jp
door jplassche Aug 12, 2009 om 13:28
Huishouden & energie

Airco aansluiten op schoorsteenkanaal

We willen een airco gaan kopen. Helaas is het niet mogelijk te kiezen voor een split-airco omdat de buitengevel van onze bovenwoning geisoleerd is en het aanbrengen van speciale steunen te kostbaar is. In de kamer waar de airco moet komen zit een schoorsteenkanaal met een behoorlijke diameter. Onze buren hebben op hun schoorsteenkanaal een open haard aangesloten die goed wil branden. De lengte van het kanaal is ca. 3 meter. Het buiten een raam hangen van de afvoerslang van de mobiele airco door een raam lijkt ons weing effecient omdat de warme lucht door het open raam weer naar binnen komt. We willen daaron de aico aansluiten op het schoorsteenkanaal.  De ene verkoper zegt dat dit geen probleem is en de ander raadt het ten sterkste af.

Wat is wijsheid?

34773 5 Rapporteer

mastag
door mastag - Aug 12, 2009 om 13:41
955 Antwoorden / 19 Vragen

Nu ben ik geen airco specialist maar ik zou me kunnen voorstellen dat de warme vochtige uitgeblazen lucht in uw schoorsteenkanaal condenseert en dat het vocht en schimmel teweeg zal brengen. Naar mijn idee is een afvoer alleen naar de openlucht de oplossing voor een goed resultaat.
Jammer dat u geen split units kwijt kunt, deze heb ikzelf en dat werkt fantastisch. stiller en economischer als een mobile unit
Succes
Mastag

poltol
door poltol - Aug 12, 2009 om 13:59
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als u heel wijs wilt zijn nergens aan beginnen. Geen airco nemen met slang, want u wordt gillend gek van de herrie en het werkt maar matig. Wij hebben nu een split-airco en daarvoor een losse unit, en ik spreek dus uit ervaring. En zeker niet aansluiten op de schoorsteen. Dat wordt één grote troep. Zoek een goede aircozaak en zie wat die voor u kunnen betekenen. En zoek uit of er "zomaar" een buiten unit aan de gevel geplakt mag worden. Hier, in Geleen, wil de gemeente namelijk dat je een vergunning aanvraagt wegens het zicht aan de gevel. En als u een huurwoning heeft zal het helemaal een gedoe worden. Heeft u een koopwoning dan zult u ook het één en ander uit moeten zoeken.

Succes, poltol

jo
door jovanlijssel - Aug 12, 2009 om 17:10
8 Antwoorden / 4 Vragen

Indien montage van een splitunit niet mogelijk is, blijft een portable over als enige. De afvoer aansluiten via een 3 meter lange schoorsteen is absoluut af te raden. Sommige types hebben een ingebouwd systeem om het condenswater via de luchtuitgang naar buiten te transporteren. Gevolg bij uw situatie : natte schoorsteen en storingen aan airco vanwege de hoge weerstand van de uitgaande lucht.Oplossing :Er zijn ook portables met tweeslangsysteem. Beide slangen gaan door de muur c.q. hangen via een speciale adaptor door het venster. Aangezien deze slangen uitsluitend de lucht over de condensor voeren (de ene slang de aanzuiglucht van buiten naar binnen over de hete condensor en dan weer via de andere slang naar buiten. Hierdoor wordt voorkomen, dat men een onderdruk in de kamer creeert, waardoor weer lucht van buiten (warm) wordt aangezogen. Bij een tweeslangen systeem heeft de portable dus ook twee gescheiden luchtstromen en dus ook twee gescheiden ventilatoren. Een voor de buitenluchtaanzuig en retour naar buiten, de andere slang zuigt warme lucht vanuit de kamer, via de verdamper van de airco (hier wordt de lucht gekoeld) via de luchtuitblaas weer de kamer in.Deze portables zijn natuurlijk wel een stukje duurder, maar hebben een grotere opbrengst dan de toestellen met een slang  (deze leveren nog maar 60% van hun koelcapaciteit vanwege de gelijktijdige aanzuiging van buitenlucht.

Lawaai blijft een punt van aandacht.

Succes

jo.

pi
door pietjeprec - Aug 16, 2009 om 03:26
2 Antwoorden / 2 Vragen

Mensen moeten niet zo zeuren over het geluid... Als je een stille airco wil hebben moet je gewoon je portefeuille opentrekken. een goede airco kost gewoon 30.000 euro. Wordt ie perfect voor geinstalleerd, volledig computer gestuurd en met onderhoudscontract.

Maar het is typisch Nederlands. Geen geld uit willen geven en wel topkwaliteit willen hebben. Het is om je dood aan te ergeren.

Zucht zucht zucht zucht. Moedeloos wordt je van al die 'zogenaamde' specialisten.

1. een mobiele airco kán net zo goed presteren als een split airco. kán... dus.

mits............

je hem goed opstelt...

Een split airco wordt meestal OPGEHANGEN.... daardoor is de luchtcirculatie ontdaan van allerlei obstakels... en daalt de koele lucht neer.

wil je dus optimaal rendement hebben uit je mobiele airco zorgt dan dat hij rondom een meter niets heeft staan en vrijuit kan stralen...

Gebruik nooit de thermometer van je cv om de temperatuur te controleren. Je zithoogte zit ruim 40 tot 70 cm hieronder... koele lucht daalt!!! m.a.w. de temperatuur kan op uw thermometer idd vele graden hoger zijn, terwijl het op zitniveau heel erg koel is.

Gewoon zorgen:

1. zorg voor een zo kort mogelijke afvoer. de enige goede mogelijkheden zijn: klapraam weghalen: gat met stuk boord erin (bovenluikje, onderluikje)  Schuifraam, met schuifstuk en afvoer.......  (ik snap niet dat mensen klapramen hebben, schuiframen zijn zoveel beter en prettiger in gebruik) ... zorg dat je geen obstakels hebt. Je zult merken dat de airco steeds stiller wordt.

Ik heb een rowenta van 10 jaar geleden. inkomende lucht was 28 graden: uitkomende lucht 8 graden: koelt dus 20 graden, met 7000 btu. koelt hij een huiskamer van 32m2 en 3 hoog zonder probleem van  30 graden naar 20 graden.... maar mensen zetten m maar even aan: maar zo werkt een airco niet. De eerste dagen moet hij de boel eerst goed ontvochtigen!!!! Uit de muren etc. Vochtige lucht is ook warm, en zorgt ervoor dat de GEVOELSTEMPERATUUR vele malen hoger ligt... dan de werkelijke temperatuur. m.a.w.  24 graden is helemaal NIET warm bij een luchtvochtigheid van 30 procent............... wel érg droog, maar wel érg comfortabel... in de zomer... (je kunt altijd een emmer met water neerzetten als het te droog is..... of de airco zachter afstellen.

Bij installatie:

1. mobiele airco plaatsen zonder obstakels

2. aansluiting permanent maken, via gat, of via schuifraam, of klepje vervangen voor schot met uitlaat. (gordijn ervoor: je ziet er niets van) .

airco bij aanvang hitte: 2 dagen continu laten draaien.

Daarna.......... kan je m lager stellen; vocht uit huis, warmte uit muren: koelen maar... is uiteindelijk VELE MALEN GOEDKOPER.. dan af en toe dat ding aanzetten....

geloof me.. mensen kopen zo'n ding en denken dat het een wondermiddel is...

Split aircos werken sneller omdat ze hoger opgehangen worden. Nadelen zijn er ook... als er wat stuk aan is.. zit je met de gebakken peren. Bij goede installatie van een mobiele airco is ie stil, zuinig en efficient.

Maar dat goede installeren.

dat doet niemand.

Omdat ze voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten, geen gebruiksaanwijzing lezen en vervolgens de boel bij elkaar schreeuwen dat het apparaat niet goed is!

en zo zit het, en niet anders!

pi
door pietjeprec - Aug 16, 2009 om 03:31
2 Antwoorden / 2 Vragen

Als u een hele korte goede, s bocht maakt in uw afvoer van uw airco, waar u bij kunt........... van ongeveer 30 cm. en deze regelmatig controleert. kunt u het zonder gerust hier op proberen. In de winter koppelt u m los.. en droogt het rookkanaal zonder problemen. u sluit m af, met een prop krantenpapier en hebt nergens last van. Niet geprobeerd: weet je het niet. Het is gewoon een alu buis, *geen steen zoals vroeger* in een schoorsteen gegoten: geen probleem. Misschien dat het rendement iets minder wordt... maar ja. hou de afvoer zo kort mogelijk en zorg ervoor dat bij de ingang van de airco er geen bocht van 90 graden is, zodat er evt water in zou kunnen lopen. hou het geheel een dag of 2 in de gaten en haal de afvoer slang zo nu en dan los om te kijken of er geen water opeenhopingen zijn. leeg deze de eerste dag om de 4 uur.... als er water in zit dan.

als u dit een aantal dagen doet, zult u zien dat er steeds minder condens in voortkomt. en er alleen nog in de opvangbak water zit.

verder is gaswarmte ook megavochtig, dus het is onzin om te zeggen dat er schimmels ontstaan. de warmte laat al het vocht in het kanaal verdampen.....

gewoon proberen.

niet geschoten

altijd mis

geen knik in de afvoer; maar wel een nette s bocht. (zoals bij de afvoer van een toiletpot.

succes!