2018 om 19:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Even alles uitzetten, als de meter blijft doorlopen dan weet je genoeg.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2018 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zouden deze meters “doorgemeten” moeten worden?

U zegt het verbruik is niet realistisch, wat is dan het verbruik, als voorbeeld?

U hebt het over meters, dus ik neem aan dat u ook een gasmeter hebt. Dan is het voor het gas al simpel om na te gaan of het gas dat daar doorheen gaat alleen voor u is, of ook stiekem voor anderen.

Zet op die gasmeter eens de hoofdkraan dicht, hebt uzelf natuurlijk ook geen warm water, of u kunt niet koken, maar als u dat een paar dagen doordeweeks, als die winkels open zijn, doet, merkt u vanzelf of er gepiept wordt door de “buren”.

Voor elektra is het lastiger na te gaan. Maar daar heeft @Diumenge u al advies gegeven.

chris74
door chris74 - Jun 21, 2018 om 19:12
564 Antwoorden / 44 Vragen

Hi Huurder,

Ik vind dit verhaal iets te summier om er iets van te kunnen vinden. Aan wie geef jij meterstander door? Aan je huurbaas of direct aan het energie bedrijf. Denk het eerste maargoed, dat staat er niet.

Je geeft ook niet aan wat de standen precies zijn en er zijn op internet ook genoeg gemiddelden te vinden van een 1 persoons huishouden. Of woon je met meer?

Daarnaast is het ook nog eens appels met peren vergelijken. Want bedrijven (de winkels dus) hebben een ander tarief en vrijstelling dus dan vraag ik mij af hoe de huurbaas e.e.a berekend want per ratio dus ieder 1/3 zou ook erg vaag zijn.