
Airco veel lawaai maar monteur zei is normaal, nu na garantie wel kapot
Mijn airco is nu 5 jaar oud, ik moest die ieder jaar laten schoon maken anders had /kreeg ik geen garantie van het bedrijf. In 2022 zei ik tegen de monteur die de airco kwam schoonmaken dat die veel lawaai maakt en of dat normaal was, maar monteur zei is normaal. Afgelopen 9 Juli was de 5 jaar garantie afgelopen en op 25 Augustus heb ik dat bedrijfje gebeld over t lawaai omdat ik argwanend was geworden, een monteur van kpn zei mij wat is dat lawaai, ik zei dat is de airco en hij zei daarop die maakt wel erg veel lawaai, dat doet die van mij niet. Ook mijn vriendin zei altijd al wat maakt die airco een herrie, waarop ik steeds zei wat de airco monteur mij steeds vertelde dat t normaal was. Ik ben toen naar de buren gegaan die hebben dezelfde airco, en ja hoor die is muisstil. Ik belde toen die firma op waar ik de airco gekocht had en de baas zei snel van dat de garantie op was en werkloon en materialen moest betalen. Hij zei dat t 10 mnd geleden was dat die schoon was gemaakt waarom ik me niet gemeld had. Ik zei maar de monteur die hier was zei dat t normaal was, ik mag toch aannemen dat die de waarheid sprak. Hij zei weer maar is 10 mnd geleden. Ik zei als consument heb ik ook rechten, maar hij verwees naar die 5 jaar. Ik heb dit jaar nog geen 200 m3 gebruikt en vorig jaar kwam ik nog niet aan de 450 m3 elect.
ik mag toch zeker aannemen dat een airco van LG langer dan 5 jr mee mag gaan. Ik heb een andere airco bedrijf laten komen en die heeft er alleen naar geluisterd omdat ik een second opinion wilde, die zei dat hoogstwaarschijnlijk de fanrol de lagers versleten zijn, maar vond t ook vreemd met zo weinig gebruik dat die nu al kapot is. Dit gaat me zeker 100den euro's kosten alleen al aan werkuren. Een nieuwe binnen unit was de beste optie vonden hun. Ik zei al ik voel me belazerd waarom zeiden ze steeds dat t lawaai normaal was, volgens mij hebben ze mij een afgekeurd product geleverd omdat ik zo wie zo geen verstand had van airco's. Ik wil weten of ik in mijn recht sta, heb n uitkering en hiervoor moeten sparen, maar de verkoper geeft totaal geen medewerking en wilt alleen maar geld zien. Heb nog gevraagd voor een offerte maar hij heeft mij geblokkeerd op zijn telefoon. Ik laat het er niet bij zitten maar moet wel weten waar ik aantoe ben. Ik hoop hier antwoorden te krijgen.
Groetjes Yolanda

België omdat u elektra in m3 aan geeft? En u bedoelt het geluid van de binnenunit of buitenunit?
Een goede Airco maakt geen lawaai, wat je wel kunt horen is het blazen, maar meestal is dat kort als hij net aan staat.
Hier hebben wij een MHI Airco en die hoor je niet, zelfs visite hoort niet eens dat hij aan staat.
Voordeel van de Airco is dat je er in de winter ook goedkoop mee kan verwarmen, maar dan moet hij geen lawaai maken.
Ik zou de installateur nog een keer vriendelijk vragen of hij er nog een keer naar kan kijken en anders laten reparen.
Hier doen we niet ieder jaar onderhoud, maar één keer in de drie jaar.
Alleen maken we zelf 2x per jaar de filters van de binnenunit schoon, dat kun je makkelijk zelf doen.
Een goede Airco heeft een levensduur van 15 tot 20 jaar.

Wat wil je nu, blijkbaar had u vijf jaar fabrieksgarantie en die zijn dan voorbij? Dat bedrijf gaat zo te zien niets meer doen en natuurlijk kunt u vanalles eisen maar u zult een non conformiteit moeten aantonen en dat lijkt mij geen sinecure na vijf jaar.
Topantwoord

U schrijft: Ik laat het er niet bij zitten maar moet wel weten waar ik aantoe ben,
Ga naar een goede/dure advocaat die terzake kundig is.
M.i. heeft u nog wel recht op garantie omdat u in 2022 al aangaf dat de airco lawaai maakte en dat maakt dat de klacht al binnen de garantietermijn bekend was.
Zo te lezen heeft de onderhoudsmonteur u verteld dat het lawaai normaal was maar als de airco bij aanschaf wel stiller was en gaande weg de jaren steeds meer lawaai ging maken dan is er wel degelijk iets defect gegaan.
Het is echter wel aan u om te bewijzen dat u de klacht aan de monteur bekend heeft gemaakt en als er niets op papier staat vrees ik dat de monteur gaat ontkennen dat u de klacht gemeldt heeft.
U kunt in een brief richting het bedrijf vermelden dat u de klacht in 2022 al aan de monteur gemeld heeft maar dat die niets met uw klacht gedaan heeft terwijl er wel degelijk iets aan de airco unit mankeerde en zich er met een standaard antwoord van af maakte.
Het is echter wel zo dat fanmotoren bij niet gebruiken ook defect kunnen gaan want de (glij) lagers kunnen door vocht inwerking aan de as van de motor vast gaan zitten en uiteindelijk in de behuizing van de fanmotor mee gaan draaien waaardoor er luide bijgeluiden te horen zijn.
Heeft u de onderhoud facturen nog e staat daar uw klacht op vermeld en de reactie van de onderhoudsmonteur?
Zo ja, dan heeft u een begin van bewijs.
Bent u lid van de Consumentenbond? Zo ja, die inschakelen.
Heeft anders een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, die inschakelen.
Bij 2x nee bellen met het juridisch loket.
Als u niet kunt aantonen dat u de mogelijke gebreken eerder heeft gemeld wordt het wel lastig om een garantie claim hard te kunnen maken zeker nu de leverancier deze al heeft afgewezen.
U moet dan namelijk gaan procederen.

Yolanda zoek eens op non-conform product, als de verkoper niets met garantie te maken wil hebben kunt u het daar nog op gooien, je moet wel aan kunnen tonen dat dit produkt niet in orde was!
Wat voor soort geluid maakt de airco?
Kunt u een video delen van het geluid?
vaak zijn er simpele manieren om bv via de APP/remote problemen op te lossen.
als u een soort pruttlend geluid hoord of een brom, met de airo 24/7 in de winter aan te hebben [Demand control modus]. raad ik u aan om de airco om 1x per dag 30 minuten uit te zetten, hierdoor krijgt de compressor rust, en zal deze de ijsvorming op de buitenunit verwijderen, om zo weer optimaal te werken.
[Dit weet ik van mijn eigen airco, die ik zelf de gehele winter aan heb gehad met demand control] [EN JA, de airco de gehel dag aan te hebben staan, was vele malen goedkoper dan gas gebruiken om te verwarmen] [Demand control 40% als ik er niet ben, 60% als ik er ben]
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Opzeggen ivm overlijden
Hallo, Mijn moeder is op 8 oktober overleden. Nu wil ik (dochter) haar abonnement stoppen bij Simyo. Dit lukt niet.
Ik heb alles opgestuurd, ook akte van overlijden, alle gegevens doorgegeven, en er wordt gezegd dat het niet kan omdat haar abonnement op haar roepnaam staat. Ze heet A.J. Kaspers-Reukema en haar abonnement staat op Bep Kaspers.
Ze hebben nu al twee keer het abonnementsgeld
...
Lees meer
Retourneren artikel internet
Hanglamp gekocht via internet. Opgehangen en viel tegen. Terug gebracht. Helaas niet mogelijk om te retourneren. Omdat wij hem hadden Opgehangen/ gemonteerd is het niet mogelijk om te retourneren. Is dit volgens de wet waar? Of moet de verkoper de lamp terug nemen? In de voorwaarden op de site van de verkoper stond gemonteerde artikelen kunnen niet worden geretourneerd. Lees meer
Ben je verplicht een bankapp te nemen
De SNSbank is gestopt met het verstrekken van de digipas en nu kan ik alleen bankieren als ik hun app download of een browsercode aanvraag. Het probleem is dat ik vroeger hun app wel op de telefoon had en toen de telefoon ouder was en ik geen nieuwe updates meer kon uitvoeren, de bank berichtte dat vanwege de veiligheid ik niet meer kon bankieren op de telefoon.Je wordt dus gedwongen om een nieuwe ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer

Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer