ha
door hamoli Apr 15, 2007 om 23:33
Huishouden & energie

Airco zonder afvoerslang

Wie kan mij vertellen of er airco's bestaan zonder een afvoerslang dus net zo iets als een wasdroger condensopvangbak, en in wat voor een prijsklaase moet ik dan denken.

Alvast bedankt

Harry

119792 18 Rapporteer

hell-rider
door hell-rider - Apr 16, 2007 om 00:04
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Harry,

Er zijn  verschillende mogelijkheden maar voor jou denk ik dat je het in de hoek van de 'Mobiele Airco' moet zoeken.

Er zijn er vele en in de prijsklasse van ongeveer € 100 tot een paar honderd euro. Kwaliteit kost geld.

Dus informeer of ga opzoek naar deze mogelijkheid, want hiermee ben je in huis het voordeligst uit.

Succes en groet,
Hell-Rider

grindweg
door grindweg - Apr 16, 2007 om 07:01
2308 Antwoorden / 28 Vragen

die hebben wij met een bak buiten en de andere binnen dan heet het splitlavel.maar dan heb je wel altijdde andereslangen naar buiten . je moet altijd de warmte die vrij komt afvoeren.dat kan alleen met slang of split level maar dan heb je ook minder herrie in het vertrek met de laatste. let goed op de capaciteit. koop niet te klein want dan heb je er weinig plezier van.  prijzen varieren tussen 300 en 500 euro. let goed op want vaak zitten er leuke aanbiedingen bij het getij komt er nu aan met veel keus. veel koelte toegewenst

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 16, 2007 om 10:00
16775 Antwoorden / 202 Vragen

een tegenvraag: wat is het nut van een dergelijke condensbak in een auto? Je moet hem dan toch met regelmaat legen terwijl anders het water op de weg wegloopt en je in het geheel geen extra moeite behoeft te doen. het condenswater is schoon dus dat kan geen kwaad. Je kunt het hoogstens hergebruiken in strijkijzers, radiatoren omdat het condenswater is.

tr
door trappist - Apr 16, 2007 om 10:07
240 Antwoorden / 0 Vragen

gerrit het gaat hier niet om een auto, TS heeft zoals zovelen moeite met de afvoerslang die door een opening naar buiten moet, een split unit heeft inderdaad een veel kleinere opening nodig, heeft een iets hoger rendement en verplaatst ook nog eens de meeste herrie naar buiten!

willemo_1
door willemo_1 - Apr 16, 2007 om 11:28
167 Antwoorden / 0 Vragen

Ook bij een splitairco moet je een waterafvoer hebben want de codensatie vindt in de binnenunit plaats.
Dit komt omdat koude lucht minder vocht kan bevatten dan warme lucht en dat vocht condenseert in de binnenunit.
Je zou een vat/emmer onder de afvoerslang kunnen zetten maar die moet je regelmatig legen en bij vergeten/afwezigheid is er beslist wateroverlast.
Normaal wordt het water door niveauverschil naar buiten (lager gelegen punt) afgevoerd.
Er bestaan ook units met een afvoerbak waar een pompje op is aangesloten die het water naar een ander, eventueel hoger gelegen punt, kan pompen.
Er is dan tevens een beveiliging aangebracht om de airco te stoppen bij een weigerend pompje.
Je zult beslist niet onder een afvoermogelijkheid uitkomen.

Met vriendelijke groet,
Willem

willemo_1
door willemo_1 - Apr 16, 2007 om 11:30
167 Antwoorden / 0 Vragen

Ook bij een splitairco moet je een waterafvoer hebben want de codensatie vindt in de binnenunit plaats.
Dit komt omdat koude lucht minder vocht kan bevatten dan warme lucht en dat vocht condenseert in de binnenunit.
Je zou een vat/emmer onder de afvoerslang kunnen zetten maar die moet je regelmatig legen en bij vergeten/afwezigheid is er beslist wateroverlast.
Normaal wordt het water door niveauverschil naar buiten (lager gelegen punt) afgevoerd.
Er bestaan ook units met een afvoerbak waar een pompje op is aangesloten die het water naar een ander, eventueel hoger gelegen punt, kan pompen.
Er is dan tevens een beveiliging aangebracht om de airco te stoppen bij een weigerend pompje.
Je zult beslist niet onder een afvoermogelijkheid uitkomen.

Met vriendelijke groet,
Willem

willemo_1
door willemo_1 - Apr 16, 2007 om 11:32
167 Antwoorden / 0 Vragen

codensate moet natuurlijk condensatie zijn.

M.vr.gr.
Willem

an
door annita - Apr 16, 2007 om 13:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Harry

Ja die airco's bestaan heb er n.l. zelf een een verrijdbare waar ik zowel de slang op kan aan sluiten en anders vangt hij het op in de opvangbak.

Groetjes

Annita

spirou
door spirou - Apr 16, 2007 om 13:18
16 Antwoorden / 10 Vragen

Harry, We hebben zo'n mobile airo met afvoerslang door het raam en de condensbak in de uint op proef gehad. Wat een lawaai in huis en niet het begoogde resultaat. Wij hebben nu een airco geinstalleerd, met ventilator buiten tegen de gevel. Een paar buisjes door de muur dat maakt de werking zeer optimaal. Met deze kunnen we zelfs verwarmen. Zo zie je maar twee vliegen in een klap. Koop zeker niet te klein omwille van de prijs.

Succes met je aankoop, zalig als het buiten warm is en binnen lekker koel

Grs Spirou

alarm1233
door alarm1233 - Apr 16, 2007 om 13:22
74 Antwoorden / 4 Vragen

die aircos doen hetzelfde als je een droger hebt zonder afvoer , gewoon een condens opvang heeft die , moet je wel regelmatig legmaken anders is het zwemmen in je kamer

grts

dimov000
door dimov000 - Apr 16, 2007 om 14:30
19 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het simpel wil houden....dan neem je een gewonere goedkopere airco met afvoerslang die je afknipt  (60 cm)en aansluit op een condensopvangbak van een condensdroger. Deze condensopvangbak kan je kopen bij de bouwmarkt..zo'n 20/30 euro. Deze opvangbak naast de airco zetten en...reglmatig 2x p/dag ledigen.... Goedkope en werkende oplossing die ik al jaren in de slaapkamer gebruik. Trouwens kijk goed of de maat afvoerslang past op de condensopvangbak. En ...het afvoerwater is uitermate goed plantenwater.

ai
door aircoconsult - Apr 16, 2007 om 16:49
7 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Harry,

Ik neem aan dat je met de afvoerslang de luchtafvoerslang van een mobiele airco bedoeld. Als dat zo is dan is het antwoord, NEE!

De reden daarvoor is dat de warmte die uit de ruimte komt plus de warmte van de compressor afgevoerd moeten worden en dus niet in dezelfde ruimte moeten komen. Denk daarbij aan de koelkast. De warmte die onttrokken wordt uit je koelkast en de warmte van de compressor (zwarte potje) worden afgevoerd door een zgn. condensor (zwarte "wasbord" achterop je koelkast) deze is immers ook niet in de te koelen ruimte geplaatst.

Er bestaan wel mobiele airco's met een condensor die dmv flexibele slangen, onlosmakelijk, verbonden is met de binnenunit en die ergens op je balkon, of uit het raam gehangen kan worden.

De prijzen verschillen nogal. Voor de berekening van de capaciteit van de airco moet je ongeveer uitgaan van 30 a 35 W/m3 ruimte inhoud (vooropgesteld dat je in een moderne, geisoleerde, woning woont)

vin100
door vin100 - Apr 16, 2007 om 19:07
35 Antwoorden / 2 Vragen

Jazeker! Er zijn mobiele airco's met een opvangbak in plaats van een afvoerslang voor het water. Bedank echter wel goed dat je dan dus bij een beetje warm weer ook echt iedere dag en soms zelfs meerdere keren per dag de bak moet legen. Vraag naar de opvangcapaciteit bij aankoop, er zijn verschillen.

ko
door koningsjpc - Apr 17, 2007 om 16:27
68 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt 3 soorten:

de echte airco met een splitsystem (dus airco binnen) en ventialtor met afvoer buiten. Dit is het beste systeem, maar ook het duurste, vanaf € 900,-- per eenheid. Ze zijn er ook voor ongeveer € 350,-- tot € 400,-- bij Praxis etc., maar let op, je krijgt hierbij 3 of 4 meter aansluitpijp (waarin koelvloeistof zit). Deze leiding kun je zelf niet verlengen en als je dan naar een echt aircobedrijf gaat met het verzoek om deze leiding te verlengen of ev. aan te sluiten, krijg je echt nul op het request. Dus dan heb je pas echt problemen. Advies: ga naar een echt aircobedrijf, je bent wel een stuk duurder uit, maar dan heb je ook iets. Heb zelf in huis 3 airco's (woonkamer en 2 slaapkamers) met spiltunit, heb dit gekocht bij een echt aircobedrijf, alles wordt aangesloten, getest, garantie en de koeling is perfect. Prijs is wel het grote nadeel: ca. € 5000,--, voordeel: bij verkoop van het huis levert een airco vaak nog veel op.

Mobiele airco's met slang naar buiten; nadeel veel herrie, weinig koeling, want de slang die naar buiten gaat, gaat meestal door een raam, wat dus weer gedeeltelijk openstaat, met als gevolg, er komt door dit raam weer warmte binnen. Voordeel: goekoop. Ca. € 200,-- tot € 300,-- (Mediamarkt, Praxis etc).

Koelers met een opvangbak in het apparaat. Dit zijn dus geen airco's maar koelers. Deze zijn goedkoop, maar geven bijna geen koelte. Heb deze gezien bij o.a. Action, prijs € 59,--. Sommige hebben ook diepvriesblokken in deze koeler zitten, (blauwe of rose blokken), die je vaak in een koelbox stopt, om e.e.a. koel te houden. Dus blokken in vriezer en daarna in de koeler.

J.Konings

spirou
door spirou - Apr 17, 2007 om 17:14
16 Antwoorden / 10 Vragen

Harry,

zoals J.Konings het beschrijft zo hebben wij het ook ondervonden, veel lawaai, bijna geen koeling, warmte die binnen komt omdat de venster open moet voor de warmteafvoerpijp,
Split binnen en ventilator buiten.
Even door de zure appel bijten, een professineel installateur contacteren en je hebt de beste airco, en je kan er jaren van genieten.

Spirou

pe
door perjalan - Jun 29, 2015 om 13:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dimov000 schreef op maandag 16 apr 2007, 14:30]Als je het simpel wil houden....dan neem je een gewonere goedkopere airco met afvoerslang die je afknipt  (60 cm)en aansluit op een condensopvangbak van een condensdroger. Deze condensopvangbak kan je kopen bij de bouwmarkt..zo'n 20/30 euro. Deze opvangbak naast de airco zetten en...reglmatig 2x p/dag ledigen.... Goedkope en werkende oplossing die ik al jaren in de slaapkamer gebruik. Trouwens kijk goed of de maat afvoerslang past op de condensopvangbak. En ...het afvoerwater is uitermate goed plantenwater.

Beste dimov000,

Je idee voor een condensopvangbak die gebruikt wordt voor condensdrogers klinkt als een slim idee.
Hoe zit het met de warmtevoer die normaal via de slang door het raam gaat? De warme komt nu weer de ruimte in toch? Ik ben benieuwd naar je ervaring.

me
door mein33 - Jun 29, 2015 om 17:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=perjalan schreef op maandag 29 jun 2015, 13:46

Beste dimov000,

Je idee voor een condensopvangbak die gebruikt wordt voor condensdrogers klinkt als een slim idee.
Hoe zit het met de warmtevoer die normaal via de slang door het raam gaat? De warme komt nu weer de ruimte in toch? Ik ben benieuwd naar je ervaring.

@perjalan,

Denk niet dat u een antwoord krijgt van dimovooo omdat hij/zij al jaren niet meer actief is op deze site.

vr.gr. mein33

zoekster
door zoekster - Jun 29, 2015 om 17:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bestond er maar een goede airco zonder afvoerslang, ik zou er zo een kopen. Heb verschillende reviews gelezen waarin met een bak water aan de gang ging, maar het schijnt niet veel te helpen en het wordt ook nog eens erg vochtig in de slaapkamer.