ma
door marja191 Jun 20, 2006 om 18:04
Huishouden & energie

Airco zelf installeren ?

We zitten er aan te denken om een airco te nemen in de slaapkamer, zitten nl onder een plat dak en op de hoek van een flat, dus altijd heet. Staan div aanbiedingen in krantjes waarbij de 1 zelf te installeren is en bij de volgende wordt geadviseerd om het te laten installeren. Vraag is: is dit moeilijk of niet, wie heeft hier ervaring mee ?

37357 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 20, 2006 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een optie is een los staande airco, als het warm is haal je hem te voorschijn.
Is makkelijk want je kunt hem ook in een ander vertrek gebruiken

ve
door verwijderd - Jun 20, 2006 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Zoals Binka al zegt, verplaatsbare geen goed idee ?!

Ik vondt dit advies (anti -advies eigenlijk meer) van een installateur met waarschuwing over zelf installatie;

er komt blijkbaar wel meer bij kijken

http://www.he-techniek.nl/waarschuwing.htm

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jun 20, 2006 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het aanleggen is zeker (zoal stacey aangeeft) geen doe-het-zelf klus. Daarnaast bestaat een systeem uit een binnen-unit en een veel grotere buiten-unit. Aangezien u in een flat woont, zal het niet verstandig zijn om een buiten-unit te plaatsen. Deze zou dan op het dak, aan de kop-gevel of binnen het balkon geplaatst moeten worden. Vergeet hierbij niet te denken aan het onderhoud wat een dergelijk systeem nodig heeft. Het ook m.i. verstandiger om een mobiele airconditioner te nemen.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2006 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een verplaatsbare airco vreet energie en koelt op de verkeerde plaats.

Een airco moet tegen/bij het plafond hangen daar waar het ’t warmst is.

Als u iets buiten wil plaatsen heb u met de regels van de vereniging van eigenaren van doen. (Gelukkig ben ik daar vanaf. J)

Bij de bouwmarkten staan op het ogenblik veel airco aanbiedingen, er wordt toch aangeraden dit door de vakman te laten instaleren.

Ik zou eerst hier en daar bij de echte vakhandel informeren en dan pas een besluit nemen.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2006 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb vanavond zelf eens gekeken naar de aanbieding van de split unit die je zelf kan plaatsen van div bouwmarkten.

wij installeren zelf dit soort units en was nieuwsgierig of dit ook echt kant en klaar is.

het antwoord is simpel NEE.

wat kun/mag je doen.

de binnen unit ophangen.

de koel leidingen leggen

de buiten unit plaatsen.

de stroom voorziening aanleggen.

wat kan je niet doen.

de koel leidingen aansluiten op de binnen unit

de koelleidingen aansluiten op de buiten unit

de  koppelingen die bij de unit geleverd worden , mogen in nederland niet gebruikt worden.

het materiaal moet voor deze verbinding opgerekt worden en dat is niet toegestaan.

alle verbindingen moeten worden hardgesoldeerd, uitgezonderd deappendages.

de buitenunit is afgevult met koelmiddel, bij verkeerde installatie heb je kans dat je koelmiddel verliest.

het vacumeren van het koelsysteem.

meeste stek erkende bedrijven hebben hun eigenleverancier van airco's.

u kunt wel raden dat je bij de meeste van deze bedrijven de hoofdprijs betaalt voor het aansluiten en bedrijfstellen van een airco, vaak moet ook een onderhouds contract afgesloten worden.

ons bedrijf heeft geen stek erkening.

de airco's die wij plaatsen worden in bedrijf gesteld door een onafhankelijk stek installateur die zich voornamelijk bezig houd met melkkoeling.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2006 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties. Volgens de verkoper kan een kind de was doen, alleen de ophanging is wat lastig.(een hele goede boor nodig) Er wordt gebruik gemaakt van snelkoppelingen en dat is niet echt moeilijk

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

                       hallo Marja

de vraag is mag je van de huis eigenaar gaten boren in de buiten muur?

goed dat je advies vraagd voor je begint , hier is het spreekwoord bezint eer gij begint mijn inziens van toepassing.

heeft de verkoper jullie wel op de problemen gewezen die zich kunnen voordoen?

je moet wel erg handig zijn om een specialisten klus te klaren.

en dan moet deze ook nog gevuld worden door een stek erkend bedrijf vraag daarom eerst vooraf exact de prijs hiervan

een goeie raad voor die paar dagen in het jaar dat het echt zo heet is in dit kikkerland is een plafond                ventilator met ingebouwde verlichting mischien een optie!!

bij mij voldoet deze perfect en is ook een stuk goedkoper

zie ook antwoord van miraltje

wens je veel sucses

 vriendelijke groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sleutelaar, De gaten boren is geen probleem en heb via via iemand die bij een installatie bedrijf werkt en kan bijvullen. Heb al een plafondventilator maar dat is niet voldoende.Heb een man die continue dienst werkt en dus ook overdag moet slapen en dat is het grootste probleem. A.s. zaterdag worden de units bevestigd, duimen maar

ve
door verwijderd - Jul 2, 2006 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi,

Aan onze verrijdbare AC zit een flexibele (aluminium) slang van enkele meters met een dia van 12,5 cm. Die wordt heet en werkt dus min of meer als een radiator.

Ik wil die slang isoleren. Hoe kan ik dat het beste doen ?