al
door alexdekruijf Jul 29, 2014 om 13:06
Huishouden & energie

Airco

zijn er ook airco`s te koop zonder afvoerslang naar buiten?

7125 28 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2014 om 13:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja hoor; klik hier.

Suc6

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2014 om 15:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat vind ik een goede vraag.

Zou hier ook graag reacties van mensen op hebben die ervaring met zo'n airco hebben of echt een specifieke airco zonder slang kunnen aangeven. Het liefst dan een met luchtkoeling en verrijdbaar. Als je klikt op de google-resultaten, blijkt het vaak toch weer over een airico met slang of met een of andere afvoer naar buiten te gaan.

czar
door czar - Jul 29, 2014 om 18:35
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=alexdekruijf schreef op dinsdag 29 jul 2014, 13:06]zijn er ook airco`s te koop zonder afvoerslang naar buiten?

Een airco is een warmtepomp die de warmte van de ene ruimte (binnen) naar de andere ruimte (buiten) pompt. Andersom kan overigens ook (warmte van buiten naar binnen, waardoor het een verwarming wordt).
Helemaal zonder afvoerslang zal dus niet gaan lukken.
Je hebt wel mobiele split-level airco's waarbij de slangen een stuk dunner zijn dan bij de normale mobiele airco's.

Ook zijn er verkoelers die met vochtige doeken werken waar lucht doorheen wordt geblazen, maar die kun je niet vergelijken met een airco.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Misschien is dit dan wat voor u? Klik hier

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, want ik het een split unit.

Ik denk dat ook het geluid belangrijk is.

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2014 om 19:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 29 jul 2014, 19:21]@zoekster

Misschien is dit dan wat voor u? Klik hier

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, want ik het een split unit.

Ik denk dat ook het geluid belangrijk is.

Bedankt voor de tip. Het klinkt prachtig, alleen zie ik nog steeds geen directe verwijzing naar een apparaat. Een merk, met prijs en winkel.

Ik hou me aanbevolen ;-)

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Deze dan misschien? Klik hier.

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2014 om 20:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@tijger1

Weet je wat het is? De specificaties zijn niet volledig, dat is steeds zo. Ik zie ook hier weer nergens dat je een slang nodig hebt. En dan maar googelen en googelen totdat ik eindelijk de volledige specificatie van deze airco vind :-(

klik HIER

en daar zie ik de afvoerslang staan van 1200 mm.

Ik vermoed dat als er echt geen slang nodig is, dat het er dan heel duidelijk bij zou staan. Denk dat veel mensen blij zouden zijn met een geruisloze airco zonder slang, die je ook nog van kamer naar kamer zou kunnen rijden.

Ik waardeer wel heel erg de moeite die je voor me (en dus ook voor TS) doet. Thanks!

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen probleem. Maar dat is stom zo'n slang, moet je het raam zeker openzetten of in een emmer hangen. Schiet allemaal niet op.

Maar geruisloos, dat kunt u wel vergeten.

Hoewel ik een split unit hebt, staat dus bovenop het dak van mijn slaapkamer, hoor je binnen toch de ventilator draaien.

Dat is verder geen probleem, want ik zet hem in de loop van de avond aan en als ik naar bed ga, dat is niet vroeg, zet ik hem een stand lager, dus minder draaien. Dan stoort het me niet bij het slapen

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2014 om 20:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik hoef ook geen geruisloze, dat was meer om de advertentie van die Delonghi aan te duiden. Dat die, indien zonder slang, ideaal zou zijn.

Het vervelende is dat de slang buiten de te koelen kamer moet uitkomen en de kamer verder afgesloten, dus je moet een gat in je muur maken oid om die slang door te laten. En dat is in mijn huurhuis echt geen optie. Overigens buitenlawaai ook niet, ik zit in een apartementencomplex en ik blijf liever op goede voet met mijn buren ;-)

Als mijn slaapkamer (op het zuiden!) alleen al koel zou zijn als ik erin kwam, dat het dan in de loop van de nacht wat oploopt zie ik dan wel weer. Vorig weekend binnentemp 30 graden......

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees nog eens de toelichtingen bij die mobiele airco's zonder slang. Dat is eigenlijk de grootste nep, want dat zijn split units.

U zou moeten zoeken naar een airco met opvangbak.

czar
door czar - Jul 29, 2014 om 21:06
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 29 jul 2014, 20:55]Ik lees nog eens de toelichtingen bij die mobiele airco's zonder slang. Dat is eigenlijk de grootste nep, want dat zijn split units.
U zou moeten zoeken naar een airco met opvangbak.

Dat is ook geen oplossing, want een opvangbak vangt alleen het condenswater op.
De warmte moet vanaf de te koelen ruimte naar een andere ruimte of naar buiten worden gepompt, dus een slangloze airco bestaat gewoon niet.
Je voegt middels je stopcontact immers energie toe, dus als er geen warmte naar buiten gaat wordt het alleen maar warmer i.p.v. koeler. Zet de deur van je koelkast open en je bent aan het verwarmen!

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 21:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@czar

Dat is niet helemaal waar. Door het vocht wat onttrokken wordt uit de kamer, voelt het koeler aan.

czar
door czar - Jul 29, 2014 om 21:25
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 29 jul 2014, 21:08]@czar
Dat is niet helemaal waar. Door het vocht wat onttrokken wordt uit de kamer, voelt het koeler aan.

Dat vocht onttrokken wordt is een prettige bijkomstigheid van een airco.
Daarom wordt aangeraden de airco van je auto ook in de winter te gebruiken (niet om te koelen).
Een airco is per definitie een warmte-pomp en als je vocht wilt onttrekken, dan moet je gewoon vochtvreters neerzetten. Die helpen niet echt om de temperatuur naar beneden te krijgen.

De enige mogelijkheid om warmte te onttrekken zijn die bevochtigers. Feitelijk werken die apparaten als een fan die door een natte doek blaast. Daardoor verdampt het water uit die doek en wordt de verdampingswarmte aan de ruimte onttrokken. Grote nadeel: het wordt wel erg vochtig in huis en veel meer dan 1-2 graden zal de temperatuur niet zakken.

Ik zou aanraden: een goede vaste split-level-unit die ook nog eens super-goedkoop kan verwarmen (goedkoper dan aardgas!) op koele dagen. Dat verwarmen wordt wel minder als het buiten flink gaat vriezen. Ik ben van plan een airco aan te schaffen voornamelijk om te verwarmen (SCOP>5.0), dus ik heb het helemaal uitgevogeld.

Woon je in een huurhuis, overleg dan met de WBV, want het is een verbetering. Wil je een verplaatsbare unit, neem dan een mobiele split-level airco (die zijn er ook speciaal voor caravans) en laat de deur op een kier staan (desnoods afsluiten met een zwaar gordijn, of je fabriceert iets van hout).

aurora1
door aurora1 - Jul 31, 2014 om 02:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor nog wat algemene informatie: klik hier en voor een verrijdbare airco zonder slang: klik hier.
Enige jaren geleden heb ik e.e.a. uitgezocht, de verrijdbare versies (zonder slang) zijn maar voor een kleine ruimte geschikt. Mijn ervaring met een airco (split unit) en plafondventilator is dat ik beide nogal wat herrie vind maken (zie de 1e link bij slaapkamer). Ik heb tenslotte voor een paar euro een tafelventilator bij een kringloper gekocht (die ik overigens zelden gebruik).

aurora1
door aurora1 - Jul 31, 2014 om 02:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog een linkje (Consumentenbond): klik hier.

czar
door czar - Jul 31, 2014 om 09:30
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=aurora1 schreef op donderdag 31 jul 2014, 02:48]Voor nog wat algemene informatie: klik hier en voor een verrijdbare airco zonder slang

Letterlijke tekst van de advertentie: "9000 BTU mobiele airco. Inclusief raamvuller, thermostaat, afstandsbediening, afvoerbuis, wielen."

Afvoerbuis en raamvuller!
Is dat wel een airco zonder slang?
Antwoord: natuurlijk niet, want airco's zonder slang bestaan helemaal niet en al helemaal niet bij de Gamma!

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 31, 2014 om 12:28
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=czar schreef op donderdag 31 jul 2014, 09:30][quote=aurora1 schreef op donderdag 31 jul 2014, 02:48]Voor nog wat algemene informatie: klik hier en voor een verrijdbare airco zonder slang

Letterlijke tekst van de advertentie: "9000 BTU mobiele airco. Inclusief raamvuller, thermostaat, afstandsbediening, afvoerbuis, wielen."

Afvoerbuis en raamvuller!
Is dat wel een airco zonder slang?
Antwoord: natuurlijk niet, want airco's zonder slang bestaan helemaal niet en al helemaal niet bij de Gamma!

Soms begrijpen mensen nu eenmaal niet dat energie niet zomaar verdwijnt, maar dat het ergens naar toe moet.

Zoals je al zegt, voeg je warmte toe ( meestal 1KWh energie ) die dan de warmte ( bij mijn airco 3KWh ) verplaatst. Best effecient voor een airco met slang :P

Er zijn wel airco's zonder slang naar buiten, maar deze zijn zeer ingewikkeld aansluiten omdat ze kraanwater gebruiken voor hun warmte afvoer. Ook geen aanrader!

zoekster
door zoekster - Jul 31, 2014 om 12:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Jammer.

czar
door czar - Jul 31, 2014 om 13:00
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op donderdag 31 jul 2014, 12:28]
Zoals je al zegt, voeg je warmte toe ( meestal 1KWh energie ) die dan de warmte ( bij mijn airco 3KWh ) verplaatst. Best effecient voor een airco met slang :P

Zeker, en ze zijn ook omkeerbaar, dus warmte van buiten naar binnen, dus verwarming!
Ik ken al airco's met een SCOP van 5,5. Dat wil zeggen: je stopt er 1 kWh in en je haalt er 5,5 kWh aan warmte uit. Goedkoper dan gas. Sommigen pompen al met een COP van boven de 8 de warmte naar buiten.

[quote=kaasbroodje schreef op donderdag 31 jul 2014, 12:28]
Er zijn wel airco's zonder slang naar buiten, maar deze zijn zeer ingewikkeld aansluiten omdat ze kraanwater gebruiken voor hun warmte afvoer. Ook geen aanrader!

En waar blijft dat kraanwater dan? Laat je dat gewoon je woonkamer in stromen?
Volgens mij heb je daarvoor ook weer een afvoerbuis nodig.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 31, 2014 om 13:11
937 Antwoorden / 2 Vragen

Nee dat water gaat weg via een klein busje je afvoer in, maar dat kost een vermogen aan water ben ik bang ;) Die van mij kan helaas niet verwarmen, of ik moet de unit buiten zetten en de slang naar binnen lol, maar dat zie ik mezelf niet doen. Zeker niet omdat ik opgeschept zit met blokverwarming waar ik meer aansluitkosten voor betaal dan stook.

czar
door czar - Jul 31, 2014 om 13:23
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op donderdag 31 jul 2014, 13:11]Nee dat water gaat weg via een klein busje je afvoer in

Ook je afvoer is weer een buis/slang naar buiten de ruimte. Dus weer niet zonder slang.

[quote=kaasbroodje schreef op donderdag 31 jul 2014, 13:11]
Die van mij kan helaas niet verwarmen, of ik moet de unit buiten zetten en de slang naar binnen lol,

Inderdaad LOL :-)
Bij veel split-unit airco's is het proces omkeerbaar. Die kunnen dan wel verwarmen.
Zijn ook allemaal EU-regeltjes voor om de efficiëntie te meten (zoals de SCOP).
Best wel interessant. Ik zoek een airco om mijn huis te verwarmen :-) Dat je dan die paar hete dagen ook kunt koelen is mooi meegenomen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 31, 2014 om 13:34
937 Antwoorden / 2 Vragen

Het is sowieso beter om te verwarmen als je airco dat kan, want je "steelt" de warmte van de buiten omgeving, in plaats van warmte te genereren.

Want of je verwarmt 8KW, en dan maak je dus 8KW nieuwe warmte aan.
Als je het proces omkeert, en 1KW maakt en 7KW jat, dan zou dit massaal kunnen schelen op het wereldwijde energie verbruik, misschien helpt het zelfs tegen de versnelde opwarming.

czar
door czar - Jul 31, 2014 om 14:02
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op donderdag 31 jul 2014, 13:34]Als je het proces omkeert, en 1KW maakt en 7KW jat, dan zou dit massaal kunnen schelen op het wereldwijde energie verbruik, misschien helpt het zelfs tegen de versnelde opwarming.

Nah 7 kWh ga je niet halen, de beste airco´s halen nu 5,5 kWh voor verwarmen.
Dus 1 kWh aan stroom erin en dan 5,5 kWh aan warmte naar binnen.

Feitelijk is een airco gewoon een warmtepomp die de warmte van de ene ruimte naar de andere pompt. Veel systemen in de grond doen niet veel anders. Die halen aardwarmte omhoog om het huis te verwarmen. Gelukkig is het 1 meter diep onder de grond constant 7 graden boven nul en die warmte kun je goed gebruiken. Airco´s krijgen het wel erg moeilijk met verwarmen als het buiten onder de -10 graden zakt. Dan zijn ze zeker niet meer efficiënt.

aurora1
door aurora1 - Jul 31, 2014 om 22:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Van de Eurom heb ik inmiddels ook uitgebreidere specificaties en de gebruiksaanwijzing gelezen, dus wel een slang.
Over de Honeywell van de site van de Consumentenbond bovenaan in het overzicht kan ik niets over een slang vinden, ook niet in de gebruiksaanwijzing. Wat er wel staat is dat je een raam open moet hebben bij gebruik.

zoekster
door zoekster - Jul 31, 2014 om 23:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Over de honeywell.

Je moet water in een tank doen en hij moet voor een open raam of deur staan. Dan kun je al nagaan dat het geen airconditioning is. Dat staat ook in de handleiding.

Verder:

the maximum cooling effect is felt when a person is in the flow of air coming out of the evaporative air cooler.

beschrijving op bol.com

Warme lucht komt het apparaat binnen door een koolstoffilter dat helpt stof en geurtjes te verminderen. Daarna stroomt de lucht door het honingraat koelmembraam.
Water wordt uit de tank gepompt en over het koelmembraam gegoten, het membraam absorbeert dan de warmte uit de lucht die daardoor afkoelt en bevochtigd wordt. De koele lucht wordt dan uit het apparaat geblazen met behulp van een ventilator.
Dit compressor loze systeem koelt natuurlijk, efficiënt en goedkoop.
Wat is het geheim van zeer efficiente, natuurlijke warmte opname?
Het honingraat koelmembraam heeft geoptimaliseerde hoeken om ervoor te zorgen dat snel stromende lucht zonder noemenswaardige weerstand kan doorstromen. Het vergroot ook het oppervlak beschikbaar voor warmte overdracht.
De koelefficiëntie van het honingraat koelmembraam is hoger dan van elk ander type koelmembraam.

Een review op bol.com vat het wel samen:

Na het lezen van er reviews dacht ik eindelijk een oplossing te hebben gevonden voor de hitte op mijn kleine kamertje. Niet dus. Het apparaat doet net zoveel als een normale ventilator, behalve dat het ondanks de open deur en raam nog eens stervend benauwd wordt door het water dat erin zit.

Maar er zin ook mensen die het koele briesje dat er dan zeker vanaf komt kunnen waarderen.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moet je nagaan hoeveel vocht er dan die kamer in wordt geblazen. Volgende probleem schimmel.

aurora1
door aurora1 - Aug 1, 2014 om 00:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die Honeywell is dus ook niks begrijp ik.... Dat "briesje" heb je ook wel met een gewone ventilator. Dan maar vaker uit bed en polsen en enkels onder de koude kraan en alles maar weer even tegen elkaar open zetten (als dat kan) en verder zuchten en puffen.

costnix
door costnix - Aug 1, 2014 om 06:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@Aurora1
Vandaar dat ik heb gekozen voor de GROTE plafondventilator. Een heerlijk koel briesje en als je ventilatie wilt zonder dat briesje, laat je hem andersom draaien. Dat is ook 's-winters heel handig. De warme lucht blijft dan niet bij het plafond hangen.
En 's-nachts de arko aan.
De door de TS gewenste slangloze airco's ken ik van mijn werk. Ze maken lawaai en ze brengen even verkoeling door het vocht te verwijderen om vervolgens de kamer te verwarmen (het paard wordt dus achter de wagen gespannen)