eline kleibrink
door eline kleibrink Aug 20, 2017 om 12:18
Huishouden & energie

Alleen kookgas na plaatsen elektrische boiler

Mijn gasgeiser is door de huisbaas vervangen door een elektrische boiler. Hiervoor is mijn hele keuken verbouwd, ik heb er een mooie keuken voor terug gekregen. Ik heb gevraagd om een aansluiting te maken voor elektrisch koken, maar dat kon niet volgens de huisbaas, zodat ik op gas moet blijven koken.

Ik heb een appartementje van 45 vierkante meter en heb 5(!!!!) groepen in de meterkast, het lijkt mij sterk dat er dan geen aansluiting is te maken voor elektrisch koken. Nu betaal ik voor 18 kuub gas per jaar 140 euro, vanwege de leverings en netwerk kosten is dit zo hoog. Ook met de visie op het gasvrij maken van woningen vind ik dit allemaal maar vreemd.

Heeft iemand enig idee wat het gaat kosten als ik zelf een aansluiting voor elektrisch koken laat maken in de keuken en of de kosten inclusief kookplaat opwegen tegen de besparingskosten aan energie. Ik gooi nu als het ware 120 euro per jaar weg.

5317 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 20, 2017 om 12:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heeft iemand enig idee wat het gaat kosten als ik zelf een aansluiting voor elektrisch koken laat maken in de keuken
Vraag een offerte aan bij een erkende installateur.

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2017 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bespaart helemaal niets, want u blijft de aansluitkosten voor gas betalen, maar natuurlijk niet meer voor die 18 kuub, die zullen u ca. € 10,00 kosten.

Als u de gasmeter wilt laten verwijderen, zal u dat ca. 600,00 kosten. En die zult u weer moeten laten installeren als u eventueel verhuist.

ne
door neodutchio - Aug 20, 2017 om 12:31
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U mag op eigen kosten dit laten doen, maar let wel op dat dit in overleg gaat met de huisbaas. U wilt schijnbaar van uw gasaansluiting af, het lijkt mij dat de verhuurder niet blij zal zijn dat de volgende huurder niet over gas kan beschikken. Een andere optie is om de gasleiding te laten liggen, maar dan blijft u vast recht betalen.
U bent niet de eigenaar van de woning, het is dus niet aan u om het gehuurde gasvrij te maken.

U mag altijd een installateur benaderen, maar vergeet niet dat de woning bij het verlaten in de oorspronkelijke staat terug gebracht moet worden. Gas laten afsluiten en daarna weer aan laten sluiten is een dure kostenpost.

tenormin
door tenormin - Aug 20, 2017 om 12:32
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Als u vóór de renovatie van de keuken op gas kookte hoeft de huisbaas niet te zorgen voor een extra aansluiting. Als u bij een erkend installateur een prijsopgave vraagt, ook even overleggen met de huisbaas of hij goedkeuring verleent. Dat u het zelf moet betalen is vrij logisch. De aansluiting is vast wel mogelijk, dat zal het probleem niet zijn. Ik ben de enige in de flat die elektrisch kookt (de WBV heeft het contact voor mij laten 'staan', gas is in zoverre afgesloten, tot een zeker punt, maar moet wel het vastrecht blijven betalen, d.w.z. het aansluitpunt.

lexgensen
door lexgensen - Aug 20, 2017 om 12:38
274 Antwoorden / 88 Vragen

U kunt op inductie gaan koken. Op de nieuwe inductie kooktoestellen zit een mogelijkheid om de aansluiting op 230 volt te gebruiken. Ik heb mijn nieuwe inductieapparaat laten aansluiten voor 230 volt de kosten waren 50 euro inclusief alles en het werkt als een tierelier. Als U meer info wilt geef het maar aan.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 20, 2017 om 13:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar dan.moet nog steeds voor de gasaansluiting worden betaalt. Dus geen enkele besparing.

ro
door ron503 - Aug 20, 2017 om 12:38
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uw appartement beschikt over een gasaansluiting dus van de netwerkkosten kunt u vanwege de huidige gaswet niet afkomen tenzij u hoge kosten gaat maken en ook nog eens de gas aansluiting dient te herstellen als u de woning gaat verlaten. Het laten aanleggen van een aparte kookgroep zal niet met 100 euro gedaan zijn en de aanschaf van een electrisch fornuis danwel kookplaat en de geschikte pannen loopt ook in de papieren. Al met al een kostenplaatje die u niet op korte termijn terug kunt verdienen.

lexgensen
door lexgensen - Aug 20, 2017 om 12:42
274 Antwoorden / 88 Vragen

Even een nabrander: Laat U geen dure pannenset aansmeren. Test met een magneet of de pannen van ijzer/staal zijn, als dat zo is en de pannen zijn redelijk vlak is het prima

fr
door frans56 - Aug 20, 2017 om 12:48
230 Antwoorden / 9 Vragen

Een gasgeiser vervangen door een elektrische boiler?? Dat kan inderdaad om het verbruikte gas van die geiser te besparen. Maar wat ik me wel af zit te vragen is:  Hoe wordt dat appartement dan verwarmt????  kennelijk niet met een gas gestookte CV ketel.
5 groepen in de meterkast zegt op zich niet zoveel, het gaat erom hoe hoog de hoofdzekering is en wat het stroomverbruik is van de door U gewenste elektrische kookplaat, en om het stroomverbruik van al uw andere elektrische apparatuur.  Een GOEDE installateur kan Ueen goed antwoord geven of er iets moet worden veranderd in uw installatie of niet.

gerbera
door gerbera - Aug 21, 2017 om 11:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

heb 5(!!!!) groepen in de meterkast, het lijkt mij sterk dat er dan geen aansluiting is te maken voor elektrisch koken.
Van die 5 groepen valt er al een weg voor de boiler en normaal heeft u voor electrisch koken 1 á 2 zelfstandige groepen nodig. De vraag is dan of uw installatie dit kan hebben, ook gelet op de waarde van de hoofdzekering. De vastrechtkosten voor de gasaansluiting blijven bestaan zolang u de gasmeter in huis heeft. Dus zo erg veel zal u er niet aan winnen.