bi
door billbull Jul 27, 2011 om 13:31
Huishouden & energie

Algaanslag

Ik heb een paar balkons met grote betontegels en een betonnen reling. Die worden steeds zwart van de alg. Daar zijn allerlei producten voor, maar die helpen maar weinig of kort. Een hoge drukspuit helpt beter maar dan komt de aanslag weer sneller terug. Kent iemand een methode om die alg te reinigen zonder daarvoor een kapitaal uit te geven?

60629 35 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 27, 2011 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo billbull,

Als je even op huishoudplaza (bv.) gekeken had, dan had je deze tips gevonden.

Suc6

ve
door verwijderd - Jul 27, 2011 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iets Biotex poeder strooien op de plekken en met warm water erin schrobben. De algen worden dan afgebroken. Het werkt beter dan een hogedrukspuit. Na het inweken alles afspoelen.
Pas wel op voor uitglijden:
Met Biotex kan het oppervlak tijdelijk behoorlijk glibberig worden.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2011 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Probeer het eens met {goedkope} schoonmaakazijn.
Lekker insprayen, met een oude spuitfles gevuld met schoonmaak azijn, en dan borstelen.
Even naspoelen en schoon is uw ....... !

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Jul 27, 2011 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

iets minder milieu vriendelijk is chloor! Voor het betonwerk van mijn dochter, weliswaar wonende in België, gebruik ik de industrie chloor van verschillende boerenbond. 10 liter voor 7, 39 €!
Het betonwerk, balkon en uitgang garage is meteen schoon voor de rest van het jaar.....

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit me aan bij de vorige spreker. Echter ik gebruik gewoon dikke bleek van het goedkoopste merk en dit dan 1 op 4 verdunnen met kokend water. Goed laten intrekken en even opschrobben met bijvoorbeeld een luiwagen . Nogmaals met hetzelfde mengsel begieten en in de zon laten drogen. Voor de rest van het jaar blijft het prima algvrij.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze tip heb ik uit de consumentenbond van 2009:
Neem 5 delen azijn en 1 deel afwasmiddel, roer goed en spuit dit mengsel op het te behandelen oppervlak. Wacht 3 dagen en de groene aanslag is dan volledig verdwenen!

Ik heb het zelf verschillende keren op ons balkon en tuinstoelen toegepast en het werkt perfect! Gewoon 3 dagen lekker niks aan doen en het is weg. Gaat goed in een spuit waar je normaal onkruid o.i.d. mee weghaalt. Gegarandeerd succes.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afgelopen winter toen er veel sneeuw lag hebben wij zout gestrooid op onze oprit en terras. Toen de sneeuw verdwenen was bleek ook de aanslag verdwenen te zijn.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Billbull schrijft over zwarte aanslag. Voor zover ik weet zijn algen groen. Toen ik nog tuin had gebruikte ik (net als veel anderen) gewoon onverdunde schoonmaakazijn die ik in een sprayflacon deedt voor tussen de kieren van de tegels. De betonrond behandelde ik met hetzelfde, met dat verschil dat ik daar harde borstel voor gebruikte. Het hielp voor één zomer. Ik wachtte wel tot er droogte én zon werd voorspeld. Vaak ging het dan na enkele dagen weg.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

naar de lidl

daar kost de azijn weinig
puur azijn over de tegels sproeien
na 2 a3 dagen tegels harstikke schoon
ik doe dit in het voorjaar en in het najaar
het hele jaar zuivere tegels

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Billbull, vergeet nog te schrijven dat je helemaal gelijk hebt: hoge druk spuit helpt inderdaad fantastisch maar komt net zo snel weer terug (waarschijnlijk gecreërd door dat vele water) plus dat ik dat teveel werk vond want daarna kon je je hele huis schoonmaken van al die modderige troep die de hoge druk spuit veroorzaakt.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag billbul,

Ik doe het altijd met water met een scheutje ammonia erin of water met azijn en ammonia. Ik doe het meestal als het regent en 1-2 keer per jaar en hoef niet echt hard te schrobben. Ammonia staat in de supermarkt doorgaans bij de huishoudazijn in rode plastic flessen en kost nog geen E.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij doen het met de anti alg die we ook bij het waterbed hebben. die is super geconsenteerd en er hoeft minder dan een kwart flesje in een hele (grote) emmer.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste billbul.
Bij gebruik van water met azijn in de verhouding 3:1 is naspoelen niet eens nodig.
Na ca. 3 weken is het meestal dan wel weg.
Succes er mee.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere keer dat u aardappels heeft gekookt het hete kookvocht afgieten over de alg.
Natuurlijk telkens op een nieuwe plaats.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Groene aanslag is alg,
Zwarte aanslag is schimmel.
Dus................................. wie weet er een schimmelwerend middel op beton of steen?

De VV

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op vrijdag 29 jul 2011, 15:02: Iedere keer dat u aardappels heeft gekookt het hete kookvocht afgieten over de alg.
Natuurlijk telkens op een nieuwe plaats.

Wimmie20, kan ik dat ook met rijst of pasta water? Ik ben niet zo'n aardappelen eter.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op vrijdag 29 jul 2011, 15:04: Groene aanslag is alg,
Zwarte aanslag is schimmel.
Dus................................. wie weet er een schimmelwerend middel op beton of steen?

De VV

Ja, dat constateerde ik al op 12:46, maar TS kwam daar niet op terug dus nemen we aan dat Billbull groene aanslag bedoelt. Maar u heeft gelijk: hij schrijft: zwart!!

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi allemaal,

Schimmel kunt U, het beste bestrijden met chloor.

Algen met schoonmaakazijn en inderdaad strooizout.

Heb mijn tuinpad met terrasreiniger aangesloten op de hogedrukspuit gereinigt, net na de winter heb nog steeds geen last van algen, terwijl juli toch een heftig natte maand was.

groetjes maanaap.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Algaanslag is m.i. groen. De zwarte aanslag is vettig en glibberig, vooral als het geregend heeft. Deze wordt veroorzaakt door luchtverontreiniging. Het enige wat ik doe is na drogen met een harde borstel/bezem droog wegboenen.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schimmel in de open lucht ?
Zwarte aanslag is gewoon dode alg na een lange droogte periode.
Als je schoonmaak azijn sproeit op alg dan wordt de alg zwart.
En nu de gouwe tip : gebruik een staalborstel.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=

grootvader schreef op vrijdag 29 jul 2011, 15:04: Groene aanslag is alg,
Zwarte aanslag is schimmel.
Dus................................. wie weet er een schimmelwerend middel op beton of steen?

De VV

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zéér goede ervaring met DASTY van de Wibra! Maak er altijd grafstenen mee schoon en dat werkt echt uitstekend. Opspuiten en even laten inwerken en dan afborstelen en spoelen.
Succes, gr. Hans.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens was er ook de opmerking dat die zwarte aanslag ook kan komen door luchtvervuiling, lees roet en dat als men in een straat woont zoals de Jan van Galenstraat te Amsterdam.
Dan is het een kwestie van reinigen zoals men olie(resten) verwijdert,dus met een zeepoplossing.
Verder kan die groene aanslag natuurlijk ook een mossoort zijn zoals men (gelukkig steeds meer) op bomen en straattegels aantreft.
Een teken ook dat die luchtkwaliteit beter wordt.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op vrijdag 29 jul 2011, 16:32: Overigens was er ook de opmerking dat die zwarte aanslag ook kan komen door luchtvervuiling, lees roet en dat als men in een straat woont zoals de Jan van Galenstraat te Amsterdam.
Dan is het een kwestie van reinigen zoals men olie(resten) verwijdert,dus met een zeepoplossing.
Verder kan die groene aanslag natuurlijk ook een mossoort zijn zoals men (gelukkig steeds meer) op bomen en straattegels aantreft.
Een teken ook dat die luchtkwaliteit beter wordt.

De Vrije Vogel

Wat dacht u Vrije Vogel, ik ga eens de hele pagina gebruiken? Haha, u doet uw naam wel eer aan

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

een bleek middel werkt nog het beste. gebruik het elk jaar.
is dan ook het snelste weer gebeurt.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2011 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een reacties! Mijn dank voor de zeer vele tips! Ik had nog een voorraad pekelzout staan en heb dit gemengd met een weinig water met schrobben aangebracht. Ben zeer tevreden over het resultaat.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2011 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

billbull schreef op zaterdag 30 jul 2011, 12:38: Wat een reacties! Mijn dank voor de zeer vele tips! Ik had nog een voorraad pekelzout staan en heb dit gemengd met een weinig water met schrobben aangebracht. Ben zeer tevreden over het resultaat.

Met andere woorden: u bent tevreden en sluit dit onderwerp? Fijn dat er mensen tussen zaten die u hebben kunnen helpen. Goede algenloze zomer (nou ja: zomer) toegewenst!

ve
door verwijderd - Aug 1, 2011 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Bilbull, koop gewoon bij Etos een fles HG "groene aanslag reiniger" fles van 1 liter; verdunnen met 20 liter water. Je begrijpt; 1/2 liter water verdunnen met 10 liter water. etc. In verdunde vorm ongevaarlijk voor planten en gras. En.... geweldig resultaat binnen 36 uur. Succes!!

ve
door verwijderd - Aug 1, 2011 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je deze tip met de badkamerreiniger al geprobeerd?

ve
door verwijderd - Mar 9, 2014 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Spam, en hij zit zelfs bij vragen uit 2007 te spammen. Als je zo aan klanten probeert te komen, dan loopt het bedrijf vast niet.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2014 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op zondag 9 mrt 2014, 16:43: Spam, en hij zit zelfs bij vragen uit 2007 te spammen. Als je zo aan klanten probeert te komen, dan loopt het bedrijf vast niet.

Ach, ik ga het niet melden, hoor. Kan het ergens nog wel begrijpen, met die bedrijfjes die de kop boven water trachten te houden. Beter dan faillissement, toch?

ve
door verwijderd - Mar 9, 2014 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als deze lieden pas na 7 jaar reageren, maak ik geen afspraak met ze .......... Wie weet woon ik in 2021 wel ergens anders ............

ve
door verwijderd - Mar 9, 2014 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

ach, mahadma, net wat aurora1 schrijft: het net/fora afstruinen. Is alleen maar reageren op een topic naar iets wat hij/zij kan bieden.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2014 om 23:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het bedrijfje dat hier sinds 9 maart 2014 reclame maakt voor het reinigen van terrassen e.d. maakt gebruikt van een hogedrukreiniger.

Een hogedrukreiniger is het slechtste wat men kan gebruiken voor het reinigen van terrassen, opritten e.d.

Het spoelt namelijk o.a. ook cementdeeltjes weg, waardoor de oppervlakte nog meer/eerder vatbaar wordt voor algen en mos. In eerste instantie ziet het er redelijk uit, hoewel smaken verschillen. Daarna zal men steeds eerder weer moeten schoonmaken. Ook het gebruik van hulpmiddelen bij een hogedrukreiniger verandert hier niets aan.

Pas dus hiervoor op!!! Bezint eer ge begint.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2014 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie: Reclame]

ve
door verwijderd - Mar 10, 2014 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuke reclame, zeg. Denk dat billbull zijn balkon inmiddels wel schoon zal zijn, d.w.z. al diverse malen schoongemaakt is, sinds 2011!!