Wi
door Willy Jansen May 23, 2018 om 16:12
Huishouden & energie

Als de electriciteit uitvalt en dan ?

Als de elektriciteit uitvalt, wat zijn dan de alternatieven ?
In de toekomst zal de electriciteit vaker uitvallen, omdat men nog geen oplossingen heeft gevonden voor de fors toenemende piekschommelingen o.A. door zonnepanelen. Veel investering is daar voor nodig en de netwerkbeheerder zal steeds vaker achter de feit en aanlopen en de kosten op de verbruikers verhalen. Dus gas wordt duurder, maar electriciteit ook.
Ik neem zeker geen afscheid van gas (gashaard en koken). De gashaard gebruik ik niet; alleen als de electriciteit uitvalt. Ook in de toekomst is de levering van gas meer gegarandeerd dan electriteit. Gas ligt ondergronds.
Maar blijft de vraag wat zijn de alternatieven als de electriciteit uitvalt ? Voor verwarming, koken en warm water.
Hoor graag van jullie.

4703 23 Rapporteer

ju
door juliomariner - May 23, 2018 om 16:20
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe vaak valt bij u de stroom langer dan 12 uur uit en hoevaak zal dit in de toekomst gebeuren? Misschien 1 keer per 25 jaar dus waar praten we over?

aurora1
door aurora1 - May 23, 2018 om 16:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bent u om een praatje verlegen met al die wonderlijke "vragen"/non-vragen?
U kunt op al uw zgn vragen vele antwoorden vinden als u ze op Google intikt.
Voor een babbeltje kunt u ook terecht bij o.a. AH bij het koffieapparaat. Kunt u al uw vragen aan de medebabbelaars daar voorleggen. Daar hopen ze toch op?

ma
door maarten heest May 23, 2018 om 18:02
463 Antwoorden / 0 Vragen

U zou eens kunnen beginnen met gewoon beleefd antwoord te geven op een keurig nette, overigens geheel begrijpelijke en misschien zelfs wel interessante vraag. Een goed gesprek begint met luisteren en beleefdheid.
Maar een mogelijkheid is ook om helemaal niet te reageren als u het thema niet interessant vindt. Jazeker, die mogelijkheid is er ook nog!

Aan neerbuigende reacties heeft helemaal niemand iets.
Laat dit soort berichten eens aan anderen -buiten uw eigen kring- lezen en hopelijk komt u tot nieuwe positieve, stimulerende inzichten.
Postitief is voor uzelf ook beter dan negatief. U leeft langer en gelukkiger.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2018 om 16:24
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Er zijn er best een aantal:
te beginnen met iets voor koken: de barbecue set voor koken en warm water. Op het rooster een pan of ketel.

Verwarming is een andere kwestie maar u vergeet 'Gas ligt ondergronds' dat de gasvoorraad toch echt een keer eindig is en mogelijk ook steeds duurder wordt. Wij willen, neem ik aan ook niet al te afhankelijk worden van één grote leverancier uit het oosten of elders.

Oh ja, niet te vergeten, er bestaan al heel lang generatoren, ook kleiene die u kunt benutten als uw electra onverhoopt zou uitvallen.

Bijkomend: als de electra uiutvalt zoals u noemt zal dat niet alleen bij u het geval zijn en .... bij geen electra geen water via de waterleiding wen mogelijk z\elfs ook geen gas (dat wordt ook doorgepompt met electrisch aangedreven pompen)

tenormin
door tenormin - May 23, 2018 om 16:26
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Alternatieven? Houthakken, vuurtje maken (dat is voor koken en warm blijven en warm water); kaarsen voor de verlichting, eventueel grote zaklantaarns. U bent aan het doemdenken. Een paar landen verderop gebeurt zoiets (bijna) dagelijks, neem  Frankrijk, Spanje, Italië maar. Is maar zelden langer dan een paar uur.

Gr
door Grunn1 - May 23, 2018 om 16:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Willy Jansen bent u misschien Hansie Klein?
4 vragen in korte tijd die niet echt direct een consumenten probleem zijn althans u heeft niet een direct probleem.

tijger1
door tijger1 May 23, 2018 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, want er wordt niet naar CB verwezen.;-)

Gr
door Grunn1 May 23, 2018 om 16:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nou ik heb mijn twijfels.

tenormin
door tenormin May 23, 2018 om 16:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ook wel, de style is iets anders maar toch, @hänschen, sind sie da?

tenormin
door tenormin May 23, 2018 om 22:35
16829 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Wel, heb ze alle 4 nog eens doorgelezen; moet HK wel zijn. Valkuiltje alleen is dat ie de CB er niet meer bijhaalt.

marita5
door marita5 May 24, 2018 om 07:50
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@epcot , Ts is hansje klein , heeft profiel ( hansje klein ) bijgewerkt in mei . Wederom een lang epistel .

Gr
door Grunn1 May 24, 2018 om 11:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@marita5, ha en de redactie had hem gevraagd te stoppen hiermee. Naam veranderen en gewoon doorgaan sommige kunnen het niet laten. Heeft ie zeker zijn vragen opgespaard in binnen een paar uur 4 van die lange epistels plaatsen.

tijger1
door tijger1 May 25, 2018 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben nu toch ook wel overtuigd dat het HK is, dat profiel is weer net zo schandalig als voorheen.

tenormin
door tenormin May 25, 2018 om 19:31
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe krijgt iemand dan verschillende IP adressen? Of is dit weer een domme vraag? ;-)

tijger1
door tijger1 May 25, 2018 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eerlijk gezegd, geen idee. Zover reikt mijn kennis niet.:-))

tijger1
door tijger1 May 25, 2018 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@willy heeft zijn profiel verwijderd en is weer actief als Hansje Klein.

tijger1
door tijger1 May 26, 2018 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Gr
door Grunn1 May 26, 2018 om 00:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En dan nu ontkennen dat hij het was

ma
door maarten heest May 26, 2018 om 20:45
463 Antwoorden / 0 Vragen

Wie is Hansie Klein?

En is dat zo belangrijk dat het daar zoveel over gaat en niet over de gestelde vraag?

hansje klein
door hansje klein May 27, 2018 om 13:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Maarten Heest ... lees mijn kritiek over dit forum op mijn profiel. https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/profiel/toon_profiel/hansje%20klein

tijger1
door tijger1 - May 23, 2018 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koop een generator, zet die in de schuur met een kan bezine of diesel, dan hebt u stroom, als de stroom uitvalt. Kunt u licht maken. Koop een campingstelletje met een fles gas, kunt u eten koken.

Nooit gekampeerd met niks?

tenormin
door tenormin May 23, 2018 om 16:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Moet die man de hele dag in de schuur staan bij de benzine? @tijger1 ;-))

Gr
door Grunn1 May 23, 2018 om 16:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En als er geen brandstof meer is dan? Volgens mij is de vraagsteller iemand die hier al langer actief is onder een andere naam?

tijger1
door tijger1 May 23, 2018 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Waarom zou die man in de schuur moeten staan?

Stroom valt uit, generator naar buiten, tank vullen, starten en stroommaken. Klaar. Edit, nou zie ik het pas :-))

tenormin
door tenormin May 23, 2018 om 16:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, 't was ook maar een geintje, maar je hebt van man een kan gemaakt, haha. ;-)

tijger1
door tijger1 May 23, 2018 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan valt het met het lezen nog wel mee.;-)

gerbera
door gerbera - May 23, 2018 om 16:32
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Maar blijft de vraag wat zijn de alternatieven als de electriciteit uitvalt ? Voor verwarming, koken en warm water.
Voor de verwarming; lekker knus tegen elkaar aan gaan zitten, dekentje erbij eventueel een wijntje of ander drankje, kaarsjes aan en een boek lezen.
Voor het koken, campinggasstelletje, lekker pieren en poeren in een (te klein) pannetje.
Voor warm water, idem dito het zelfde gasstelletje gebruiken.
Wordt het toch nog gezellig.

pino123
door pino123 May 24, 2018 om 08:25
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou zeggen, schaf een open haard aan, het is warm en je kan koken. Je hebt licht van de vlammen.

Gr
door Grunn1 - May 23, 2018 om 16:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat doen we als er een zonsverduistering is die langer duurt dan 48 uur? Of nog erger een paar maanden?
Wat doen we als alternatief als de wind gaat liggen voor langer dan een week? Oe nog langer, een maand?
Wat eten we als het een jaar lang niet gaat regenen en de boeren gaan klagen dat ze niks verbouwen kunnnen?
Wat als Trump, Poetin en Kim al hun kernraketten afschieten en de aarde verbrand?
Wat doen we als er geen benzine meer geproduceerd wordt en er nog niet genoeg electrisch vervoer is?
Ah....en wat als er ook helemaal geen elektriciteit meer is? Hoe laden we dan onze telefoons op?

tijger1
door tijger1 May 23, 2018 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als we dan niet meer op het forum rare vragen kunnen stellen? Dan hoeft het niet meer.;-))

Gr
door Grunn1 May 23, 2018 om 16:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zoals ik al eerder meldde deze persoon is iemand die aandacht nodig heeft en met allerhande algemene stellingen komt. En ach als er geen electriciteit meer is kunnen we ook niet op dit forum klagen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2018 om 16:54
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een dubbelpost waarop al meer antwoorden kwamen. Waarom herhaald?

Ik gaf al aan o.a. dat bij uitval van electra u ook geen water heeft via de waterleiding en zelfs geen gas omdat dat ook wordt doorgepompt.

Alternativen: barbecuaset om te koken. Generator aanschaffen voor eigen electra.

Dat levering van gas in de toekomst meer gegarandeerd is?? Waar haalt u die wijsheid vandaan?? Gas is een fossiele brandstof en de voorraden houden hoe dan op op. En als al gemeld: willen wij afhankelijk zijn van een leverancrei uit het oosten)

simon55
door simon55 - May 23, 2018 om 17:14
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb kaarsen in de aanbieding..........roept u maar

sjjoppy
door sjjoppy - May 23, 2018 om 17:22
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Een knijpkat is een zaklantaarn zonder batterijen, waarbij de benodigde elektrische stroom wordt opgewekt door middel van een ingebouwde dynamo die wordt aangedreven door een hendel handmatig op en neer te bewegen.

Het principe van de knijpkat is te verklaren via elektromagnetische inductie. Wanneer een magneet in een spoel rondraait, dan treedt er een inductiestroom in de spoel op. Met deze stroom kan men dan een lampje laten branden. Hetzelfde principe vindt men ook bij de fietsdynamo.Wikipedia

tenormin
door tenormin May 23, 2018 om 22:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

De (knijp)kat in het donker knijpen, @shoppie. ;-)

tijger1
door tijger1 May 25, 2018 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Leuk dat die dingen nog steeds te koop zijn.

pe
door pebk - May 23, 2018 om 22:36
581 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt straks geen gas meer. Veel plezier met uw gaskachel en gasfornuis.

tenormin
door tenormin - May 23, 2018 om 22:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

"Ze" hebben het erover dat "we" in 2050 allemaal elektrisch over moeten zijn. Benieuwd hoe de vele Woningbouwverenigingen dat gaan doen, want genoemde datum wordt, in de pers althans, behoorlijk naar voren geschoven.

jo
door jorisw May 26, 2018 om 18:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Pas in 1964 is de aardgasdistributie gestart. Ik ben zelf van 1966 en kan me de kolenkachel alleen nog via foto's herinneren, we waren kennelijk al over op gas toen ik een "echt" geheugen kreeg. In pak m beet 10 jaar moeten we de boel behoorlijk verbouwd kunnen hebben. Dan zitten we pas in 2028.

me
door mein33 - May 23, 2018 om 22:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Kaarsen of olielampen, deden de mensen ook voordat het electriek werdt uitgevonden.;-))

pino123
door pino123 - May 24, 2018 om 08:27
2763 Antwoorden / 14 Vragen

We kunnen ook gewoon allemaal een open haard laten aanleggen, beetje fijn stof in de wijk, maar wel warmte, je kan koken en gezellig bij het licht van de vlammen. We kopen daarbij een hometrainer, kunnen we ook nog de radio aan doen.

Wat een onzin vraag is dit.

gerbera
door gerbera May 24, 2018 om 10:44
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een onzin vraag is dit.

De energie voor het logisch nadenken is bij de Ts ook al uitgeschakeld;-))

Gr
door Grunn1 May 24, 2018 om 11:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ts is HK en die is al eerder op de vingers getikt voor dit soort onzinnige “vragen”  door de redactie en gevraagd te stoppen maar helaas.

rembrantd
door rembrantd - May 25, 2018 om 16:55
116 Antwoorden / 36 Vragen

Je moet eens kijken op preppers.nl daar staan goede alternatieven. Bij klimaatgek
kun je zien dat deze problemen behoorlijk onderschat worden door de meeste mensen.

lo
door lovewinnie - May 26, 2018 om 18:01
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben een nood box staan. Zaklamp, batterijen , radio op batterijen, stroom dingetje waarbij je moet draaien om wat stroom op te wekken (echt minimaal ) kaarsjes, lucifer etc.
Laatst viel stroom uit, zn 6 uur en ging prima hoor. Gewoon ouderwets bordspellen gedaan met de Kids met kaarsjes erbij en met zaklamp in de hand naar de wc. Water koken op fasfornuis voor koffie en thee :). Smorgens deed alles het weer.
Waterflessen  genoeg in huis :) dus overleven het wel. In afrika leven ze okk grote delen zonder stroom..

Gr
door Grunn1 May 26, 2018 om 18:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Water koken op fasfornuis voor koffie en thee :).

Zo zie je maar weer is het Gronings gas toch ergens goed voor. Wen er maar niet aan want voor je het weet is dat er niet meer en moet alles electrisch en als de stroom uitvalt heb je niks.

gerbera
door gerbera May 27, 2018 om 12:19
7364 Antwoorden / 14 Vragen

In afrika leven ze okk grote delen zonder stroom..

Moeten we dan met z'n allen naar afrika om te zien hoe zij dat overleven?;-)

ma
door maarten heest - May 26, 2018 om 20:52
463 Antwoorden / 0 Vragen

Een plan is om opgewekte groene energie op een eiland in de Noordzee om te zetten in waterstof. Dat plan gaat over windenergie maar is ook toepasbaar op zonnenergie. Piekschommelingen zijn niet bij voorbaat blijvend en rampzalig op den duur. De technologie staat niet stil.

Verder gaat het ook om het voorkomen van piekproblemen. Als iedereen z'n wasdroger inlevert ;) dan is dat al een stapje in de goede richting. Grotere stappen kunnen door zowel particulieren als bedrijven gemaakt worden om tot een behapbaar stroomnet te komen. Maar dat begint wel met de bereidheid om soberder te leven en offers te brengen in dit milieuverslindende tijdperk. Dat is een keuze die elke individuele aardbewoner moet maken. Want we zijn allemaal persoonlijk verantwoordelijk voor het wel en wee van deze planeet.

hansje klein
door hansje klein - May 27, 2018 om 13:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Willy Jansen ...

De energie-aanbieders zullen de vraagprijs voor stroom (per uur) en gas (per dag) toekomstig per knopdruk kunnen veranderen. M.a.w. de consument gaat bij voorbeeld niet meer graag wassen op de super dure uren, waardoor meteen de afname van stroom terugvalt. Voor overbodige energie op piekdagen met veel zon en wind wordt er een groot meer in Noorwegen gebruikt, waarin water gepompd wordt dat weer enegie oplevert op slechte dagen. De energiekabel wordt momenteel aangelegd tussen Noorwegen en Duitsland.

Het is het achterliggende concept van wisselende prijzen kan technisch gebruikt gaan worden via de (doorgedrukte) slimme meters, die nog niet landelijk inzetbaar zijn. Heeft u een slimme meter, bent u de eerste die de goedkope uren zal kunnen benutten en de duren uren kan mijden. Daarmee kan, als antwoord op uw vraag, een deel van het probleem gemanaged worden.

Wie de miljarden Euro's gaat ophoesten voor de uitvoering?
Daarom is uw vraag wel degelijk een consumentenvraag, want dat is natuurlijk de consument!

hansje klein
door hansje klein - May 30, 2018 om 21:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Willy Jansen ... zien we niet meer terug?

Vier topics en nul reactie ... dat is toch een beetje vreemd, maar maakt ook nieuwsgierig naar de oorzaak.

tijger1
door tijger1 May 30, 2018 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, wat zou de oorzaak nou zijn?;-)

Gr
door Grunn1 May 31, 2018 om 01:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tijger, lol

hansje klein
door hansje klein May 31, 2018 om 08:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Duidelijk voor mij, dat @Tijger1 en @Epcot treiteraars zijn ...
maar weer eens een melding maken om op deze forumatmosfeermisstand te wijzen.

tijger1
door tijger1 May 31, 2018 om 10:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje

Maar Willy Jansen bestaat niet, dus dat is de oorzaak dat u hem niet meer terugziet. ;-))